Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

«Av og på-blogging» fungerer

Skrevet av Sindre | 09. september, 2010

En av de mange tipsene superbloggeren John Chow har kommet med, er: «On and off blogging doesn’t work». Han oppfordrer til å skrive innlegg på kontinuerlig basis, og minimum ett hver eneste dag. Dette er et tips jeg selv har fulgt tidligere.

Men jeg kan fortelle deg, etter mer enn 2,5 års erfaring, at «av og på-blogging» fungerer helt fint. Det har sine fordeler og ulemper som alt annet. La meg forklare:

Etter mitt forrige innlegg, skrevet 17. august, hadde jeg ingen planer om at det skulle ta så lang tid før neste innlegg kom. Jeg hadde allerede hatt en pause på noen dager, da jeg hadde planlagt et massivt innlegg om «hvordan tjene penger på blogging» (jeg vet; enda et)… Men samme dag ble jeg faktisk syk. Og jeg ble tatt på sengen jeg også ble liggende i den dagen.

Jeg pleier aldri å bli syk helt uten videre. Jeg hadde ikke hørt om noen andre som var syke og skjønte ikke hvorfor jeg ble det. Jeg var skikkelig utslått med influensasymptomer i en halv uke, før det så smått begynte å bli bedre. Alt i alt tok det over en uke å bli helt frisk igjen.

Interessant nok, var det jo faktisk mange flere som ble syke på samme tid som meg. Men vanligvis opplever jeg å bli syk når det allerede er mange andre som har blitt det. Denne gangen var jeg først, etter hva jeg hadde fått med meg. Jeg tror ikke det var jeg som smittet dere andre, så ikke bli altfor sur… Men man vet jo faktisk aldri. :twisted:

Man skulle kanskje tro at blogging var enkelt å utføre selv om man var syk, men jeg orket ikke tanken på å bidra med noe kreativt i den tilstanden. Det verste var at i løpet av sykdomsperioden forsvant også all motivasjon sakte men sikkert. Og jada, som vanlig kom det flere henvendelser fra folk som lurte på om jeg hadde fått «skrivesperre». :roll:

Jeg har sjeldent skrivesperre, men det hender i blant at jeg får motivasjonsproblemer. Det mange ikke tenker på er at jeg har jobbet aktivt hele sommeren gjennom, mens folk flest hadde ferie. I slutten av juni jobbet jeg hardt med Glabladets nye design. I halvannen måned deretter, blogget jeg som om jeg aldri hadde gjort annet. Og så kom det en pause.

Tingen er at jeg trenger også pauser i blant, som alle andre. Det er ikke uten grunn at folk flest ser frem til ferier og fridager, ikke sant? Vel, jeg har ingen fastsatte ferier og fridager å se frem til. Noen ganger kommer de bare når jeg selv minst venter det, og da har jeg ofte ikke noe annet «valg» enn å ta dem.

Det jeg innser etter å ha gjort dette så lenge, er at jeg har egentlig aldri fri, selv når jeg har «fri». Jeg tenker konstant på enten bloggen eller min videre virksomhet på internett. Jeg kommer ikke bare til å blogge for resten av livet. Etter 2,5 år med blogging har jeg oppnådd utrolige inntektsresultater i forhold til 99% av bloggere flest. Rett og slett fordi jeg har gått inn for det, og trodd på at det er mulig. Men når sant skal sies, setter bloggingen i seg selv et «tak» på inntektene mine, og det kan også medvirke til å gjøre mine andre planlagte prosjekter forsinket.

Jeg føler at jeg har et slags ansvar ovenfor mine lesere, annonsører og kunder. Men når jeg føler dette ansvaret/presset på sitt sterkeste, føler jeg meg minst motivert. Dette fordi jeg ikke handler ut fra inspirasjon, men mer ut fra «nødvendighet». Derfor er det noen ganger viktig for meg å la det gå litt tid, for å «reloade» batteriene. Og jeg har ofte dårlig samvittighet ovenfor de som må vente. Det vil si at selv i «fri»-periodene mine, kan jeg bli psykisk sliten til tider.

Det jeg ville frem til med dette innlegget, var at mine beste innlegg blir skrevet når jeg er inspirert til å skrive. Jeg tvinger ikke meg selv til å skrive når jeg ikke føler for det. Jeg får heller ikke panikk når jeg merker det begynner å nærme seg en uke siden forrige oppdatering. Jeg aksepterer at det må gå litt tid før jeg er inspirert igjen. Så hvis jeg kan avslutte innlegget med å gi deg et tips:

Ta alle råd med en klype salt. Selv de som kommer fra de største guruene. Selv de som kommer fra meg. Kjør de gjennom ditt eget filtreringssystem og finn ut om det kan stemme for deg personlig. Ikke bli stresset når du merker at du ikke følger ekspertrådene til punkt og prikke. Finn din egen greie. :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 09. september 2010 klokken 13:04 i kategoriene: Blogging,

LESERNE MENER:
21 kommentarer så langt

1. Sabai
09.09.10

Absolutely, finn din «egen greie» er viktig!
Og det er sant som du skriver att de beste innleggene kommer når man er inspirert. Skal man tvinge seg selv til å skrive når man ikke er motivert, blir det sjeldent gode innlegg, slik er det for meg ihvertfall.

09.09.10

Jeg har hatt en periode på 7 dager hvor jeg ikke har skrevet noe. Jeg har rett og slett ikke orka. Har vært på fjellet, trenet og levd livet i finværet. Har vært strålende vær i mange dager nå, så tiden har vært knapp til andre ting. Jeg har kikka innom bloggen din hver dag, og merket at det var lenge siden du hadde skrevet noe. Jeg har blitt vant til at det kommer innlegg ganske jevnt med deg, men når du ikke er inspirert, så er det bedre å la være. Da kommer det ofte bare kjedelige ord i den bloggposten.

Når man snakker om sykdom, så er det noe jeg ikke har opplevd på svært lenge. Kan rett og slett ikke huske sist gang jeg var syk. Tror det var en gang i vår. Jeg er ikke ofte syk, men når jeg først er det, så er det som oftest litt mer enn en forkjølelse.

09.09.10

Jeg skrev et innlegg for noen uker siden som handler om akkurat dette temaet, det finner du her: http://www.formuebygging.com/skrive-bare-for-a-holde-nettstedet-oppdatert

Er for øvrig litt enig med deg. Tror det er mer press når du har andre mennesker som betaler deg for å drive trafikk til deres nettsted. Du får naturlig nok mindre besøkende på Glabladet når du er inaktiv. En direkte konsekvens av dette er at dine annonsører får mindre trafikk fra deg.

Ikke alt kommer fra Google … ;)

Her tror jeg du har helt rett, jeg forventer ikke at en blogg leverer nytt materiale hver dag, og dessuten vil en blogg som har vært aktiv en stund ha så mye innhold at man uansett finner noe nytt å lese (med mindre man har fulgt med hele veien).

Finn en publiseringstakt og en form på bloggen som passer deg selv, det tror jeg er et veldig godt råd.

5. Sabai
10.09.10

Noe som kan være smart er å ha noen innlegg i «banken» Altså lagre noen kladder i kontrollpanelet eller sett på autopublish når du vet att du ikke kan eller har tid og oppdatere nettsiden din.
Dette bør kanskje være innlegg som ikke er spesielt «tidsaktuelle» og som like gjerne kan publiseres noen mnd frem i tid.

6. Sindre
10.09.10

WordPress’ autopostingfunksjon er en genial ting. Brukte det senest i dagens innlegg.

12.09.10

Må jo bare si meg helt enig her :) Sliter nok litt med bloggemotivasjonen iblant jeg også, så da blir det litt av og på i perioder. Er ikke lett å skrive innlegg når en ikke er i rett modus. Da tar jeg meg heller litt tid til å lese litt rundt på andre blogger og diskutere og kommentere litt på dem imens. Har mange goder ideer til innlegg, og har skrevet ned en lang liste over alt jeg ønsker å skrive, men det får komme når det kommer, når jeg er inspirert, det blir best slik.

8. Kim J.
13.09.10

@Sindre:
Det hørest ut som du har vært i en trøtt og kjedelig tilstand. Når kroppen ikke har det bra, er det vanskelig å komme inn i en motivert og begeistret tilstand. Derfor må man være frisk for å yte optimalt.

Jeg kan fortelle hva jeg gjør når jeg er trøtt og kjedelig. Da tar jeg å tjuvkobler kroppen min inn i akkurat den tilstanden jeg vil at den skal være i ved å immitere hvordan kroppen min oppfører seg når jeg f.eks er motivert og begeistret. Du kan jo tenke over hvordan du har det når du er motivert, og «tjuvkoble» kroppen din til å komme inn i den samme tilstanden når som helst.

13.09.10

Nå er jo bloggen til Sindre full av innlegg som er av typen tidløse, så som leser er det jo bare å ta seg en liten dykketur i arkivet fram til det neste gode innlegget kommer.

Glabladet har valgt en type blogg og nisje som krever mer enn kun noen linjer og et bilde av hva Sindre har spist til lunsj og videre til middag, så da er det naturlig at det går litt tid mellom hvert innlegg.

10. Kim J.
15.09.10

Jeg tenker det er viktig å konstant putte innhold inn i markedsplassen for å eliminere all konkuranse.

Jeg blir skuffet når jeg ikke ser et nytt innlegg hver gang jeg besøker en nettside.

For meg er et dårlig innlegg bedre enn intet innlegg.

Jeg skulle ønske gjesteskribenter fikk slippe til igjen og etterfylle tomrommene på www.glabladet.no

11. Sindre
15.09.10

Jeg har flere ganger i 2010 sagt at jeg kommer til å prioritere bloggen litt mindre til fordel for å få i gang andre ting jeg jobber med. Relansering eller ikke, så gjelder dette faktumet. Jeg blogger ikke for å oppdatere oftest mulig og jeg er sterkt uenig i at et dårlig innlegg er bedre enn intet innlegg. Et «dårlig» innlegg er trolig bedre enn intet innlegg kun for folk som er ute etter «quick fix»-underholdning, som ikke bryr seg så mye om selve innleggets verdi. Å skrive masse dårlige innlegg for å holde bloggen oppdatert kan helt sikkert funke for en del blogger med andre profiler enn Glabladet, men det passer ikke inn i det store og overordnede målet jeg hele tiden har hatt for denne siden.

Når det gjelder gjesteskribenter har det alltid vært åpent for dette. Jeg får fortsatt inn gjesteinnlegg i blant, men bedømmer de fleste til å være enten for dårlige eller at de ikke passer inn på Glabladets profil (de vil ikke bli spesielt godt mottatt av leserne, basert på antall kommentarer). Jeg har drevet med dette en stund nå og utviklet en god magefølelse for slikt. De fleste leser www.Glabladet.no hovedsaklig pga. mine egne innlegg. Skal man være gjesteskribent må man ha en tilsvarende enkel måte å uttrykke seg på, samt evnen til å underholde, samtidig som det faktisk ligger en dypere og god mening bak innlegget. Dette er det dessverre ikke alle som har.

Det blir forøvrig et nytt innlegg i løpet av noen få dager. Stay tuned!

12. Morten
16.09.10

@Sindre (post 11)
Sorry, Sindre – jeg leser først og fremst kommentarene fra andre. Jeg skum-leser vanligvis gjennom innleggene dine uten å «sluke» dem, og mange ganger leser jeg innleggene kun fordi jeg skal poste en kommentar til en annen kommentar. Jeg sjekker vanligvis også «Siste kommentarer» før jeg sjekker om det er postet noen nye artikler.

De enkelte typer artikler treffer ulike typer publikum, dvs. at du treffer enkelte lesere bedre enn andre med den enkelte artikkel. Dette betyr selvfølgelig også at du bommer på enkelte lesere med de samme artiklene – at enkelte kanskje foretrekker å lese kommentarene fremfor å lese artikkelen.

Her er et eksempel:
Jeg har vurdert artiklene om blogging overfladisk, men siden jeg ikke blogger selv er jeg lite interessert i å sette meg dypt inn i temaet. Jeg har begrenset interessen til et nivå som fungerer for meg – dvs. at jeg kun setter meg inn i temaet for å kunne linke til det på et forum, eller for å kunne gjenfinne slike artikler hvis jeg siden skal begynne å blogge.

Artikler om hvordan man oppretter en blogg har naturligvis større interesse for en som er i startfasen eller godt igang med blogging enn de har for meg.

Pointet mitt er at leserne dine ikke følger bare EN bestemt «oppskrift» på hva de foretrekker. Med 60 lesere har du 60 ulike «oppskrifter» som du bør forholde deg til, og absolutt ingen av dem følger helt nøyaktig den «oppskriften» som du selv har tenkt ut.

@Andre lesere
Det er vel direkte klønete hvis folk forventer at jeg skal «sluke» alt mulig av det de tilbyr – slik som jeg viste i eksemplet om bloggartikler? Jeg bør vel egentlig få lov til å bestemme selv hva som er av interesse for meg?

Kommentaren mine kommer helt sikkert ikke til å «treffe» alle lesere like godt, men den treffer helt sikkert noen.

13. Sindre
16.09.10

@Morten: Prøv å husk dette til neste gang du kommenterer: Hvis jeg generaliserer, gjør jeg det for enkelhets skyld, uten at det betyr at jeg tror det samme gjelder for alle. Jeg har ikke nødvendigvis tid eller interesse av å skrive enhver kommentar som om det var en teskje med barnemat som skulle fødes til en barnemunn. Jeg er ofte opptatt med helt andre ting når jeg ser meg nødt til å skrive en kommentar – som nå!

Og når det gjelder gjesteinnlegg (som var hva min kommentar nr. 11 egentlig handlet om):

Gjennom mine egne innlegg og hva jeg selv skriver, vet jeg hva som passer på Glabladet og hva som ikke har noe her å gjøre. Jeg sier ikke at jeg «kjenner» alle leserne mine og SELVFØLGELIG er alle forskjellige. Men det er gjennom meg og min skrivemåte at de fleste leserne har kommet hertil i utgangspunktet. Gjesteinnlegg går derfor gjennom mitt eget «Sindre-filter» før jeg bestemmer meg for om det bør postes eller ikke.

At leserne har sine individuelle prosedyrer for hva de gjør her inne i hvilken rekkefølge, er en selvfølge. At ikke alt jeg skriver gjelder 100% for ethvert menneske på jorden er også en selvfølge. (I det minste for meg). Så jeg syns i bunn og grunn du kunne spart deg for å «poengtere» det du gjorde i din forrige kommentar. Nå håper jeg i hvert fall du vet bedre hvor jeg står.

14. Magnus II
17.09.10

Vil ikke forsvare av-og-på-blogging, men det blir ofte slik. Selv har jeg flere blogger, men merker i perioder at jeg ikke har timer nok i døgnet til å oppdatere jevnlig. Med full jobb, familie, oppussings-prosjekt og konsulentoppdrag (som jeg nå har) må noe vike – og det blir som regel blogger og nettsider. At man ikke får tiden til å strekke til, gjør det imidlertid mer verdifullt å få sitte foran monitoren og få skape tekst til nettsider og blogger. Motivasjon sliter jeg derfor sjelden med, men situasjonen hadde kanskje vært en helt annen dersom jeg skulle jobbet med blogger og nettsider på fulltid. Å «tvinge frem» motivasjon og skrivelyst fungerer dårlig ….

15. Morten
18.09.10

@Sindre (post 13)
Jeg tror du bør vurdere rådet fra John Chow en gang til. Vi vet alle at on/off fungerer, men INNSTILLINGEN om at dette fungerer på lang sikt er temmelig tvilsom. Det jeg mener er at hvis du åpenlyst reklamerer med at du ikke trenger å bidra med en viss minimumsinnsats jevnt og trutt så er du på vei inn i en faresone. Det trengs helt sikkert ikke det nivået som John Chow anbefaler – «minst 1 pr. dag» – men det trengs en viss kontinuerlig innsats for å vedlikeholde en blogg hvis den skal fungere som en inntektskilde.

Jeg vurderte hvilke annonsører du har for omtrent 6 måneder siden, og såvidt jeg kan se kommer mange av annonsene fra ett og samme reklamebyrå. Du risikerer altså å miste størstedelen av inntektene hvis bloggen ikke har en viss fremdrift. Den er nødt til å ha et visst grunnlag i besøkende (lesere) for å kunne fortsette å være aktuell for annonsører.

Innstillingen om at av/på blogging fungerer holder en viss tid, men folk gidder sjelden å følge en blogg hvis aktiviteten er nær null. Enten må du eller leserne bidra med noe som engasjerer lesere. Lesere klarer godt å engasjere HVERANDRE hvis forholdene ligger tilrette for det, dvs. at også kommentartråder klarer å tiltrekke seg besøkende. Aktive kommentartråder bidrar også til at artikler havner høyt på listen over søkeresultater hvis noen søker på et tema – du kan f.eks. forsøke å google «CarbonCopyPro»?

Minst en av leserne dine som sjelden er innom jobber trolig for den største inntektskilden din, altså for et reklamebyrå som bestiller annonseplass. Han eller hun er betydelig mer interessert i om bloggen har fremdrift og lesergrunnlag enn i artiklene dine, dvs. at de vurderer bloggen som del av sin profesjonelle oppgave om hvor de skal bruke reklamepenger på vegne av kundene sine. Pass på at bloggen har nok aktivitet til at du fortsatt er aktuell for denne type lesere. Posting av artikler har en viss betydning for denne gruppen, siden annonsene er plassert i samme område som artiklene. De har mindre nytte av kommentarer langt nede på en side.

For denne type lesere er du bare en av flere blogger som skal vurderes en gang i blant – om bloggen fortsatt er aktuell å bruke som reklameplass de neste 3-12 månedene. De er mer opptatt av å dekke sine kunders behov enn i å tilføre deg reklamekroner (hvis du ikke er i familie med dem). De er også opptatt av plassering av annonser og andre slike ting, dvs. at de vurderer om du tilbyr en OK plassering som gir annonsene nok synlighet (men ikke for mye).

Om kommentarer:
Du bør vurdere kommentarer fra langt flere synsvinkler enn bare din egen. En kommentar du misliker kan være gull verdt overfor enkelte spesielle grupper lesere. Mine kommentarer er ofte mer rettet mot leserne enn mot deg, og de er ofte ment å skulle treffe helt bestemte grupper av lesere. Jeg sikter meg ikke alltid inn mot den samme gruppen lesere som du gjør.

Denne kommentaren kan f.eks. være av interesse for enkelte som blogger for å tjene penger, ettersom jeg antyder omtrent hvordan reklamebyråer vurderer ting. Jeg har hatt reklamebyråer som store kunder i et firma jeg jobbet i for flere år siden, dvs. at vi produserte materiale for byråene. Jeg gjetter litt når jeg vurderer hvordan de arbeider når de skal plassere ut annonser, men jeg kjenner overfladisk til slike byråer. Jeg kan tilføre betydelig mer om temaet reklamebyråer i form av kommentarer – hvis temaet er av interesse for noen.

16. Sindre
18.09.10

Morten, jeg har aldri hatt problemer med å se verdien av forskjellige type kommentarer, inkludert kritikk og meningsløs, bedrevitende synsing.

Jeg syntes du gjorde en god jobb med tanke på research i CCP-innlegget mitt, men jeg har ikke vært CCP-deltager og kan derfor ikke vite hvor mye rett du har i det du kommer med. Etter en del av de andre kommentarene du har kommet med, som har vært rettet mot meg, må jeg si at jeg er i veldig sterk tvil over din troverdighet når du uttaler deg om noen av disse tingene. Inkludert både blogging og CarbonCopyPro.

Du sier jo faktisk i din kommentar at det virker som de fleste annonsørene mine kommer fra samme reklamebyrå. Altså, hvor feil er det mulig å ta? Glabladet er, uten å overdrive, TROLIG den bloggen i Norge som har hatt flest individuelle, private annonsører. Jeg har ikke sett noen annen blogg i Norge, noensinne, som har hatt større mangfold av annonsører enn det jeg har hatt.

Du som tidligere har uttalt at artikler om blogging er «overfladiske» og uinteressant, burde kanskje starte en blogg selv før du begynner å gi dine «råd». Du trekker raske konklusjoner uten å vite hva du snakker om. Dine «erfaringer» fra diverse andre steder, samsvarer ikke nødvendigvis med mine egne erfaringer. Det du «gjetter» deg frem til, som har med meg å gjøre, er dessverre feil. Du er faktisk helt på jordet.

Nå hadde jeg tenkt å avslutte kommentaren med å begrunne hvorfor «av-og-på-blogging» fungerer, men så kom jeg på at det har jeg jo allerede skrevet om i innlegget. Og det er DET temaet dette kommentarfeltet er dedikert til. Jeg forventer ikke annet fra deg enn enda en milelang kommentar om uvesentlige ting, men jeg håper du kan holde det til et minimum, og eventuelt heller ta ting opp med meg på mail, hvis det er noe som ikke har med temaet å gjøre.

17. Kim J.
20.09.10

Hvilke andre prosjekter jobber du med?

18. Sindre
20.09.10

@Kim J: Det kommer det snart mer informasjon om på bloggen. :)

29.09.10

Her kjenner jeg meg egentlig ganske godt igjen. Når sommeren var over og jeg var kommet litt i gang med studiene igjen, forsvant mye av motivasjonen min for bloggen. Jeg håper den skal returnere rimelig kjapt, for det «tynger» litt at man ikke orker å produsere.

29.09.10

@Deltidspoker: Samme greien her. Studiene tar mye tid og krefter og når en er over med studiene for dagen så vil en gjerne være litt sosial, trene eller lignende. Da blir det ofte liten tid igjen til blogging.

[...] Selv om «av og på-blogging» kan fungere, er det mange gode grunner til å ha en jevn og stabil flyt med oppdateringer på bloggen din, spesielt når den er ny. [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere