Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Bloggere som lyver seg til topps

Skrevet av Sindre | 17. juli, 2008

Blogging tar stadig mer av i Norge. Kampen om oppmerksomhet blir stadig større. Og stadig flere bloggere tar «fake it ’till you make it»-prinsippet til nye høyder. Dette innlegget var jeg lenge i tvil om jeg skulle skrive. Det er nemlig spesielt inspirert av én blogger. Og Glabladet er ikke her for å henge noen ut. Men etter å ha vært i samtaler med andre lesere av vedkommenes blogg, kom jeg frem til at historien om denne bloggeren kunne være utgangspunktet for en debatt. Uten at jeg trenger å si hvem det gjelder.

Jeg ønsker å fremme en debatt om hvorvidt det er forsvarlig eller ei å lyve sine lesere rett opp i ansiktet, for å oppnå oppmerksomhet. Hvor går grensene? Når det gjelder målsettinger har jeg tidligere sagt at det er fordelaktig å visualisere og oppleve følelsene av å allerede ha nådd sine mål (eksempelvis lykkes med å tjene masse penger på en blogg). Men bør man dra det så langt at man lyver høylytt til alt og alle om sine resultater? Bør man la det gå så langt at man tror det selv? Det er bra for Law of Attraction å «lure seg selv» litt, men det anbefales ikke å lure verden!

Bloggeren dette innlegget er inspirert av har gått ut i media og påstått at hun tjener store penger på sin blogg. Hun har klart å få avisoppslag i VG, hvor hun ble omtalt som en «millionblogger», samt blitt intervjuet av to store radiokanaler, hvor hun løy for en hel nasjon om annonseinntektene og besøkstallene sine.

Hvordan vet jeg at hun løy? Vel, innrømmelsen kom i et eget blogginnlegg like etterpå. Da hadde hun først lurt alle leserne sine ved flere anledninger, deretter kontaktet hun meg og fortsatte sine løgner, for så å toppe det hele med å like godt lyve for hele nasjonen også.

Jeg hadde forøvrig ikke trengt denne innrømmelsen for å vite at hun løy. Jeg skjønte det hele tiden. Like etter at jeg publiserte intervjuet med motebloggeren Drea, og lenge før vedkommende hadde sine opptredener i aviser og radio, ble jeg kontaktet av bloggeren via mail. Hun påsto raskt at hun var Norges største blogger og hadde «big, hairy goals», som hun kalte det. Hun ville bli intervjuet i Glabladet hun også, og begrunnet dette med at hun smilte mye. «Javel?», tenkte jeg. «Logisk».

Selv om jeg var skeptisk til vedkommende, ble jeg med på leken en stund. Vi sendte masse mail frem og tilbake, og jeg prøvde å få ut detaljer rundt de fantastiske resultatene hun påsto hun hadde.

Etter at hun foreslo å møtes i Oslo hvor hun skulle spandere is og bli intervjuet av meg, sa jeg som sant (nesten) var, at økonomien var litt dårlig for tiden, så det måtte nok vente. Da kom det:

  • «Flaks for deg at jeg tjener litt over 90 000 i mnd. da».

Wow. Hvis ikke det skaffer oppmerksomheten til noen og enhver, så vet ikke jeg. Men så kom jo den store blogginnrømmelsen noe uker senere, hvor man bl.a. kan sitere henne på dette:

  • «Jeg har ennå ikke tjent penger på bloggen min».

I samme innrømmelse fremstår hun som meget etterpåklok og prøver å gi programlederen – men mest seg selv – skylden for at hun ikke stoppet opp på spørsmålet «Hvordan er det å tjene penger på blogging, hvordan gjør man det?». I stedet for å si at hun ennå ikke hadde tjent en krone, fremsto hun som en som allerede hadde tjent masse penger på dette. Men siden hun var 18 og dette var første gang hun var på radio (selv om hun riktignok har masse TV-erfaring), var jo dette, i følge begrunnelsen, noe som selvsagt kan unnskyldes, kremt, tihi.

Jeg har bare et spørsmål: Hvorfor sa hun da til meg at hun tjente 90 000 i mnd. noen uker før? Var det fordi hun hihi, kremt, var 18 år og dette var første gang hun sendte en mail?

Videre spurte jeg hvor i all verden disse inntektene kom fra, ettersom jeg ikke kunne se noen potensielle inntektskilder noe sted. Og løgnene ble stadig mer oppfinnsomme:

  • «Jeg har reklame på bloggen min jeg, noen timer hver dag dekkes hele bloggen min med bannere som kommer nå og da».
  • «Jeg har et styre på 5 stk som hjelper meg med alt i bloggen min».
  • «Jeg driver med en del skjult reklame, noen liker det, andre ikke».

Sistnevnte setning er det vel ingen som egentlig vet hva man kan tro om, ettersom hun flere ganger har sagt på sin egen blogg at hun ikke driver med skjult reklame. Men hvis reklamen virkelig var skjult, then how would we know?

Så mitt poeng med dette innlegget er: Hvordan kan det ha seg at lesere fortsetter å besøke, forsvare, hylle og tilbe en blogger som åpenbart har ført dem alle bak lyset? Er det virkelig en god unnskyldning å være «ung og dum»? Sannheten er nok at hun visste veldig godt hva hun gjorde, og at hele løgnen var nøye planlagt. Hva slags rollemodeller er det andre unge jenter egentlig ser opp til? Vil vi ha en verden bestående av falske mennesker som gjør absolutt alt for oppmerksomhetens skyld? Eller vil vi ha en verden bestående av ærlige mennesker som virkelig bidrar med noe av verdi?

Jeg skal ikke dømme og si at det denne jenten har gjort er galt. Vi lever i en verden hvor det er opp til hver enkelt å mene hva som er «riktig og galt». Personlig mener jeg at ærlighet skaper troverdighet, og følger derfor dette prinsippet selv på denne bloggen. Jeg har ingen interesse av å lyve i håp om å komme meg opp og frem. Jeg er allerede på god vei der jeg vil, og kommer til å fortsette å bygge opp denne bloggen sakte men sikkert, og med et langsiktig perspektiv.

Hva mener du? Legg igjen en kommentar nedenfor.

NB! Jeg gjør oppmerksom på at ethvert forsøk på å offentliggjøre denne bloggerens navn eller webadresse i kommentarfeltet vil bli slettet av hensyn til personvern.


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 17. juli 2008 klokken 3:13 i kategoriene: Bevissthet, Blogging, Kultur & Media, Penger, Suksess, Verden & Samfunn,

LESERNE MENER:
120 kommentarer så langt

1. Miriel
17.07.08

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hva som får folk til å lyve på seg slike ting? Det vitner vel om ikke så høy intelligens egentlig – man må da skjønne at man blir busta før eller senere.
Er det slik det er blitt for enkelte? At jaget etter det å bli Norges største og mest inntjenene blogg er viktigere enn å faktisk synes det er gøy å blogge?
Du lurer på hvorfor leserene til denne bloggen fremdeles besøker og kommenterer i bloggen hennes? Kanskje det har noe med målgruppen å gjøre? At de «trofaste» leserene hennes er av samme type som hun selv?

2. MacNytt
17.07.08

Jeg foretrekker selv også ærlighet fra en blogg, men det finnes også noen gode blogger som er bygget på oppspinn. Men dette er blogger hvor det tydelig at innholdet er oppspinn, som for eksempel på The Secret Diary of Steve Jobs.

Men dette er blogger hvor man forventer oppspinn, tilsvarende som The Onion, hvor det også er snakk om humor.

I det øyeblikket man begynner med usannheter, og da spesielt i det offentlige rom, så vil dette slå tilbake før eller senere på personen.

3. Knotten
17.07.08

Hei,

Merker at jeg ble nysgjerrig på hvem denne personen var nå. :-) Men skal ikke spørre etter hvem det er og kommer heller ikke til å «gidde» å sjekke det opp da slike personer ikke fortjener noen oppmerksomhet.

Nesten litt merkelig at det ikke finnes en eneste «overlegen» blogg i Norge.

Lykke til videre med Glabladet.

4. Ladybug
17.07.08

Akkurat dette har jeg tenkt en del på. Jeg hørte den omtalte bloggeren på radioen og måtte selvfølgelig inn å sjekke bloggen som ble omtalt. For det første kan jeg ikke helt forstå at denne bloggeren skulle tjene spesielt mye bedre enn andre norske talentfulle bloggere, for den aktuelle bloggen er ikke spesielt interesant i forhold til mange andre blogger der ute. For det andre hvordan kan man tjene så mye penger uten verken skjult eller synlig reklame?

Jeg leste også den aktuelle bloggposten hvor bloggeren sier at det ikke er tjent noe penger på bloggen enda. Mulig jeg bare har misforstått men frem til det punktet har jeg hatt et inntrykk av at dette var en «millionblogg».

Flott bloggpost, syntes ikke du trenger å være i tvil om det var rett eller ei å poste den.

5. Salo
17.07.08

Man kan omsette for millioner – uten å tjene penger..
Jeg omsetter for flere millioner hvert år, men det er ikke før jeg runder et visst tall at jeg «tjener penger»..

Husk at personen er 18 år og ikke er verdens mest erfarne ennå og kanskje ikke har 110 % forståelse for alt som foregår, men jeg tror ikke brukeren bevisst har forsøkt å lure noen.

På en måte kan man jo si at hun har tjent penger bare ved å få uvurderlig medieomtale. Jeg hørte selv intervjuet på radioen og syntes hun virket oppegående og troverdig.

Jeg kan jo opplyse om at jeg av og til er innom glabladet og leser etter innlegg på Kudos, og ikke alt er helt troverdig her heller – men jeg skriver ingen stor sak av det :-)

6. Sindre
17.07.08

@ Salo: Jeg skulle likt å vite hva du sikter til!

7. Iversen
17.07.08

Selve temaet skal jeg ikke uttale meg noe særlig om, hva slags lesertall dagens store blogger har og hvilke inntekter man kan fikse har jeg null peil.

Men, jeg syns det er spesielt å «ikke navngi» en blogger som du uansett går langt i å identifisere. :) Er ikke et direkte og ærlig angrep like greit?

8. Sindre
17.07.08

@ Iversen: Jeg opplyser og bevisstgjør. Jeg fører ikke krig. Hvis du ønsker å se «mere blod» har du havnet på feil sted.

9. Iversen
17.07.08

Njæ, jeg tror kanskje du misforsto meg – eller kanskje jeg ikke var tydelig nok. Det siste rimer nok best, jeg skal gå med på det.

Poenget mitt mener jeg er gyldig. Du skriver om en blogger og hennes handlinger, men du sier at du ikke skal henge henne ut. Likevel er det ingen sak å forstå hvem du snakker om, selv for meg som bare har vært innom bloggen hennes en eller to ganger. Da tenker jeg at det blir litt feil å si at du ikke skal henge henne ut. Det har litt med redelighet å gjøre, man kan gjerne si at noen driver med løgn og bedrag for så å si at man ikke skal si hvem det er og kjøre en debatt om saken i seg selv – men da forplikter man seg til å faktisk gjøre en innsats for å IKKE identifisere vedkommende. Eller syns du jeg er på viddene?

10. Sindre
17.07.08

@ Iversen: Jeg syns det er helt greit at alle som skjønner hvem jeg sikter til vet hvem det gjelder. Det er derfor jeg går langt i å hinte om dette. Du vet hvem det er, jeg vet hvem det er, og mange andre vet hvem det er. Grunnen til at jeg ikke går ut med navn er fordi at det ville skapt en mye større belastning for vedkommende, og ingenting godt ville ha kommet ut av det for noen parter.

Dessuten ville offentliggjøring av navn bare gitt henne enda mer oppmersomhet, som er akkurat det hun vil ha.

11. Terje Pedersen
17.07.08

«Blogging tar stadig mer av i Norge.» Og jeg som trodde toppen var nådd for lengst, hehe, men er vel kanskje bare det at at mange av oss som var tidlig ute med blogging kanskje har mistet litt interessen.

Å lyve sine lesere/kunder eller hva det måtte være slår før eller siden tilbake på dem selv. Akkurat som de som tar sjansen på å dope seg.

12. Iversen
17.07.08

Ok. Jeg syns det er en lite redelig måte å gjøre det på, så får vi heller være uenige. Det er jo lov.

13. Sindre
17.07.08

@ Terje: Ja, der sa du det. Likte sammenligningen din! ;)

@ Iversen: Jeg syns vedkommende blogger har en lite redelig måte å gjøre ting på, men det er kanskje bare meg! Jeg syns hele saken var et godt utgangspunkt for en debatt rundt hvor langt man bør gå/fremgangsmåter i promoteringen av en blogg, eller generelt å oppnå suksess. :)

14. Iversen
17.07.08

Nei, det er ikke bare deg. Det du beskriver er jo utvilsomt snuskete, men det har ikke så mye med kritikken min av din debatteknikk å gjøre. Med det sagt forstår jeg argumentet med å ikke gi henne mer oppmerksomhet, jeg mener bare det veier tyngre å være ærlig og åpen når man kritiserer andre – kanskje spesielt når man har et solid grunnlag for det.

15. Cherie
17.07.08

Jeg er temmelig overbevist om at alt ved navn «etikk» er på Sindres side her. Hun har jo selv tydeligvis vært ute i media og promotert bloggen sin, for så å poste et innegg om at hun egentlig bare har løyet. Hun ber om bråk, men www.glabladet.no velger likevel å ikke røpe identiteten hennes. Det synes jeg vitner mer om middelalderens riddere enn dagens til tider blodtørstige journalister som går over stokk og sten for å henge ut folk.

Én ting er Åslaug Haga som valgte et liv i offentligheten da hun trådte inn i politikken, en atten år gammel jente som tror at kjendistilværelsen bare er lykke er en helt annen sak.

Så lenge kildene til www.glabladet.no er pålitelige, noe jeg er temmelig sikker på at de er, er da dette et innlegg som verken henger ut noen eller påtvinger leserne meninger.

16. Iversen
17.07.08

Cherie: Ja, hadde det vært slik at identiteten til vedkommende ikke ble røpt hadde du sikkert hatt et poeng, men da har vi nok ulike oppfatninger av hvor mye som skal til før en identitet er røpet. I denne artikkelen er det tydelig hvem det snakkes om, for å si det slik. Da blir det problematisk å si at identiteten til objektet det er snakk om ikke røpes.

17. Cherie
17.07.08

Iversen; i en slik sak, der omtalte selv har valgt «rampelyset», blir det vanskelig å holde identiteten helt og holdent skjult. Skulle det blitt skrevet et mer diskret innlegg om dette temaet på «generelt grunnlag» ville det fort blitt mye fabling. Uansett synes jeg at www.glabladet.no skal ha for at de ikke direkte nevner hvem hun er i dette innlegget, dermed må folk faktisk gjøre en «innsats» for å finne ut hvem hun er. At hun har dummet seg ut er jo åpenbart, og dette er en aktuell sak for glabladets lesere.

At det henvises til tidligere artikler på glabladet, og informeres om at hun har blitt intervjuet i noen av landets største aviser ser jeg på som uproblematisk. Glabladet lar det være opp til leserne dersom de vil søke seg halvt ihjel for å finne ut hvem hun er, og for meg er det dér nøkkelen ligger; det er opp til leserne

18. Erik
17.07.08

I dagens verden er det umulig å anonymifisere noen ved å omtale dem. Bare se på lommemannen, alle vet hvem han er hvis de vil eller ikke. Jeg ville ikke vite hvem han er, men fikk høre navn og mere til uten å ville det. Det er derfor det er bra at sindre ikke nevner jentas navn fordi da kan jeg komme over henne uten å vite at det er hun sindre har plantet negative fordommer i meg fra før. Da kan jeg heller få et objektivt bilde av henne. Dessuten slipper jeg å besøke siden hennes for å gi henne besøkstall for å kunne delta i diskusjonen.

Men tilbake til den egentlige diskusjonen.

All pr er god pr. Hvis hun får andre til å tro at hun er Norges største blogg, så vil dette vekke interresse. Hvis en bransje får deg til å tro at alle i Norge untatt deg bruker et produkt, vil du automatisk lure på hva dette skyldes, og prøve produktet. Det er et genialt, dog usselt, triks å skryte på seg større publisitet enn man i utgangspunktet har. Om Sindre sier i en radio at f.eks. en av tre personer mellom 18 og 40 år besøker bloggen hans hver dag, så vil automatisk mange sjekke ut bloggen. Selv tror jeg det finnes en forbrukerlov mot denne slags reklamasjon, særlig når det gjelder å markedsføre seg selv for å tjene penger.

Så jenta er kanskje dum, men det hun gjør er ikke dumt. Klarer hun å presse penger ut av dette så kan det være snakk om inntekter. Men jeg hadde blitt provosert av dette, slik jeg er provosert av Dagbladet som skriver dritt, og sluttet å besøke bloggen hennes.

Umoralsk og forhåpentligvis også ulovlig.

19. Iversen
17.07.08

Erik & Cherie: Greit, jeg tar poengene om at Sindre på denne måten ikke tvinger på oss identiteten hennes. Det er mulig jeg har bedre oversikt enn jeg trodde, og at denne artikkelen ikke var så overtydelig (i forhold til å røpe identiteten hennes) som jeg følte. Skal gi meg på det.

Med det sagt er jeg uenig i at det skal være noe poeng i å skjerme vedkommende fordi hun er 18 år gammel, dette er Glabladet – ikke VG. Dessuten regner jeg med at Sindre har varslet henne om denne artikkelen så hun har anledning til å si noe for seg selv, om hun ønsker det.

20. bjorn
17.07.08

Jeg syntes Sindre behandler denne saken på en grei måte. Selv har jeg ingen peiling på hvem denne bloggeren er – og det er sikkert flere med meg (alle de som ikke har besøkt bloggen hennes, kanskje). Hadde sikkert tatt meg 5 minutter å finne ut av det, men det gidder jeg ikke :)

Så, resultatet er at han får forklart situasjonen, får frem meningene sine på en ok måte, uten å starte en slags flamewar med vedkommende (med mindre vedkommende tar opp den stafettpinnen da).

«Fake it till you make it» fungerer kun til one night stands, ikke langvarige forhold. Slik tenker jeg også at det er i bloggverdenen :-)

17.07.08

Jeg er enig med Iversen. Du går såpass langt i å identifisere henne at jeg synes du like godt bare kunne gitt en URL til bloggen hennes også. Da hadde hun iallefall kunnet svart på kritikken. Nå må hun jo «oute» seg selv, og det er mer belastende.

Det synes jeg hadde vært mer redelig.

22. Sindre
17.07.08

@ Peter: Du bommer litt på hva som var poenget med dette innlegget; nemlig å fremme debatt. Jeg bruker bare en blogger som eksempel fordi jeg har vært i direkte kontakt med henne. Dermed ble jeg også direkte berørt da hun gjorde helomvending og innrømte at alt var BS. Ellers hadde jeg aldri brydd meg med å skrive denne saken. Dette er ikke noen form for «payback», men rett og slett et forsøk på å samle inn holdninger på hva dere mener om hvor langt man bør gå.

Ellers syns jeg Cherie, Erik og bjorn skrev ypperlige kommentarer ovenfor som stemmer fullstendig overens med min begrunnelse av hvorfor jeg skrev om dette på denne måten.

17.07.08

Ja, Sindre, men hvis du ønsket å skape debatt hadde det jo vært greit å si hvem denne bloggeren var sånn at hun også kunne vært en deltaker i debatten, ikke sant?

24. Sindre
17.07.08

Med all respekt, jeg tviler faktisk på at hun ville brydd seg noe særlig, basert på de kommentarene jeg ser hun skriver i sin egen blogg. Men om hun skulle komme over denne artikkelen og vil fremstå med fullt navn selv, så er hun velkommen til å delta.

25. Egil
17.07.08

Det blir bare patetisk å juge om inntekter og trafikk på et nettsted. Alle som har nogenlunde forståelse av hvordan dette markedet fungerer «plukker fra hverandre» slike løgner rimelig fort.

Bloggen som omtales her er så laber både i form og innhold at den neppe drar den trafikken hun hevder, og i hvert fall ikke inntektene hun skryter på seg.

Men at løgner kan virke i form av å skape blest, og dermed øke trafikken og skaffe annonsører er det ingen tvil om. Men i dette tilfellet hadde det kanskje vært en idé å juge ihvertfall littegranne troverdig. ;)

Selv er jeg tilhenger av å levere skiten først, og så skryte etterpå.

OT;
Bra du ikke nevner bloggeren ved navn, eller linker til hennes blogg.

26. Bjørn
17.07.08

Blir for patetisk å skryte av besøkstall og inntekter som ikke er i nærheten av å stemme. Det «proffe» bloggmiljøet her i landet er så lite enda, at det er ikke vanskelig å avsløre når noen skryter av sånne tall. Pro-blogging her i landet er såvidt i gang, så er redd vi får se mange slike oppslag fremover, når antallet øker og enkelte vil bli desperate etter oppmerksomhet og besøkende. I Norge i dag er det pr. dags dato vel ingen som kan leve godt av kun å blogge. Dog er det vel 2-3 bloggere som klarer seg såvidt.

Selv om jeg vet hvem denne bloggerinnen er, skal jeg ikke røpte navnet eller websiden hennes. Hverken her eller på noen av mine egne blogger, selv om jeg ikke synes det hadde vært så upassende. Man må kunne svare for sine handlinger! Det er dog andre norske blogger som har gjort det i dag, så ikke så vanskelig å finne websiden hennes hvis man søker litt.

27. Drea
17.07.08

God artikkel. Du tar opp noe mange av oss andre tenker. Om du nevner navn eller ikke har absolutt ingenting å si. Alle vet hvem du snakker om likevel, for det er bare kåret en «bloggdronning» i Norge. Vedkommende sa på radio at hun hadde i gjennomsnitt 18.000 lesere hver dag – spørsmålet jeg da stiller meg er: hvem er alle disse menneskene? Resten av de store bloggerne i Norge har ikke i nærheten av samme tall, så det var litt underlig.

Jeg så også innrømmelsen hvor hun skrev at hun ikke hadde tjent ei krone enda, at dette var bare planleggingsfasen. Det var ved en tilfeldighet at jeg så denne, da jeg besøker bloggen minst mulig. Jeg er innom nå og da for å se om det kommer fler løgner, men jeg vil aldeles ikke være med å gjøre denne bloggen så stor som hun allerede har gått ut med.

Det er synd, men sant. Man kan komme langt med løgn og oppmerksomhet, selv om det ikke er fortjent. Likevel tror jeg det er kortvarig. Rask og kortvarig oppmerksomhet. Selv er jeg enig med deg; jeg tror man kommer lenger med å jobbe ærlig og redelig for det, og ved å være seg selv. Det tar kanskje lenger tid, men er absolutt verdt det. Da varer det lengre også.

Er veldig enig med det Miriel skrev også.
Ser at andre mener at hun ikke har lurt oss med vilje, at hun «bare» er atten år og at det rettferdiggjør handlinger hun ikke visste hun gjorde. Som attenåring selv kan jeg forsikre dere om at hun vet hva hun gjorde. Hun vet at hun lurte alle, og hun visste vel innerst inne at hun måtte fortelle sannheten til slutt. Attenåringer er ikke SÅ dumme. Hadde hun vært ti-tolv år kunne jeg gått med på «hun-er-så-ung»- greia. Ikke når hun er atten. Den er for drøy.

28. S
17.07.08

Fantastisk bra skrevet. Og ja, det er bare bra at du ikke sier hvem hun er. Da hadde hun fått masse gratis besøk av folk som ikke har hørt om henne før, og det vil vi vel ikke? Nå er det bare de som faktisk vet hvem hun har som forstår det, og jeg synes det var veldig bra.

Det sier seg selv at hun ikke kan ha 15 000 + lesere om dagen, når de andre største bloggerne som får flere kommentarer osv ligger på et par tusen. Hun lyver og driter seg ut hele tiden, men jeg tror det er gjort litt med vilje også. Mange vil jo sjekke ut bloggen fordi hun sier det, og mange sjekker den nok også ut nå fordi hun får oppmerksomhet for løgnene sine.

Og jeg må si at jeg lo litt av at hun tok kontakt med deg, det overrasker meg ikke et sekund. Hun smisker seg alltid inn på de «store» uansett hva det er snakk om, utnytter kontakter og gjør alt hun kan for oppmerksomhet. Jeg har kjent til henne lenge, før bloggen hennes i det hele tatt kom opp. Det er akkurat det samme, hun er rett og slett bare sånn. En falsk løgner som utnytter og jukser seg frem i livet. Fantastisk bra.

Men en ting til alle som misliker henne, men likevel leser bloggen. SLUTT MED DET! Bare boikott hele bloggen, det skjer ikke noe gøy der uansett. Hun skriver hva hun har på seg og at hun har vært på tur med hunden sin, gjesp. Bare slutt å lese den, du hjelper henne bare hvis du fortsetter.

29. Monica
17.07.08

Utrolig rart hva folk finner på. Det er alt jeg kan si.

30. Nette
17.07.08

Jeg synes det er tragisk. Alle vet jo at hun lyver!

31. Rage
17.07.08

Guuuud så irriterende….

Jeg er bare så utrolig nyskjerrig….

32. Sindre
17.07.08

@ Rage: Hehe, så så. Bruk hjernecellene til noe annet – kanskje finner du noe spennende i arkivet for, tjaaaa… februar! :D

33. Kamilla K
17.07.08

Hun har visst ikke så mange lesere som hun skryter av heller. Leit at hun lyver sånn, og enda mer leit at hun takket være sine løgner faktisk får masse oppmerksomhet!

17.07.08

Ooops! Er det meg Gladbladet skriver om? tenkte jeg etter de første linjene… Man har da sine svin her og der på skogen, kan skjønne. Men nei. Det var ikke meg dette handlet om. Kan det være Gladbladet selv artikkelen viser til da? (humrehumre…) Ble skikkelig letta da jeg enda noen linjer videre forsto at ingen av de ovennevnte mistankene var riktige! Men hva med alle som blogger under pseudonym, er det noe bedre? Falske som fa**, hva?! Enkelte tjener sågar penger på sine pseudonymer, gitt! Eller de hodejaktes/headhuntes til viktige redaktøroppgaver og må liksom da, sukk, «gi opp» bloggingen sin. Sistnevnte gjelder visst bare kvinnelige bloggere da, så ingen fare karer! ;-D

17.07.08

OBS! kvinnelige bloggerpseudonymer som etter en viss tid i redaktørjobben likvel innfører reklame i bloggen sin…for å tjene penger. DA kan man undres på om verdens undergang er nær for den dama ;-DDDD

18.07.08

Hun har jo hatt reklame tidligere også, Viktor. Og så er hun da med i Høyre.

Det forplikter.

37. Christina
18.07.08

Jeg forsto med en gang hvem du siktet til, Sindre.
Personlig har jeg ingenting i mot henne, og nå til dags gjør man jo det meste for å få publisitet. Jeg har lest bloggen hennes fra tid til annen, og jeg syns den er helt ok. Jeg er blogger selv, så man blir jo med en gang nysgjerrig.
Men hvis det er slik hun vil publisere sin side, så har jeg ingenting imot det.

38. veronica
18.07.08

Fantastisk, Sindre! Det blogginnlegget her har jeg ventet på. Og, som forventet, så er det et kjempe bra innlegg. Kunne ikke vært mer enig med det. Men det vet du jo ;)

18.07.08

Er jo liten tvil om hvem dette handler om.. har skrevet ett innlegg om personen for en god stund tilbake, da fikk jeg ho på nakken selv.. bra skrevet. skal linkes til.

40. Helene
18.07.08

vet hvem du snakker om, og har skjønt det lenge jeg og.
hun har ikke så mange besøkende. da er de hvertfall ræv til å kommentere osv. hun kommenterer nesten bare bloggen sin selv. folk må få opp øyna og gjennomskue henneee! blir kjempeirritert.

41. squeeky
18.07.08

Er veldig enig med Iversen og co. Det er forsåvidt fint at du ikke skriver navn på jenta, men kred’en min har forbehold da jeg synes, som noen andre her, at det blir dobbeltmoral da hvemsomhelst kan finne ut hvem denne jenta er så lett som bare det, med tilleggsinformasjonen du har gitt. Da kunne du egentlig like greit ha skrevet navn. Hvis den eneste intensjonen din med å skrive dette innlegget var å diskutere noe på generelt grunnlag, kunne du med fordel gjort innlegget mye mer generelt:)

18.07.08

Jeg er glad jeg bare er meg jeg.

43. Rebecca
19.07.08

Æsj! Jeg aner ikke hvem dere prater om. Det irriterer meg! Jeg vil virkelig vite det, egentlig.. Er for nysgjerrig :P Lurer om det kommer opp hvis jeg googler :P

Ellers, veldig bra artikkel. Først trodde jeg du skrev om Drea, og jeg bare «lyver hun»..men jeg forstod at du ikke gjorde det da :P

19.07.08

Peter andre jensen: hehehe…Du tok den!

19.07.08

Forøvrig trodde jeg at det derre med Høyre var en slags protest, eller opprør. Kanskje ungdomsopprør? Kineserne anser jo ungdomstiden for å vare helt til man er i slutten av 30-årene…

46. chrissy
19.07.08

Lurer på hva slags forklaring som blir fisket frem fra posen denne gangen, jeg regner med hun holder seg rimelig godt oppdatert på hva som skjer rundt seg selv, Norges Bloggdronning og greier.
Patetisk

19.07.08

Det viser seg jo gang på gang at media er veldig interessert i unge jenter som ser rimelig bra ut. At de er kontroversielle i tillegg, er jo en stor bonus når det gjelder å skaffe lesere.

Men det finnes jo mange blogger etterhvert, og mange som konkurrerer om oppmerksomheten, dersom man lyver for mye, så mister folk gjerne interessen da.

Det er tvilsomt at hun tjener i størelsesorden 90.000 i mnd på den bloggen, all den tid det knapt er noe reklame der eller noe. At folk lyver om hva de tjener er jo ikke noe nytt, noen har mindre skamvett enn andre og gjør alt for oppmerksomhet.

Hilsen Per

48. Ida W
20.07.08

oi oi oi! Dette innlegget må jeg jo bare linke til. Har ikke hatt noe i mot jenta du skriver om personlig, men i tidligere samtaler har jeg fått å vite av henne at hun eier to egne leiligheter på Frogner mens det viser seg at hun bor hos mor og far i Ski. Slikt får meg til å tro på at suksessen hennes er basert på en løgn. Dette ble surrete. Sent!

20.07.08

dette har vi tenkt over lenge, jeg og typen, så det kom egentlig som noe sjokk.

det virker jo ikke akkurat som om hun har så mange lesere som hun faktisk sier heller. Greit, hun har nok mange. Men ikke så mye som hun skal ha det til.

og det at hun tjener penger på bloggen, det må være bare tull.
tror hun heller betaler mer for å ha .com domenet sitt.

50. Mille
20.07.08

Som sagt over her så vet de fleste bloggere at hun lyver. Problemet er vel at mange syns hun er kul og vil bli kjent med hun fordi hun er å kjendis. Syns hun setter et dårlig lys på bloggverdenen

51. Bjørn
20.07.08

Er du «some kind a looser»?
hvorfor gidder du bruke tid på dette vis du ikke vil hun skal få mer oppmerksomhet? hun vinner mye på at du skriver om henne..

btw! hun har ikke tjent en jævla hårnål på dette pr idag,,,

52. cassy
20.07.08

Vedkommende du sikter til lyver om ALT!!!!!
Jeg har «kjent» henne i årevis og alt har bare vært tull med henne, alle våre felles bekjente har tusen negative ting å si om henne, alt hun har gjort tidligere har også vært basert på løgn!

Hun har blandt annet sagt (for noen år tilbake) at hun er kjempe rik, at hun kan gjøre alt hun vil, at hun skulle dø innen 2 måneder fordi hun hadde en alvorlig sykdom (hun skiftet skole så ofte fordi alle bare trakk seg unna pga alle løgner!)
at hun bor i oslo (hun bor i ski) og hundre fler ting.

Før i tiden pleide hun å redigere seg selv brun og fin på bilder, og jenter som er penere enn henne redigerte hun bleke og ekle og la de ut på nettet!

Hun slenger dritt om alle og hermer etter alle! Hun later som at alt er bra med henne, men egentlig er hun bare en ulykkelig liten jente.

Hun pleide også å ta nakenbilder av seg selv og la dem ut på nettet, men etterhvert nektet hun for at bildene var av henne ( tattooveringen hennes syntes tydelig på bildene).
Hun sier hun aldri gjør ditten og datten med kroppen (f.eks spraytan), mens vi alle som «kjenner» henne vet at hun før var SVART av spraytan!

Hun sier på TV at hun er født med naturlig blankt og mykt hår og skryter heeeele tiden! Ærlig talt, er hun helt hjerneskadet eller??!!!

53. Hedda
20.07.08

Bra artikkel, som samtidig som den går langt i å identifisere personen, gjør det på en ganske saklig måte.

Jeg leste bloggen en ukes tid, men ble fort lei av såpass tanketomme innlegg som det var der (i mine øyne) og når det i tillegg åpenbart var mye løgn og usannhet så gadd jeg ikke lengre å bruke 5 minutter av dagen min på bloggen og har ikke i ettertid satt mine ben/øyne på siden.

20.07.08

Jeg synes du skjuler identiteten ganske godt jeg. Jeg hadde ikke peiling på hvilken ‘bloggdronning’ det var snakk om, før jeg så et annet sted at noen nevnte navn. Og jeg hadde faktisk vært innom bloggen hennes flere ganger.
Men nå følger vel kanskje ikke jeg så mye med på sånt :-p

55. Hilde
20.07.08

Nå ble jeg nysgjerrig! Noen som har lyst til å legge igjen en kommentar på bloggen min og fortelle hvem det er om? :)

56. Laila
20.07.08

Tok meg ikke mer enn 3 sekunder får å finne ut hvem det var. Huffda

57. Stine
20.07.08

Seriøst er det ikke flaut å måtte gjøre seg selv mer tragisk ved å lyve om sitt eget liv? Kan ikke ha det lett med seg selv ihvertfall!

58. marita
20.07.08

helt enig i at denne jenta juger om alt !

jeg kjenner henne men bryr meg ikke noe om bloggen hennes fordi jeg vet alt er løgn.

Hun fremstår som rik og et perfekt forbilde for unge jenter.

Det hun gjør er å redigere bildene sine og fortelle leserene løgner,
samtidig har hun absolutt ingen konkrekte meninger.
Hun henger ut andre og sier at hun hater fjortiss jenter som hjemmebleker håret sitt og ikke har råd til å gå til frisøren? HAHA da lo jeg godt når jeg så hu hadde kjøpt hjemme bleking og blonderings spray og hadde med enda en pakke på ferien for å få blondest mulig hår i solen..

hun har til å med tatt bilde av det og lagt det ut » nå skal jeg teste om H&M blondering fungerer » det var en dårlig unskylding ehm..

og det værste man gjør for å få oppmerksomhet er å juge om at man har en hjernesvulst og skal dø om 2 måneder .. herregud

20.07.08

Trist….. burde ikke være sånn. Glad jeg skriver om hudpleie jeg, vanskelig å lyve om mitt eget liv da ;)

60. Tove
20.07.08

Endelig noen som sa det vi alle har sitti å tenkt på! Folk lyver for å sanke lesere etc. Det blir bare dumt for Norge er jo så lite at ingen vinner noe på å ha en blogg uansett. Personlig har jeg tjent 50 øre på mine reklamer så langt. Og de har jeg hatt i godt over en måned. Du kan jo selv tenke deg at i ett land som Norge hvor vi er 4 millioner mennesker at kun en brøkdel av disse menneskene er i alderen hvor blogging er hypt… sånt blir det ikke akkuratt penger av.

Jeg liker å blogge, jeg har reklame på bloggen, men jeg har ikke akkuratt håpet om å tjene millioner. Jeg har ikke engang tro på at jeg kan nå 100 kroner tjent. hehe!

61. Vicky!
20.07.08

Ick! så kjipt med bloggere som ljuger, hva er vitsen med det daa?

20.07.08

Hehe, går bra det vettu :)

63. Merethe
20.07.08

Jeg har aldri likt henne. Poster bilder av seg selv med skikkelig push up bh, og litt utringet singlett. «hvem har best kløft av han og meg?» åh,lol -.-

64. marita
20.07.08

Er hvertfall DÅRLIG GJORT når man juger om konkuranser man liksom har på bloggen.

hun hadde en konkuranse hvor man kunne vinne en sommer kjole, vedkommende som vant fikk ikke premien engang !

65. Ingvild
20.07.08

huh? tuller du marita? fikk ikke vedkommende premien? hvordan kan du vite det?

Synes noen folk her la ut litt slemme meninger om denne personen…det er tross alt på nettet, og hvem som helst kan lese det. Ikke snilt i mine øyne!

66. H
20.07.08

Jeg spurte denne bloggeren en gang om hun driver med sjult reklame, men svaret er nei. Det rare er synes jeg at hun ikke kan fortelle hvordan hun tjener så mye på bloggen når ingen ser noe reklame og hun ikke vil at noen skal spørre henne om dette lenger.

67. Haha
20.07.08

Hun er også bannet fra både Nettby og Nordicmafia.net.. Tilfeldig? Neppe.

68. Kristian
20.07.08

Lei for å klage, men håper det hjelper. Dette var tydelighvis en artikkel som skapte debatt Sindre! Jeg vil bare be dere som legger igjen kommentarer lese artikkelen Sindre har skrevet om Unødvendige kommentarer ( http://www.glabladet.no/2008/04/unoedvendige-kommentarer/ )!

«Mens det derimot ikke er greit med kommentarer som:

1. Gjentar det andre tydelig har poengtert flere ganger
2. Prøver å lage et poeng av noe som har null relevans for artikkelens hovedtema
3. Åpenbart bare er skrevet for å gi en link tilbake til personens egen side/produkter
4. Folk som slenger med leppen, og bidrar til å dra ned stemningen på Glabladet til et lavere nivå. Spiller ingen rolle om det er meg eller andre kommentatorer man er frekk mot

(Særlig punkt 1)

Liker å lese kommentarene til folk, å lese andres synspunkter, men litt slitsomt å lese samme kommentaren side opp og side ned!

69. Hilde
20.07.08

Var innom bloggen hennnes nå, kan ikke forstå hvordan hun i det hele tatt får kommentarer. Ihvertfall ikke når leserne vet at hun bare driver å lyver til dem. Skulle ikke forundre meg om hun satt å skrev flere av de kommentarne selv. :P

Skal hun ikke engang svare på denne saken her!?

70. bjørn
21.07.08

Hmmm… vet ikke hvor jeg skal starte…

a) det er kun tapere som virklig «kjemper» om dette:S
dere driver og suller om hvor fæl jenta er.. kanke dere bare drite i henne da?
b) om hun lyver vet ikke noen av dere som ikke kjenner henne hvordan hun egentlig er.. dere sier hun er falsk og jævlig.. SLUTT

dere er værre, dere tror dere ikke klarer å oppnå det nivået hun er på, så da prøver dere og rakke ned på henne..

71. Sarah
21.07.08

Haha, jeg begynner å mislike denne bloggeren mer og mer. Før likte jeg henne ganske godt, mange morsomme innlegg osv. Men etter at alt dette har kommet frem.. Ikke bare lyver hun, men hun gjør også ALT for å få oppmerksomhet og lesere på bloggen sin. Det bør jo ikke være slik at hun ber folk om å intervjue henne, men i stedet omvendt.

72. Jorunn
21.07.08

Dette er jo bare kjempe trist!!!
Tok ikke meg heller så lang tid å finne frem til bloggen hennes, måtte inn å titte på om dette virkelig kunne være en populær blogg, men jeg klarer ikke helt å se det for meg!
Jeg blogger selv, og syns det er kjempe kjekt, men kunne aldri løyet om meg selv for å få folk til å ville lese den! Triste saker!
Tror mitt råd til henne om hun leser dette er; Slutt å blogg før du ødelegger enda mer for deg selv!

- Jorunn -

73. Erik
21.07.08

Bra Kristian, synes det ble mye synsing her nå. Men allikevel så danner jeg meg et bilde av hvordan omtalte er og blir oppfattet som person. Jeg vet ikke mer om vedkommende enn denne artikkelen her, men ved kommentarene å dømme, så handler dette om mer enn bare ei jente som juger om publisitet.

Vi snakker her om ei jente som tydligvis har et kanskje vanskligere liv enn mange andre, og hvis det er tilfelle, blir det forkastelig å snakke om henne som om hun er en selvopptatt drittsekk. Tydligvis har denne jenta et ønske om å fylle en rolle slik som hennes idealer gjør. Da hun ikke strekker til føler hun seg nødt til å lyve, og hun mister kontroll.

Alle mennesker er forskjellige, det er nødt til å dukke opp noen som skiller seg litt mer ut enn andre. Da er det feil i mine øyne om vi skal henge ut denne personen ytterligere. Ta heller opp enkeltløgnene seriøst, og prøv å snakke fornuft. Kanskje dytte jenta litt på rett spor så hun skjønner at alle løgnene ikke vil føre noe sted. Blir hun ytterligere fryst ut vil hun kanskje bare lyve mer, og vi har en ond sirkel på gang. Noen vil anklage henne for hennes handlinger, jeg ser en forvirret jente i et forskrudd samfunn.

La oss oppføre oss som medmennesker, selv gjennom internett. :)

74. cassy
21.07.08

Det stemmer Erik! :) Hun har mistet kontrollen fullstendig! og det for LENGE siden.

75. Kent
21.07.08

1. Hun har en kjedelig blogg. Kan hverken formulere seg eller skrive morsomt.
2. Jenter leser bloggen fordi jenter er nyskjerrige, gutter leser fordi de synes hun er digg.

Go Ida W!

76. PoPSiCLe
21.07.08

Tja… dette er vel ikke et nytt fenomen? Kanskje vi bare reagerer slik vi gjør fordi dette er «her på berget» og dette ikke har vært så vanlig her til lands.

Det var, som mange har poengtert, overhodet ikke vanskelig å finne bloggen hennes – et søk på google, som tok ca. 5 sek. ga en ganske god pekepinn. Og jeg hadde verken hørt om dama, bloggen eller løgnene tidligere. Jeg måtte selvsagt inn å titte, og ble egentlig ikke noe klokere av det.

Det er mange som kommer med relativt spydige kommentarer, og jeg må vel egentlig si at jeg ikke helt skjønner det heller – greit nok, dama er kanskje ikke spesielt troverdig, men det har hun da vel aldri heller påstått (i bloggen sin?). Det er noe i det at all denne oppmerksomheten hun får, gir henne flere besøkende. Spiller hun kortene sine riktig, så vil det nok fint gå an å beholde en del av dem som faste lesere, rett og slett fordi de blir nysgjerrige på neste bit av «dramaet».

Det er lite som interesserer folk mer enn kjendiser som «feiler» og gjør tabber – og dersom disse kjendisene vet å være ydmyke i etterkant, så har det lite eller ingenting å si hva de har gjort før – folk er villig til å tilgi, og følger med for å få med seg siste del i sagaen, som sagt.

Jeg kommer nok ikke til å titte innom bloggen hennes igjen – mest fordi jeg ikke bryr meg om det hun skriver om, men også fordi (uansett om vi tar med ondsinnede kommentarer eller ikke) det ganske tydelig går frem at hun lyver, og forsøker å være noe hun ikke er. Uekte mennesker, som forsøker å fremstå med sin «falske» holdning som noe ekte, irriterer meg.

77. Håkon
21.07.08

Jeg er en eks-fan av vedkommende som fra første rad har sett mitt store idol forkrøples for øynene mine.
Her kan du lese om hvor mye jeg ofret for monsteret, så dypt var jeg betatt av hennes giftige ord og besnærende html-koding!

I et kontrollert raseri samlet jeg en rekke banebrytende oppdagelser og avsløringer om den falske fula, som det kanskje vil interessere deg å lese.

78. Ingvild
21.07.08

Først vil jeg bare si meg enig med Eirik.

Kan også godt se for meg at dette ikke er løgner, men rett og slett misforståelser. Sett ting i litt perspektiv, og da håper jeg at de fleste av dere ser at dette er direkte å henge ut en person på nettet, er det riktig? Jeg får vondt i meg når jeg leser ting som er blitt skrevet om henne her.

Alle har noen folk de kjenner og ikke liker/misliker på forskjellig grunnlag, men det betyr ikke at man trenger å legge ut slemme ting om dem på nettet. I mine øyne er man bra lavt nede da. Kanskje dere har et annet syn på hva som er rett og galt enn meg? Ja, jeg er enig i at det er galt å lyge, men jeg mener også det er galt å slenge dritt om en person på nettet som alle kan lese om. Så kanskje man ikke er så mye bedre selv..?

Er det i det hele tatt noen her som har hørt med jenta selv om saken? Dette blir bare for subjektivt etter min mening.

Jeg legger ikke skjul på at jeg leser bloggen til denne personen ofte, og jeg synes det er koselig. Lett underholdning. Om denne personen i det hele tatt tjener penger eller ikke på bloggen sin er urelevant for meg, fordi jeg ville ikke ha begynt å lese en blogg bare fordi den personen hadde ei inntekt på 90 000 av den i månden eller ikke.

Så jeg vil bare si; skjerp dere! Slikt gjør man ikke med mindre man er mindre intelligent.

79. KJ
21.07.08

Jeg og «omtalte» var litt på kanten for noen år siden, da vi var interessert i samme gutt. Husker jeg hadde noe imot henne fra dag en. Hun var visstnok en av Norges beste isdansere.

Har egentlig ikke klart trynet hennes siden. Men det finnes bloggere jeg tolererer mindre enn henne.

21.07.08

Jeg synes noen skal ta det litt med ro før dere sender henne i gapestokken. Jenta er 18 år og forteller her hennes versjon av hvordan VG- og Radio Norge-intervjuet.

«Nå har jeg lest igjennom alle kommentarer som er lagt igjen her på bloggen de siste ukene og noen av disse er spørsmål og kommentarer til dette er reklame her på www.*****.com. Utgangspunktet for denne saken var artikkelen i VG for et par uker siden. Der blir det sagt at **** vil bli bloggmillionær, og at jeg har satt meg mål om å tjene bra med penger på denne siden i løpet av 2009. Alt vel og bra, det er ingenting i den artikkelen jeg ikke kan stå inne for. Deretter blir jeg invitert av Radio Norge til et kort intervju noen dager etterpå. Der sitter jeg, i mitt aller første radiointervju og får diverse spørsmål rett over bordet. Etter litt småprat får jeg spørsmålet ”…og nå har du nærmest gått over til å bli profesjonell og tjene penger på det her. Hvordan er det å tjene penger på blogging, hvordan gjør man det?” Det var vel her jeg skulle sagt stopp og korrigert intervjueren. Fortalt at dette fortsatt er på planleggingsstadiet for min del, at jeg ennå ikke har tjent en krone på dette og at jeg svarer på generell basis utfra hva jeg har lest andre bloggere har fått til. Men så ble jeg, 18 år gammel og for første gang på radio, revet med og før jeg visste ordet av det hadde intervjueren godt ledsaget av meg selv, klart å vende på det hele slik at jeg fremsto som en som allerede har tjent penger på dette. Dette var jo bare helt feil, men etterpå tenkte jeg ”jaja, hvem bryr seg om hva som er sagt i et kort intervju en formiddag i juni.”

Jeg syntes folk skal stoppe opp og tenke seg litt om før man dømmer folk uten egentlig å vite så altfor mye om personen. Takk

81. Marte
21.07.08

Syns ikke dette er noen bra måte å gjøre det på..
Jeg ville ikke gjort det samme med min blogg!

82. squeeky
21.07.08

Tragisk!
Håper du aldri poster noe lignende som dette igjen, Sindre. Min «inspirasjonskilde nr 1″, NOT – hvis innleggene framover blir små utdrag fra blogg-intrigene internt i den lille kjernen av bloggere som bruker mye tid på dette og tydeligvis kjenner godt til hverandre. Nå ser jeg det er kommet søppel-kommentarer som er ren drittslenging om denne jenta, ikke det spor overraskende, men litt trist. Greit, hun har kanskje et problem hvis dette er sant, men det har dere også dere som velger å «baksnakke» og slenge dritt om henne i full offentlighet.
Hva med å pøse på med litt mer dyptpløyende stoff om selvutvikling framover- det er tydelig at det trengs!

22.07.08

Bra artikkel!

84. Sindre
22.07.08

@ squeeky: Denne artikkelen var mest ment som et eksperiment, og jeg beklager at det gradvis utviklet seg til et nærmest ensidig personangrep i kommentarfeltet. Jeg hadde forventet en debatt – det er sjeldent folk er såpass enige med meg når jeg skriver om noe såpass kontroversielt. Jeg vil likevel si at dette «eksperimentet» ble foretatt innenfor Glabladets intelligente rammer, uten å gå løs på en person med fullt navn, url og evt. bilde. Og tatt i betraktning at bloggeren som omtales selv er klar over denne artikkelen etter tips i hennes eget kommentarfelt, kan det dermed på ingen måte sies å være baksnakking eller trakassering, men kanskje «intelligent uthenging», eller ganske enkelt en artikkel som tar for seg et tema som veldig mange er opptatt av akkurat nå. Inspirasjonsmessig har dette inspirert både meg og mange andre til å fortsette med vår ærlighet fremfor å ty til lavmålsmidler som å gå på riksdekkende radio og lyve om besøkstall og inntekt.

85. Sindre
22.07.08

Og ellers: Det har gått hett for seg i kommentarfeltet til denne artikkelen. Jeg hadde trodd det skulle bli mer debatt av dette, og hadde ikke forventet at så mange faktisk var enig i – eller støttet artikkelens vinkling i saken. Mange av kommentarene har nok vært ganske ensidig, som bl.a. Kristian, Erik og Ingvild påpeker. Mange av kommentarene er fra jenter som selv har egne blogger og som reagerer på oppførselen til «Norges selvutnevnte bloggdronning». Dette er helt naturlige reaksjoner som kommer som en konsekvens av måten hun har opptrådd i media. Det skulle bare mangle.

Jeg mener likevel at poenget har kommet godt nok frem, og tillater herved ikke flere kommentarer som kan oppleves som direkte drittslenging. Har du noe mer å si om denne saken, vær vennlig å skriv det på en saklig måte. På forhånd takk! :)

86. K
22.07.08

Denne lille frøkna har skapt debatt omtrent i alle nettsamfunn kjent i Norge. Alt fra nettspill, type nettby/blink, face etc..
Bedrageri, løgn, intriger og kvalme er hennes fotspor, hun har stått bak en god del ting som jeg ikke skal ramse opp her… Tydlig har hun visse issues i det virkelige liv, og tyr til det «anonyme» nettlivet for å få oppmerksomhet, da folk er lei henne.
Etter min mening er dette en ganske kvalm måte å trekke til seg oppmerksomht på, ikke en smart måte. Men alt kan diskuteres. Hun har skjønt at slike ting skaper en viss fascinasjon fra andre folk, men ikke særlig venner.
Et pent utseende skaper interesse selvsagt, men dybde finner man ikke akkurat hos henne..

Og dette er ikke skrevet i bagrunn av sjalusi eller lignende, men etter flere observasjoner av «hennes verk».
I bunn og grunn får jeg vondt av hun, for jeg vet hun sitter å gosser seg over oppmerksomheten og overbeviser seg selv at slike innlegg som dette kommer fra sjalu mennesker. Hah!

87. ..........
23.07.08

Sindre.. Jeg synes dette her er direkte slemt mot henne. Jeg veit hvem hu er via felles venner og i bunn og grunn er hu en søt og snill jente. Og legge fram en debatt om «hvorvidt det er forsvarlig eller ei å lyve sine lesere rett opp i ansiktet, for å oppnå oppmerksomhet. Hvor går grensene?» Du hadde en bra intro, også kom angrepet, hvordan kan ei liten jente på 18 år være så frekk å lyve til meg om blogging? Som en stolt eier av gladbladet du er som faktisk har reklame og er visst nok kjent i blogger miljøet burde vel være for god til å henge ut en jente jeg som 90% av de som har lest art fort skjønte hvem var. Noe som heter research kanskje? Noe som heter å stoppe når leken god og ikke forsette til du legger ut en art der hvor det bare kommer andre bloggere som slenger dritt om henne og andre jenter som har veldig mye imot henne som bare slenger dritt, og når man vet hvem det er ganske godt innenfor vennekretsen er det lite kult å lese.. Flaut av deg Sindre å bruke hu som eks bare fordi du føler deg lurt! Aldri fått med deg at folk gjør hva som helst for pr??

88. Sindre
23.07.08

@ «………..»: For det første: Jeg tillater vanligvis ikke kommentarer fra anonyme personer, som du også kan lese i retningslinjene her. Men siden du tydeligvis ble følelsesmessig engasjert i denne saken, tenkte jeg at jeg kunne gjøre et unntak siden solen skinner i dag og alt er bra! :)

For det andre: 90% av leserne har ikke skjønt hvem det er. Bare de som søker og gjør skikkelig research skjønner hvem jeg snakker om. Og jeg har ikke dømt henne for hva hun har gjort. Artikkelen er så nøytral som den kunne vært, men jeg nevner usannhetene hun kom med til meg. Hva så? Når hun selv har valgt å gå til media og lyve, og når hun selv har innrømmet dette på bloggen sin i ettertid, så tåler hun vel at flere av løynene hennes kommer frem i lyset? Det er hun selv som har valgt å gå den offentlige veien her. Jeg ønsket å få en debatt rundt dette temaet. Dette er ikke noe jeg gjør fordi jeg «føler meg lurt», som du sier. Jeg skjønte at alt hun sa var lite troverdig hele tiden, men jeg spilte som sagt med for å prøve å få noen svar – i tilfelle hun mot formodning skulle snakke sant. Når hun nå har innrømmet alt ser jeg ingen grunn til å ikke bruke henne som anonymt eksempel i artikkelen.

89. :)
23.07.08

jeg skjønner ikke hva alle har sånn imot henne: p
de som vil kan vell gå på bloggen hennes, se hva hun kjøper osv, enkelte syntes det er gøy nemmeli.
de som bare snakker dritt, og har noe imot at hun tjener penger på bloggen, bare drit i det, det er vell ikke deres sak! om hun tjener penger eller ikke, hvem bryr seg. det er bare interessant og lese alt hun skriver om, de som vil må vell få lov til det::) hun er ei kjempe søt jente, støtter henne fult. jeg er garantert at hun ikke har prøvd og lure noen, jeg kjenner henne på orntlig. hun er ingen slu person, så slutt og kom med alt dette pisset!

90. Sindre
23.07.08

@ «:)»: Vel, samme til deg som til kommentaren ovenfor: Fint om dere bruker et eget navn, eller i det minste et alias når dere kommenterer! Jeg tillot likevel din kommentar for å få litt balanse i disse kommentarene. Det kommer jo mye ufint, så da er det greit med litt motargumenter.

Jeg er helt enig med deg. De som vil besøke bloggen hennes må selvfølgelig få gjøre det. Jeg har aldri sagt noe annet. Jeg opprettet bare en debatt om hvorvidt man ville stole på bloggere som lyver så til de grader som hun har gjort. Hadde jeg vært en av hennes faste besøkende, og lest denne artikkelen, hadde jeg nok vært noe mer varsom mot å tro på alt hun taster. Men hvis jeg likte bloggen fra før, så hadde jeg antakeligvis fortsatt å besøke den.

At hun har prøvd å lure noen er ingenting å diskutere, ettersom hun har innrømmet det selv. Den diskusjonen er vi ferdig med. For alt du vet kan det hende hun lurer/har lurt deg også. Jeg sier bare at det kan lønne seg å ta visse utsagn med en klype salt, enten det er fra henne eller andre. Da blir sjokket mindre når du finner ut at du selv har blitt lurt.

Ha en fin dag, og keep smiling! :)

91. Vero
27.07.08

Jeg skjønte tvert hvem artikkelen handler om.
Jeg syns rett og slett hun er patetisk rett frem, hun har alltid løyet om ting, rævslikket seg frem i comunities, og vist diverse «fordeler» til gutter for at de skal like henne, disse bildene har jeg faktisk selv sett av en kompis.

Det å måtte lyve seg frem i bloggverdnen er patetisk, hvilket hun ikke bør oppnå noe som helst på. jeg skjønner ikke at folk kan klare å lese bloggen hennes, gang på gang. hvor godtroende er folk?

92. Nøkkel
27.07.08

La nå jenta få være i fred. Dette er storm i vannglass. Sjalusi/rykter, usanne eller ei, jeg bryr meg ikke. Hun er en nydelig jente og har aldri ment å såre noen. Fokuser heller på dere selv. Ok? God sommer.

93. Kari
28.07.08

Jeg fikk visst ikke lov å kommentere mer på hennes blogg for en stund siden når jeg påpekte at jeg hadde satt pris på flere innlegg som var litt intelligente og ikke tanketomme oppramsinger. Kritikk er en fin bil.

94. Eliisa
28.07.08

Jeg får heller ikke kommentere lengre på hennes blogg, siden jeg kom med noen få kritiske kommentarer.
Det kan også ha noe med å gjøre at vi har kjennskap til hverandre fra før, siden jeg en gang i tiden fikk henne utestengt fra en nettspill om er nevnt i en annen kommentar lengre opp her, og dermed vet ting om henne jeg regner med hun ikke vil at leserne skal få kjennskap til.

Hele poenget med blogg er jo at det er virkelig og sant.
Jeg føler at jeg får tilfredstilt mitt sladder-behov når jeg leser blogger, men når alt er bare fjas og jukserier så gidder ikke jeg kaste bort energi på å lese det.

95. Kaana
29.07.08

Jeg skjønner godt hvem det er du sikter til i dette innlegget her. Leste en del av den bloggen, før jeg oppdaget mange andre mye bedre blogger.

Grunnen at folk leser bloggene er nok ikke på grunn av at de tror bloggerne er snille og ærlige mennesker. Nei, jeg vil vel heller tro at det er på grunn av hva de skriver om.

Jeg har også vært litt forvirret ovenfor bloggerens inntekter, men det er vel ikke noe jeg har noe med. Er det slik hun ønsker å blogge, så la henne det.
Noen ganger er taktikk mer verdt enn ærlighet. Desverre…

God Sommer da !

96. Marie
08.08.08

Altså, det at det var hennes første radiointervju er og bullshit. Hun jobbet på en radiostasjon kalt Ludiastation eller noe sånnt før.

97. Ida
11.08.08

HAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!!!!!

HUN ER EN JÆVLA OPPMERKSOMHETSSØKENDE WANNABE KJENDIS

98. Bianca
11.08.08

Greit, dere som beskytter henne, og sier det er interessant det hun skriver om osv, det er jo helt greit det. Og hvem som helst kan jo få lov til å være inne og lese om henne på bloggen hennes. Jeg er det innimellom selv jeg. Men jeg tar alt med en klype salt, ettersom dette ikke er første gang hun lyver. Hun har servert meg løgner oppgjennom året jeg var venn med henne også. Hvordan kan vi da vite om det hun sier IKKE er en løgn? Jeg kan vedde så utrolig mye på at omtrent halvparten av det som blir lagt ut er noe hun selv finner på.

99. Maria
11.08.08

Du kunne like så greit ha skrevet navnet på henne for alle som følger med litt skjønner hvem det er snakk om! haha
kommer langt med å lyve da ;-)

11.08.08

Herlig innlegg, du fikk sagt det mange tenkte. :)

101. Richard
11.08.08

Tragisk er et dekkende ord.

102. Katrine
11.08.08

Ho har vel ikke bare ført brukerne på bloggen hennes bak lyset, ho er jo ikke akkurat særlig populær hvor hun kommer fra heller, siden ho stadig lyver og setter seg selv i et bedre lys enn andre ved hjelp av ekstrem juging og skryting. Dette er jenta som kan ta bilde av seg selv i hagen, og så fortelle til flere at bilde er fra sommern 07 fra Praha. Hun er en stor løgnhals av den ekstreme sort! Hun er ingen blogger

103. Camilla
12.08.08

Hvorfor i all vide verden bryr folk seg egentlig?
Hva så om hun lyver eller ei?
Det er bare en blogg!
Hvis dere ikke liker henne, eller bloggen hennes, forslår jeg at dere holder dere langt unna i stedet for.

Det er forresten lett å se hvem du sikter til, Sindre. Du tror kanskje at folk ikke vet, men de fleste som klikker seg inn på «Bloggere som lyver seg til topps» har en interesse for blogging. Ettersom hun er såpass kjent i bloggmiljøet er det lett å se hvem du mener.
Det er slemt gjort å henge ut folk på denne måten.

Og om hun har servert en løgn eller to…INGEN går et helt liv uten å fortelle en løgn eller fler. Det gjør en ikke til en lurendreier og løgner for alltid. Selv har jeg erfart at hun er både ærlig og hyggelig.

Dessuten er ingen av dere særlig mye bedre når dere slenger dritt på den måten.

104. Sindre
12.08.08

@ Camilla: Folk bryr seg fordi det angår dem. Når en blogger lyver høylytt på sin blogg, til sine lesere, angår det dem i aller høyeste grad. Det er nok derfor du får se såpass sterke reaksjoner av mange av de som kommenterer her. Jeg pleier aldri å blande meg opp i hva eller hvordan andre driver på, men jeg kunne ikke sitte stille og se på at denne jenten lurte alle trill rundt, når jeg selv visste hva som egentlig foregikk. Derfor er jeg bare glad for at folk flest skjønner hvem det er. Hadde jeg gått ut med navn kunne du, under sterk tvil, kalt det «uthenging», men det jeg gjorde i denne forbindelsen var å avdekke noe som faktisk angår nesten alle som har lagt igjen en kommentar her.

Uansett, dette er gammelt nytt. Dere vet hvordan hun holder på, gjør hva dere vil og kom dere videre nå. ;)

105. Anna
12.08.08

Jeg syntes det var bra skrevet. Nøytralt og presist.

Vedkommendes blogg har jeg fulgt med på i noen år. Jeg kan garantere at denne personen liker oppmerksomhet, det er sikkert. Men en stor løgner som de fleste fremstiller henne som, det er hun ikke. Hadde hun løyet om 50% av det hun har publisert hadde hun aldri blogget så personlig.

Diskusjonen om hun bodde i Oslo har blitt utviklet så mye at det har dukket om ting som i bunn og grunn ikke hadde noe med temaet first place.
Joda, hun bor ikke i Oslo, men om hun er der, det er hun.
Hun bor som de fleste vet, fortsatt hjemme, ikke noe gærent i det, hun er bare atten. Dette gjør at hun slipper å betale leie og diverse som hun ellers ville gjort om hun bodde for seg selv. Hun har en helt grei jobb og flere småjobber som hun tjener ganske greit på. Det at hun slipper å betale flere tusen på leie osv gjør at hun kan bruke pengene på klær og diverse noe som hun selvfølgelig har rett til. Derfor kan mange tro at hun må være meget rik for alt hun handler for.

Det at hun tjener penger på blogg er jeg også meget kritisk til.
Hun ble antakelig rett og slett revet med og syntes det var spennende å bli kalt «profesjonell blogger» og ville derfor fortsette å bli omtalt som det.
Derfor utalte hun seg som en bloggetjener.
Saken utbreddet seg til noe mye større en det i grunn var.

Hun ble verken mobbet eller nedkrenket på ungdomsskolen eller VGS, Og har derfor ikke hatt noe grunn til å lyve seg til venner. Jeg vil ikke utale meg personlig, men jeg har sett en liten (lav) jente med et stort hjerte, hun verken mistrives i livet sitt eller drømmer om noe annet, så hun fremstiller seg ikke som noen annen i bloggen sin.

Jeg presiserer, DERE gjør at hun blir populær, DERE gir henne PR.

Ellers en riktig fin artikkel Sindre.

Hilsen «Anna»

106. Bibbi
13.08.08

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det er så viktig at hun ljuger om lesertallene? Ja, det er teit gjort, men hvor mange leser egentlig blogger pga hvor mange lesere de har?

Jeg, for min del, leser blogger på bakgrunn av innholdet og hvordan de er skrevet, om de har litt humor og generelt sett er underholdene. Selvfølgelig er det lettere å komme inn på bloggen hvis man ser mange andre som leser den, men å -lyve- om hvor mange lesere som finnes vil jo da ikke gagne henne noe? De eneste jeg kan komme på som kun leser blogger med mange lesere fra før av, er de som vil opp og fram og trenger tips. Og de trenger jo uansett en attitude adjustment, når de er så lite kreative at de må kopiere andres suksess.

Det med skjult reklame er jo bare teit. Er det virkelig noen som beundrer alle klær hun har på seg fordi hun er den hun er? Som liker alt hun kler på seg, viser fram og gir bort? Det er jo bare kvalmt. Om det er klær hun blir betalt for å bruke, produkter hun blir betalt for å teste ut og skryte av, JAVEL, men det betyr ikke at alle leserne må like det og prøve det. Mange klær hun blir betalt for å ta på seg er jo kule uansett. Hvis hun tok i mot en haug heselige klessplagg for masse penger vil det jo ikke lønne seg i lengden, ettersom de fleste lesere med litt oppe i toppen ikke gidder å følge med på noen uten stil. Så akkurat det fatter jeg ikke at folk bryr seg om. Hun er for å sidet sånn ikke den eneste i blogg-Norge som blogger for å tjene på det..

GREIT, ljuginga er ukult og det er vel i grunn ingen som kan forsvare det. Men jeg fatter ikke at så mange kan la seg irritere av det, når det egentlig bare er å himle med øynene og gå videre? Og hvis man irriterer seg hjelper det jo iallefall ikke å gi henne PR ved å skrive om henne overalt. Dere sier løgnene vitner om at hun ikke er spesielt intelligent – vel, hun fikk oppmerksomhet, på en annen måte enn dere forstod det som at hun ville ha. Om det ikke var positiv oppmerksomhet så vil hun uansett tjene på alle de som klikker seg inn for å se stygt på henne.

Og en ting til – selv om moralen hennes kanskje ikke er helt på plass, så er det visse andre ting som er det. I motsetning til endel andre norske bloggere. Feks humoren, en variert og inspirerende stil og i perioder en del konkurranser som virker underholdende på de fleste. Så hun kan leve med noen flere løgner og en god del flere fiender enn mesteparten av oss andre – men det funka. Hun outsmartet seg rundt alle haterne, og hun tjener på det. Hvert eneste hets-innlegg, hver eneste av de her kommentarene – både positive og negative. Så kan vi andre synes hva vi vil.

107. Asle
13.08.08

Se på følgende tre sannheter:

1. I dagens samfunn, og spesielt blant unge, handler mye om penger.
2. På nettet er det en kamp om oppmerksomhet.
3. Unge, usikre jenter behøver konstant oppmerksomhet og bekreftelse.

Kombinasjonen av disse tre er dynamitt.

108. Susanne
14.08.08

Til «Anna»
Du skrev:

«Hun ble verken mobbet eller nedkrenket på ungdomsskolen eller VGS, Og har derfor ikke hatt noe grunn til å lyve seg til venner. Jeg vil ikke utale meg personlig, men jeg har sett en liten (lav) jente med et stort hjerte, hun verken mistrives i livet sitt eller drømmer om noe annet, så hun fremstiller seg ikke som noen annen i bloggen sin.!»

Så feil kan du ta! Hun var hatet på skolen fordi hun var så falsk! Hun måtte bytte ungdomskole fordi hun hadde ingen venner! Jeg har gått på samme skole som henne, jeg vet det godt. Og hun juger, mye.

109. charlie
17.08.08

HAHHAHAHAHHAH! Jeg ler så mye nå at jeg griner! Jeg viste at dette ville komme en gang!
Susanne har helt rett! Gikk på samme Uskole som henne. Jeg husker såå godt når jeg begynnte på Ski Uskole at hun var mobbeoffer allerde da. Sant at hun ble mobbet ut av skolen. Husker godt siste skoledagen hennes også. Noen mnd etter hun hadde slutten, dro jeg på til Geilo med noen folk, og traff noen som gikk på samme skole som henne da. Hun hadde gått å sakt på den nye skolen at hun hadde blitt voldtatt av en lærer, så hun måtte slutte.

Uff, synes nesten litt synd på henne, men samtidig synes jeg ikke.
Var venninne med henne jeg også en gang. Ble på en måte «mobbet» for å henge med henne. Å ja, hun juger MYE!

110. Emilie
17.08.08

Jenta er kjent for å juge, og hun vil aldri aldri forandre seg! det hun har gjort og vil drive med er noe hun lever pÅ!

[...] er vet ingen. Har du virkelig 30.000 lesere hver uke – eller er det en bløff? Vi vet jo at mange lyver seg til topps, så kan vi stole på bloggerne? Er det så mange som er interessert i Ulrikke sine [...]

[...] å gå “den veien”, men jeg mener nå at bloggere flest er ganske troverdige. Med visse unntak, [...]

[...] som jukser med tall på besøkende og inntekter for å få oppmerksomhet og besøkende. Å lyve seg til toppen er dessverre blitt et begrep, også i det norske bloggmiljøet. Det vil alltid være noen få som [...]

114. cowboy laila
10.09.08

hehehhehe alle skjønner hvem du mener.
er det bare hun som er problemet?? hva med å gå inn på den «kjente» Ulrikke lunds blogg å driv litt research der. for DER har man en nørd som lyver mye ;)

115. NachtWulff
05.12.08

Jeg aner ikke hvem det er snakk om, så han kan ikke har «røpet» så veldig mye…
Men nå hører ikke jeg på radio, og jeg leser ikke så mye «mainstream» blogger…
Så jeg synes kritikken retta mot Sindre her ble litt krass.
Hele poenget var vel at han skulle røpe akkurat nok til at de «på innsiden» skjønte hvem det var.
Jeg skjønte det ikke.

[...] Norges største blogg Hvem har egentlig Norges største blogg? Hvordan regner vi egentlig ut dette? Er det antall unike lesere eller RSS abonenter som det skal avgjøres ut fra? Debatten har gått i året som var, og noe særlig klokere har vel ingen av oss blitt på svaret. Norske bloggere er sparsomme med informasjon om unike lesere og inntekter fra bloggen sin, selv om noen allikevel velger å lyve seg til topps. [...]

[...] I noen mails Glabladet hadde fått uttalte hun seg blant annet om at hun tjente 90 000 i måneden, men noen uker etterpå dukket et innlegg på bloggen hennes opp der hun innrømte å ikke ha tjent penger på bloggen sin enda (dette var sommeren 2008). I løpet av 2008 tjente Marie Amanda mindre enn 60.000 kroner (kilde). Annet idioti jenta fant på var å selge klær og tilbehør uten å sende varene til de som hadde betalt for de (kilde). Annet som er interessant er en kommentar som dukket opp på et uvisst sted angående Marie Amanda: [...]

118. Vegard
13.04.10

Jeg vet ikke hvem dette er, fordi jeg leste ikke blogg for to år siden.

Kan noen vennligst svare i en epos? vegardmoller@gmail.com!

—————————————————————————————-

Jeg opplever forresten at bloggere – spesielt jenter – KJEMPE OFTE lyver om lesertallet. Det er utrolig rart, synes jeg, og det er lett å gjennomskue dem.

119. Simon
21.04.10

Jeg vet hvem det er :)

120. Christian
02.10.10

Og nå horer denne jenta seg på VGTV som en av de stokk dumme oslo girls, og man kan jo lure på hvem hun har pult for å komme seg opp dit. Som nybakt pappa er jeg sterkt bekymret for hvilke rollemodeller min datter kommer til å få når jeg ser denne utviklingen! Noen i VG har tydligvis gått på limpinnen i motsetning til hva Glabladet gjorde. Noen har tydligvis ikke lest dette innlegget og skjønt hvem det var snakk om! Kvalmende at sånne folk får figurere fritt i media!!!!!!!

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere