Hvorfor skrive omtaler
Skrevet av Sindre | 25. mai, 2009Det er lett å beskylde bloggere som skriver omtaler for å bare gjøre det for pengenes skyld. Spesielt hvis omtalen skulle være sponset eller det som omtales har en affiliatelenke (en lenke som gjør at bloggeren tjener noen slanter dersom noen kjøper via den linken). Og i mange bloggeres tilfeller kan det hende at dette er tilfelle.
Men hovedgrunnen til at jeg omtaler noe som helst, er rett og slett for å skape enda mer verdi, som igjen inngår under bloggens hovedmål om å ha et bredt arkiv som tilbyr mer eller mindre tidløs verdi. Ved at jeg omtaler noe, enten jeg er positiv, negativ eller ganske så nøytral, kan i det minste leseren bruke min omtale som utgangspunkt, eller som del av et utgangspunkt, i å bestemme seg for om det jeg omtaler kan være interessant for vedkommende.
Hvis du anser meg som en person man kan stole på, er det større sjans for at du kjøper noe jeg anbefaler hvis det er relevant for deg. Hvis du ikke stoler på meg, er sannsynligvis min omtale ganske likegyldig for deg.
Men mange forbinder “betalte omtaler” med noe mørkt og fælt. Personlig syns jeg det er litt merkelig. At noen har fått betalt for å skrive noe (eller de kan tjene penger på det) er ikke det samme som at man ikke kan stole på den personen. Så lenge en betalt omtale er merket, og så lenge en omtale med affiliateprodukter lærer deg noe nytt om det produktet, og dermed skaper verdi, viser det faktisk bare at bloggeren er ute etter å hjelpe deg, ikke svindle deg.
Flere og flere ser ut til å skjønne at det ikke er noe galt i dette, men jeg vet at det er mange som fremdeles mener at hvis man tjener penger på slikt, så jobber man nærmest for Djevelen. Beklager, men det fremstår for meg som et ganske trangsynt standpunkt.
Å tjene penger på blogging og internett er kanskje fortsatt fremmed og merkelig for folk flest, men i det store utland er dette veldig vanlig. I fremtiden vil man bare se mer av dette. I fremtiden vil de fleste jobbe med hodet, og ikke så mye med kroppen. Å drive business og markedsføring på internett er bare en forsmak på hva vi har i vente, så du kan like gjerne ønske det velkommen først som sist. Selv om jeg vet at du var meget skeptisk til internett før i tiden. Og Gud forby epost! Og… betale med kredittkort på nett?! Fysjameg.
Så, kjære medbloggere: Omtal produkter i vildensky, så lenge du holder deg innen norsk lov. Det er ingenting i veien for å omtale et produkt man absolutt ikke liker også. Det viktigste er å være ærlig i omtalen og dermed skape verdi for andre. Noen kan likevel kjøpe et produkt gjennom din slakt, og hvis det var en affiliatelenke vil du fortsatt tjene penger!
Det er fordelen med en internettbusiness.
Velkommen til 2009!
…Din lille Djevel!
Dette innlegget ble postet mandag 25. mai 2009 klokken 20:30, under Blogging, Business, Featured, Inspirasjon, Penger
Hvis du finner innholdet på denne siden hjelpsomt og nyttig, vurder gjerne en donasjon til Glabladet, så du kan ta del i givergleden også.@Geir: …Men poenget var at man kan skrive omtaler for andre grunner enn penger. Jeg har skrevet omtaler jeg ikke har fått betalt for, som diverse filmomtaler og PayPal og litt til. Skriver man en god omtale, betalt eller ei, bygger man opp bloggens verdi.
Det har du rett i Sindre, mye av det en skriver om er nyttig for den/det som blir beskrevet….
Er så enig i det du skriver! Selv om en omtale skrives pga et sponset produkt, kan jo også dette produktet være ønsket å skrive om, og derfor blir det sponset.
Men mest av alt: Så lenge omtalen er nyttig for leseren, hva har det å si?
@Øyvind: Nettopp. Det morsomme er jo når enkelte begynner å forlange hvordan du skal drive bloggen din. Fikk nylig en kommentar av en som sa “Slett dette innlegget” fordi han ikke likte at jeg skrev om det jeg skrev om.
Det blir som om jeg skulle gått inn på Rema, og til min store forskrekkelse sett at de solgte epler der, fordi jeg ikke likte epler, og trampet bort til kassen og sagt: FJERN DETTE PRODUKTET FRA BUTIKKENE DERES!!
Produktene er der, og du står fritt til å velge hva du vil gjøre. Ingen tvinger deg til å foreta deg noe som helst.
@SindreHehe, godt eksempel. Dette har jeg sett er et stort problem hos mange, noe jeg selv ikke forstår. Men det er vel egentlig bare å ikke bry seg. Jeg selv opplevde noe lignende da jeg omtalte mobilt bredbånd fra Telenor.
En i kommentarfeltet mente det var en fanboy-artikkel siden jeg ikke omtalte de andre leverandørene. Han likte det tydeligvis ikke, men man må da kunne skrive om noe uten å skrive om ALLE konkurrentene? Selv syntes jeg det hele var morsomt, men synes det er på tide at folk skjønner at de fleste gangene er det skrevet selv, kun av interesse.
Bredbåndet var IKKE sponset, men skrevet kun for å vise andre litt hva det dreide seg om. Altså en omtale. Hva om jeg hadde måttet kjøpe bredbånd fra både Ice og Netcom i tillegg, bare for å ikke bli kategorisert som fanboy av Telenor?
@Øyvind: Vedkommende jobbet sikkert hos NetCom eller en annen konkurrent.
Ikke bry deg. Det du kan gjøre, og som er lurt å gjøre hvis du skriver om noe du anbefaler, er å huske å ta med eventuelle negative ting. Det meste er ikke “perfekt”, så selv om du er fan av produktet, finner du nok noen småting som kunne vært enda bedre, stort sett. Dette skaper bare enda mer kredibilitet, fordi folk ser at du ikke bare prøver å tjene penger ved å prøve å fremstille produktet som helt førsteklasses og feilfritt.
@SindreDet har du rett i. Må nok huske på det:)
Det er ikke rart at mange ser på betalte omtaler med ondskap i blikket. Det står en sponsor bak, som har interesser i at bloggeren skal levere en god og positiv omtale. Og leseren vet (eller tror i det minste han vet) at bloggeren i mange tilfeller har interesser i å tilfredsstille sponsoren, for kanskje kommer sponsoren tilbake dersom omtalen er god.
Og det er det som gjør at betalte omtaler har et troverdighetsproblem i manges øyne. Jeg sier ikke at det er galt, men det kan være med å senke bloggens troverdighet om man bruker det feil, og om man horer for mye.
@Ole André: Hvis vi tar eksempelet hvor jeg omtalte CCP, så hadde de faktisk ingen interesse av at jeg skulle levere en “positiv” omtale, og det kan heller ingen seriøs annonsør forvente. En god omtale er dog noe annet, og en god omtale drøfter både positive og negative sider, og tar først og fremst hensyn til at det skal passe inn i bloggens profil og være relevant for leserne. CCP kom til meg nettopp for å få en omtale av en person som ikke drev med det, for å få et synspunkt fra en utenforstående fremfor en som var forutinntatt pga. erfaring og jobbing med programmet.
Nå tror jeg at mange reagerte på det omtalte innlegget fordi det fremsto for mange mer som et markedsføringsinnlegg enn en anmeldelse/omtale.Jeg var selv inne og leste på den nevnte nettsiden, og jeg reagerer på en praksis hvor man må betale for å få tilgang til informasjon om produktet som egentlig selges og for å bli vurdert som en passende kunde/partner.
Sitat:
“Første steg ut er å kjøpe vår “application kit” dette er for at vi kan vurdere om du passer inn i vårt team.(vi skal jo tross alt jobbe tett sammen) Samtidig så får du tilsendt en DVD på 90 min som tar for seg selskapet vårt, samt hva vi er og hva vi står for!”
Jeg sitter selv som en medeier i et investeringsselskap, og jeg har selv aldri opplevd at vi har blitt påkrevd å betale for å få informasjon om et investeringsobjekt. Dette er som sagt en svært uvanlig fremgangsmåte, også i utlandet. I og med at det nevnte nettverket selger et “opplæringspakke” så kan man sammenligne dette med for eksempel at NKI skulle ta seg betalt for å vurdere om du skal få lov til å kjøpe deltagelse på et kurs.
På meg virket det som at mange av leserne følte at dette innlegget ble for ensidig i sin fremstilling, og da spesielt manglende kritiske momenter ved dette nettverket som flere påpekte. For meg virker det mer som at dette “konseptet” har likheter med hva mange vil karakterisere som et “pyramidespill” enn som et “opplæringskurs”.
Men man skal også generelt være svært forsiktig med å ta seg betalt for å omtale/anmelde et produkt. Noe som også Norsk Redaktørforening har tatt for seg i Tekstreklameplakaten. Det kan nevnes blant annet:
“9. Redaksjonelle medarbeidere skal ikke motta penger, varer eller tjenester fra utenforstående som kan oppfattes å være kompensasjon for redaksjonelle ytelser.”
Nå vil mange kanskje argumentere mot at Tekstreklameplakaten gjelder for blant annet blogger, men den kan likevel være veiledende. Dette punktet tar altså for seg kompensasjon for et redaksjonelt innhold, og redaktørforeningen sier det forholdsvis rett ut at man ikke skal ta seg betalt for eller motta en annen ytelse for også en omtale/anmeldelse. Mye av årsaken for dette ligger nok i at man kan stille spørsmål ved objektiviteten til mediet/skribenten, og etter min mening så er dette et svært viktig moment.
Jeg driver selv en nettbutikk, og i denne sammenhengen har jeg blant annet sendt ut varer til både blogger og til nettmagasiner. Dette inkluderer også MacWorld.no som skrev en anmeldelse av ett av mine produkter. Jeg har aldri betalt noen for å skrive en omtale, og jeg vil heller ikke gjøre det i fremtiden. I de aller fleste tilfellene har også de som har mottatt varene som skulle testes sendt varen tilbake for sin egen kostnad.
Man bør være forsiktig med å ta seg betalt for å skrive en omtale fordi mange vil se på dette som et integritetsproblem. Man bygger opp et lojalitetsforhold til leseren, og dette forholdet kan være skjørt selv for langvarige lesere. Ved å bryte denne oppbygde tilliten vil man lett kunne befinne seg i et konfliktfylt forhold, og jeg tror at det var dette som skjedde i den omtalte anmeldelsen her på Glabladet.
Fenomenet “betalte innlegg” er muligens unikt for blogger, og svært sjeldent her til lands, men jeg personlig fikk idéen fra flere utenlandske blogger. Også der vil bloggeren oppleve å motta klager ved slike omtaler, så jeg hadde ikke forventet annet. Grunnen til at min omtale av produktet du snakker om her ikke føltes så “kritisk” har jeg forøvrig begrunnet, beklaget og tatt selvkritikk for i omtalens kommentarfelt, hvor jeg også helst ser at videre diskusjon om nevnte omtale fortsetter.
Hei Sindre
Jeg synes at du skal slutte med forsvarstalene dine, hvis du står for hva du gjør, skal du ikke bruke tiden til forsvarstaler, det tapper deg bare for energi. Du gjør det gjør og fortsett med det, og la andre mene det de vil. Du kan aldri gjøre alle til lags.
Eva
@Eva: Dette er ikke noen forsvarstale. Dette er bare til generell opplysning. Dette er skrevet i håp om at andre (både folk og bloggere) kan se på produktomtaler på en ny måte. Det bygger faktisk bloggens verdi i det lange løp. Det samme gjelder denne “forsvarstalen”, som jeg også skrev med tanke på å ha noe å linke til neste gang folk slenger med leppen pga. produktomtaler. Dermed trenger jeg ikke å nettopp “tappe meg for energi” når den tid kommer.
Se forøvrig min kommentar lenger oppe om blogg/innhold og butikker/epler.
Hei,
Jeg har fulgt bloggen din en stund, og setter stor pris på den.
Jeg syns det er greit at du skriver omtaler, og fint at du informerer om at det er betalte omtaler. Betalte omtaler for produkter du ikke engang har prøvd selv, syns jeg imidlertid ikke noe om. Da kunne du vel heller hatt en annonse for produktet?
Mona
Produktplassering og omtale, eller review, er to foskjellige ting en bør evne å skille mellom. En produktplassering er gjerne en lysende positiv omtale av et produkt eller en tjeneste, enten skrevet av annonsør selv eller av bloggeren.
En omtale derimot bør, og skal, være en objektiv vurdering gjort av bloggeren som omhandler produktet eller tjenesten som det skrives om.
Innlegget med carboncopypro vil jeg definere som en produktplassering, rett og slett fordi Sindre ikke har noen erfaring med å bruke selve systemet og kan derfor ikke gå god for annet enn det som blir opplyst av annonsøren.
Om Sindre derimot selv hadde brukt dette systemet over tid og gjort seg opp en god formening om hvordan det virker og hva man kan få utav det, da hadde innlegget vært en objektiv omtale.
Alt innhold er beskyttet av Åndsverkloven © 2008-2009 www.Glabladet.no | Privacy Policy
Jeg tjener til livets opphold ved å blogge og lever "The Dot No Lifestyle". Ta bloggekurset mitt for å lære hvordan du kan gjøre det samme! (Profil)
Bli min Facebook-venn
Følg meg på Twitter
Har aldri skrevet omtaler, for lite penger i det…..Men det er opp til den enkelte å avgjøre om det er noe en vil gå inn på.