Abonner via RSS | epost

Advarsel: Kundene dine kan være dummere enn du tror!

Skrevet av Sindre | 02. august, 2010

Jeg husker en gang for lenge siden, i kommentarfeltet mitt, tidlig i bloggens levetid. Det var en person som skrev noe sånt som at han hadde utforsket siden min i 40 minutter og sa: “Beklager, men det blir nok med denne ene gangen”. Deretter begynte han å ramse opp alle grunnene til at bloggen min ikke holdt mål.

I mitt svar valgte jeg å være helt ærlig, og sa:

“Flott. Ingenting er bedre enn å luke ut de leserne jeg uansett ikke trenger. Beundringsverdig at du faktisk sa ifra! Ha et videre beundringsverdig liv!”

Jeg hørte aldri mer fra vedkommende, så han holdt muligens sitt ord. Derimot var det en annen i kommentarfeltet som reagerte på mitt tilsvar. Hun skrev:

“Enig i at han var ganske negativ, Sindre, men denne kommentaren fra deg ble jeg litt sjokka over! Du trenger vel alle lesere du kan få – i hvert fall hvis du anser denne bloggen for business som du selv sier?”

Etter min mening kan et slikt utsagn bare komme fra en person som ikke tenkte klart i gjerningsøyeblikket. Jeg trenger absolutt overhodet ikke alle lesere jeg kan få. Jeg vil ikke ha alle lesere jeg kan få. Jeg tror en skremmende stor prosent av “alle leserne jeg kunne fått” hadde gitt meg langt mer trøbbel enn de var verdt.

Ved å skrive mine blogginnlegg på den måten jeg gjør, samt å fokusere på de temaene jeg gjør, tiltrekker jeg meg stort sett de “rette” leserne, og det er de jeg vil ha. Jeg vil derimot ikke ha noe å gjøre med usaklige/utakknemlige mennesker som prøver å dra ned nivået, enten ved klaging, syting, drittslenging, usaklige påstander eller irriterende oppførsel generelt.

Enhver leser er en potensiell kunde. Enten nå eller i fremtiden. Det betyr ikke at jeg tror at ALLE leserne mine kunne vært kunder (selvfølgelig), men enhver leser kan jo i teorien bli det. Så ja, jeg blir faktisk glad for å luke ut “ugresset”. Jeg vil absolutt ikke jobbe med “alle kundene jeg kunne fått”. Det strider jo imot hele grunnen til at jeg valgte å gå mine egne veier i utgangspunktet. Jeg er i en posisjon til å selv velge hvem jeg vil jobbe med, og min kundeservice er i utgangspunktet hyggelig mot alle, men hvis jeg får dritt fra en kunde (eller leser) trenger ikke vedkommende å forvente noe spesielt hyggelig fra meg heller.

I’m just sayin’… Som regel ignorerer jeg bare tullinger som syter og klager, men noen ganger kommer jeg gjerne med et tilsvar. Jeg gjør min del for å opprettholde Law of Attraction ovenfor andre. Det vil si at hvis du er hyggelig og selvUhøytidelig mot meg, er jeg det samme mot deg. Hvis du er veldig formell og seriøs mot meg, vil jeg prøve å være det samme mot deg (dog kan jeg ikke alltid dy meg… Jeg takler ikke å være formell over lengre perioder… Det er som å begynne å tenke på en morsom vits i begravelsen til tante Olga – det kan fort bli klin umulig å la vær å flire…)

Og hvis du oppfører deg som en komplett idiot mot meg, så kan du egentlig dra en viss plass for alt jeg bryr meg. Min “hyggelighet” kommer altså med et forbehold: Jeg forventer det samme av mine kunder. Det er jo ikke vanskelig. Det er bare snakk om normal folkeskikk.

Så, hvorfor skriver jeg dette innlegget? Pleier dette å være noe “problem”? Svaret er nei! Alle kundene jeg har jobbet med til nå har vært eksepsjonelt hyggelige. Men det har hendt at jeg har hørt fra lesere og bloggekursdeltagere som har klaget over småting. Så, basically skriver jeg dette innlegget for mine fellow bloggere, tjenestetilbydere, produktutviklere, men også folk i “vanlige” jobber, som f.eks. kassen på Rimulf. I’m just sayin’… Kunden har absolutt ikke alltid rett, og hvis du er i en jobbsituasjon som krever at du må ha den innstillingen; finn deg noe bedre og hev dine standarder i livet umiddelbart. Så lenge du tar til takke med det du får, sender du ut et klart signal til universet om hva som er “greit” for deg, og du vil slite unødvendig med å komme deg opp fra gjørmen.

Jeg skriver dette fordi du ikke skal ta det så tungt når du mister lesere, abonnenter og kunder. I går f.eks… Jeg fikk en ny deltager på bloggekurset jeg tilbyr. Et kurs jeg har brukt mye tid og krefter på å sette sammen til å bli så bra som mulig for folk som enda ikke er bloggere eller kjent med teknologien som kreves. Hun benyttet anledningen til å skrive en kommentar til hvorfor hun meldte seg ut like fort som hun meldte seg inn:

“Gratis? Hørtes ikke slik ut”

LOL. Ja, jeg henger ut anonyme deltagere av kurset mitt. De er jo anonyme. Men seriøst. Ja, jeg reklamerer for at bloggekurset er gratis (so sue me – det ER jo gratis!) men selvfølgelig må man beregne at det vil koste litt å opprette eget domene og webhotell…! BLOGGEKURSET er jo fortsatt gratis, men hvis man ønsker å faktisk skaffe seg en blogg på eget domene, så MÅ man forvente noen utgifter.

Og her er vi ved sakens kjerne. For meg, og for 95% av folk flest, så er dette en selvfølge. Men faktum er at noen kunder rett og slett er dumme! Og noen igjen, på grensen til komplette idioter. Men det er normalt. Det er jo bare å se på verden generelt. Det er en salig blanding av masse rart på denne planeten. Du kan ikke forsikre deg om at du ikke må hanskes med en og annen arrogant liten Hitler i blant, men du kan faktisk si nei, når det skjer.

Jeg var meget fristet til å komme med et lite tilsvar til vedkommende. Det er ikke sikkert det hadde blitt det høfligste jeg hadde skrevet. Men jeg lot være. Hun hadde aldri blitt noen god kunde uansett, og jeg slapp billig. :)

Er dette innlegget et tegn på at jeg er utakknemlig? Selvfølgelig ikke – jeg elsker å jobbe med kunder, og de fleste jeg har jobbet med kunne helt sikkert bekreftet at vi samarbeidet tett og nært, og at jeg strakk meg langt for å gjøre dem fornøyd og faktisk ga dem den hjelpen de hadde bedt om (pluss litt til!)… Dette er bare ment som en påminnelse til andre i min situasjon om hvilken mentalitet det lønner seg å ha for å lykkes i samarbeidet med kunder, lesere og abonnenter.

Husk at kunden er like mye “avhengig” av deg som du er av dem, og de er faktisk heldige som får jobbe med deg/kjøpe produktet ditt/komme inn i butikken din. Hvis de begynner å bli storforlangen og arrogant, kick dem ut. Du er i business for å tjene penger, men du er ikke desperat… Er du vel?

Til slutt: Don’t worry. Folk flest er faktisk greie. Og du merker fort om det kommer til å funke eller ei. Ikke vær redd for å si nei. Og have fun. Smil til verden, bla, bla, men når verden likevel viser fingeren tilbake, minn deg selv på at du fortjener bedre enn som så.

Du be-du be-du besteeeemmer seeelv… *grufulle minner fra seksualundervisningsfilmen vi fikk se i 5. klasse* :?


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på mandag 02. august 2010 klokken 14:29 i kategoriene: Bevissthet, Blogging, Business, Humor, Internettmarkedsføring, Jobb & Karriere,

LESERNE MENER:
17 kommentarer så langt

02.08.10

Word!!! :-D

2. thomas
02.08.10

Kanksje hun “dumme” misforsto teksten “Få en proff blogg på 15 min” i dine bulletpoints. Kanskje du kunne skifte ut det med “Hvordan sette opp en proff blogg på 15 min” eller noe slikt..?

02.08.10

Det står vel egentlig “Lær å få en proff blogg på 15 min”. Men er man for rask med lesningen så kan den nok kanskje misforstås ja..

4. Sindre
02.08.10

Den egentlige grunnen til at det står “FÅ en proff blogg..” var pga. plassmangel i den opprinnelige versjonen av themet. Det så rett og slett ikke like bra ut hvis den bulletpointen la seg på to linjer i stedet for én. Men Thomas er forsåvidt inne på noe, jeg skal se om jeg får plass til å skrive det på en annen måte nå. :)

02.08.10

Alt koster penger, eventually. Noen skjønner kanskje ikke dette.

Når det er sagt, så er jo målet å tjene mer penger enn man bruker/investerer.

Stort sett enig Sindre, noen kunder klarer man seg uten, vi er alle på en læringsfase i livet, så kanskje om hun hadde fått kritikk (nyhetsbrev utmelderen), så hadde hun kanskje vært verdens beste kunde for neste hun støter på (selv om du var den som måtte faktisk få henne til å realisere at hun var sneversynt).

Noen må ta støyten/kritkken og omvende personen, så h*n kan forbedre seg (selv om denne personen ikke tør/ønsker å henvende seg til deg igjen), slik er livet.

Fortsett det gode arbeidet. August blir beste måneden, har trua på det ja.

02.08.10

Arrogant liten hitler, haha. Jeg satt å småflirte litt av den kommentaren.

Men slik er det, det finnes idioter og mindre begavede mennesker overallt. Det er bare å lene seg tilbake og godta dem, og på en pen måte be de dra dit peppern gror.

Når jeg jobbet med privatkunder tidligere var det mye syting og klaging. Det virker som at vi skal kreve så ini helsikes mye hele tiden?. Det er ofte confused og forvirrede mennesker som oppfører seg slikt har jeg funnet ut. Er man usikker så blir man også aggressiv.

Nå jobber jeg mot bedriftsmarkedet og det er som en helt annen verden. Her forstår kundene at ting kan ta tid. Ting koster penger. Ikke ALT HER I VERDEN ER GRATIS! Osv.

Her er en selvopplevd historie fra en gang jeg jobbet på telefonsupport (år 2002).

Jeg: Velkommen til *** du snakker med “meg”
Kunde: Dere gjør ikke jobben deres!
Jeg: Ok, hva kan jeg hjelpe deg med? (prøver å overse litt)
Kunde: Du kan gi meg rett informasjon!
Jeg: Hva mener du? Virker ikke produktet ditt?
Kunde: Jo det virker nå, men jeg løste problemet selv og deres forslag til å løse problemet virket ikke!
Jeg: Så produktet virker nå altså, ingen problem?
Kunde: Ja
Jeg: Så hva er det du egentlig vil at jeg skal gjøre?
Kunde: Du skal gi meg oppskrift på hvordan problemet løses på rett måte.
Jeg: Det har vi jo gjort.
Kunde: Ja men det virket ikke, jeg løste det selv!
Jeg: Ok, men du er klar over at det kanskje finnes fler måter å angripe et problem på? Bare fordi du fant ut at du kunne gjøre det på en annen måte betyr ikke at den måte vi mener man skal gjøre det på blir feil.

Så var det masse frem og tilbake med denne herremannen. Til slutt sa jeg at jeg ikke giddet å diskutere dette og hadde andre kunder å ta meg av. Ba han om å ringe tilbake hvis ting endret seg.

Dette er jo bare et eksempel på ting jeg har opplevd. Det er egentlig utrolig hvor utrivelig vi mennesker kan være mot hverandre.

Derfor er det trivelig å lese glabladet, her er det som oftest hyggelig. ;)

02.08.10

[Facebook] Bra :)

02.08.10

[Facebook] No pepper from me. Sannheten må tåles.

9. Anders
02.08.10

Det er befriende å lese slike innlegg som dette. For man støter på utrivelige mennesker i forskjellige situasjoner – ofte i jobbsammenheng. Det å jobbe sammen med ufine enkeltpersoner i arbeidet kan være en tålmodighetstest. Særlig når man vender det andre kinnet til hele tiden, opptrer profesjonelt, er hyggelig og imøtekommende og bare vil få jobben gjort på best måte. Jeg har vært borti en kvinnelig kollega som er stadig sur, har en nedlatende holdning til folk, hilser stort sett ikke, baksnakker andre – ja, stort sett alle ingredienser som bidrar til å ødelegge et arbeidsmiljø. Dessverre hadde vedkommende et lederansvar. I mine øyne bidrar slike personer til så mye ineffektivet og dårlig organisasjonskultur at toppledelsen burde ha fjernet slike folk. Men dessverre ser de det svært, svært sjelden pga smisking, teater og u name it.
Men uansett – det er befriende å lese denne artikkelen med kommentarer. Godt når noen sier fra, viser engasjement og kaller en spade en spade.

10. Lars
02.08.10

Bra at du sier ifra på den måten spør du meg! Jeg har opplevd en del ubehagelige kommentarer på bloggen min. Det verste har vært drapstrusler. Men skal man bry seg om dette, så kommer man ikke langt.

11. Torunn
03.08.10

ahhh, kjære Sindremannen! Dette har jeg nok visst lenge. Altfor lenge. Jeg har vært på nippen til å begynne å tro at mennesker er stÅÅkkdum, og at det ikke er vits i å sosialisere seg lengre:p
Det jeg ikke skjønner er at folk ikke klarer å si ifra på en sakelig måte hvis de er missfonøyd. Som oftest kan en dum kunde ødelegge resten av jobbdagen din.
Det du er så heldig med Sindre, er at du er din egen sjef og kan dermed bestemme at du vil avvise dumme kunder :)

Alle burde også sjekke ut denne bloggen, for å finne ut hvordan man IKKE oppfører seg mot feks butikkansatte;) http://vilduhapose.blogspot.com/

12. Sindre
03.08.10

Ja, har vært inne på den bloggen før, mye jeg kjente meg igjen i der.

Og forresten, husk dette neste gang dere vurderer å prøve klær i en klesbutikk: Enkelte kunder “tror” visstnok at prøverommet er det samme som et toalett. Har en venninne som jobber i en klesbutikk i Oslo, og det er ikke grenser for hva de har måttet tørke opp etter at kunder har vært en tur i prøverommet. :?

Jeg for min del lurer på hvor mange ansatte klesbutikkene hadde fått hvis dette faktumet inngikk i stillingsannonsen: “Tørk bæsj, tiss, oppkast og brukte tånegler, ja, alt du måtte ønske, fra flotte lokaler sentralt i Oslo”…

Nok et eksempel på at folk bør begynne å “snu bordet” i større grad, og faktisk stille krav av arbeidsgiverne/kundene sine også.

13. Michal
03.08.10

Det du sa i kommentaren ovenfor Sindre høres nesten for teit ut til å være sant :p

14. Sindre
03.08.10

Javel, Michal? Det gjør det ikke mindre sant. ;)

Hvor utbredt dette problemet er aner jeg ikke. Men dette er snakk om en ganske sentral butikk i Oslo, som har begge kjønn i alle aldre i målgruppen, så jeg tror ikke man trenger å frykte dette overalt. Jeg tror også de bruker heavy rengjøringsmidler i slike situasjoner. Tror i grunn ikke det er vi “normale” kundene som har noe å frykte, men heller de butikkansatte, som må deale med shiten. :P

15. Naina
03.08.10

Og det fine med blogging, er jo at man bare kan slette de kommentarene man ikke liker. Det blir nesten som å ha det jeg kaller “selektiv hukommelse”, man husker det man vil og glemmer alt annet. Da kan det bare ikke slå feil :-D

Jeg er absolutt ikke redd for å få sure kommentarer på bloggen min, det jeg er mest redd for, er at ingen gidder å kommentere i det hele tatt. At bloggen min blir helt ignorert og jeg ender opp med å skrive bare for meg selv. Da er jo liksom noe av poenget borte…..

05.08.10

Dette var et herlig innlegg, Sindre!
Det er betryggende at du har samme tankegang som meg… tar det som et kompliment til meg -fra meg.
Andres idioti er irriterende, men kan også være utrolig underholdene :D
Det gir “godt” stoff til blogginnlegg.

Der noen driter seg ut, finnes det en mulighet for deg å se bra ut.

Det var dagens flotte spontan-ordtak fra meg.

Sindre, Rock on! :D

[...] Alt jeg kunne skrevet i dette innlegget i forbindelse med mailen jeg fikk, har jeg allerede skrevet om i “Advarsel: Noen kunder kan være dummere enn du tror!” – les gjerne denne hvis du vil ha en utfyllende “rant” fra min side om dette temaet. [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2011 | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer med bannere

Tekstlinksponsorer

Affiliatelenker