Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Er din forretning et kjæledyr eller et barn?

Skrevet av Sindre | 13. september, 2008

Et artig og nyttig konsept for å lykkes med din forretning kan være å tenke på den som ditt eget barn. Ville du gitt opp ditt eget barn? De fleste foreldre strekker seg langt for sine barn. Det samme gjør dedikerte forretningsmenn til sin forretning. De vil det beste for forretningen, akkurat som en forelder vil det beste for sitt barn. De vil ikke gi opp eller miste motet av motgang og utfordringer.

Mange som starter for seg selv behandler derimot forretningen mer som et kjæledyr. La oss bruke en hund som eksempel. En hund må du fortsatt lufte etter 5-10 år, selv om du tar aldri så godt vare på den. Men tar du godt vare på et barn, vil barnet vokse opp og bli et selvstendig, fungerende individ som klarer å tørke seg selv i… :shock:

Et barn virker mer krevende fordi det er avhengig av mer jobbing og omsorg på forhånd. Men belønningen er desto større til slutt. Mens en hund vil kreve den samme formen for vedlikehold hele dens levetid, vil etterhvert barnet vokse opp og klare å ta vare på seg selv – som igjen gir deg muligheten til å slappe av og trekke deg tilbake. En hund må gjerne dø før du kan få samme muligheten.

Så spørsmålet blir: Vil du sette deg i en situasjon hvor du konstant må jobbe for businessen, eller vil du få businessen til å jobbe for deg?

Blir det «VRÆÆL» eller «VOFF»?

(Støyfritt blir det ikke uansett.) ;)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på lørdag 13. september 2008 klokken 8:44 i kategoriene: Business,

LESERNE MENER:
2 kommentarer så langt

1. Ole
13.09.08

Morsom innfallsvinkel, selv om det blir noe «overforenklet».
Jeg satser på både vræææl og voff. Stelle den som et barn i startfasen, og så lufte den regelmessig når det er oppe og går.

2. Sindre
13.09.08

@ Ole: Analogier som dette er ofte svært effektive med å få frem et enkelt, men viktig poeng. Klart ting blir satt litt på spissen i slike sammenligninger, men det kan være en god måte å forklare ting på.

Når jeg f.eks. snakker om å få businessen til å jobbe for deg så tenker jeg da på muligheten av å automatisere mest mulig, opprette systemer/scripts, ansette andre, tjene passive inntekter, etc.

Dette er det ikke alle som lykkes med, og disse må som regel jobbe for hver krone de drar inn. Misforstå meg rett, vi må alle jobbe for kronene, men det er smartere å jobbe mot alternativ 1 (mulighet til å få ting på skinner og trekke seg mer tilbake/begynne andre prosjekter etterhvert) enn alternativ 2 (businessen er avhengig av deg til enhver tid).

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2014 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |