Lat som om det haster
Skrevet av Sindre | 19. februar, 2009Hvis du har oppgaver foran deg som ikke haster, lat som om de haster.
Dette er en måte å øke effektiviteten din på. En stor grunn til at mange sliter med å være effektiv er at de tror de har plenty med tid til å gjøre en oppgave. Men denne tilnærmingen funker sjeldent bra når det gjelder å få ting gjort. Når man tenker på denne måten forsvinner alle oppgavene ned i underbevisstheten et sted, hvor de blir værende til det er en krise.
Og da haster det virkelig.
Så hvis du har en oppgave som er viktig men ikke «haster», lat som om den haster. Hvis noe ikke trenger å gjøres før om en uke, lat som om det trengs å gjøres innen samme kveld. Da får du gjort oppgaven kjapt og effektivt og ofte med bra resultat også – fordi du ikke rekker å tenke så mye før du setter i gang. Når man bare hopper ut i det og gjør det blir det som regel best resultat.
Så innfør denne tankegangen øyeblikkelig (det haster), så kan du begynne å oppleve at du faktisk får tingene gjort du også.
Del på Twitter | Del på Facebook | Send til en venn | Skriv ut
Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 19. februar 2009 klokken 11:35 i kategoriene: Business, Inspirasjon, Jobb & Karriere, Produktivitet, Selvutvikling,
God tips!
Men det er også viktig å kunne koble ut iblant, mener jeg. Det er det også mange som glemmer i vår tid!
Bra tips!
Problemet er ofte (for meg) at ting hoper seg opp og man må prioritere de tingene som virkelig haster først! Men jobbe strukturert er nok tingen. Og da er det nok flott med en slik «haste-teknikk»
Funker ikke for meg, jeg klarer aldri å lure meg selv til sånt. Jeg utsetter det like mye uansett og sitter der et par timer før innlevering med et «shit»-utrykk.
@ Veronica: Kjenner til problemet, har hatt det sånn mange ganger. Men i stedet for å fastslå «funker ikke for meg», hva med å faktisk prøve det? Joda, du har kanskje prøvd før, men du kan ikke gi opp bare fordi det ikke har funket hittil. Altså, du kan gi opp, men da kommer du jo heller ikke lenger.
Prøv igjen!
Du har et poeng. Det er dette jeg aldri klarer da. Hvis jeg har 14 dager på meg å skrive en stil, blir det til at jeg utsetter den helt til det er for sent å skrive noe bra før fristen… Og så presterer jeg å levere for sent hver gang
Sitter faktisk med dette problemet akkurat nå! Har en del oppgaver som har hopet seg opp i det siste. Det er forferdelig at jeg ikke klarer å få det unna (litt kjapt).
Tror faktisk effektivitet er bedre hentet fra motivasjonfaktorer enn stressfaktorer. For eksempel ved at det oppgaven handler om interesserer, eller bare følelsen av å bli ferdig eller være godt i gang med oppgaven er belønning i seg selv. Selvfølgelig kan det være en god teknikk å late som at arbeidet haster også.
Problemet mitt er at det er få oppgaver jeg må gjøre som haster. Alt handler om resultater og hvor mange watt jeg legger i arbeidet. Så jeg kan stresse så mye jeg vil, for målet er ikke å lære en spesiell ting som oftes, det blir å lære så mye som mulig. Så motivasjon i form av stress fungerer ganske dårlig ^^
Synes alt blir gjort i siste øyeblikk uansett hvor god tid man har og hvor mye ting haster!
Godt tips!
Noen ganger går jeg til andre og sier f.eks. «i løpet av dagen skal jeg være ferdig med det og det». Selv om de ikke har noe med saken og gjøre har jeg lovet det, og da har jeg en deadline – og da haster det , og da blir det gjort, effektivt og greit.
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Helt enig i det du skriver her! Mange (jeg også) har en tendens til å utsette oppgaver. Dette er noe jeg prøver å gjøre noe med, hvertfall i skolesammenheng. Det er utrolig mye deiligere å være tidlig ferdig og ligge i god rute med skolearbeid, enn det er å utsette skolearbeidet til siste slutt. Da slipper man å gå rundt med dårlig samvittighet med tanke på at man ikke har starter på oppgaven(e)!