Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Samboeravtale?!

Skrevet av Sindre | 24. april, 2008

Etter min mening er en samboeravtale bortkastet tid og penger. Jeg regner med de færreste tenker på å skaffe seg en sånn avtale, og godt er det.

Forleden dag fikk vi noe rart i posten. En brosjyre med oversikt over diverse advokattjenester. Eksempelvis koster en samboeravtale «bare» kr. 2500. Wow, et røverkjøp. Fikk skikkelig lyst til å slå til faktisk.

Samboeravtale må være noe av det mest desperate forsøket advokater har funnet på for å skaffe seg penger. Se på dette utdraget:

«En god samboeravtale vil løse mange problemer senere hvis forholdet opphører. Hva er egentlig rettferdig hvis den ene har betalt boliglånet, mens den andre har betalt ferieturen? Med en god samboeravtale har man bevis for det ene og det andre… bla, bla, bla…»

Jeg vil påstå følgende: Ved inngåelse av en samboeravtale ber man regelrett om et brudd. Hvis du vil beholde forholdet, inngår du ikke en samboeravtale. En slik avtale kan kun inngås på grunnlag av en fundamental usikkerhet i forholdet. Ergo, hvis du tenker tanker om en sånn avtale, er det trygt å si at du er i feil forhold. Du kan like godt gjøre det slutt her og nå, fremfor å famle videre i blinde.

Om man er i riktig forhold er noe man bare vet. Er du i den minste tvil, kan du muligens begynne å angre på at du ikke allerede har en samboeravtale, hvis det er tilfellet. Du har nemlig ingenting i det forholdet å gjøre, så forbered deg på trøbbel.

Det finnes noen grunnleggende regler i dette universet. Ved å fokusere på den usikkerheten som gjør at man tenker på en samboeravtale, vil man tiltrekke seg mer usikkerhet. Til syvende og sist kan en sånn avtale ha vært startskuddet til et brudd.

Jada, man viser jo bare at man er realistisk, og det høres jo fornuftig ut. Men, ingen i sin rette forstand kan vel seriøst gå inn for en samboeravtale, og fortsatt være i stand til å se sin kjære i øynene etterpå?

Jeg beveger meg litt på dypt vann her. Jeg kan overhodet ikke relatere til dette, så jeg famler selv litt i blinde her nå. Jeg prøver bare å forstå noe jeg ikke kan forstå.

«Kjære… i dag foreslår jeg at vi inngår en samboeravtale. Du vet… Sånn i tilfelle jeg finner meg en deilig babe som gir meg mer sex enn deg, og jeg ikke har lyst på deg lenger. Sånn, bare for å gjøre det lettere for oss når den dagen kommer, liksom. Eller, så klart, hvis jeg bare ikke klarer å holde veslefanten inni buksene lenger, og faller for fristelsen med en liten one-night-stand med hun lekre venninnen din… Hihi… Er du ikke enig i at dette er greit da, vennen? Vennen? Jammen… Ikke bli sånn da! Du vet jo at det er en sjans for at dette kan skje…! Jeg prøver jo bare å gjøre det lettere for oss når det skjer… Venneeen???»

Jesus…

I vårt tilfelle tror jeg dette hadde gått meget greit. Så lenge jeg får TV’en og DVD’ene mine, så skal Renate få resten. End of discussion! :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 24. april 2008 klokken 13:15 i kategoriene: Humor, Samliv,

LESERNE MENER:
15 kommentarer så langt

1. Drea
24.04.08

«Jeg vil påstå følgende: Ved inngåelse av en samboeravtale ber man regelrett om et brudd.»

Jeg er HELT uenig. Sånn som jeg tenker vet man aldri når et forhold kan skjære seg. Man kan aldri være hundre prosent sikker på at man skal leve sammen i all evighet. Det blir for dumt å si at man skal, for det vet man faktisk lite om, uavhengig om man er 14 eller 40. Man kan aldri vite hva som kommer til å skje i fremtiden, derfor er det nok ikke så dumt med en samboeravtale. Jeg og kjæresten har snakket om en selv, faktisk, og vi har absolutt ingen tvil i forholdet vårt. Dog, jeg visste faktisk ikke at det var så dyrt..

2. Sindre
24.04.08

Absolutt ingen tvil i forholdet deres? Da hadde dere aldri trengt en samboeravtale.. ;) Edit: Skriver en mer forklarende post om dette i morgen.

3. snadrik
24.04.08

helt enig med Drea.

Å påstå at en samlivsavtale er bortkastet tid og penger er det mest tåpelige jeg har lest på denne siden. Først vil jeg bare si at det trenger ikke koste deg mer enn hva to utskrifter fra printeren din koster. Å sette opp en gyldig samlivsavtale trenger man ikke å leie inn en advokat til.

Du har vel ikke vært igjennom noe samlivsbrudd, har du det Sindre? Det har ikke jeg heller, men har hørt om mange. Veldig mange. Og selvfølgelig har jo samtlige fra starten av tenkt at det skulle være de to for alltid!

Hva om en av partene dør? Har du tenkt over det? Kanskje det hadde vært greit med en samlivsavtale da?

Hvordan skal du forresten holde på din rett om at alle dvd’ene og TV’en er din?

Ser fram til den mer forklarende posten i morgen…

4. Sindre
24.04.08

Jeg er ikke ukjent med samlivsbrudd, snadrik! Hadde vel 4-5 av dem før det ble Renate. Så syns jeg vel at det er litt korttenkt av deg å dømme dette som tåpelig lesning, spesielt når du vet det kommer en forklarende post i morgen. Og nettopp derfor sier jeg bare «følg med i morgen». ;)

5. snadrik
24.04.08

flyttet tidlig ut fra huset til foreldrene dine du da, skjønner jeg ;) evt har det vært mye flyttevirksomhet de siste årene, og da er det jo bare beundringsverdig at dere har vært så flinke med å dele boet!

6. Sindre
24.04.08

Hehe, jeg kan vel heller si «kjærestebrudd». Men det ene forholdet varte i halvannet år, så det var ganske ordentlige saker. Uansett, syns det er flott at dere engasjerer dere. Bra noen tør å snakke meg midt imot! Det motiverer meg bare til å skrive mer i bloggen. :) Håper dere følger med i morgen, og gir meg en kommentar da òg!

Edit: Dette innlegget blir langt altså!

7. snadrik
24.04.08

det var det jeg regnet med ;) kjærestebrudd blir noe helt annet, da er det jo rett og slett bare å si «jeg slår opp», så har dere ikke noe særlig mer med hverandre å gjøre. Men når det kommer til samlivsbrudd, altså et brudd mellom to ektefeller eller samboere, så blir det noe helt annet.

Jeg er inne her veldig ofte faktisk, og er en ivrig leser av innleggene dine. Kommer nok til å fortsette med å være det ei stund til, også :)

8. Sindre
24.04.08

Ja, det er litt forskjell… ;)

Sånne tilbakemeldinger setter jeg pris på altså! :) Det varmer mer enn du aner! Får bare håpe dere holder ut selv om jeg skriver ting som tilsynelatende virker helt på jordet, som dette innlegget kanskje gjorde for noen. :P Driver og finpusser på morgendagens innlegg nå… Blir ikke blant de korteste, for å si det sånn!

Tror jeg tar kvelden nå, dette har vært en lang «arbeidsdag»!

9. Kai H.
25.04.08

Du trenger da ikke betale en advokat for å sette opp en samboeravtale for dere, det kan (og bør) dere gjøre selv. En samboeravtale trenger ikke bety at du planlegger å gå fra samboeren din eller at du «ber om tillatelse til å være utro» som du sier ovenfor. Det er også et tegn på at du bryr deg. Tenk på om noe skulle skje med en av dere, hva da med arv eller leiligheten dere har kjøpt? Samboere har så å si ingen rettigheter sammenlignet med ektepar, og om en av dere skulle falle fra, står den andre mye sterkere med en slik avtale.

Har dere fått ny støvsuger forresten? :)

God helg!

10. Sindre
26.04.08

Nei, vi har ikke det! Den har faktisk blitt enda mer spedalsk siden sist! :P Nå er det like før… Like før!!! Ellers, joda, jeg ser poenget ditt. Basically så liker jeg å sette ting veldig på spissen for å få frem reaksjoner, og for å få frem motargumenter. Det hjelper meg å se ting på en ny måte, kan du si. Jeg mener at enhver sak har flere sider, og egentlig har alle rett. Det som er riktig for den enkelte må jo være riktig for den enkelte.

God helg til deg også, Kai! :)

11. Silly
28.04.08

du kan ikke kalle et kjærestebrudd for et samlivsbrudd. samlivsbrudd innebærer jo at man faktisk har bodd sammen og «delt liv». dessuten kan du aldri vite100% om det forholdet du er i nå kommer til å var evig. det er lov å være innstilt på det, men det er jo ingen garanti. ting kan forandre seg vettu, og om man nå skulle være så uheldig å komme i en eller annen konflikt ang. f.eks deling av eiendeler, så er nok ikke en samboeravtale så dum som den høres ut..

12. Sindre
28.04.08

@ Silly: Håper ikke dere glemmer navnet på nettstedet mitt her. ;)

Et brudd er et brudd. Hvis du leste ovenfor så ble vi enig om at det var litt forskjell i omstendighetene rundt et «kjærestebrudd» og et «samlivsbrudd», men et brudd er fortsatt et brudd. Og ja, Silly, man kommer langt med riktig innstilling! :)

Det folk ikke forstår er at selv om det SKULLE bli et brudd, så trenger man overhodet ingen samboeravtale! Hvis dere er voksne nok så takler dere et brudd som voksne mennesker! De som tror en samboeravtale løser alle problemer har neppe tenkt over hvordan det ville vært å være i den brudd-situasjonen. Da står dere der, midt i et brudd, med masse negative følelser, uansett om dere har en avtale eller ikke. En samboeravtale kan like godt være roten til mer ondskap, enn at det skal «løse alle problemer». Spesielt når man ikke har en voksen innstilling.

13. pappi
03.05.08

Kansje eg skal skifte nick fra pappi til kverulanten. Som du vet var eg uenig med din vinkling om saken om monsteret Josef som har rystet oss alle. Ble uansett nyskjerrig på denne siden din og konseptet ditt som er kreativt og artig. Men etter å ha lest en del av sakene dine bla denne her synest eg det skinner gjennom at du er ung og «uerfaren». Du starter mange av sakene full av selvtillit og sikkert oppriktig engasjert for å så måtte krype litt til korset etter responsen kommer. Eg er jo ikkje tvungen til å lese artiklene så kansje litt dumt av meg å kritisere arbeidet ditt. Men lar meg altfor lett engasjere. Hvis dere er voksne nok så takler dere et brudd som voksne mennesker! skriver du bla. Trist lesing viser en stor prosentdel av samlivsbrudd er konfliktfulle. I en ideell verden skulle vi vore voksne nok men mennesker er uforutsigbare i likhet med livet, dine mange livssyn tyder på at du stort sett har vore heldig i livet ditt og kansje sluppet å kjempe så mange tøffe kamper som mange andre har gjordt. Då forsvinner liksom en del av intigriteten din. Dette er min personlige mening, men eg får litt dårlig samvittighet for eg kan ta feil og eg føler meg litt som ein sabotør. Uansett all kreditt til konseptet ditt, men kansje du burde ansatt andre journalister til du har blitt litt «eldre».

14. Sindre
03.05.08

Kveru… eeeh, pappi:

Jeg kan ikke engang begynne å forklare hvor feil du tar. Du kjenner meg overhodet ikke. Jeg finner det morsomt at folk tror jeg har vært spesielt «heldig» i livet, som kan ha de tilsynelatende naive ( ? ) (positive!) holdningene jeg har!

Tro om igjen. Jeg har heller ikke krøpet til noe kors, og kan si at jeg står for absolutt alt som jeg har sagt i artiklene. Noen ganger, som f.eks. ved raset i Ålesund, og denne artikkelen om samboeravtale, «tester» jeg reaksjonene til folk litt, for å lage meg et slags mentalt kart over holdningene til folk. Dermed ser jeg hvor folk står og hvordan jeg bør gå frem når jeg skriver de mer seriøse og dype selvutviklingsartiklene mine.

Det er ikke dermed sagt at jeg fører folk bak lyset. Jeg mener likevel det jeg skriver i «teste»-artiklene. Men noen ganger vet jeg automatisk på forhånd hvilke artikler som kommer til å bli møtt med massiv kritikk (look no further), og hvilke artikler som nærmest blir rost opp i skyene.

Jeg har heller motsatt inntrykk enn deg. Etter at folk har begynt å se ting fra mitt synspunkt og skjønner hva jeg mener, og ikke minst hvorfor jeg mener det, ser de at jeg kanskje har et poeng.

Så, Kverulanten, du får mene og tro hva du vil om meg, men du har hatt en del bommerter hittil.

15. piao
06.05.08

Greit å ikke ha samboerkontrakt så lenge man ikke eier noe (regner ikke med dvdspiller og plater), eller har barn. Den dagen man kjøper en bolig eller får barn bør man absolutt ha. Livsforsikring som begunstiger den andre må man også ha og et testamente kan være greit. Sørg også for at boligen står på begges navn hvis dere kjøper sammen.

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en dame ble kastet ut av leilighetene hun hadde bodd i mange år bare uker etter begravelsen når samboerene døde. Leiligheten stod i hans navn og arvingene krevde leiligheten.

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere