Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Noen dårlige råd til «hvordan bli millionær»

Skrevet av Sindre | 01. august, 2010

Noen ganger er det vanskelig å sitte stille og godta alt sprøytet som spys ut av diverse «rådgivere» i verden. I dag leste jeg noe som jeg bare ikke kunne forbigå i stillhet.

Før du leser videre vil jeg benytte anledningen til en liten disclaimer: Jeg er IKKE millionær (inntil videre, hehe). Sånn sett burde du sikkert ikke høre på meg anyway akkurat nå. Som jeg har sagt før: Ta alltid kilden i betraktning når du leser råd og tips om noe som helst.

Det jeg kan si er at jeg har studert en rekke rike mennesker i nærmere 3 år, og det er en klar fellesnevner for de aller fleste av dem. Jeg kommer tilbake til det senere.

Her er «ekspertrådet» jeg leste i dag:

- «Hvis du vil bli millionær må du leve som om du var fattig… og GJERNE bo hjemme hos mamma og pappa».

Sweet Jesus. Dette ble sagt av en eller annen høytstående amerikansk økonomirådgiver.

Unnskyld meg, men what a load of crap!

Det er nesten som jeg kunne mistenkt vedkommende for å villede folk med viten og vilje. (Det var overraskende mange v’er i én og samme setning gitt.)

Her er hvordan jeg ser det:

Hvis du går rundt og oppfører deg som om du er fattig, vil du med stor sannsynlighet fortsette å være nettopp fattig i store deler av ditt liv.

Hvis du ønsker å bli rik, vil det være en stor fordel å stille inn tankegangen på riktig «frekvens». Det innebærer at du må begynne å føle følelsene av å allerede være der du vil være – selv om du i realiteten ikke er der enda. Du må se for deg hvordan du ville levd hvis du hadde alle de pengene du skulle ønske. Og du må passe på å knytte de riktige følelsene til dine visjoner. Hvis du føler deg inspirert av tanken, er du på rett vei. Dette vil sette i gang en prosess som får deg til å tiltrekke stadig flere muligheter til å bli rikere og rikere. Hvis du derimot føler deg litt maktesløs og begynner å tenke på hvor uoppnåelig 1 million kroner er, så trenger du litt mer practice. Da tenker du som en «fattig», og DET er feil tankegang.

Tror du en som hadde alle pengene han kunne ønske seg, ville gått rundt og snudd på hver krone av frykt for å ikke «spare seg opp» en formue? Maken til knapphetsmentalitet. Den fellesnevneren jeg nevnte for de fleste rike mennesker, er at de har en overflodsmentalitet, og det er nøkkelen til økonomisk suksess. Hvis du følger «ekspertrådet» jeg siterte lenger oppe, vil du trolig ende opp som en sur, gniten og gretten gammel egoistisk onkel Skrue – HVIS du i det hele tatt skulle klare å bli rik (mot formodning).

Don’t get me wrong. Selvfølgelig fraråder jeg ikke folk å spare litt og å være litt nøktern. Jeg mener ikke å oppfordre til et ellevilt forbruk og ikke tenke på konsekvensene. Jeg sier bare at en rik person overhodet ikke trenger å leve som om han var fattig. Damn, hvordan kan det være lovlig å gi slike «råd»?! Hva &%$#&% er da vitsen med å bli rik?!??!?

Jeg oppfordrer deg til å finne en balansegang. Selvfølgelig bør du prøve å unngå å bruke opp alle pengene etterhvert som du tjener de, men samtidig må du absolutt ikke være redd for å bruke litt heller. Litt av cluet er jo nettopp at hvis du har den overflodsmentaliteten, vil du stadig generere mer verdi, som vil formateres til mer inntekt for deg. Du kan dermed unne deg å bruke litt underveis, og gjerne kjøpe noen dyrere merker enn du vanligvis ville gjort.

Jeg skjønner at dette er et vanskelig tema. Veldig mange har et anstrengt elsk/hat-forhold til penger. Det er kjekt når du får påfyll, mens det er en pest og en plage når du mangler. Men du er faktisk nødt til å kvitte deg med de dårlige følelsene du knytter til penger – selv om det ikke er gjort over natten. Fokuser på det positive ved penger (det burde da heller ikke være vanskelig?) og du vil være på god vei.

Les også: Penger og følelser

Finn din egen gylne mellomting her. Det er dine penger, din økonomi, så bruk dem som du vil. Bare ha et snev av fornuft i bakhodet når du gjør det. Det innebærer å ikke bruke alt (eller mer enn) du tjener. Samtidig innebærer det å ikke leve som om du var fattig. Lev som om du faktisk lever…!

Jeez…


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på søndag 01. august 2010 klokken 15:42 i kategoriene: Bevissthet, Business, Inspirasjon, Law of Attraction, Penger, Selvutvikling, Suksess,

LESERNE MENER:
23 kommentarer så langt

1. Lars
01.08.10

Det er også viktig å huske at penger er ikke alt her i verden. Å ha det morsomt uten mye penger er faktisk mulig! Selv har jeg ikke så mye penger å rutte med, men klarer meg fantastisk bra fordi. Har du det bra sosialt har du ikke behov for en stappfull bankkonto :)

2. Sindre
01.08.10

Det har du helt rett i, Lars. Men når vi først var inne på temaet om «hvordan bli millionær» syns jeg dette ble helt feil tankegang. Det er uansett ikke min mening at «penger er alt». Les gjerne «Slik blir du suksessfull» for mer informasjon. ;)

01.08.10

Hvis du har hadde lest boken «The millionair next door» så hadde du fort sett at dette rådet er dratt rett ut fra den, for det viser seg nemlig at de aller aller fleste som er rik, er folk du ikke kan se på dem at er rike, nettopp fordi de «lever som om de er fattig». Jeg er helt enig med deg angående det med frekvens, men det er nok ikke det de mente her, de mener ikke at du skal gå rundt å tenke at du har alt for lite penger. Men derimot at, trenger jeg virkelig dette her? Trenger jeg å kaste bort pengene på disse materielle tingene? Eller kan jeg bruke eller investere pengene på en bedre måte? Det er nok det de mener. At en må tenke slik en fattig MÅ tenke, tenke slik som en som MÅ snu på kronene tenker. Tilbake til Millionair next door, som er en bok basert på en STOR undersøkelse blant amerkanerne gjennom de siste tiårene. Der viser det seg at de som virkelig er rike, er de som ikke har dette materielle suget. De pruter på butikkene, de sjekker priser, de kjøper ikke ting de virkelig ikke trenger, og de kjøper ikke de fineste klærene, klokkene, bilene. (Selvsagt har vi en liten promille, og det er selvsagt de du får se i mediene).

Jeg sier ikke at jeg er hele enige i de rådene de kommer med, men at poenget deres virkelig har noe for seg. Jeg har alltid hatt den mentaliteten de råder til, bare kanskje ikke i så drøy forstand. Jeg har alltid levd med måtehold og langt under evne, og nettopp fordi jeg har gjort dette får jeg en eksponesielt økende evne. Det er en grunn til at jeg idag kan investere i aksjer. Jeg har aldri arvet noe eller fått noen store pengesummer av noen. Det er rett og slett bare mange år med måtehold og et liv under evne.

Altfor mange har den mentaliteten at de MÅ bruke alle pengene de får med en gang. De vil aldri akkumulere noen formue, det er ikke viktig for dem. Men det de ikke skjønner er at ved å akkumulere en formue får en enda større inntekter og får enda større evne.

Så la oss si vi følger rådet med å ta et par år og fortsatt leve på studentmåten selvom en er i full jobb etter studiene. Hvorfor ikke? Jeg er jo lykkelig slik jeg lever nå, så hvorfor må jeg ta opp huslån med en gang? Kjøpe dyr bil med en gang? Bare fordi jeg da har 400-500K i årslønn? Hva om jeg kunne leve på bare 150 000 kr i året (Betraktelig mer enn jeg lever på nå som student). Da hadde jeg satt igjen med minst 500 000 kr etter to år i formue. Begynner du å investere disse pengene, og du gjør det greit (La oss si du greier 10% i året). Ja, da har du allerede året etter en årlig passiv inntekt på 50 000 kr!! Og dette øker eksponesielt.

Om dette ikke er ovebevisende, så la meg ta et annet regnestykke. Du lever «som student» de første to årene og samler opp 500 000 kr i formue. Du investerer de greit og greier å få en årlig avkastning på 10%. UTEN å tilføre noe mer kapital, så har du altså 2,3 MILLIONER KRONER om bare 20 år. Du har altså da en passiv inntekt på 230 000 kroner i året som fortsatt er eksponensielt økende. Selvsagt vil ikke alle greie 10% avkastning hva enn de måtte investere, men poenget er der. Dette er måten de fleste har blitt rike på. Det er så enkelt, men samtidig så utrolig vanskelig for mange. Det ligger nok veldig mye i de rådene de kommer med, uansett hvor teit du måtte synes at de er. De er tross alt basert på hvordan den store majoriteten av millionærene i USA har blitt millionærer. Rikdom er kun differansen mellom inntekter og utgifter.

Men som du sier alle gjør som de vil med sin egen økonomi, det viktigste er at de er lykkelig med det de gjør. Jeg er lykkelig som student selvom jeg ikke har all verdens materielle ting. Jeg trenger ikke noen fin bil eller å kjøpe et hus med en eneste gang jeg har muligheten. Så da planter jeg heller små pengetrær av de kronene jeg kan sette til siden, som gir meg muligheter i morgen.

Jeg er helt enig med de i tankegangen din som å tenke at en er rik. Derfor bør en tenke som en som er rik, og dermed tenke på nettopp på dette med at rikdom ikke bare er inntekter, men også det å minimalisere utgifter som ikke nødvendige.

Men som sagt, det viktiste er at alle gjør det som gjør dem lykkelig! :) Og jeg respekterer at noen velger å bruke inntekene sine og lån på å kjøpe seg en fin bil, så lenge de respekterer det at jeg heller planter pengene mine i hagen ;)

01.08.10

Jeg kom ikke helt inn på poenget jeg hadde med at jeg er enig med deg, ikke i kritikken mot disse rådene, men på hvordan en bør tenke. Det er nemlig mulig å kombinere begge to, det er det jeg gjør.

Du tenker som om du allrede er rik. Du går ikke rundt å klager over at du har dårlig råd, eller ikke har penger. Du har alltid råd, du har en fet bankkonto, slik en skal og bør tenke ifølge «The secret» om det er det som er målet ditt. Det er det jeg tenker hele tiden. «Jeg har råd, men jeg trenger ikke å kjøpe dette». Dermed har jeg kombinert the law of attraction med måteholdet som disse økonomene sikter til. Det er altså ikke noe konflikt her.

5. Sindre
01.08.10

@Aksjebloggeren: Først av alt: Inn i hel%&$#%te som du skriver da, mann. ;) Et blogginnlegg nedenfor blogginnlegget. Jeg får vel nesten si takk. :)

Jeg mener at investering i aksjer er en altfor ustabil og utrygg måte å bli rik på, med mindre du har ekstremt god peiling på hva du gjør. Det er absolutt ikke sånn jeg planlegger å øke min inntekt, uansett hvor mye penger jeg skulle få til overs. Ellers er jeg akkurat som deg, og har vært sånn i hele mitt liv jeg også. Jeg har levd langt under evne og faktisk skrevet sparetips på Glabladet tidligere. Det jeg dog har innsett de siste par årene er at jeg ikke gidder å ha dårlig samvittighet for å bruke litt av pengene underveis. Jeg har større forbruk i disse dager enn noengang før, og jeg klarer å ha det nettopp fordi jeg har tilegnet meg denne tankegangen. Jeg «vet» at jeg kommer til å klare meg fint og at å snu på hver krone er feil mentalitet for meg hvis jeg skal bli rik. Det er vel kanskje forskjellige stier man kan følge for å oppnå tilsvarende mål (rikdom), så jeg mener ikke å si at denne «ekspertutalelsen» er feilaktig – den kan nok funke for noen, men jeg ville absolutt frarådet mine lesere til det. Jeg har i bunn og grunn lest de samme rådene som jeg selv skrev i dette innlegget, fra en rekke andre self made-rikinger (forøvrig også de fleste av disse fra USA). Vi snakker i hovedsak om internettguruer og bloggere, og ikke gnitne aksjefolk. :P

Overflodsmentalitet slår knapphetsmentalitet uansett. Hvis noen ønsker å være en gniten riking som ikke unner seg selv noe luksus, be my guest. Jeg kommer heller ikke til å overøse meg selv med materielle gjenstander. Det er bare ting, det er bare rot. Men jeg kommer til å bruke penger med god samvittighet, og med tanke på hvordan jeg har levd hele livet (under evne) er det ingen fare for at jeg kommer til å ta helt fullstendig av i fremtiden heller, uansett hva bankkontoen min viser.

6. Sindre
01.08.10

@Aksjebloggeren (kommentar 4): Vi postet samtidig. Jeg er helt enig med deg! Det er ingen konflikt der og jeg tror vi tenker likt, selv om vi kanskje går frem på litt forskjellige måter. Men det fine med dette er jo at det er ingen fasit, og det viktigste er jo at enhver gjør det på den måten de føler er riktig for seg selv. :)

01.08.10

Hehe.. :-) Ja, det ble et lite innlegg i kommentarfeltet her, men det viser bare at dette er et tema som slår rett inn på mitt tankesett.

Nå trenger ikke investering å være aksjer. Investering kan være i alt mulig annet. Din egen bedrift, i eiendom, i gull og sølv. Det handler om «Mulitple streams of income» ;) Poenget var ikke at du skulle prøve å slå markedet eller være god i å investere med aksjer, men at penger vokser når de er sammen ;)

Jeg har heller aldri dårlig samvittighet for det jeg kjøper. Jeg sløser nok mye iblant, og føler jeg kan gjøre det, fordi jeg har råd til det. Og jeg har råd til det nettopp fordi jeg tenker som jeg gjør.

Jeg er absolutt ikke en gnier som ikke unner seg noe, og kommer heller aldri til å bli det, og jeg liker heller ikke den tankegangen folk flest har om nettopp dette. Hvem ser du unner seg noe? Er det ikke de rike som har råd til å reise rundt på denne jorden? SOm har råd til hytte? Båter? Opplevelser? De kan unne seg noe, fordi de betalte seg selv først, fordi de skjønner hva som skal til. Hvem kan hjelpe flest? Gi mest til veldedighet? Jo, de som ikke brukte pengene sine opp på forbruksvarer i går.

En annen ting jeg ikke liker er at de rike blir fremstilt som sleipe og får skylden for at de med mindre formue er fattige. Men sannheten er nesten alltid at de som ikke har så mye penger, nettopp ikke har det fordi de har brukt det opp på tull de egentlig ikke trenger. (Gjelder selvsagt ikke alle, desverre finnes der mange andre tragiske skjebner som jeg selvsagt ikke innbefatter her. Nå snakker jeg om de med ok lønn). De fleste husholdninger i Norge kan fint kutte ned forbruket med 50 000 kr i året uten å lide. Setter de dette til side hvert år har de 1,6 millioner etter 20 år med bare 5% rente/avkastning. En annen familie bruker alltid opp lønnen sin og vel som det med lån og har dermed null i formue. Samme lønn altså, men den ene parter sitter igjen med verdier (=muligheter) for 1,6 millioner, mens de andre ikke sitter igjen med noe. Selvsagt bør da de rike som har vært flinke til å spare og investere pengene sine få svi for dette!!! Dumme dumme rike mennesker!!! :p

I bunn og grunn handler det å gjøre det en elsker å gjøre, og forsøke å finne en måte å leve av dette, som i ditt tilfelle blir blogging/internettgrunder. Det jeg snakker om er fornuftig forvaltning av de pengene du tjener her til å skape passive inntekter på si:)

01.08.10

@ Sindre kommentar 6: Ja, vi er nok enige her tror jeg :-D

9. Sindre
01.08.10

Jeg har også forandret helt synspunkt på rike mennesker. Før var jeg muligens, litt ubevisst tilhenger av «sauseflokkmentaliteten» til folk flest, og syntes godt de kunne betale mer, rett og slett fordi de har råd. Men nå mener jeg (så lenge pengene er tjent på ærlig og redelig vis) at hvis noen er styrtrik så har vedkommende allerede bidratt med langt mer verdi til samfunnet enn de som ikke gjør annet enn å sitte hjemme og kritisere. Dette er jo gresk for folk flest, men det er faktisk helt sant!

Så ja, anyway, det jeg reagerte på ved den uttalelsen (eventuelt «dra-et-potensielt-provoserende-sitat-ut-av-sammenhengen»-artikkelen fra journalisten), var bare idéen om at «for å bli rik må man opptre som fattig». Det i seg selv er ikke forenelig med min oppfattelse av Law of Attraction. Derimot hadde jeg vært enig hvis det de egentlig oppfordret til, var å være nøktern, foreta kloke investeringer, unngå å ta opp lån og unngå å leve over evne. Det er visse egenskaper man har tilegnet seg i løpet av et liv som «fattig»/middelklasse som kommer godt med når man plutselig begynner å tjene penger, og det er derfor jeg vet at både jeg og du, Aksjemann, kommer til å klare oss fint når beløpene begynner å rulle inn. Det er jo et kjent faktum at vanlige folk som plutselig blir rike fordi de vinner i Lotto, etc, har rotet bort hele formuen sin i løpet av et år eller to. Det høres helt utrolig ut, men det er sant, og det skyldes mangel på innsikt i akkurat det vi diskuterer her. Vi som jobber oss opp fra scratch klarer oss bedre fordi vi allerede har satt oss disse målene, og begynt å føle hvordan det ville vært å faktisk være rike. Mens de som plutselig vinner millioner blir tatt på senga og pengene går til hodet på dem. De kjøper seg alt (eller det meste) av det de alltid har drømt om, uten å innse at de til syvende og sist ikke bare mister alle pengene, men står verre stilt enn de var før de vant i utgangspunktet. Det er trist, men veldig ofte sant.

Så jeg er ikke motstander av nøkternhet altså, tror jeg har fått avklart det nå. :P

01.08.10

Men da er vi fullt og helt 100% enige da Sindre :-)

En annen ting jeg synes er veldig paradokstalt med denne saueflokkmentaliteten vi snakker om her, er at de fleste kritiserer de rike med det kjente sitatet: Penger og materielle ting gjør en ikke lykkelig! Men det er jo nettopp dette sitatet de selv brenner seg selv og sine penger på. Det vanlige nordmann handler dyre klesmerker for å henge med i trendene, kjøper dyre bilmerker og generelt bruker betydelig mer enn nødvendig av lønnen sin til å unne seg materielle ting, som de jo selv sier at ikke gjør dem lykkeligere. Så hvorfor kjøper de dem da? De trenger jo dem ikke? De kan gått bytte ut 1000 kroners buksen med rn 500 kronsers buksen og være like lykkelig. Dette er jo nettopp det de rike har skjønt (Facts: Les Millionair next door). De er klar over at de ikke trenger å kjøpe de feteste merkene, klokkene eller bilene for å være lykkelig. Nettopp derfor er de blitt rik, fordi de har fortstått at materielle ting ikke gjør dem lykkeligere, likevel er det de som blir kritisert for det og ikke de som desperat løper rundt i butikkene for å bruke pengene på forbruksvarer de tror de skal bli lykkeligere av å eie.

01.08.10

Sikkert mange skrivefeil i kommentarene mine nå. Kan ikke huske sist jeg skrev så fort på tastaturet. Fingrene danser engasjert rundt på tastaturet her :p

12. Sindre
01.08.10

Det er rett og slett et prakteksempel på samfunnets dobbeltmoral. Nå mener jeg ikke å skjære alle over én kam. Det finnes mange andre som fatter det vi snakker om her, samtidig som det også finnes rikinger som faktisk oppfører seg på den måten de blir kritisert for i ditt eksempel. Men jeg vil tro de fleste av de som oppfører seg sånn, rett og slett er de som blir født inn i rikdom og luksus og ikke vet bedre. De har aldri opplevd hvordan det er å ha lite, og deres luksuriøse vaner faller som regel ikke i god jord hos den generelle befolkningen. Det er forståelig. Og igjen, jeg sier ikke at dette gjelder «alle» som blir født inn i en rik familie, men at de fleste representantene av rikfolk som overlesser seg selv med materielle gjenstander og dyrest mulig luksus overalt hvor de går, tilhører denne gruppen. Men det er uansett ikke noe poeng for meg å heve pekefingeren her, jeg tenker at folk får styre på som de vil, uansett hvilken tankegang de har. Jeg er bare j**lig glad for at jeg tenker som jeg gjør, hehe.

Jeg er allerede sykt fornøyd med alt jeg har klart å bygge opp i løpet av årene her. Det er nesten utrolig å tenke på at jeg har skapt verdi for så mange mennesker på den måten jeg har gjort. Uten å bli høy på pæra eller noe, her. Men det er en fantastisk følelse. Tilbakemeldingene snakker for seg selv. Og jeg tjener 100% egne penger på ting jeg gjør som selvstendig næringsdrivende, fremfor å gjøre som saueflokken og ta den «lette» løsningen. Evig takknemlig for at jeg klarte å rote meg bort i den Kiwi-jobben i sin tid. Det var det som skulle til for at jeg innså at «nok var nok». Og businessen min fortsetter å vokse. Jeg tror august blir den beste måneden noensinne!

01.08.10

Jada, jeg skjærer ikke noen over noen kam jeg heller. Men er bare lei av den vanlige oppfatningen om at rike mennesker er andre type mennesker og at de forbinder dem med den brøkdelen av de rike som er klistrert ut over media. Den vanlige rike nordmann er i likhet med de aller fleste andre, altfor vanlig og kjedelig til å bli klistret på forsiden av avisene og sladrebladene. Og jada, selvsagt har vi disse som liker å skryte av pappas konto og gjør alt de kan for å vise at de har penger. Men dette gjelder så vel «vanlige mennesker» som rike, om ikke enda mer for mannen eller jenten i gaten som tar steget til å ta opp forbrukslån og kredittkortgjeld for å kjøpe fine klær og andre fine materielle ting for å vise seg frem og prøve å fremstå som en med tykk lommebok.

Er enig med deg der, er veldig glad jeg har den tankegangen jeg har. Jeg er lykkelig og det er alt som har noe å si :) Ja, det må vel være et av de beste valgene du har tatt i ditt liv å dlutte i Kiwi-jobben og satse på deg selv. Eksponesiell vekst gjelder ikke bare penger vettu. Du utretter eksponesiell vekst for deg selv også Sindre, og det er det jeg mener. Vi bør alle være opptatt av eksponesiell vekst, og ikke bare leve i nuet. En kan skape sin egen morgendag, en kan velge å være akkurat den en selv ønsker å være i morgen. Likevel strever så mange med å prøve å være seg selv, hvor har det ført dem? Det vi tenker i dag, er det vi er i morgen! :D Er ønsket å være kjent, rik, ha gode venner, kjæreste, egen bedrift eller noe helt annet? Uansett hva det måtte være, så er det kun et valg. Du kan velge å være akkurat det du vil være, du velger din egen skjebne. Det er de vi to, og mange andre har forstått, men som desverre andre ikke har fått med seg.

14. Sindre
01.08.10

Avslutter dette elegant ved å si: Word! :P

15. Torunn
01.08.10

Hollymallony! Dere to asså! ;)
Det er vel ikke så mye mer å si da…:p

16. Sindre
01.08.10

Nei, tenkte på det, tror vi ødela for alle andre potensielle kommentatorer nå! :P

Sorry… :)

01.08.10

Hahaha.. :-p

18. Torunn
01.08.10

Neida, jeg har faktisk noe å tilføye… Jeg er veldig enig i det dere sier. Vi kjøper altfor mye drit i absolutt ikke trenger, og fornye det vi allerede har selv om det ikke er behov.
Jeg merker selv at jeg av og til blir kvalm av alt tullet jeg har kjøpt som jeg ikke trengte. Og jeg har flere venninner som kjøper, kjøper, kjøper, forså å gi det vekk/selge det igjen noen år etter fordi de ikke bruk det..
Jeg har aldri hatt behov for å bli noen millionær, jeg vil bare ha nok penger sånn at jeg kan ha en økonomisk trygghet og slippe å ha denne ubehagelige ekle følesen i magen over at man alltid mangler peng. Jeg har funnet ut i det siste at det eneste jeg trenger å gjøre for å få denne tryggheten er å øve meg på å gi slipp på troen/følesen av at penger er alt, og begynne å vite at alt fikser seg til slutt. Noe det som oftest gjør. Penger er absolutt ikke alt. Det er vel som du sier Sindre, at man må begynne å føle positivt når man tenker penger:) Så sender universett peng tilbake.
hmm.. make sense?:/

19. Sindre
01.08.10

Makes perfectly sense, Torunn! Law of Attraction in action! :D

01.08.10

Appropo rikinger… Har dere sett det programmet med rikingene som infilterer en arbeidsplass eller et lite samfunn og gir vekk litt penger etterpå?

02.08.10

Tenkte jeg skulle si noe men, neida! Det er tydeligvis ferdigdiskutert her :)

Deltidspoker: Ja, disse programmene bruker jeg å titte på. De få ganger jeg zapper gjennom tv kanaler. Morsomt å se hvor lite som skal til for å velte om hele livet til mennesker.

02.08.10

Hehe ;-)

Ja, jeg har også sett dette :-) Liker også Undercover Boss på TvNorge. Synes det burde være obligatorisk for ledelsen i en bedrift å gjøre dette. Altså ikke å gå undercover, men å besøke de som jobber i bedriften mer og få mer innsikt i menneksene som jobber der og hvordan de har det. Det er DE som vet hva som får dem til å trives bedre og dermed jobbe mer effektivt. Desverre er det mange som glemmer dette. Dette er derimot Richard Branson meget flink til. Han snakker med alle og skriver ned hva de har å si og GJØR NOE MED DET. Det er slik en leder bør være :)

Men ja, du har helt rett. Det må være en fantastisk følelse å kunne hjelpe menneker på denne måten. En liten sum som for dem ikke betyr særlig mye kan utrette mye i en annen person sitt liv. Ikke at det er helt sammenlignbart, men jeg ser jo det at noen få hundrelapper i måneden som går til fadderbarna mine gjør underverker og det er en herlig følelsen. For hva er vel egentlig noen hundrelapper for meg i måneden? Noen halvlitere på byn? For dem er det mat, utdanning, muligheter og håp om et bedre liv:) En får litt perspektiv på ting da, når en ser hvor mye en kan hjelpe noen for penger som en selv bare hadde kastet vekk på tull :)

23. Naina
03.08.10

Godt å lese det dere skriver…. :-)

Å være rik eller fattig handler om hvilken mentalitet man har, ikke hvor mye penger man har på banken pr dags dato. Man kan ha mye penger og føle seg fattig, og man kan føle seg rik med en hundrelapp i lomma.

Det er ikke noe galt å være mangemillionær så lenge man lever et godt liv og deler av seg selv (og da mener jeg å dele av seg selv, ikke å dele ut pengene sine).

Men jeg må si at det er litt merkelig å se hvor mye skit man klarer å selge til mennesker med mye penger. Jeg mener, når Gucci kan selge en svart pottitsekk med hette på til 15.000, da er det noe som ikke stemmer helt. Eller hva med de harde plastikkstolene som selges for flere tusen, selv om de minner om de gamle stablestolene fra et hvilken som helst forsamlingslokale? Rompa mi føler seg i alle fall rikere av å sitte på et deilig skinnsete, selv om det ikke koster brøkdelen av det å plassere den på designer-plastikk….

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere