Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Hvordan starte din egen business

Skrevet av Sindre | 16. august, 2010

Det florerer med råd til hvordan man skal starte sin egen business der ute. Et vanlig utsagn er at man «først må finne sin lidenskap, og starte businessen rundt den». Men trenger det virkelig å være sånn?

Dette rådet fører til at mange blir sittende fast i idéfasen. Enten har de så mange idéer at de ikke vet hvor de skal begynne, eller så får de aldri noen idéer de føler er gode nok. Uansett blir man stående på stedet hvil.

Å starte sin egen business handler ikke nødvendigvis om å «finne sin lidenskap» først. Slutt å klandre deg selv fordi du ikke har en lidenskap som folk er villig til å betale store summer for, og prøv heller en annen tilnærming:

I stedet for å tenke «hva kan jeg?» eller «hva er min lidenskap?», begynn å se deg rundt. Lytt til andres samtaler og finn ut hva som «mangler» i deres liv. Spør gjerne konkret: «Hva vil du ha?», og bygg opp et produkt eller en tjeneste rundt dette.

Når du innfører dette perspektivet og begynner i motsatt ende av folk flest, blir det ikke akkurat vanskelig å finne kunder. Du vet allerede at det finnes et marked for dette produktet, og du slipper dermed å «skape» et marked. Bare finn folk som trenger det du har å tilby, og servér dem.

Du kan f.eks. lage en liten spørreundersøkelse for å finne ut om ditt marked er interessert i det du planlegger å tilby. Spør om de kunne tenke seg å bruke det. Skriv ned alle spørsmål de måtte ha. «Er x inkludert?». «Hvordan gjør jeg x?». Forstå spørsmålene til dine potensielle kunder, og besvar dem når du er klar for å selge produktet.

Sørg for å lage et konkret produkt/tjeneste, og ikke la det være opp til kunden å «gjette seg frem» til hva h*n vil ha. Folk flest aner ikke hva de vil ha. «Jeg vil ha en øhh.. blogg.. Som jeg kan tjene penger på». Spør gjerne kundene hva de vil ha, men ikke la det stå åpent på slutten. Guide kundene dine i en konkluderende retning.

Når du har fått en pekepinn på kundens «generelle» ønske, kommer du med menyen. Akkurat som på en restaurant, er det viktig at du har oversiktlige alternativer – gjerne pakkeløsninger. Hvis kunden vil ha noe ekstra, finner dere ut av det her. Da kan du evt. dra inn samarbeidspartnere som tilbyr det du ikke tilbyr.

Noen ganger vil du ende opp med å gjøre noe annet enn det du hadde tenkt. F.eks. tenkte jeg at min hovedinntektskilde skulle bli bloggingen i seg selv, og at jeg skulle tjene mesteparten av pengene på annonser. I stedet har jeg i realiteten tjent mest penger på å tilby diverse tjenester gjennom bloggen.

Hurtigstartsblogging er et eksempel på noe jeg utviklet ved å bruke denne tilnærmingen. Jeg lyttet, og svarte. Jeg lagde en tjeneste på bakgrunn av reelle kundehenvendelser, og trengte dermed ikke finne et marked. Jeg hadde markedet i min hule hånd, og trengte bare å «pitche» løsningen noen ganger.

Det er helt i orden å få noen kunder som sier at «dette er ikke noe for meg». Kanskje du kan henvise dem til noen andre du føler deg komfortabel med å anbefale. Dette betyr ikke at du har «feilet». Vær heller stolt av deg selv for å ha tatt et steg folk flest ikke tør i løpet av et helt liv, og startet din egen business.

Alt i alt er dette en totalt annerledes prosedyre for å starte en business enn folk flest følger. Folk flest tenker «jeg». «Jeg kan bake kaker». «Jeg kan sy». Jeg utfordrer deg heller til å starte med «dem». Hvem er dine kunder? Hva trenger de i sine liv? Hvordan kan du hjelpe dem å nå deres mål?

Å starte din egen business på denne måten vil ikke bare befri deg fra byrden av å finne din (inntektsbringende) lidenskap, men samtidig hjelpe deg til eksponentiell vekst.

Se deg rundt! Svarene på hvilken business du skal starte ligger overalt rundt deg, i andres samtaler.


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på mandag 16. august 2010 klokken 19:46 i kategoriene: Bevissthet, Business, Inspirasjon, Penger, Produktivitet, Selvutvikling, Suksess,

LESERNE MENER:
12 kommentarer så langt

1. Anders
16.08.10

Bra innlegg, likte det jeg leste. Du starter med et godt poeng; at folk blir stående fast eller stille i sin leten etter en idè som er «god» nok. Som oppfyller det politisk korrekte rådet om «lidenskap». For er det et råd som går igjen så er det at man skal dyrke en dyp lidenskap før man kan starte med noe på internett. Selvsagt er ingenting bedre enn det, men dette rådet må ikke bli en hemsko som gjør at man aldri kommer igang. Tenk anderledes; utvid perspektivet. For min del er det å drive med internett, selve det å bygge å utvikle en side og arbeidet rundt det en lidenskap. At jeg liker å skrive i tillegg er også en fordel.

2. Sindre
16.08.10

Jeg hadde tenkt å nevne det i innlegget også, at det å drive med business/internett for meg, er en lidenskap i seg selv. Jeg begynte et sted (med bloggen), og har sakte men sikkert snevret inn kursen etterhvert. (Og snart snevrer jeg enda litt mer.) Og som du sier, det skader jo heller ikke at jeg liker å skrive (ettersom at bloggen i seg selv et viktig «redskap» for å drive businessen).

Det viktigste er å bare komme i gang med noe, og ofte kan det være noe så «lite» og «enkelt» som å bare starte en blogg. Det er definitivt bedre enn å sitte og stirre i veggen hjemme og lure på «hva er min lidenskap?».

3. Lars
16.08.10

Et helt off topic spørsmål, Sindre:

Kommer du til å vurdere et forum her på Glabladet? Mener å huske at det har vært diskutert før.

4. Sindre
16.08.10

Tanken på et forum har vært av og på, og er for tiden av. Men ingenting er endelig avgjort… Og generelt sett er det fint at vi holder oss til artikkel-topic!

17.08.10

Dette er en blogg, ikke et forum. Jeg personlig syntes det er mye greiere å sjekke kommentarer rett under bloggen framfor å rote rundt i et forum. Bruk søk-funksjonen og finn et innlegg som passer noenlunde til det du har på hjertet og spør der :)

6. Sabai
17.08.10

Det å lytte til andre, undersøke hva som mangler osv er gode tanker. Men uansett hvilken business man ønsker å drive med må det være noe en selv behersker, har interesse for og kan utvikle videre til et levebrød kanskje?

Forum, nei det tror jeg heller ikke passer her….

7. Lars
22.08.10

Meget god post her, med mange gode tips.

8. Kim J.
25.08.10

Hvis folk hater deg, har du gjort noe riktig.

Denne påstanden høres kanskje litt dyster ut, men det finnes en forklaring:

For 80% av befolkningen er et glass med vann halvfullt mens 20% tenker det er halvtomt. Uten de 20 prosentene ville samfunnet fallt fra hverandre bokstavelig talt.

Som Sindre sier: «Det går ikke ann å gjøre alle fornøyd»…

Dette stemmer, men jeg tenker det er like viktig at folk hater produktet.

For ditt selskap er det mer enn viktig å skape oppmerksomhet rundt ditt produkt..

Det er det som er poenget… Å skape oppmerksomhet…

Hvis ditt produkt ikke har skapt en mening hos mennesker, da har du tapt!!!!

9. Morten
26.08.10

Jeg går litt offtopic jeg også, dvs. at jeg slenger meg på kommentarene i innlegg 3 – 5 angående forum.

Sindre bør vel egentlig vurdere fortløpende om det er behov for en slik løsning. Forum kan være arbeidskrevende og er vel ikke spesielt inntektsgivende (?) i forhold til innsatsen.

Som bruker synes jeg det er betydelig bedre å poste innlegg på forum enn i kommentarbokser i en blogg. Kommentarbokser er rett og slett for «primitive» rent bruksmessig, f.eks. hvis man ønsker å utheve en tekst, legge til sitater eller andre slike ting.

Forumtråder tillater også at man «utvider» et tema eller «avgrenser» deler av et tema, dvs. at man ikke behøver å forholde seg strikt til tema i en artikkel. De aller fleste artiklene her er skrevet som «oppskrifter» og tilbyr veldig lite spillerom i kommentarfeltet. De stimulerer mer til korte kommentarer enn til «meningsutvekslinger» eller til «innspill fra leserne» – utover akkurat det artikkelen handler om. Man kommer altfor fort offtopic til tema hvis man skal følge de rammene som blir satt av en artikkel. Det er heller ikke særlig fristende å presentere noen motsatte synspunkter.

Eksempler på tilfeller hvor jeg har savnet et forum her er tråder hvor temaet sporer midlertidig av fra hovedtemaet – hvor det hadde blitt betydelig mer forståelig for leserne om folk hadde flyttet diskusjonen over til et forum. Enkelte tråder som blir svært lange kunne også med fordel flyttes over til et forum

Et annet eksempel er artikler hvor jeg ønsker å tilføye noe, men hvor det jeg ønsker å tilføye ikke «passer inn» med temaet i artikkelen (det betyr stort sett at jeg motsier deler av artikkelen). Eksempel på slik artikkel er Sindres «Hvordan skape STOR verdi» eller hva den het – hvor jeg synes han grovt feilbedømmer lesernes behov for «en livsomveltende opplevelse». Han sikter litt vel høyt – ihvertfall i forhold til mitt behov. Denne type utsagn er lite trivelig å poste som kommentar til en slik artikkel.

Et forum vil kunne gi andre typer kommentarer enn han nå får. Enkelte av mine kommentarer passer langt bedre inn på et forum enn i en kommentartråd som følger en artikkel. Forumtråder har fordelen av at de FORSVINNER når folk mister interessen.

BEHOVET for et forum er vel egentlig ikke særlig stort her? Leserne klarer seg lenge med kommentarbokser som følger artiklene. De behovene jeg antydet handler mer om at jeg savner et visst «spillerom» for kommentarer enn at jeg savner et forum. Jeg savner spillerommet mer enn jeg savner å formattere tekster, bruke sitatbokser og andre slike ting.

10. Sindre
26.08.10

LES RETNINGSLINJENE FOR KOMMENTARER. Jeg begynner å bli lei av at folk tar seg frihet til å spore av med kommentarer som dette på et innlegg som handlet om noe helt annet. Jeg var på nippet til å trykke på Slett-knappen på denne totalt feilplasserte kommentaren din, Morten. Og by the way, slutt å snakk om meg som om jeg ikke er her. «Sindre», «han», osv. Jeez.

For det andre: Jeg har ingen innlegg med den tittelen. Har du noe å si så si det i kommentarfeltet, hva er problemet? «Lite trivelig å poste i kommentarfeltet» bare fordi du har en kommentar som motsier? Kommentarfeltet er ikke bare ment for å motta en masse støtte, men også for å oppfordre til diskusjon. Jeg forventer ikke at alle er enige i alt jeg skriver. Bruk kommentarfeltet til å fortelle hva du likte/mislikte med enhver artikkel, så løser du «forumproblemet» så lett som bare det.

For det tredje: Dette er min blogg. Om du ikke liker den, fuck off. Det var ment som en generell kommentar til alle. Igjen, problem solved. Jeg skriver hva jeg vil og jeg driver den som jeg vil. www.Glabladet.no er min eiendom. Jeg hører på masse kritikk og tilbakemeldinger, og innførte bl.a. muligheten til nummererte kommentarer, på oppfordring fra nettopp deg, Morten. Men oppfordringer til ting som ikke har med kommentarfeltets artikkel å gjøre, hører hjemme via mail. Bruk kontaktsiden!

Ikke engang tenk tanken på å svare på denne kommentaren (eller Morten sin). Den neste kommentaren til dette innlegget SKAL HA MED INNLEGGET Å GJØRE!

:)

11. Morten
27.08.10

Temaet mitt var faktisk relatert til en del av artikkelen
«Se deg rundt! Svarene på hvilken business du skal starte ligger overalt rundt deg, i andres samtaler.»

Temaet forum var faktisk del av en «samtale» i kommentarfeltet. Det er altså en viss etterspørsel etter et forum, men interessen er ikke godt nok begrunnet til at du behøver å starte det.

NB. Jeg tolket kommentaren din først og fremst som FLEIP, eller som en «parodi» på manglende spillerom i kommentartråder. Kommentaren kan også lett tolkes alvorlig hvis man ikke leser litt mellom linjene, så du bør kanskje oppklare om det var ment som fleip eller ikke?

12. Kim J.
27.08.10

Dette innlegget handler om hvordan man kan starte sin egen business.

Hvis din bedrift omhandler en webside er det utrolig viktig å legge ut en tidlig, minimal beta(uten for mange bugs) av websiden slik at folk kan være med på å forme den ved å gi konstruktive tilbakemeldinger.

Hvis du skal starte din egen business er det viktig at du ikke er optimistisk. Optimisme er som et atomkraftverk. Hvis du ikke bruker armering, vil kroppen din brenne bort.

Med andre ord vil optimisten sette høyere mål enn det han klarer å fullføre for sin business. Optimismen vil falle og dra deg med seg nedover.

Derfor bør man sette seg minimale mål ved å f.eks lage en minimal webside.

www.Glabladet.no er på mange måter en minimal webside med stort volum. Det har innlegg, kommentarfelt, polls, arkiv osv…

Som fast leser av www.Glabladet.no, anbefaler jeg www.Glabladet.no å intigrere selve forumet inn i kommentatorfeltet. Det er mange websider som gjør dette og jeg ser at det fungerer ganske bra.

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2014 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |