Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Hvilken utenlandsk problogger er du?

Skrevet av Sindre | 16. januar, 2009

Jeg har studert en rekke utenlandske «probloggere» og sett på hva som gjør at akkurat disse skiller seg ut i forhold til andre. En ting kan jeg si med en gang: Ikke prøv å kopier det de gjør . Cluet er å finne ut hva de gjorde før. De begynte jo nemlig sine karrierer som deg og meg. Men et eller annet sted på veien, tok de et stort hopp, og begynte å tjene bøttevis med kroner på bloggene sine.

Hva var hemmeligheten? Hvordan begynte disse å tjene formidable årsinntekter på en måned, kun ved hjelp av å blogge? Det skal vi se nærmere på.

Eksempel #1: John Chow

La meg dele mitt synspunkt på den egentlige grunnen til hvorfor John Chow håver inn penger. Han har lykkes med å utgi seg for å være en «dot com mogul» (hva nå enn det betyr, noen som vet?). Ingen andre erklærte ham det. Han erklærte seg selv som «John Chow, the dot com mogul, som tjener penger på å røle om hva jeg vil, og ikke engang Google kan stoppe meg!»

Word-of-mouth har dermed spredt seg som ild i tørt gress. «Hva? Tjene penger på å skrive om det han vil? Hvordan er det mulig?!» skaper som regel større oppmerksomhet enn «Han der skriver virkelig gode tips om skatteregler. Han tjener av og til litt penger på annonsene sine.»

Ser du forskjellen?

Folk besøker dermed bloggen hans for å finne ut hvordan i svarte granskaugen han tjener penger, uten å innse at han tjener penger nettopp fordi de er der i utgangspunktet! En usedvanlig god sirkel, altså. :twisted:

Innleggene hans ser ikke alltid ut som «mye å skryte av» og skaper tilsynelatende liten verdi. Men det er bare på overflaten. I realiteten sprer John Chow utrolig mye verdi i bloggosfæren. Og måten han gjør det på gjør ham nærmest til et vandrende geni. Han er et eksempel på at hvem som helst kan lykkes. Du trenger ikke superkrefter for å klare det. Du trenger bare å kjøre på!

John har klart å tiltrekke seg annonsører, omtaler, hatt mange konkurranser og gitt blogging et ansikt også utenfor bloggosfæren. Han har også inspirert haugevis med mennesker, og det fremfor noe annet, er hvordan han skaper verdi.

Eksempel #2: Darren Rowse

Darren Rowse er mannen bak problogger.net. På overflaten kan han kanskje minne om John Chow, men Darren tjener penger på en helt annen måte. Han fokuserer nemlig på å lære nye og gamle bloggere hvordan de kan forbedre bloggingen sin, et steg av gangen. Han blogger om å blogge.

Hvordan skiller disse to seg ut? Vel, Darren har jeg bare anbefalt til folk som trenger hjelp til bloggrelaterte ting. Hvis jeg derimot ville fortalt deg om en utrolig historie om å tjene penger på internett, ville jeg fortalt om John Chow.

Når folk flest leser Johns blogg innser de at det ikke kreves superutenomjordiske, umenneskelige styrker for å lykkes innen blogging, og dermed blir de inspirert til å prøve selv. Når de da først er i gang med bloggingen ville jeg anbefalt Darren Rowse, som blogger mer om detaljerte steg-for-steg-guider om ting du trenger å vite, eller kan ha nytte av innen blogging.

For å tjene penger på Darren-måten, må du velge deg en nisje og bli dominerende i bransjen på å lære andre om ditt felt. Hvis du f.eks. starter en blogg om Photoshop-ferdigheter måtte du ha skrevet 2-5 daglige poster relatert til å forbedre Photoshop-ferdigheter.

Eksempel #3: Steve Pavlina

Steve Pavlina viser oss enda en mulig måte å tjene penger på blogging. Steve bruker sin blogg som et medium til å levere sin beskjed. Steve er personlig utviklingsekspert og har simpelthen valgt blogging som kommunikasjonsform, og når ut til uendelig mange lesere hver måned.

Steve tjener ikke penger ved å publisere månedlige inntektsrapporter for å inspirere andre til å begynne med blogging (slik som John Chow). Han tjener penger fordi han har bygget opp et massivt arkiv med tonnevis av kvalitetsmateriale relatert til personlig utvikling, som han gir bort gratis.

I motsetning til Darren blogger Steve sjeldent om blogging i seg selv. Han er ikke her for å få folk til å begynne å blogge. Han er her for å få folk til å vokse og bli mer bevisst.

Hva kan vi lære av disse eksemplene?

Én ting har disse 3 tilfelles. De tjener alle et sekssifret dollarbeløp i året på bloggingen sin. Men de gjør det på totalt forskjellige måter. Forskjellen ligger i hvordan de bringer verdi og til hvem.

Dette bør være hovedbekymringen din når du skal finne ut hvordan du vil «pengifisere» bloggen din. Hvilke WordPress-plugins du skal bruke er ikke i nærheten av like viktig som å vite hvem du skal skape verdi for, hvordan du skal dra trafikk, og hvordan du skal få folk til å komme tilbake.

La oss si du bygde deg opp en blogg som John eller Darren eller Steve, og du fikk trafikken tilsvarende det de får osv, men du ikke hadde noen «pengifiseringsprosess» fordi du ikke visste hvilken plugin du skulle bruke, eller om det var lurest å bruke Adsense eller Tradedoubler. Hvis det var tilfellet kunne jeg vist deg hvordan du kunne tjent 150 000 kr./mnd. i løpet av 15 minutter. Å bygge verdi og et publikum er den vanskelige delen, ikke å installere plugins.

Hvilken av disse fremgangsmåtene beskriver deg best?

…og hvilken tilnærming mener du jeg har brukt? :P

Jeg føler i hvert fall selv at jeg har gått frem på samme måte som sistnevnte eksempel; Steve Pavlina. Det var hans eksempel som virkelig fikk meg til å bestemme meg for blogging. Siden dag 1 har jeg villet blogge om personlig utvikling, siden det er et tema jeg brenner for. Jeg har lagt vekt på å tilby kvalitet fremfor kvantitet, og har derfor ikke oppdatert bloggen like ofte som f.eks. John Chow (opptil flere ganger om dagen).

However… Jeg har i det siste tenkt mye på om min nåværende fremgangsmåte er den «riktige» for meg. Ettersom jeg ikke har en jobb utenom bloggingen, ønsker jeg å få fortgang i sakene på denne bloggen, samt å fornye den i takt med de nye opplevelsene jeg selv opplever for tiden, etter å nylig ha kommet tilbake til Bergen osv. Det som funket før funker ikke nødvendigvis like bra nå.

Fremover vil jeg derfor trolig prøve eksempel #1; John Chow-metoden å blogge på. Det vil dog bli en blanding av den samme gamle måten, men med flittigere oppdatert innhold og kortere, lettere innlegg i blant. Jeg skriver en mer detaljert post om dette i morgen. Jeg føler at det er på tide å ta neste skritt i bloggekarrieren min, og ser på tiden fremover som et aldri så lite eksperiment.

Jeg har i hvert fall bevist for meg selv at det ikke bare er mulig å tjene penger på blogging, affiliatemarkedsføring osv, men også at det er jævlig gøy! :)

Og når jeg da presterer kunststykket å bli omtalt som «Norges eneste problogger» fra høyeste bloggehold, velger jeg nå å benytte meg av den anledningen til å la min suksess opptre som en inspirasjon for andre, fremfor å fnyse av den slags titler, som jeg også(!) opprinnelig presterte å gjøre.

Uansett hvilken innfallsvinkel jeg ender opp med, vet jeg i hvert fall hva primærmålet mitt med denne bloggen alltid vil være: Å hjelpe andre mennesker med å finne seg selv, følge sine drømmer og øke bevissteten til folk der ute.

…fordi gode råd er gratis. ;)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på fredag 16. januar 2009 klokken 8:15 i kategoriene: Bevissthet, Blogging, Business, Penger, Suksess, Teknologi,

LESERNE MENER:
12 kommentarer så langt

1. Stine
16.01.09

John Chow er en bulldoser – til tider en sjarmerende bulldoser, men som du sier – han kjører på, og har skapt seg sin egen gode sirkel. Han ser ikke ut til å ha noen hemninger, og alle metoder er akseptable… Hadde vi hatt en John Chow i Norge, hadde skattevesenet, konkurransetilsynet, datatilsynet og omtrent alle offentlige etater vært etter ham fort som lynet! (Nåja – ihvertfall etter etpar år, som det sikkert ville tatt dem å finne ut at noen tjener store penger på nett…)
Rowse virker noe mer seriøs – og lettere å følge for en nordmann med etatsangst og nisselue.
Men at det går an å tjene penger på nett i Norge også på å fortelle folk hvordan man tjener penger på nett – helt klart.
Heia!

16.01.09

Igjen, jeg tror en blanding vil passe fint for deg :) Fortsett som før, men det er jo bare supert om du oppdaterer litt oftere, om det så betyr at absolutt alle innleggene ikke er av fantastisk skrivekunst og kvalitet. ^^

3. Magnus
16.01.09

Utfordringen ved å blogge på norsk er jo at man har klare begresninger i lesertallet. Du kan være ekspert på et tema (en nisje), men likevel oppleve at besøkstallet slutter å stige etter en stund. Man kan altså nå et tak dersom man fokuserer ensidig på et smalt tema. I så måte har jo Sindre valgt klokt ettersom temaene på Glabladet favner om ideer og tanker som svært mange yrkesgrupper og interessegrupper kan ha glede og nytte av. Her er vi likevel ved noe av kjernen når det diskuteres om det er mulig å leve av en norsk blogg! Valg av nisje og målgruppe blir derfor også et valg som setter begrensninger. Selv liker jeg ikke å tenke på begrensninger, men det er noe man bør ha i bakhodet dersom man ser for seg at bloggingen skal være noe man skal basere seg på økonomisk.

4. Sindre
16.01.09

@ Magnus: Det er sant det du sier, og jeg vil oppfordre alle nye/kommende bloggere til å velge en så bred nisje som mulig. Enten det, eller belage deg på å starte mange småblogger som du jobber knallhardt med hver dag. Merk at sistnevnte fremgangsmåte kun vil funke hvis du er genuint interessert i hver nisje. Faren for å bli lei og gi opp er rett og slett for stor, hvis du ikke engang bryr deg om det du skriver om. Så hvis du har mange interesser som ikke passer seg å «mikse sammen»; velg flere blogger.

Jeg skrev litt om mitt valg av «nisje» i dette innlegget: «Den beste nisjen å blogge om«, for de som skulle være interessert.

16.01.09

Nok et bra innlegg Sindre. At det kan bli en daglig, eller flere gang om dagen affære er jeg ikke i tvil om. Du skriver bra, har mange ting du brenner for å formidle, og satser på dette full tid. Om jeg hadde satset på blogging på fulltid per i dag, så tror jeg snittet ville vært på 2-3 artikler om dagen.

Det er uansett lett for meg å si, ettersom jeg aldri har prøvd meg som fulltids blogger. Og når det gjelder å skrive gode innlegg, så handler det også mye om sinnstilstand der og da. Som den gründeren som du er så gjelder det å ikke bare skrive gode saker, men også om å få tilstrekkelig med motivasjon og inspirasjon på veien. Så at det må være en god balansegang når det gjelder kvalitet og kvantitet kjøper jeg fult ut.

Å ha med gjestebloggere til en hvis grad er positivt, så lenge det er klart merket at det er et eget prosjekt på bloggen din. Du vil også hjelpe andre bloggere fram i lyset, noe som vil betale seg på sikt. Det er nemlig ingen i Norge som kan heve blogging alene. En stor del av besøkende på en bloggers side er jo selv bloggere, det kan man klart se i kommentarfeltene.

Du har hatt en tanke om at Glabladet skal fungere litt som en type nettavis, og det er jo det uttrykket denne siden også har. Det mener jeg du ikke skal gå bort ifra, men heller ta et fornuftig steg videre. Hva med å operere litt mer som journalist? Du må jo være en utadvendt type av natur, så kom deg ut i Bergen og intervju noen interessante mennesker. Noen som har oppnådd noe, du er jo opptatt av sånt! I Bergen finnes mange gründere som har laget gull av gråstein, og de klarer du nok å oppspore. Enorm trafikkdriver blir det nok også, når noen av disse intervjuene blir sitert videre i andre medier.

Jeg følger med deg! :)

6. Geir
16.01.09

Alle kan drive med nisje blogging bare nisjen er stor nok. F eks, blogge om all verdens kjendiser duger……

Men skal en dra stor trafikk så bør en nok oversette artiklene sine til englesk, og promotere seg på USA markedet… desverre for all blogging i Norge har et tak som en møter relativt raskt…

Vil nok tro at www.glabladet.no har nådd ut til det antall lesere en kan forvente å nå her i landet.

7. Sindre
16.01.09

@ DittVendepunkt: Her går du innom mange av de tankene jeg tidligere har hatt om Glabladet faktisk. Nå har jeg nettopp bestemt meg for å gå litt mer bort fra «nettavis»-greien, å la det være mer en blogg i større grad. Men likevel har du et usedvanlig godt poeng når det gjelder å gå ut og intervjue andre gründere. Som sagt er dette blant tingene jeg har tenkt på. En av kladdene mine i WordPress er fra februar i fjor, like etter GB var startet. Det skulle bli en artikkel med bl.a. et intervju av noen i forbindelse med det jeg så på som en gladsak. Den har imidlertid blitt liggende urørt fordi jeg aldri fikk meg til å gjøre det som måtte gjøres for å fullføre en slik artikkel. Jeg ble for opphengt i «bloggespillet». Og det er derfor jeg nå har tatt valget om å «blogge» litt mer, og legge «nettavisen» litt mer bak meg.

Men som sagt, det er meget mulig jeg kommer til å intervjue andre gründere og spennende mennesker i fremtiden likevel. Det hadde vært veldig artig! :)

8. Jonas
16.01.09

Jeg er utrolig imponert over deg Sindre, og tror ikke det tar lang tid før du blir nevnt i et lignende innlegg i norske blogger. Jeg har så troen på deg at jeg gjerne skulle investert noen kroner i bloggen din hvis det var mulig. Norge har enda ikke en skikkelig «problogger» som kan skryte av hvor mye han tjener. Det tror jeg nemlig du kan gjøre om ett år eller to. Fortsett det fantastiske arbeidet du gjør, så kan det til og med hende at det tar enda kortere tid!

Lykke til!

9. Sindre
16.01.09

@ Jonas: Om et år eller to… Du har helt rett. Det er akkurat den tiden jeg ser for meg at det kommer til å ta, realistisk sett. Jeg tror mye vil være gjort innen et år, men om to år vil alle tall være enda høyere… Dette kan og vil bare gå oppover!

Ellers skal du ha takk for superflott kommentar! :)

16.01.09

Jeg mener heller ikke at du burde ta steget direkte over i nettavis sjangeren, men siden din er jo oppbygd på delvis samme måte som en nettavis. Og vi som blogger følger jo også med på siste nytt fra deg.

Mitt innspill var å ta dette veldig gradvis videre i den retningen, for å se hva som fungerer og eventuelt ikke fungerer. Den typen intervjuer som jeg nevnte, og som du sier du også har tenkt på tidligere, er absolutt et edruelig steg i den retning. Likevel går du ikke bort fra det løpet du har kjørt til nå, ettersom du bare vil gjøre deg til mer en «man of the people» ved å faktisk komme deg ut og møte folk som du i første omgang intervjuer.

Jeg vil veldig gjerne lese om dine suksesshistorier videre som blogger, men jeg vil også lese hva du finner ut at andre type gründere synes om bloggingen din. For det burde også være et aktuelt tema, sammen med å selvfølgelig snakk om deres suksesshistorier. Hva synes for eksempel en mann som har vært i både godt og dårlig vær, rettere sagt Idar Vollvik, om å satse som fulltids blogger? Eller hva synes Herman Friele? Og hvilke råd har de generelt til de som ikke bare satser på gründervirksomhet, men også faktisk å være pionerer på sitt felt. For det du gjør nå er jo å brøyte vei for alle som kommer etter deg, og det er en meget spesiell utfordring.

Det krever guts å få til intervjuer med denne typen navn, eller andre i den sjangeren. Du kommer imidlertid til å få det til om du henger på, og bruker riktig inngang i intervjubookingen. Det burde imidlertid ikke virke særlig skummelt om intervjuet er om gründervirksomhet og deres synspunkter på blogging. Du har jo tross alt er visst volum på Glabladet, så det burde kunne være interessant å stille opp. Da viser jo disse folkene også at de er «men of the people», noe jeg tror de er særdeles interessert i!

PS! Nevnte Friele burde forresten være stolt av at landets eneste problogger kommer fra nettopp Bergen!

17.01.09

Jeg glemte å svare på spørsmålet i tittelen på dette innlegget.

Vedrørende hvilken utenlandsk problogger jeg assosierer meg med, så må jeg si ingen av de nevnte. Alle de nevnte virker for meg som glatte og amerikanske i stilen, noe som helt sikkert selger godt på det markedet der de selv primært opererer.

DittVendepunkt.com vil også fokusere mye på selvutvikling, tjene penger, osv. Men forhåpentligvis være mer norsk i stilen, da det er dette markedet man retter seg mot. Jeg tror også at Glabladet er en suksess mot norske lesere nettopp fordi Sindre, til tross for sine store ambisjoner, virker som er særdeles hyggelig og jordnær person. Ikke ser du særlig glatt ut på bildet heller Sindre. Og godt er det. :)

12. Sindre
18.01.09

@ DittVendepunkt: Må bare understreke at John Chow er kanadisk, Darren Rowse er australsk og kun Steve Pavlina er amerikansk, og likevel er han på mange måter den «minst amerikanske» av dem alle. :)

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2016 | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker