Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Ekteskap – og hvorfor du bør unngå det

Skrevet av Sindre | 19. oktober, 2009

Har du også lagt merke til at svært mange som gifter seg ender opp med å skille seg ganske kjapt? Har du også tenkt på at dette fenomenet faktisk motstrider hele tankegangen bak det å gifte seg i utgangspunktet? Du tror vel ikke folk gifter seg for å bli skilt…? Det tror ikke jeg heller.

Kanskje har du tenkt på dette, kanskje ikke. Hvis du ikke har tenkt på det og samtidig har hatt store planer om å gifte deg, samt ikke liker å få tankegangen din utfordret, kan du bare la vær å lese videre og håpe på det beste. (Ikke kom tilbake og si jeg ikke advarte deg!) ;)

Å gifte seg kan være en «forbannelse»

Etter mine observasjoner virker det som om mange har et godt forhold, ofte i mange år… Helt til de gifter seg. Da kan den tilsynelatende evigvarende oppovergående kurven, tar seg et gigantisk stup. Hvorfor skjer dette så mange ganger?

Jeg tror vi må gå lenger tilbake for å finne svaret. Samfunnet spiller nemlig en viktig rolle her. Helt fra fødselen blir vi nærmest hjernevasket til å tro at å «gifte seg», få barn, hus og bil osv, er det ultimate målet i livet. Å gifte seg er et tegn på «suksess».

Men dette er selvfølgelig bare tull. Det å gifte seg er ikke synonymt med suksess. Å gifte seg er å inngå en helt ny fase i livet hvor mange knytter en rekke forhåpninger som har blitt bygget opp gjennom et helt liv, bare for å gå på en smell. Folk begynner å krangle over de mest idiotiske ting, som hvorvidt dolokket skal være oppe eller nede, plasseringen av tannkremtuben, etc…

Alt i alt begynner disse filletingene i det små, men når det baller på seg, blir det fort et alvorlig problem.

«Vi gifter oss, vi skiller oss» (og lærer som regel aldri…)

I mange land er skilsmisseraten på både 50 og 60%. Det vil si at over halvparten av de som inngår ekteskap, skiller seg. La oss knytte en liten metafor til dette…

La oss si du var på et fly sammen med alle andre som tenker på å gifte seg. La oss si at formålet med flyturen var å hoppe ut i fallskjerm. Hva hvis du ble fortalt at det var en 60% sjanse for at du ville dø? Ville du fortsatt hoppet…?

Av de resterende 40% er det kanskje 2-3% av ekteskap av høy kvalitet som varer livet ut. Så la oss si at hvis du ikke dør i hoppet, vil du garantert brekke bein eller armer, aldri kunne gå igjen, lappes sammen, skrapes opp, etc. Ville du fortsatt hoppet…?

Ja eller nei…?

Ekteskap tar ikke hensyn til forandringer

Det folk ikke tenker så mye på når de gifter seg, er at det er naturlig å forandre seg over tid. Du er ikke den samme i dag som du var for 10 år siden, og du vil ikke være den samme om 10 år som du er i dag.

Da sier det seg selv at å binde seg til en illusjon om at det skal vare for evig og alltid, i beste fall er mild idioti. Jeg vet at noen vil føle en trang til å forsvare sine synspunkter når de leser dette, men det er vanskelig å motsi det faktum at de aller fleste av oss forandrer oss (ganske mye) over tid.

Et bedre alternativ? Å unngå giftemål i utgangspunktet, og heller satse på langvarige forhold UTEN å få en masse syntetiske forpliktelser og forventninger med på kjøpet, gjennom et ekteskap. Da ville vi fått bedre, lengre, mer modne og mer realistiske forhold, og vi kunne manøvrert oss mer elegant gjennom forholdet, i  harmoni med hvordan vi utvikler oss.

Å gifte seg er ikke å «sikre» forholdet. Det er mer som å be om at det skal ta slutt…

Konklusjon

Ut fra det du har lest vil du kanskje tro at jeg er motstander av bryllup og ekteskap. Det er jeg absolutt ikke. Jeg er ikke tilhenger av å være motstander av noe som helst, fordi jeg aksepterer at alt «er». Å være motstander av noe, bidrar bare til å helle bensin på bålet og gi mer energi til det man ikke vil se. Det er basic LoA. :P

Jeg tror på kjærlighet mellom mennesker, romantikk, kommunikasjon, etc. Ekteskap har dessverre ofte den effekt at det pulveriserer alt dette.

Hvis du fortsatt tenker at du vil gifte deg er det selvfølgelig helt greit. Jeg ønsker bare å gi deg alternative perspektiver og måter å tenke på. Det viktigste er at du gjør det du selv vil gjøre med livet!


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på mandag 19. oktober 2009 klokken 9:55 i kategoriene: Bevissthet, Inspirasjon, Law of Attraction, Samliv, Selvutvikling, Sjekking & Dating, Suksess, Verden & Samfunn,

LESERNE MENER:
26 kommentarer så langt

1. Silli
19.10.09

Giftemål er kanskje litt sånn at hverdagen klasker deg i trynet? litt skummelt å tenke over hvor usikker egentlig kjærligheten er. nothing is for sure!! :S

2. Christian
19.10.09

Joa, men ville du fortsatt sitte i flyet hvis du ble fortalt at du da ville sitte alene i all evighet og spille WoW, se på porno og dø alene? Jeg ville hoppet.

3. Sindre
19.10.09

@Christian: Artikkelen inneholder et konkret forslag til en bedre måte å leve på – som ugift, og det innebærer hverken porno, WoW eller å «dø alene», selv om disse 3 tingene kan ha sin plass. Ironisk nok ender dette like gjerne opp med å bli realiteten for de som gifter seg og tror de skal leve lykkelig i alle sine dager også. Skal ikke se bort fra at mange gifte menn ser mer porno enn ugifte menn… :)

4. Anneli
19.10.09

Ingenting er bedre enn kjærligheten og ekteskapet er vel – ingen dans på roser men kanskje den største bekreftelsen likevel på at man er istand til å elske, bli elsket og forplikte seg til kjærlighet.

5. Sindre
19.10.09

@Anneli: Jeg ser hvordan det kan være en bekreftelse på at «noe» er gjort riktig, så sant man gifter seg av eget hjerte og ikke fordi man tror man «må». Men den største bekreftelsen, som du snakker om, må man heller finne i seg selv, så innser man at man ikke trenger å gifte seg for å «bekrefte for verden» at man er i stand til å elske og bli elsket, fordi man samtidig innser at man ikke trenger bry seg om hva andre tenker.

6. Kristin
19.10.09

Ok, jeg synes du kanskje gjør den samme tabben som alle andre som titter på skilsmisse-statistikken; du gidder ikke å se på hvorfor noen ekteskap holder livet ut.

7. Sindre
19.10.09

@Kristin: Hvorfor skulle jeg vel det? Det ligger et godt stykke utenfor poenget med akkurat denne artikkelen. Hadde jeg skrevet en mer omfattende artikkel kan det hende jeg ville gjort det, men dette er ganske enkelt en bloggpost med et poeng jeg ville få frem. Hvis du vil fortelle oss den hemmelige ingrediensen til 1-3% av alle som gifter seg, så syns jeg du skal benytte deg av sjansen når du har den. :)

8. Elena
19.10.09

Helt enig! Jeg ser ingen grunner til å gifte meg (bortsett fra det økonomiske isåfall).
Hvorfor forandre på noe som er bra fra før! Hva er vitsen….
Bare det at det er en ting man liksom «bare gjør»… Tror det er damene som bestemmer dette..
Man trenger vel ikke en kjærlighetspakt! Hvis man virkelig er glad i hverandre og kjenner hverandre, da vet man det bare, synes det er fint nok jeg! :)

9. Sindre
19.10.09

@Elena: Helt riktig, man trenger ingen «kjærlighetspakt». Jeg tror dessverre også du har rett i at dette er noe damene «bestemmer» i mange forhold. Det burde si litt om mannen i forholdet hvis han oppfører seg mer som en «flink bisk» enn en mann. Dette kan like gjerne være noe av kjernen av det som gjør at så mange ender i skilsmisse, fordi ingen damer vil holde ut med en mann som gjør «hva som helst» for henne i det lange løp. De fleste menn oppfører seg sånn likevel, uvitende om hvor ødeleggende denne forutsigbare oppførselen kan være. Ingen god idé…

10. Anders
19.10.09

Hei Sindre,

Morsomt å se hva du har fått til gjennom Glabladet.
Hvordan går det med nettsiden din? Øker inntektene eller holder de seg stabile?
Det er fasinerende å lese om hvordan en side bygges opp og hvordan den kan ggenerere penger. Har surfet litt og lest litt fra andres erfaringer. Suger til meg all nyttig informasjon. Blir aldri lei av å lese om det og vil ha mer lesestoff om temaet :) Hvordan starter man opp, fra A til Å. Vil ha det inn med teskje :)

11. Sindre
19.10.09

Hei Anders. Det går veldig bra, takk som spør. For å ikke la kommentardiskusjonen spore helt av her, anbefaler jeg deg ganske enkelt å registrere deg for å motta Glabladets nyhetsbrev hvis du vil ha tips til hvordan komme i gang med å starte og opprettholde en suksessfull nettside. Dette er helt gratis og kurset består av 7 deler som vil sendes direkte til din mail. Du kan også melde deg ut når som helst. :)

12. Steinar
20.10.09

Dette er jeg helt enig i. Ekteskap er i mange forhold «pushet» på av kvinnen i ekteskapet, og det er feil når det er fordi f.eks kvinnen er usikker og føler presset til å gifte seg «sånn at det er de to for alltid». Det er jo nettop det motsatte som skjer.

Man gifter seg – Forstår at det ikke hjalp stort, men mest sansynlig gjorde vondt (forhåpentligvis godt!) verre.

Jeg syns at å gifte seg er noe man gjør i eldre alder, da man er «ferdig» med å finne ut hvem man er, hva man vil, hva vil bli og holde på med i livet sitt.

Har du en kjæreste som presser på og du ikke er klar / vet at dette er galt av de nevnte grunner – SI NEI!
Ikke vær den «flinke bisken» med mindre du vil være snill og prøve, ikke slit deg ut for en kvinne som ikke gir tilbake og stoler 100% på deg!

13. Kristin
20.10.09

Kanskje nøkkelen for et godt ekteskap er rett og slett og godta alle forandringene som skjer. Altså, jeg synes egentlig det er litt merkelig å gå inn i et forhold å tro at alt skal være likt hele tiden.

14. Janne
20.10.09

Spikeren på hodet! Har vært gift og erfart dette den harde måten!! Skal aldri gifte meg igjen! Hatten av for at noen opplyser om dette, noe dere bør seriøst tenke på før dere inngår ekteskap!

15. Odd Lone
20.10.09

Ekteskap er i dag unngått mellom Irene Langseng og Hans Oppi.
Vi gratulerer!

16. Trond Ove
20.10.09

Litt vel mye synsing her? Merker jo at du ikke er gift. Problemet er at folk tror at Ekteskapet er endestasjonen. Det er det aldri, det er starten på en reise der begge SKAL og vil forandre seg, og de skal gjøre dette ilag. Mange gifter seg kanskje for tidlig. kanskje andre årsaker. Ting kan rakne. Det viktigste er vel kanskje å leve den livslange forpliktelsen, opprettholde respekten. Kjærlighet handler ikke om å elske for å bli elsket tilbake, eller for å få gjenytelser, men å bli så hengiven ovenfor noen at en gjør alt for den andre uansett.
Si at konen din har fødselsdepresjoner og hun fra kroppen sin side ikke klarer å være positiv og det går ut over deg så er likevel kjærligheten å elske hun uansett hvordan hun møter deg. Elsk henne gjennom vanskelighetene!
Janne: Leit å høre at du har brent deg, håper du noen gang får troen på ekteskapet igjen!

17. Trond Ove
20.10.09

Det blir uansett generalisering å si at sånn er det? 40-50% er tross alt ingen forsvinnende liten andel heller?

18. Anders
20.10.09

For de fleste er et ekteskap et spill for galleriet.
I dagens samfunn er det slik. Det er kun for å vise for omverdenen at man har en ring på hånda. I gamle dager hadde ekteskap en viktig funksjon. Nå er mye anderledes og jeg er enig i Sindre. Det er bare å se på skillsmissestatistikken.

19. Christoffer
21.10.09

Prøv å fortell det der til kjærringa da!

21.10.09

Et godt ekteskap ville vært mellom en blind kone og en døv ektemann.

21. Sindre
21.10.09

Sindre liker dette. ^^

23.10.09

Er ganske enig i dette, er forferdelig mange skilsmisser i dette lille landet. En person sa til meg for noen år siden, da jeg spurte personen om han var gift. «Gift! Det er noe man tar, ikke noe man blir» ;)

23. Thomas
29.10.09

Jeg har ihvertfall ikke mye lyst til å gifte meg når jeg ser hvor mange det er som skiller seg.. Av alle foreldrene til folk jeg kjenner, så vet jeg om ett eller to par som fortsatt er sammen. Inkludert mine egne foreldre som skilte seg når jeg var 12.

[...] Ekteskap – og hvorfor du bør unngå det [...]

25. Dani
23.05.10

Synes du kunne ha nevnt at denne artikkelen er en kopi av Marriage & How To Avoid It av Guy Blews. Den fåes kjøpt feks her: http://www.amazon.com/Marriage-How-Avoid-Truly-Cynical/dp/0954940733/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1274617586&sr=8-1

26. Sindre
23.05.10

@Dani: Den forrige boken jeg leste var The Secret i 2008. Jeg kan med hånden på hjertet garantere at jeg aldri har lest boken du henviser til.

Dette er, som alt annet på Glabladet, en egenskrevet artikkel/innlegg uten at den er «kopiert» fra noe som helst. At tilsvarende meninger og synspunkter går igjen i flere kilder, som f.eks. boken du linker til, er å forvente på en planet med 6-7 milliarder innbyggere. Takk og lov for at jeg ikke er alene om å mene disse tingene.

Syns generelt at folk bør være forsiktige med å skrike «kopi» etter alt som ligner på noe annet. Det er forøvrig lov å ha inspirasjonskilder, så lenge man ikke kopierer helhetlig. Å kalle denne korte artikkelen en kopi av en hel bok faller vel for sin egen urimelighet?

Jeg ser det som positivt at det finnes flere kilder til lignende synspunkter og tips som man kan lese på Glabladet, ettersom det viktigste er å spre budskapet til så mange som mulig.

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere