Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Hva bloggere og markedsførere kan lære av valgkampen

Skrevet av Sindre | 15. september, 2009

Alle som driver med markedsføring på nett, alle som selger noe og alle bloggere som vil oppnå en viss popularitet kan lære noe av valgkampen som akkurat er overstått. I bunn og grunn kan man se på valgkampen som en studie i «hvordan markedsføre». Her er mine observasjoner og sammenligninger:

Bygge forventning

Jeg vet ikke når valgkampen begynte å bli nevnt i media for alvor, men jeg tror folk flest begynte å bli klar over den et godt stykke før sommeren. I løpet av denne tiden hører man stadig mer om denne «valgkampen» og politikere begynner plutselig å snakke om ting som høres bra ut, såkalte «valgkampsaker». Dette har dog sin (tilsynelatende) ulempe fordi det blir vanskeligere å skille partiene fra hverandre. Legger man godviljen til kan man klare å være enig i noe alle sier.

Hva ser vi dog år etter år? Jo, at så mange som 10% av velgerne faktisk ikke bestemmer seg før selve valgdagen. Selv de som ikke har brydd seg og tenkte at de ikke skulle stemme, snur ofte i siste liten og stemmer likevel. Dette er effekten av å sette en klar deadline, måneder i forveien. Plutselig er det siste dag, din siste sjans til å få med din stemme for å påvirke landet i en retning du ønsker. Vil du virkelig la denne sjansen gå deg hus forbi og ikke ha stort du skulle sagt før om 4 nye år?

Jo tidligere folk blir oppmerksomme på det som skal skje, jo bedre. Hvis du er i ferd med å lage et produkt du vil selge, og du allerede når ut til en del mennesker, kan det altså lønne seg å nevne det en god stund i forveien. Etterhvert som du kommer nærmere og nærmere i mål med produktet kan du gjøre tilhengerskaren oppmerksom på hvilken dato det vil bli tilgjengelig, og gjerne hvilken dato det tas av markedet igjen.

Som vi ser i valgkampsammenheng kan en slik deadline være meget viktig, men du må ha en god grunn til hvorfor du kun tilbyr muligheten i en begrenset periode. Dette kan være at du kun har trykket opp et visst antall eksemplarer eller at du kun kan la et visst antall mennesker få tilgang fordi du tilbyr et kurs av noe slag, og du ønsker at alle skal få mest mulig ut av det i form av å ikke overstige kapasiteten.

Etterhvert som du nærmer deg lanseringsdatoen har du forhåpentligvis fått en horde av «hjelpere» til å promotere produktet for deg, mot at de tjener en viss prosent eller sum provisjon pr. salg de refererer, akkurat som politiske partier har tusenvis av medhjelpere over hele landet på stands med sine gode argumenter og «valgkampsaker». I internettsammenheng kalles slike hjelpere gjerne «partnere» eller «affiliates».

Som fører oss til neste punkt: Tilby dine potensielle kunder masser av gratis verdi relatert til produktets innhold og ha et klart fokus på hvordan produktet virkelig vil gjøre hverdagen deres så mye bedre. Ikke bruk sleipe, manipulerende salgstriks men snakk genuint om fordelene om produktet, på en elegant måte, som et supplement til den gratis verdien du allerede tilbyr. Denne verdien kan være i form av gode bloggposter, videoer, intervjuer med eksperter, etc.

Gjør deg synlig – på en god måte

Politikere har en fordel i det faktum at folk flest er politisk interesserte og dermed får de obligatorisk dekning i media. Du kan selv prøve å skaffe mediaomtale når det nærmer seg produktlansering, men inntil videre er det viktig at du holder fokus på å gi et godt inntrykk ovenfor de du allerede når ut til. Dette kan være dine faste blogglesere, alle de nye leserne som har kommet som en konsekvens av andres markedsføring av deg og ditt produkt, folk på epostlisten din, etc.

Det er vesentlig å ikke gjøre feil på dette stadiet. Det tar lang tid å bygge opp tillit, men det kan være fort gjort å rive den ned igjen. For min del registrerte jeg dette i et tilfelle hos en politiker under valgkampen som nettopp har vært. Hvis du gjør en forståelig, menneskelig «feil» som en konsekvens av at du er sliten og trøtt etter en lang og hektisk periode med produktutvikling og markedsføring, trenger du sannsynligvis ikke bekymre deg så veldig for det, så lenge du fremtrer som en sympatisk person, men prøv å ikke la det gjenta seg. Lær av dine feil.

Ha som mål å gjøre deg så synlig som mulig. Dette er ikke tidspunktet å begynne å bli beskjeden på. Vis at du står for din sak, som i dette tilfellet kan være ditt produkt. Hvis du ikke selv tror på verdien av produktet, hvordan kan du forvente at andre skal det?

På lanseringsdagen («valgdagen»)

Valgdagen er her. Du har tilbakelagt deg en vill og hemningsløs tid med produksjon og markedsføring, datofrister og hyppige fremtredener. Du har fokusert mye på «valgkampsaken», selv om det innrømmelig nok finnes viktigere ting her i verden enn akkurat ditt produkt og alt det fine det kan gjøre. Snakker alle om produktet ditt – som de gjør om valget på valgdagen? Vil du klare å konvertere noen «velgere» i siste sekund, når de innser at dette kan være siste sjansen deres på en stund? Det er nå du får vite om du har gjort en god jobb eller ei.

I blogg -og markedsføringsverden vil resultatet (antall kunder) avhenge av hvor mange du klarte å nå ut til under «valgkampen» (markedsføringsperioden). Et normalt estimert minimum for å ha gjort en OK jobb er hvis du, når opptellingen er gjennomført, har klart å gjøre minst 3% av dine prospekter til kunder. Har du gjort en fenomenal jobb vil prosentsatsen være større. 3% høres kanskje lite ut, men sett at du nådde ut til 10 000 individuelle mennesker. 3% av disse tilsvarer 300 kunder. Hvis produktet eksempelvis kostet 500 kroner, vil du ha tjent 150 000 kroner! Hvis dette skulle være snakk om en gjentakende månedsinntekt kan du akkurat ha gjort deg selv «meget velstående». :)

Så tro det eller ei, men vi kan alle ta lærdom av våre politikere når det kommer til denne måten å markedsføre på. Etter en vel overstått lansering kan du ta deg et pust i bakken – men ikke for lenge. Du er sannsynligvis bitt av basillen og snart i gang med planleggingen av ditt neste produkt. Hvis folk har kjøpt og blitt fornøyd med det du har tilbudt, tyder det på at produktet var av genuin verdi og – til forskjell fra de fleste politikere – faktisk holdt det du lovet. Bedre skussmål kan du vel nesten ikke få?

Anbefalt lesning:


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på tirsdag 15. september 2009 klokken 9:45 i kategoriene: Bevissthet, Blogging, Business, Inspirasjon, Internettmarkedsføring, Penger, Produktivitet, Suksess,

LESERNE MENER:
2 kommentarer så langt

15.09.09

Meget bra artikkel Sindre :)

15.09.09

Vil bare kommentere at du gjør en veldig bra jobb i det siste. Artiklene kommer med høy kvalitet og føles ut som det er mer tidsflyt mellom utgivelsene…

Fortsett med det gode arbeidet. Knall artikkel.

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere