Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Kontroversiell metode ga meg 500% flere påmeldte abonnenter på 1 uke

Skrevet av Sindre | 27. juli, 2010

I dette innlegget skal jeg dele hvordan jeg klarte å øke antallet nye abonnenter på mitt nyhetsbrev med hele 500% på én uke i forhold til en vanlig måned! Metoden er omdiskutert og det er delte meninger om å bruke slike metoder. Men etter å ha lest bare positive ting om metoden, valgte jeg å la tvilen komme tilgode – og det har gitt resultater!

Det er snakk om noe som kan minne om de irriterende «sprettoppvinduene» (jeg hater norsk) – også kalt pop-ups. Jeg vet, de er møkk-irriterende. Men dette er ikke helt det samme, det bare minner litt om det. Det er litt mer fancy og litt mindre irriterende. Det kommer ikke opp i et nytt vindu, men legger seg elegant over gjeldende vindu, mens bakgrunnen gjøres mørkere, for å fremheve én liten beskjed… Omtrent som dette:

Ja, faktisk ganske nøyaktig dette. Det kalles en lightbox og må derfor ikke forveksles med de forhatte pop-ups’ene. (Hvis du ser nøye etter, kan du skimte Glabladet i bakgrunnen, der det er veldig mørkt.)

Og det er dette jeg har brukt for å øke antall påmeldte på min liste med rundt 100 nye abonnenter på én uke, i forhold til de ca. 20 jeg vanligvis får på én måned. (Vi snakker om perioden fra 16. juli til 23. juli.)

(Dette skjermbildet viser at jeg har hatt en jevn og stabil vekst på antall abonnenter hele veien, men sjekk den plutselige veksten til høyre i bildet… Så kan du jo gjette når jeg installerte lightboxen.)

Jeg mener… Resultatet snakker for seg selv. Jeg har ikke engang fått en eneste klage på den enda, og det har medført helt hinsides resultater. Jeg har ikke hatt så stor pågang på nyhetsbrevlisten min siden jeg startet hele listen i april 2009 og fikk rundt 150 abonnenter de første to dagene.

Og du leste vel det forrige innlegget mitt? Om hvordan jeg sendte ut én epost gjennom nyhetsbrevet mitt i forrige uke fordi jeg trengte penger til helgen, og vips, så tjente jeg 5500,- og kunne le hele veien til nettbanken? :P

Er du klar over hvor mange fler affiliateprovisjoner jeg har tjent gjennom HostGator den siste uken? Ikke jeg heller, men det er langt mer enn vanlig, og vil medføre noen fine bonusutbetalinger for meg i sept/okt (litt forsinkelse på utbetalingene, men desto kjekkere når de kommer).

Og de sier man ikke kan leve av blogging i Norge… :lol:

Hvordan opprette en lightbox for ditt eget nyhetsbrev

Først av alt: Du trenger en Aweber-konto. Dette er systemet jeg (og bloggere flest) bruker, til håndtering av nyhetsbrevlisten. Aweber har et godt rykte fordi epostene har en høy leveringsrate. Mange andre systemer klarer ikke å levere alle epostene til alle abonnentene. Med Aweber har jeg nesten aldri opplevd slike problemer (dog det har skjedd ved 2-3 anledninger, at en abonnent har mailet meg pga. manglende del av bloggkurset. Men ingen systemer er perfekt, og 2-3 «feil» når man har hatt nærmere 570 abonnenter tilsammen, er ikke mye å klage på.)

VIKTIG: Jeg har sett enkelte begynne å selge plugins til WordPress hvor du kan lage slike lightboxer via pluginen. De nevner selvfølgelig ingenting om at dette kan gjøres gratis i Aweber. Styr langt unna å kjøpe ting du ikke trenger; bare følg tipsene mine, så går det fint. :)

PS. En annen viktig ting for meg under implementeringen av en slik metode, var muligheten for å selv kunne styre hvor ofte den skulle vises. Jeg ville absolutt ikke at den skulle vises ved hvert besøk – da hadde den blitt et irritasjonsmoment for både meg selv og alle andre. Helst burde den heller ikke vises for folk som allerede var abonnenter, men akkurat det var litt vanskelig å få til med dagens teknologi. Derfor har jeg stilt den inn til å vises hver 15. dag, og når du melder deg på (eller krysser den vekk) vil den dermed ikke vises igjen før om 15 dager, og selvsagt kun én gang per besøk/nettleser.

Det er ganske enkelt å lage den når du har en Aweber-konto:

  1. Logg inn
  2. Sjekk de blå fanene øverst på siden og finn «Web Forms»
  3. Klikk på den grønne «Create Web Form»-knappen
  4. Her redigerer du dine skjemaer, uansett om du skal ha lightbox eller vanlig HTML-skjema. Finn der det står «Type:» og velg «lightbox» fra menyen som kommer opp.
  5. Deretter er det bare å sette i gang med designet av skjemaet ditt, og…
  6. …når du er ferdig, klikker du på «Save Web Form» og deretter på «Go To Step 2″.
  7. Her velger du navn på skjemaet ditt og om du vil redirecte til en egen takkeside, etc.
  8. Ferdig? «Save Web Form» igjen og «Go To Step 3″.
  9. Hvis du vil installere skjemaet selv, velger du «I Will Install My Form». Hvis du f.eks. vil at jeg skal installere det for deg, kan du velge neste mulighet: «My Web Designer Will Install My Form»
  10. Hvis du valgte å gjøre det selv; kopier koden og lim den inn på riktig sted i themet ditt.

Så enkelt er det, altså. Men, regn med å bruke et forsøk eller to på selve designet av skjemaet før du er fornøyd. Det gjorde jeg.

Håper du oppnår nye og bedre resultater ved bruk av denne metoden. Det som er så bra med den er at du flasher muligheten for å abonnere på nyhetsbrevet «in your face» for dine lesere. Selv om de krysser det vekk i første omgang, har de allerede blitt eksponert for det, så det ligger i underbevisstheten deres, og hvis du da i tillegg har et skjema på selve siden din også, øker det faktisk sjansene for at de melder seg på der i stedet. Det er nemlig langt fra bare lightboxen min som har fått flere opt ins (som det heter på engelsk) den siste uken. Også den vanlige HTML-boksen har nærmest eksplodert.

Husk: Abonnenter på nyhetsbrev = penger i banken. Bruk denne informasjonen på en moralsk forsvarlig måte, og med omhu. Det er lett å bli gira på «alle pengene», men husk å ikke spam listen din. Gi dem dine beste tips der, og kun anbefal ting du står inne for, og kun en gang i blant, ellers vil abonnentene skli ut av hånden din som sand mellom fingrene.


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på tirsdag 27. juli 2010 klokken 17:42 i kategoriene: Blogging, Business, Inspirasjon, Internettmarkedsføring, Penger, Suksess, Teknologi,

LESERNE MENER:
20 kommentarer så langt

27.07.10

Du var på vei til å få en klage av meg da den poppet opp hver eneste gang jeg skulle inn på Glabladet eller åpnet en ny artikkel på glabladet. Men nå som jeg ikke ser noe til denne pop-up så er det greit :)

Jeg har ingenting imot slike så lenge de ikke dukker opp hver bidige gang en kommer inn på en nettside. Da blir det rett og slett bare irriterende. Så hvis en greier denne balansegangen så er dette et utmerket verktøy. Det er vel neppe mange som slutter å lese en nettside pga en pop-up i ny og ne. Men som sagt, alt med måtehold, hvis ikke blir det bare useriøst.

2. Sindre
27.07.10

Hehe, jeg balte litt med den til å begynne med, så da kom den opp langt oftere enn den skulle, men det var bare sånn ca. den første timen. Etterhvert fant jeg ut at dette kunne man stille inn som man ville (heldigvis). Hadde det ikke gått, hadde jeg bare prøvd å ha den der noen dager, men jeg ville aldri i livet hatt den oppe hele tiden, hvis den kom på nytt hver gang man lastet inn en side.

Sånn som den skal fungere nå, er helt perfekt. Mulig jeg stiller den inn til å vises enda sjeldnere enn hver 15. dag, men fortsetter med det sånn en stund til.

27.07.10

Det forklarer nok saken ja. Jeg var sikkert innom akkurat den timen og rotet i gamle artikler ;)

27.07.10

Jeg vurderer selv å ha den på min side, og det var greit å lese litt om effekten først. Selv synes jeg ofte slike er irriterende som fy, men hvis man kan stille inn slik at den f.eks ikke popper opp flere ganger til samme IP hadde det vært gull!

5. Sindre
27.07.10

Skal me sjå. Logget inn på Aweber nå for å gjøre guiden min litt mer utfyllende. I steg 4 i guiden ovenfor, kan man i tillegg klikke på «Advanced»-knappen, og det er her man velger hvor ofte og hvordan den skal vises.

F.eks. kan man velge å kun vise den én gang ever, eller hver x antall dag. Man kan velge hvor lang tid det tar før den skal vises (i forhold til når man laster inn siden). Selv har jeg satt min til å vises etter 4 sekunder. Man kan også velge hvordan den introduseres: Fade in (den bruker jeg), Slide From Top, Slide From Bottom, Slide From Left og Slide From Right.

Så, disse valgmulighetene finner man altså Step 1 i designprosessen av skjemaet.

[...] This post was mentioned on Twitter by www.Glabladet.no, Merkato Media AS. Merkato Media AS said: Kontroversiell metode ga meg 500% flere påmeldte abonnenter på 1 uke http://ff.im/-om0KS [...]

7. Michal
27.07.10

Jeg liker ikke sprettoppvinduer, og dette liknet en sprettoppvindu, så jeg liker den ikke. Men det er min mening da..
Men hva er disse Topsy kommentarene? De ser litt sty.. ehm, rare ut :p

8. Sindre
27.07.10

Det er du i din fulle rett til, Michal! :) Men den virker, og det er et viktig moment i den fortsettende oppbyggingen av virksomheten min. Jeg leste vanvittig mye om disse lightboxene på diverse problogger i utlandet før jeg bestemte meg. Alle sa nøyaktig det samme. Mange av de var skeptisk på forhånd, men var ikke lenger i tvil etter de bare prøvde det selv.

Topsy-kommentarene viser at innlegget mitt blir nevnt av andre på Twitter. Jeg har vært skeptisk til de også, men akkurat nå har jeg dem her for å oppfordre folk til å dele innleggene mine på Twitter, mot litt gratis reklame på bloggen min her. :)

Men ja, jeg kommer mest sannsynlig ikke til å tillate de i all evighet.

9. thomas
27.07.10

Vil vel tro at artikkelen i BA og økning i trafikken er den virkelige årsaken til flere påmeldte fremfor lightboxen. De som vil ha kurset melder seg på selv om de får det server «in your face» eller som et godt synlig skjema. Og de som ikke vil ha kurset vil ikke melde seg på uansett hvordan du presenterer det for dem…

10. Sindre
27.07.10

Takk for at du nevnte det, Thomas. Dette var noe jeg skulle adressere i innlegget, som jeg glemte litt bort.

Så jeg adresserer det her:

Ja og nei. Effekten av å bli omtalt i BA var faktisk forsvinnende liten. Det var ingen nevneverdig synlig boost i trafikkstatistikken min den dagen i forhold til andre. Men en del nye var selvfølgelig innom og en del av disse meldte seg på.

Jeg tror det har mye med å gjøre at det sto på trykk i papirutgaven, og ikke på nett. Hadde det vært på nett med link, hadde det vært lettere for folk å besøke siden. Når folk leser et stykke om Glabladet tidlig en morgendag på jobb, er det fort gjort å glemme å gå hjem og sjekke ut siden etterpå.

Dessuten kan jeg bekrefte at antall nye abonnenter har vært jevnt fordelt, men med litt fler på fredag 16. juli (som ikke bare var dagen jeg ble omtalt i BA, men også første dagen jeg hadde lightboxen). Jeg visste at det kom på trykk den dagen, og fikk derfor ut fingeren med å implementere lightboxen med tanke på eventuell ekstra/ny trafikk som følge av saken i BA.

Jeg kan garantere deg at jeg aldri hadde fått så mange nye abonnenter som jeg fikk den dagen hvis det IKKE var for lightboxen. Dette vet jeg av erfaring. Jeg har hatt mangfoldige dager med spike i trafikken fra diverse steder, og med kun HTML-skjema har det aldri vært i nærheten av samme effekt, selv om det er snakk om nye besøkende (og i de fleste tilfeller langt flere nye besøkende enn den dagen!)

Og til slutt: Hvordan man viser/reklamerer for kurset har alt å si. Bare selve akten av å gjøre det lettere å se, hjelper stort. Det får folk som er interessert i kurset til å se det, noe som ikke er like garantert når man kun har vanlig HTML-skjema på siden. Absolutt alle de andre bloggerne som jeg har lest har snakket om lightbox sier det samme.

Og til alle andre: Omtale i BA og andre steder som kan gi potensielt mye trafikk vil alltid hjelpe, men hvis du bare fortsetter å blogge om det du er lidenskapelig opptatt av, vil du omsider oppleve akkurat disse tingene selv (omtaler, intervjuer, boost i trafikken, etc.). Lightboxen vil nesten garantert gi effekt uansett, selv hvis du bare har «noen» lesere daglig (vanskelig å si et tall her, men la oss si 50… Du bør oppleve en positiv effekt selv med kun 50 daglige lesere).

Fortsett å blogge/gjøre det du gjør, og det er nesten ingen grenser for hvor langt du kan komme.

11. Lars
27.07.10

Hei hei!

Fin blogg du har Sindre! Er det Adsense du tjener mest penger på for tiden, eller er det bannere?

12. Sindre
27.07.10

Ingen av delene! :P

13. Christer
27.07.10

Denne gangen skal jeg gi deg et tips Sindre :-)

Da jeg drev http://www.fyllingenfotball.no hadde vi en side som samlet opp mange morsomme fotballvideoer. Dette var før Youtube. En dag snappet startsiden.no opp at vi hadde samlet (og servet) disse videoene så de lagde en sak der de linket til videosiden. I en uke hadde vi 4-5000 unike besøkende mot normalt 3-400. Siden gikk ned så det sang og webhotellet hyttet neven siden vi brukte en mnd båndbredde på 1 dag! Men morro var det.

Neste gang du får redaksjonell omtale sørg for at de linker til siden din. Linker er gull på weben.

14. Sindre
27.07.10

Takk for kommentaren, Christer, men jeg er litt usikker på hva tipset var? Det er litt vanskelig å linke til en nettside fra en avis… i papirutgave. ;)

De publiserte riktignok saken på nettutgaven noen dager senere, og da linket de til siden min, men det kom ikke som noe hovedoppslag på forsiden deres, så effekten ble ikke så veldig stor. :)

27.07.10

For meg var det artikkelen i BA som fikk meg til å begynne å stikke innom her og starte egen blogg :)

16. Christer
28.07.10

Jeg siktet selvfølgelig til saken på nettutgaven. Så nå at det -var- en link til Glabladet, men tipset er likevel relevant.

Linking er veien til suksess i SEO-verden (search engine optimalization) og en link fra en høyt ratet side er gull verdt. Populære nettsider som nettaviser ofte er er som regel høyt ratet.

Så selv om du ikke så direkte link-suksess i statistikken kan det bidra til høyere synlighet ved søkemotorsøk.

17. Sindre
28.07.10

Vel, det du ba meg sørge for var jo allerede gjort. Og det andre du forteller vet jeg selvfølgelig fra før. :)

30.07.10

Hvor lang tid tok det fra du startet siden til du fikk dine første abonnenter på RSS-feed og mailinglister? Hvordan markedsførte du deg i starten?

19. Sindre
30.07.10

Hei Deltidsdude! Tja, det husker jeg faktisk ikke helt i farten. Jeg opprettet min RSS gjennom Feedburner nesten like kjapt som jeg startet bloggen, og jeg fikk nok mine første abonnenter ganske øyeblikkelig. Men hvor mange dette var eller hvor lang tid det tok å bygge det opp til et visst antall husker jeg ikke. Dog husker jeg at da jeg begynte mailinglisten min (Aweber) fikk jeg ca. 150 abonnenter de 2 første dagene. Det skal da sies at dette var i april 2009, over et år etter jeg startet bloggen, så jeg hadde mange faste lesere som øyeblikkelig meldte seg på kurset.

I starten markedsførte jeg meg selv en del på sider som nå er nedlagt: Bloggrevyen, Kudos og MSN Reporter, samt Nettby (som har begynt å slå ned på egen promosjon av blogger dessverre). Relevante forum kan også være aktuelt. Jeg var nok relativt heldig i den forstand at jeg dro mange lesere fra disse stedene i sin tid (og jeg glemmer jo helt å nevne effekten av Twingly gjennom Dagbladet og VG her – men det fungerer heller ikke like godt som det gjorde da det var helt nytt!)

Jeg tror at for å lykkes med blogging i dag må man virkelig bare levere genuint godt innhold, kommentere på andre blogger, være aktiv på forum samt Twitter og Facebook i egne kanaler. Det er både positivt og negativt; det luker ut useriøse bloggere som kun tenker «raske penger» (de gir opp like kjapt som de startet), mens de som faktisk har noe å si, de må nok bruke litt lenger tid på å slå gjennom (som oftest), men desto mer vil det lønne seg i lengden.

Håper svaret made sense. Måtte skrive det litt kjapt nå fordi jeg er på vei ut døren, men bare spør hvis du lurer på noe i forbindelse med det jeg skrev. :)

[...] Antall deltagere på mitt eget bloggekurs eksploderte etter at jeg selv sørget for at leserne fikk se reklame for det på minst to forskjellige steder/måter på bloggen! [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere