Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Blogging – kan det være en stabil forretningsmodell?

Skrevet av Sindre | 27. november, 2008

Det høres tvilsomt ut, gjør det ikke? Tjene penger på blogging? Leve av blogging? Disse pengebloggerne må lure seg selv, eller hva? Ting som høres for godt ut til å være sant, er som regel det?

Det er ingen garantier for at å leve av blogging er noe alle kan oppnå. I kjølvannet av at jeg gikk ut og sa jeg hadde sluttet i jobben for å satse på blogging, har det kommet utrolig mange bloggere på banen som satser på annonser. Mitt inntrykk er ofte at mange tenker «nå skal jeg plassere ut Google Adsense på sidene mine, glemme dem, og bli rik innen et år».

Men det er ikke sånn det virker. Du kan ikke bare skrive poster, «pengifisere» bloggen din og forvente at de store summene skal begynne å rulle inn. Du er nødt til å skaffe lesere, som betyr at du må bruke tid på å promotere bloggen din. Kommentere på andre blogger, skrive i forum, skrive gjesteartikler, bruke Kudos, Bloggrevyen, Facebook, Twitter, osv. Dette kan være morsomt, men også tidkrevende, og kan fort bli en fulltidsjobb i seg selv. Og selv med fulltidsjobbing kan det ta lang tid å få lesere.

Hvor mange lesere trenger du? Mange hundre tusen. Vel, ikke fullt så mange, men det ville vært nok til å sikre selv den mest teknologisk tilbakestående (som meg). Og likevel vil mange bloggere bare skrive poster og lure på hvor pengene blir av. Dessverre er sannheten at pengene aldri vil komme uten en fast mengde lesere, og det er derfor såpass få mennesker klarer å leve av det.

Hvordan kan en blogg anses som en forretning?

Når jeg sier blogging snakker jeg ikke nødvendigvis om en blogg som tjener penger på Adsense-annonser. Det er én mulighet, men jeg snakker om et mye bredere perspektiv her. Bloggen kan fungere som drivkraften til en liten business. Den kan pengifiseres av et tredjepartis annonser, affiliateprodukter, ebøker, coaching, tjenester, osv. Du står fritt til å bytte inntektskilder når det passer deg. Det er ikke som at du trenger å legge ned «Adsense-forretningen» din for å kunne åpne en «coaching-forretning» på den samme bloggen.

Når dette virkelig gjøres riktig kan det fungere som en vinn-vinn-vinn deal, for bloggeren, leseren og et tredjeparti. Ingen lesere av en blogg trenger å betale noe som helst for at bloggen skal kunne tjene penger. Prøv å ta betalt for å la folk lese bloggen din, og se hvor mange som bryr seg. ;) (Det kunne funket under spesielle tilfeller, men det er et annet tema.)

I stedet har du muligheten til å tilby interessant, nyttig, givende, underholdende, lærerikt innhold for dine lesere, helt gratis. Jo flinkere du er til dette jo flere lesere vil du trekke. Og med flere lesere vil inntekten din øke. Det er nærmest som magi, selv om det egentlig koker ned til sunn fornuft. Leserne vinner (gratis kvalitetsinnhold), du vinner (tjener penger) og et tredjeparti vinner (økt salg og publisitet).

Glabladet – et tveegget sverd?

Selv om mange i bloggosfæren anser Glabladet som en suksess, har jeg enda langt igjen til mine mål. Jeg har oppnådd mye, men kunne ha oppnådd mer. I forrige post skrev jeg om den beste nisjen å blogge omFor å komme i gang. Nemlig å ha et bredt utvalg av kategorier og blogge om det som passer deg, når det passer deg.

Vel, etter gjennomføringen av mitt polyfasiske søvneksperiment har jeg lært noe som også kan implementeres til min forretning. Under eksperimentet gikk det nemlig ikke lang tid før jeg sa «takk og adjø» til alt som kunne minne om et system. Jeg brøt reglene. Jeg gikk imot det som de med erfaring anbefalte. Og hva skjedde? Jeg ga opp etter to uker.

I min forretning driver jeg en relativt generell blogg, med hovedfokus på personlig utvikling. Dette temaet innebærer så utrolig mye, og er sånnsett et fenomenalt hovedtema for folk som ikke anser seg selv som nisjepersoner. Du kan slippe unna med å skrive om et bredt spekter av temaer, selv om alt likevel går innunder et veldig omfattende hovedtema.

Men denne friheten har sin pris. Grunnet det enorme omfanget kan folk aldri vite hva de skal forvente. Ola finner kanskje noe interessant den ene dagen, for så å returnere til noe som minner mer om «New Age-mumbo jumbo» den andre dagen. «Blæh», sier Ola, og går. Han kommer kanskje ikke tilbake før om en måned. Og hvis jeg tilfeldigvis akkurat hadde skrevet om nok et «wishy washy» emne, kan det hende Ola gir opp hele Glabladet for så å aldri returnere.

Dette er medaljens bakside. Hadde jeg avgrenset Glabladet til å f.eks. kun handle om blogging og teknologi, hadde det sannsynligvis vært lettere å få lesere som var interessert i nettopp det. Det hadde vært lettere for leseren å vite hva h*n skulle forvente, og det hadde vært lettere å fortelle potensielle annonsører nøyaktig hva bloggen handler om.

Et alternativ til nisjeblogging

Et alternativ til nisjeblogging er rett og slett: En unik innfallsvinkel. Hvis du vinner lesernes respekt kan du lettere slippe unna med å skrive om et bredt spekter av temaer, og fortsette som du vil. Du må ha en fengende tone for å klare dette, og vanligvis innebærer det mye hardt arbeid og en ikke ubetydelig investering i tid. Tålmodighet er nøkkelordet her. Jeg er heldigvis i besittelse av en enorm tålmodighet, noe jeg utviklet under 12 års skolegang. Denne tålmodigheten har kommet godt med under driften av Glabladet.

Å vinne folks respekt går ikke på at flest mulig skal være enig med deg. Det går mer på at folk har respekt til å følge deg fordi du har en unik, annerledes og interessant innfallsvinkel. Når du skriver om noe de ikke er interessert i, vil de ikke gi deg opp av den grunn, men ha forståelse for at noen andre lesere av samme blogg faktisk er interessert i det, og at det nå er deres tur til å få sitt. I mange tilfeller vil faste lesere også lese det de ikke er umiddelbart interessert i, bare for å se nøyaktig hva du har å si om det. Hvis du har mye å gi på temaene de er interessert i, er det meget godt sannsynlig at du har noe interessant å gi på det de ikke er så interessert i også.

Alt i alt handler suksessfull blogging om å gi folk det de vil ha. Er du interessert i en nisje som har et stort potensielt marked, kan din avgjørelse om å blogge om dette (for penger) være livsforandrende. Hadde jeg f.eks. vært griseinteressert i mobiltelefoner hadde jeg ikke nølt et sekund med å starte opp en mobilblogg. Det er lett å tjene penger på mobilannonser når du har et betydelig stort mobilinteressert publikum. Og markedet? Omtrent alle i Norge mellom 14 og 60, vil jeg tro? Hvordan kan det slå feil? For den rette personen kunne et sånt prosjekt blitt meget vellykket, meget fort.

Konklusjon

Ut fra det ovenforstående kan det trekkes 3 konklusjoner for deg som vurderer hvorvidt det er fornuftig å begynne en bloggebusiness:

  1. Ønsker du en mest mulig stabil forretningsmodell bør du satse på en nisje du kan mye om. Gå aldri i fellen av å satse på det du tror kommer til å tjene deg mest penger. Blogg om det du er genuint interessert i, og hold deg til det. Husk også at tålmodighet er en dyd.
  2. Hvis du ikke har en spesiell nisje, men samtidig har tålmodighet, pågangsmot, selvdisiplin, viljestyrke og en innfallsvinkel du tror mange vil like; sats på det. Opprett en blogg om akkurat det du vil. Skriv interessante innlegg selv om temaene varierer aldri så mye. Promoter bloggen din i alle tenkelige kanaler (men ikke spam), og vær forberedt på at ting kommer til å ta tid.
  3. Har du ingen interesser du tror du kan blogge om, og «tålmodighet» er et fremmedord for deg, finn deg noe annet å gjøre enn å blogge. Bloggen din vil mest sannsynlig oppdateres en gang i uken (hvis den er heldig), fordi du vil miste interessen like fort som du starter. Det vil være vanskelig for deg å opprettholde et fast publikum. Start gjerne en generell hobbyblogg, men eventuelle annonser du putter på den, vil mest sannsynlig være bortkastet plass.

Enhver kan tjene penger på blogging. Cluet er faktisk å ikke fokusere så voldsomt på å prøve å tjene penger. Sett opp systemer, prøv ut annonser osv, men fokuser først og fremst på kvalitetsinnhold. Sett deg selv i leserens sko og finn ut hva leseren vil ha.

Hvorvidt blogging kan være en stabil forretningsmodell kommer an på flere faktorer. Sannsynligvis vil det kreve langt mer hardt arbeid enn mange nybegynnere tror. Men selv de beste begynte en gang fra scratch. Med fokus, selvdisiplin og pågangsmot kommer man langt. Og husk; så lenge du elsker det du gjør vil du også lære deg å elske hardt arbeid.

Ikke gi deg. Eksperimentér mye. La bloggen utvikle seg. En tommelfingerregel er: Hvis du gjør det samme som du alltid har gjort, vil du få det samme som du alltid har fått. Og hvis du ønsker noe bedre bør du kanskje komme i gang? ;)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 27. november 2008 klokken 10:11 i kategoriene: Blogging, Business, Inspirasjon, Jobb & Karriere, Penger, Selvutvikling, Suksess, Teknologi,

LESERNE MENER:
16 kommentarer så langt

1. mobu.no
27.11.08

Personlig synes jeg «personlig utvikling» er et av de beste temaene for en blogg. Personlig utvkiling er et ganske vidt begrep, samtidig som det er noen bestemte elementer som må være på plass. Noen er mest interessert i det åndelige aspektet, mens andre synes de jordnære tingene i livet er viktig. Uansett er det vanskelig å IKKE være interessert i en eller annen form for personlig utvkiling siden det handler om oss selv.

2. Sindre
27.11.08

@ Mobu: Jeg er helt enig. Jeg skriver nok mest om det jordnære her på Glabladet, men det hender jeg slår til med et skikkelig Law of Attraction-innlegg eller noe i den dur. Jeg har forstått det sånn at enkelte ikke kan fordra å lese om den slags, men jeg er selv interessert i det, og vet at mange andre er det også. Derfor har jeg planlagt et omfattende innlegg om LoA en av de kommende dagene, som forklarer en gang for alle hvordan jeg tolker den og kanskje til og med får noen skeptikere til å skjønne at dette ikke er så skummelt og tvilsomt likevel. Men la oss ikke få helt urealistiske forhåpninger her, får bare vente og se. ;)

27.11.08

Skal man få det til må man skille seg ut. I ditt tilfelle er det soleklart: du skriver om POSITIVE saker, ikke alle som greier det…

Og kanskje selve bloggen din er litt LOA – tiltrekker seg positive lesere og penger?

4. Sindre
27.11.08

Takk for det, Gunnar. Hehe, man kan godt se det på den måten. Jeg er evig takknemlig for dere positive lesere som legger igjen en kommentar her i blant. Ser man på det totale antallet besøkende er det virkelig bare en ørliten brøkdel som faktisk kommenterer. Så det er flott at noen faktisk gjør det. :)

Og ja, man må skille seg ut for å bli lagt merke til, og akkurat det tror jeg jeg har lykkes med i stor grad. Har aldri hatt problemer på det området i grunn. :P

5. Mats
27.11.08

eneste målet jeg i grunn har er å gå i null, men jeg blogger egentlig ikke for penger, man kan vel egentlig ikke kalle meg en blogger en gang, jeg oppdaterer en gang i mellom. men jeg trengte nett plassen for litt mail og andre lignende småting, så jeg bare la en blogg på domene for at det skulle være noe der.

men igjen et godt innlegg

6. Joakim
27.11.08

Jeg har i grunn ikke gjort noe spesielt med bloggen min, jeg skriver bare det jeg føler for. Men en lesergruppe har jeg fått, og en annonse. Alt uten å gjøre noe spesielt for å få dette.

7. Anette
02.12.08

Hvordan er reglene når det gjelder å bruke bilder osv som tilhører andre. Ser at det virker som at det er ok så lenge man linker tilbake til opphavet, men blir dette sett annerledes på når man driver en kommers blogg?

(se feks innlegget på vår nye blogg: http://foreldremanualen.blogspot.com/2008/11/ett-piratskip-i-hagen.html )

8. Sindre
02.12.08

@ Anette: De nøyaktige reglene er jeg ikke helt sikker på, selv om jeg leste et innlegg på en annen blogg om dette nylig (skulle gitt deg linken hvis jeg husket hvor). Men generelt sett så er det ulovlig å bruke andres bilder uten å ha fått lov først. Da tror jeg ikke egentlig det er greit å linke til opphavet engang, selv om det selvsagt er snillere å gjøre det enn å la vær. Reglene er faktisk overraskende strenge, men jeg ser at mange gjør det hele tiden. Det finnes uansett mange flotte kilder på nettet hvor man kan bruke bildene lovlig og gratis, som f.eks. sxc.hu.

9. Anette
02.12.08

Kanskje best å spørre om lov først ja. Tenker at de fleste synes at det er ok når man driver reklame for produkter osv. Tenker litt på Blondinbella og de bloggene der. De skriver jo stort sett bare om hva de har kjøpt osv. Tviler på at de ber om tillatelse til å bruke bilder hver gang?

10. Anette
02.12.08

Joakim; så litt på bloggen din. Mulig du ikke har gjort noe spes for å tiltrekke deg lesere, men legger merke til tittelen på de mest leste innleggene dine. Bruken av enkelte ofte søkte ord som knu… og porno vil nok trekke en del til siden…. ;-) (ikke at jeg mener at du har gjort dette bevisst altså).

11. Sindre
02.12.08

Ja, jeg trooor at de fleste syns det er OK hvis man faktisk prøver å reklamere for de man har tatt bildet av. Selv om det uansett ikke egentlig er lov uten å ha spurt (og fått lov) først. Nå er sånne ting langt fra det mest kriminelle man kan gjøre, så det er nok derfor så mange gjør det uten å bry seg eller uten at de vet bedre. Jeg har selv brukt et par bilder fra Google tidligere i min egen blogg, men har stort sett sluttet med det nå. Jeg er også forberedt på å fjerne de bildene jeg ikke har fått godkjennelse for å bruke, hvis noen skulle reagere.

12. Magnus
02.12.08

Bare noen ord ang. bruk av bilder. Her syndes det svært mye, men det er nok mest på grunn av manglende kunnskap. Selv driver jeg med fotografering og bildesalg, og reglene for bruk av bilder er meget strenge. Å være fotograf og å legge ut bilder på nettet er faktisk jobben til enkelte, og dermed kan man ikke fritt forsyne seg fordi bildet «ligger der». Søkemotorer som Google eier ikke bildene (slik enkelte tror); Google bare finner dem. Som regel koster det penger å bruke et bilde, men det finnes andre muligheter. Jeg skrev selv om dette temaet for et par år siden, og tillater meg å legge inn linken her (dersom Sindre godtar deg) http://www.webinntekt.com/sider/Bildebruk.htm

13. Sindre
02.12.08

@ Magnus: Selvsagt godtas informative og relevante linker som dette. :) Takk for forklaringen, dette kunne du mye mer om enn meg. Håper Anette får med seg dette også! ;)

14. Skorte
03.12.08

Høres for godt ut til å være sant å kunne blogge og leve av det? Neida, det er masse journalister i Norge i dag som lever av pennen sin. Blir det ikke litt det samme da?

15. Stine
18.12.08

Jeg har forstått at de fleste av de som lever av blogging har mange blogger (MANGE), med forskjellige temaer, som de fyller med relevante annonser, og oppdaterer jevnlig. Hardt arbeid, altså, akkurat som Sindre sier. Noen av de som lever godt (John Chow, Shoemoney, Problogger) har funnet nisjen sin og vært flinke (John Chow er direkte skamløs) med markedsføring, promotion og kontaktbygging.
Ja – de lever av pennen sin, men akkurat disse lever bedre enn de fleste journalister fordi de også kan markedsføring. (Og i noen tilfeller ikke eier skam i livet…)

[...] Blogging – kan det være en stabil forretningsmodell? – Dersom du lurer på hvordan blogging kan anses som en “business” får du mitt svar i dette innlegget. [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere