80/20-regelen kan redde din business
Skrevet av Sindre | 27. oktober, 201080/20-regelen er en regel som foreslår at 80% av virkningene kommer av 20% av årsakene. Og før du tenker at «dette gidder jeg ikke å lese fordi jeg hater tall og matte»; jeg er right there with you! Men denne regelen er verdt å få med seg, enten du driver med blogging, business eller andre ting som du ønsker å oppnå noe innenfor.
La oss ta et eksempel: Det var en gang en italiensk økonom som observerte at 80% av landet var eid av 20% av innbyggerne. Navnet til denne italienske økonomen var Vilfredo Pareto, og derfor kalles ofte regelen «Pareto-prinsippet».
Et annet eksempel: Microsoft fant en gang ut at ved å eliminere 20% av bugsene i operativsystemet deres, ville 80% av kræsjene forsvinne. (Men det kan virke som at denne tanken forble på filosofi-stadiet).
Enda et: De fleste som driver business finner ut at 80% av inntektene kommer fra 20% av kundene.
Så hvordan kan 80/20-regelen redde din business? Vel, ved å identifisere og fokusere på de 20% av oppgavene som vil generere 80% av de ønskede resultatene vil du bli mye mer effektiv og profitabel.
Her er et praktisk eksempel som du sannsynligvis kan forholde deg til. La oss si at du har en blogg og at du prøver å gjøre den populær ved å øke trafikken. Det er mange ting du kan gjøre for å oppnå dette, blant annet:
- Skrive godt innhold
- Promotere innholdet
- Bruke sosiale medier (som Twitter og Facebook)
- Søkemotoroptimalisering
- Føre statistikk
- Forbedre designet
- Være interaktiv med leserne
- Lage YouTube-videoer
- Artikkelmarkedsføring
- Sende bloggen din til kataloger
Det er altså ganske mange ting du kan gjøre. Men hva forteller 80/20-regelen oss om dette? Det er enkelt: 20% av disse aktivitetene vil sannsynligvis produsere 80% av trafikkøkningen.
Faktisk er det ikke uten grunn at disse to aktivitetene står på toppen av listen min: Skrive godt innhold og promotere innholdet. Hvis du gjør disse to tingene vil du få nye lesere, nye abonnenter, tilbakelinker fra andre nettsteder, dine søkeresultater vil øke og på sikt vil faktisk trafikken din øke.
Selvfølgelig kan de andre aktivitetene hjelpe, men 80% av resultatene vil som oftest komme av å skrive godt innhold og promotere det.
Gjett hva du bør bruke mest tid på?
Husk at 80/20-regelen gjelder for nesten alle situasjoner, så bruk den på din egen bedrift eller nettside ved å fokusere på 20% av de tingene som vil gi deg 80% av resultatene.
Greit med litt matte for en gangs skyld?
Del på Twitter | Del på Facebook | Send til en venn | Skriv ut
Dette innlegget ble publisert av Sindre på onsdag 27. oktober 2010 klokken 17:52 i kategoriene: Bevissthet, Blogging, Business, Inspirasjon, Internettmarkedsføring, Jobb & Karriere, Penger, Produktivitet, Selvutvikling, Suksess, Vitenskap,
Flott artikkel! Elsker sånne fenomener! I motsettning til deg så digger jeg matte, men som du sier 80/20 reglen trenger man ikke være mattefrelst for å forstå.
[...] Alle disse personene, og en haug andre (listen til Kapital pleier å strekke seg til de 400 rikeste), har skapt seg sin formue på sine egne unike måter. Men noe har de felles, og jeg skal ta opp tråden fra www.glabladet.no og bygge på Pareto-fordelingen. [...]
Veldig spennende! Takk for bra post. Enig med deg.
Hey mann! Dette var grei informasjon som jeg skal ta med meg videre. Hadde aldri tenkt på det på denne måten før. Jeg er selvstendig sjef for min egen butikk. Så jeg skal tenke litt igjennom hvordan jeg kan benytte meg av denne regelen!
Takk for inspirasjon
Jeg har tro på denne teorien. Ser tendenser til det samme i min egen aksjeportefølje. Ser at 21,3% av porteføljen står for 73,4% av avkastningen. Hvis jeg ikke gjør noen forandringer i porteføljen vil det ikke forundre meg om det når helt opp til ca 20/80 på sikt.
Veldig interessant artikkel!
Dette var en av de mer matnyttige artikkelene jeg har lest på lenge, og som er helt i tråd med mine egne erfaringer.
Jobb smartere ikke hardere – henger nøye sammen med emnet du skriver om.
Fortsett å post glimrende poster som dette.
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Er helt enig her. Kan ofte se at mange fokuserer for mye på designet til et nettsted, det er vel og bra det men det er ikke det som vil påvirke besøkstallene i noen større grad.
Det er skikkelig BRA innhold som er det viktigste. Content is king. Alltid.