Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Denne setningen kan drepe din neste forretningsidé

Skrevet av Sindre | 25. februar, 2010

«Pfft… Det har blitt gjort før».

Dette er trolig den setningen som har drept flest interessante idéer ved fødselen. Ironisk nok kan det også være den setningen som vil gjøre businessen din ekstremt suksessfull.

Cluet er å innse at du med god samvittighet kan gjøre noe tilsvarende som alle andre gjør, så lenge du finner noen områder du kan skille deg positivt ut på.

La oss bruke et eksempel det finnes mye av på nettet: Webhosting.

En pessimist som bare ser begrensninger ville trolig sagt: «Det finnes jo tusenvis av webhostingselskaper allerede, hva skal man med enda et?». En realist som starter webhosting bare for å tjene penger ville kanskje prøvd å «skille seg ut» ved å tilby billigere priser enn konkurrentene, og satse på masse kunder. Mens en optimist som ser en verden av overflod og muligheter ville trolig sagt: «Jeg skal tilby det beste webhostingselskapet innen en bestemt nisje, og jeg skal klare det ved å være ekstremt god på kundebehandling og ekstraservice».

Ettersom pessimisten ikke engang kommer til å starte, la oss se på realisten og optimisten i dette eksempelet. Realistens intensjoner er i utgangspunktet gode (om enn noe egoistiske), men hvis alle skulle begynne å «skille seg ut» fra konkurrentene ved å tilby billigste priser, ville dagligvarekjedene snart avholdt konkurranse i hvem som var flinkest til å kaste melk og brød etter kundene gratis, og tilbudt «hjem på døren»-avtaler som inkluderte en privat kosestund med den sexye kassadamen.

Det er noe som heter «jo flere kokker jo mere søl», og på samme måte kan man si «jo flere kunder jo mere stress». Kundemassen for slike billigselskaper kan bli overveldende hvis man ikke har tenkt ut langsiktige og gode løsninger for hvordan man skal håndtere dette. Og ja, det innebærer å gi fra seg mye av inntekten til andre. Det sier seg selv at dette kun bør gjøres hvis bedriften har en økonomi som tillater det.

Optimisten har den beste tilnærmingen her. Hvis han satser på en bestemt nisje, f.eks. firmakunder eller velstående mennesker som har råd til å betale litt ekstra (ja, du leste riktig; mer enn de fleste andre steder), så kan han få den samme inntekten med 10 kunder som «billigløsningen» ville hatt med 100! Hmm, lurer på hvem som kommer til å leve lengst…

I tillegg kan optimisten vår tilby eksklusiv og god kundeservice, huske enhver kunde på navn, være flink til å snakke om andre ting, gjøre seg forstått på en enkel og lettfattelig måte, tilby ekstraservice som f.eks. SEO, installering av blogg, osv. Dette igjen, vil føre til at flere og flere kunder kommer som et resultat av godt rykte som spres av eksisterende kunder.

Så ja, webhosting har definitivt vært gjort før… Men det kan definitivt gjøres igjen! Bare fordi det finnes aktører på markedet som allerede tilbyr noe, betyr det ikke at du ikke kan gjøre det samme, og lykkes i enda større grad!

Hvis du blogger og vil tjene penger på blogging – det har definitivt blitt gjort før – hvorfor nøye deg med å legge ut annonsebannere fra Tradedoubler på bloggen og håpe på det beste? Selg deg selv! Hva kan du hjelpe andre med? Tilby tjenester og service gjennom bloggen din og la bloggen være drivkraften til hele din online business. Ingen bryr seg om «enda en blogg» med mindre du skriver på en måte som fenger et stort antall mennesker. Og selv da er det ingen grunn til å begrense seg selv inntektsmessig. Det er faktisk da du virkelig kan lykkes med «pengeblogging»…

For å avslutte dette innlegget på en annen note… *badam-bisj*… Ta en titt på musikkverdenen. Noen gang tenkt over at noen sanger ligner på hverandre? Tenk hvor mange hits vi hadde vært foruten (til glede og forargelse) hvis disse artistene hadde tenkt «nei føkk… det er gjort før… jeg tror ikke vi kan… altså, selv om vi lager vår egen vri av det, så… neei, jeg vet ikke assååå…»

Jeg har selv laget musikk siden 2001. Noe av det første jeg lærte var en slags «grunnmelodi» som ikke bare var veldig fengende, men som gikk igjen i utrolig mange sanger som allerede var laget! Dette har også blitt oppdaget av disse australske herrene, som får frem poenget på en ganske god måte i den følgende videoen… Enjoy! :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på torsdag 25. februar 2010 klokken 20:10 i kategoriene: Bevissthet, Business, Inspirasjon, Jobb & Karriere, Produktivitet, Suksess, Video,

LESERNE MENER:
14 kommentarer så langt

25.02.10

Good posting ;-)

2. JONAS
25.02.10

Hei nå har jeg sendt enn mail håper du kan svare fordi jeg lurer så sinnsykt det gjelder ett nettmagasin !

3. Sindre
25.02.10

Din mail er besvart, Jonas! :)

25.02.10

Ganske enkelt egentlig.

Det handler om å se muligheter der andre ser begrensninger… ;)

26.02.10

Tusen takk for et dritbra innlegg/artikkel eller hva du kaller det!

Jepp! Hjulet er allerede funnet opp, men se hvor mange måte man kan bruke hjulet på…..

Og ikke minst,..hvis man er optimistisk og i godt humør er det lettere å yte det unike ekstra!

Noen ganger er det lurt å holde ideer for seg selv inntil man har fått virkeligjort planene. Hvis man vet at man er såbar for negative komentarer.

Negative komentarer kan faktisk være bra også:

Husker da jeg var liten og alle gikk rundt å sang «I will always love you..» fra The bodyguard.
Jeg sang og gaula på den sangen jeg også. De andre jeg gikk sammen med sa at jeg sang falskt.

Hva så? Jeg kunne jo ikke sangen helt og da er det ikke rart det ble falskt.

Men jeg fortsatte å synge MASSE på pur faen.
Og det funka det gitt for nå får jeg ros for sangstemmen min:)

01.03.10

Hehe. Har du planer om å gå meg i næringen, Sindre?

7. Sindre
01.03.10

Ikke med det første, Peter André, men jeg utelukker ingenting for fremtiden! :)

8. picxx
02.03.10

Det er faktisk bedre å følge i fotsporene til en suksess enn å lage sin egen fiasko ;)

En skal faktisk være bra innovativ med en god porsjon fantasi om man i dag skal komme opp med noe som er helt nytt på internett (og verden forøvrig).

02.03.10

Veldig godt poeng Sindre :-) Det aller meste er jo gjort før, men det er nettopp dette som fører til utvikling, å gjøre noe lignende bare et hakk bedre :-)

10. Morten
08.03.10

Sitat:
picxx 02.03.10
«Det er faktisk bedre å følge i fotsporene til en suksess enn …».

Hvis mange nok TROR på dette blir det en MYTE og ikke en sannhet. Det fungerer greit nok å kopiere og låne ideer, men det fungerer ikke greit hvis altfor mange forsøker å kopiere det samme konseptet – selv om de har rikelig med individuelle variasjoner.

Læresetningen om å kopiere en suksess feiler håpløst i en haug av tilfeller – spesielt for de som følger denne læresetningen på et sent tidspunkt når markedet allerede er temmelig mettet eller nedadgående. Å kopiere en tidligere suksess på dette tidspunktet er ikke en spesielt god ide – her kreves det et annet sett med ideer for å lykkes.

Å følge i fotsporene til enkelte «suksesser» er nesten en garanti for fiasko. Man har ingen oversikt over hvordan ting vil utvikle seg selv om en metode historisk sett har vært vellykket. Svært mange «suksesser» opplever et brått fall rett etter å ha nådd toppen – dere finner haugevis av eksempler på dette fra de siste årene i forretningslivet. Dette kan ha lett for å bli et mareritt om man velger å stole på læresetninger fremfor å bruke hodet.

11. Thomas
08.03.10

@Morten: Les overskriften én gang til. Så skifter du ut neste setning med «Pfft… å gjøre det som fungerer for andre vil ikke nødvendigvis fungere for deg»

12. JanA
10.03.10

Åj, nå er det lenge siden siste innlegg. Hva driver Sindre med, mon tro?

21.03.10

Du Har En Forretningsidé. Hva nå?

Hva er det som gjør en bedrift, et produkt eller en tjeneste levedyktig? Vi har laget en liste med fire punkt for hvordan en kan gå fra idé til å være et foretak:

http://paalavstaal.wordpress.com/2010/03/05/etableringsfasen/

[...] Dette er enda en av mine favoritter. «Jeg har en fantastisk idé, bla bla bla, men det blir allerede gjort.» Tenk på det! Google ble startet som en søkemotor til tross for at det fantes tonnevis med søkemotorer fra før. Tenk om Larry Page og Sergey Brin (grunnleggerne av Google) hadde sagt: «Neeh, det blir jo allerede gjort, vi dropper det!» [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere