Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Er du sikker?

Skrevet av Sindre | 22. januar, 2009

Uansett hva ditt «spesialområde» er – musikk, film, datakunnskap eller noe helt annet: Når du blir henvist til som «ekspert» bør du være sikker.

Mange går nesten til daglig glipp av store sjanser til å glitre med sin kunnskap fordi de bagatelliserer og undervurderer seg selv. «Neeeh, jeg har da ikke sååå god peiling» er en gjenganger. Pang! …du gikk glipp av sjansen din. Du sendte akkurat ut et kraftig signal fra usikker-tårnet, og alle mottakerne i rommet fikk meldingen frem klart og tydelig. Tabbe!

Hvorfor ikke benytte anledningen til å vise hva du er god for? Jeg snakker ikke om å fake, men å faktisk gå løs på situasjonen med verdigheten i behold. Du trenger ikke engang å vite svaret på det nøyaktige spørsmålet du får (ingen vet alt), men du kan benytte anledningen til å tenke kjapt, og raskt manøvrere inn på noe annet innenfor samme felt. Si det som det er, at du ikke vet svaret på akkurat det, «men… [fyll inn overveldende, genial setning]«.

Så sant du ønsker å opprettholde andres inntrykk av hvem du er, bør dette være en «no-brainer».

Du kan nå uendelig langt ved å høres sikker ut. Du kan faktisk påvirke mennesker du selv anser som «langt mer suksessfulle» enn deg selv. Den som høres mest sikker ut i en samtale vil alltid påvirke den andre.

Prøv selv. Observer andre mennesker du ser på som innsiktsfulle og sikre i sin sak. Lær av dem og prøv ut samme fremgangsmåte på andre. Hvis du er en selger kan denne egenskapen komme godt med. Du vil alltid ha et tonn av gode grunner til hvorfor kunden skal kjøpe ditt produkt.

Merk at jeg snakker ikke om å manipulere andre personer her. Jeg snakker om å tørre å vise frem den kunnskapen du har. Jeg har mange ganger i livet holdt inne informasjon fordi jeg ikke var tøff nok til å være meg selv. Kanskje visste jeg svaret på det noen diskuterte. Omstendighetene var avgjørende for hvorvidt jeg turde å si noe eller ei.

Usikkerhet er en stor turn-off. Enten du skal imponere noen av det motsatte kjønn, selge noe til en kunde eller innlede et samarbeid med en forretningspartner. Se på deg selv som ekspert innenfor det du snakker om. Kommer du ikke på mer å si, prøv å styr samtalen elegant over på et område du er mer komfortabel med. Legg ned usikkerhets-tårnet og begynn å sende på «bombesikker-frekvensen» i stedet.

Gjør det selv og la det være begynnelsen på reisen mot å få det som du vil. :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 22. januar 2009 klokken 19:05 i kategoriene: Bevissthet, Business, Inspirasjon, Jobb & Karriere, Samliv, Selvutvikling, Suksess,

LESERNE MENER:
9 kommentarer så langt

1. Mats
22.01.09

et meget godt innlegg sindre, kjenner meg faktisk veldig igjen i mye av det, det er noe jeg alltid har slitt med.

22.01.09

Det å være sikker i sin sak kalles i sosial dynamikk å ha en sterk «frame». Den sterkeste framen vinner alltid. Undersøkelser har vist at selv om en person ikke nødvendigvis prater sannheten, vil andre mennesker tro på han dersom framen er sterk nok. Les: Bush. ;)

3. Assi
22.01.09

Veldig bra inlegg! Jeg gjør det faktisk selv, det å finne på ettellerannet komplisert og avansert, som HØRES relevant ut. Det er det viktigste. Ofte holder det å bare snakke bullshit, men det må høres ut som du har peiling. Det funker også bra og finne på avanserte, lange og vanskelige ord selv (som egentlig ikke er ord i det hele tatt), så lenge det flyter godt og at det høres ut som det funker. :)

4. Joakim
23.01.09

Godt skrevet, mye sant her.

5. Ståle
23.01.09

Det værste er jo at dette stemmer. Du behøver ikke ha peiling på hva du snakker om så lenge det høres ut som om du har peiling. Selvfølgelig er det lettere å få det til å høres troverdig hvis du har litt basiskunnskap om emnet, men er du god nok til å snakke for deg behøver du ikke det heller

6. Joakim
23.01.09

Ja, det er mye sant i dette.
Det kan til og med hjelpe om du skal ‘utgi’ deg for å bable ut om noe du EGENTLIG ikke kan noe om, å være grådig påstålig !
Nesten så påstålig at du tror det selv. Har selv forsøkt dette i mer enn EN setting og dette fungerer skremmende godt.

Men vær var, skulle du komme innom en aldri så liten del av et tema, personen(e) faktisk kan litt om og du lirer ut av deg en haug med surr, så har du lagt lista for HELE ‘samtalen’, troverdigheten din er ødelagt. Uansett hvor rå ddu høres ut innenfor temaet.

Forståelig ? Altfor tidlig med slike kommentarer ;)

7. Jonas
23.01.09

Herlig innlegg Sindre, og selvfølgelig helt sant!

8. rich
24.01.09

Jepp.. dette er faktisk en del av min egen livsfilosofi! :)
Man kommer langt med å få folk til å tro på deg.

[...] I denne videoen snakker han om hvordan ørsmå forandringer kan utgjøre enorme forskjeller, samt viktigheten av å sette seg krystallklare mål. Dette er en variant av “the butterfly effect“, og jeg liker måten han mot slutten av videoen også snakker om at de som er mest sikre på noe alltid vil være dem som påvirker andre, akkurat som jeg skrev her. [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere