Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Hvor mye skal jeg ta betalt for annonser?

Skrevet av Sindre | 03. november, 2010

Et av de spørsmålene jeg får oftest fra nye bloggere er: «Hvor mye kan jeg ta betalt for annonser?». Ofte kommer dette spørsmålet på bakgrunn av at en potensiell annonsør har vist sin interesse. Dessverre har jeg ikke alltid hatt noe godt svar på dette spørsmålet, fordi det er så mange variabler som spiller inn. Unike besøkende, sidevisninger, relevans for annonsørene og mye mer.

Det finnes ingen fasit på dette spørsmålet. Man må bare se seg om og gjøre litt research for å finne ut hvordan man kan ta en passelig «Gullhår»-pris, uten å hverken ta for mye (skremme annonsørene vekk) eller ta for lite (legge igjen penger på bordet).

Etter å ha studert haugevis med annonsepriser i forhold til uendelig mange av disse variablene har jeg kommet frem til en formel som funker for meg:

Kostnad for annonseplassen delt på eksponering annonsen vil få.

For å definere denne eksponeringen kan man bruke unike besøkende, «vanlige» besøkende eller sidevisninger. De fleste bloggere bruker sistnevnte. Du kan finne ut hvor mange sidevisninger du har ved å benytte statistikkverktøyer som Google Analytics (som må implementeres manuelt) eller et innebygd statistikkprogram fra hosten din, som f.eks. Awstats.

I tillegg er det vanlig å måle sidevisninger per tusende, også kjent som CPM (Cost Per Mille) (Mille er det latinske ordet for tusen).

Hva betyr alt dette? At når vi snakker om «kostnad for annonseplassen delt på eksponering«, snakker vi om kostnad per tusende sidevisning.

Et par eksempler

La oss si at vi har to blogger. Den ene tar kr. 1,000,- for en 468×60 toppbanner, mens den andre tar kr. 2,000,- for samme plass. Det høres utvilsomt ut som at førstnevnte gir det beste tilbudet og mest valuta for pengene, sant? «Det er jo halv pris!»

Så enkelt er det selvsagt ikke, fordi verdien annonsøren får for pengene avhenger av en rekke faktorer, hvorav den aller viktigste er hvor mye månedlig trafikk bloggene får.

Hvis den første bloggen får 50,000 sidevisninger pr. mnd, mens den andre genererer 300,000 sidevisninger pr. mnd, vil enhver annonsør få mer valuta for pengene ved å bestille annonseplassen hos den andre bloggen, selv om annonsen koster dobbelt så mye.

La oss regne ut hvilken CPM (kostnad per tusende) hver av disse bloggene har: I den første bloggens tilfelle tar man kjøpssummen for annonsen (kr. 1,000) og deler på tallet 50 (ettersom antall sidevisninger er 50,000). Da finner vi at den første bloggen har en CPM på kr. 20.

Hvis vi tar samme regnestykket for den andre bloggen: 2,000 delt på 300. Da ser vi at denne bloggen har en CPM på kun 6,6 kroner. Dette er en betydelig billigere pris pr. sidevisning i forhold til den første bloggen.

Hva slags CPM bør jeg ta på min blogg?

Hvis bloggen din er relativt fersk eller ikke genererer mange hundretusen månedlige sidevisninger enda, foreslår jeg at du begynner med en CPM på 3 kroner. (Du kan øke CPM’en etterhvert som du får annonsører og flere sidevisninger).

La oss si at bloggen din har 40,000 månedlige sidevisninger. 3 ganger 40 er 120. Dette er prisen du burde ta for de minste annonseplassene dine, f.eks. 125×125. Bruk denne prisen som utgangspunkt til prissettingen for alle dine annonseplasser. Hvis du har større annonseplasser som f.eks. 300×250, som i tillegg er godt plassert, kan du kanskje ta opptil 3-4 ganger så mye for denne, ettersom den er tilnærmet lik 4 125×125-plasser. Dette skulle tilsi kr. 480,- for denne plassen, som gir en CPM på 12 kroner. Har du 468×60 i tillegg, kan du finne en mellomting til denne.

Husk også at dersom du har flere annonser i rotasjon på samme plass, burde dette virke inn på prisen. Så snart du har to annonser på samme plass, vil begge annonsørene kun få halvparten av sidevisningene dine, og dermed er det ikke helt rettferdig at de skal betale prisen for full eksponering.

Du bør også øke prisen på annonser som har en god plassering som f.eks. i headeren eller «blander» seg med innholdet. På samme måte bør du senke prisen for annonser som er i footeren og generelt «below the fold» (noe som betyr at leseren må scrolle nedover for å se dem).

Hvor godt fungerer denne metoden?

Dette er fortsatt ingen «fasit», men jeg har funnet denne modellen for prissetting til å fungere som en god og realistisk måte å sette priser på. Du skal ikke nødvendigvis følge antall sidevisninger slavisk og beregne nye priser hver gang tallet går opp eller ned. Sett gjerne en fikset sum for annonsene basert på CP gjennomsnittlig M. 😉

Forhåpentligvis har du fått noen grunnleggende idéer å ta utgangspunkt i etter å ha lest dette. Det viktigste er at du tester og eksperimenterer selv, og setter priser som virker fornuftige for deg. Det som funker for én blogg trenger ikke nødvendigvis å funke for en annen, og disse metodene trenger ikke nødvendigvis funke like bra for alle.

Hva slags metoder har du brukt for å sette annonsepriser? Har du andre forslag enn dette?


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på onsdag 03. november 2010 klokken 17:00 i kategoriene: Blogging, Business, Inspirasjon, Internettmarkedsføring, Jobb & Karriere, Penger,

LESERNE MENER:
31 kommentarer så langt

1. Picxx
03.11.10

Hvis bloggen er i en spesiell nisje er de to absolutt viktigste faktorene demografi og hvilken nisje bloggen er i.
Man kan f.eks. prise seg skyhøyt om man blogger om forbrukslån og kredittkort, kontra om man skriver om katta si og hva man hadde til middag.

2. Anders
03.11.10

Sindre,

Denne artikkelen likte jeg. Oppklarende og god lesning. Har lurt veldig på dette. Bra å lese noe man kan lære av. Denne metoden du beskriver, er dette noe du har utarbeidet selv eller bygger den på vanlig praksis i nettavisverdenen?

3. Anders
03.11.10

Angående det Picxx skriver kan jeg tenke meg at annonser for forbrukslån og kredittkort er godt betalt. Hva med andre typer annonser? Feks. bokannonser, mobilannonser, fly/reiseannonser, stillingsannonser etc., bare for å nevne noe. Hvilke typer rangeres høyest og hvilke lavest, når det gjelder betaling for annonsene? Noen med peil?

4. Sindre
03.11.10

@Anders (kommentar 2): Metoden bygger på det jeg oppfatter som vanlig praksis i bloggverdenen. Jeg har etterhvert skjønt at det er varianter tilsvarende denne modellen som blir brukt rundt omkring blant probloggere i utlandet, så jeg implementerte den til Glabladet og syntes det var en god metode for å sette veiledende annonsepriser. Som sagt så er det mange variabler som spiller inn, og enkelte nisjer er også mer «lukrative» enn andre, som Picxx er inne på.

Det er ingen enkel business å sette gode annonsepriser når det er så mye å ta hensyn til, men jeg håper denne guiden hjelper folk litt på vei. :)

5. Anders
03.11.10

Drømmen må være å hatt faste annonseinntekter på 20.000-30.000 hver måned på nettsiden sin – helt uavhengig av Google :)

6. Deltidspoker
03.11.10

Bra artikkel, men jeg ventet hele tiden på faktisk statistikk fra andre større eller lignende blogger. Har du noe der?

7. Sindre
03.11.10

@Deltidspoker: Glemte du å legge inn adressen din? Var da svært ulikt deg! 😛

Planen var å ta med statistikk fra noen andre bloggere som eksempel, men det er ikke alle blogger som viser all denne informasjonen (hvis de i det hele tatt har en annonseside).

Men hvis vi ser på übergigagurublogger John Chow sin Advertise-side, ser vi at han har 300,000 sidevisninger/mnd, og for en 125×125-annonse tar han $500/mnd. Hvis dollarkursen er 6 kroner blir det 500×6 = 3000 NOK. Og 3000 delt på 300 = 10. Altså er CPM’en hans 10 kroner for en 125×125-annonse, og dette stemmer godt overens med mine eksempler og retningslinjer i teksten. Ettersom han er en såpass autoritet i sitt felt kunne han kanskje tatt enda mer også. Jeg vil, som sagt, anbefale nye bloggere å starte med en litt lavere CPM på f.eks. 3-4, og jobbe seg oppover. :)

8. Anders
03.11.10

Hva om du får flere etablerte annonsører som ønsker den samme annonseplassen, da kan man vel se litt bort fra en CPM på 3-4 og åpne opp for betalinger som går litt utenfor denne regnemodellen ? :)

9. Sindre
03.11.10

Alt må tilpasses enhver situasjon. Ingen situasjoner er identiske. Dette er ment som et grunnlag, et utgangspunkt. Men hvis flere annonsører kniver om den samme plassen går det selvsagt an å tilby den til høystbydende. 😉

[…] This post was mentioned on Twitter by Mats Holmvik, www.Glabladet.no. www.Glabladet.no said: Har skrevet: Hvor mye skal jeg ta betalt for annonser? http://bit.ly/9iSnAF […]

03.11.10

Kjempemessig innlegg Sindre. Dette kommer nok til å hjelpe meg en del fremover :)

03.11.10

Her er det mye subjektiv synsing Sindre, og litt villfarelse i hva som er verdi.

Verdien ligger ikke nødvendigvis i antall visninger, den kan like gjerne ligge i konverteringer – spesielt når vi snakker om annonsører på blogger som din.

Om man får 1000, 100.000 eller 1.000.000 visninger for 1.000 kroner – hjelper det lite om de 1.000.000 visningene ikke konverterer.

Du har tidligere sagt at ikke alle type annonsører passer på din side, og det er selvfølgelig sant.

Faktorer som er viktig for en annonsør er det redaksjonelle miljøet annonsen er plassert i (relevans), konvertering (salg, besøk, påmeldinger etc) og eventuelt visninger hvis det er snakk om merkevarebygging.

Ofte kan det være smartere å ha få godt betalte og meget relevante annonsører, enn mange dårlig betalte annonsører.
Samtidig blir det, for meg, litt søkt å sammenligne det norske og det amerikanske markedet når det kommer til priser.

13. Sindre
04.11.10

@Bjørn Kenneth: Som så mange ganger før fra den kanten skjønner jeg ikke hva du egentlig henger deg opp i. Jeg har for det første ikke sammenlignet det norske og det amerikanske markedet noe sted hverken i innlegg eller kommentarfelt. Det ble spurt om et eksempel, og da nevnte jeg John Chow, som er en kanadisk blogger som henvender seg internasjonalt; ikke bare til amerikanere…

For det andre: Hvis det er én ting som hjelper på det du mener er viktig, nemlig konverteringer, så er det jo nettopp sidevisninger. Selvfølgelig er konverteringer viktig, det er jo det de fleste annonsører vil oppnå, men her snakker jeg om det grunnleggende som må til for å i det hele tatt de konverteringene. I ditt eksempel sier du at det hjelper ikke med 1 million sidevisninger dersom visningene ikke konverterer. Det har du helt rett i, men hvis du annonserer for noe som er relevant for bloggen du annonserer på, vil du nesten garantert få konverteringer på 1 million visninger (med mindre annonsen er dårlig utformet, tilbudet er dårlig eller du fokuserer på noe folk ikke har interesse av – det er mange ting som spiller inn den veien og).

Så igjen, det er lite såkalt «subjektivt synsing og villfarelser i hva som er verdi» i den grundige researchen jeg har gjort, både gjennom de over 3 årene jeg har studert andre blogger, samt researchen jeg gjorde i forkant av å skrive dette innlegget. Jeg er overbevist(!) om at denne metoden har bred støtte og appell blant ganske mange bloggere som driver med annonsesalg.

Jeg lurer egentlig på hvordan du ville prissatt annonser på bakgrunn av noe så søkt som «konverteringer»? Det er jo faktisk umulig å si konkret hva slags konvertering en annonse vil få på forhånd, mens sidevisningene er et konkret tall du kan forholde deg til… Og som annonsør bør du ta en vurdering på helhetspakken, med tanke på 1) hva du skal annonsere for, 2) hvor relevant bloggen/nettstedet er og 3) pris i forhold til de opplysningene som blir oppgitt.

14. Lars
04.11.10

Jeg for min del har ikke valgt å få inn annonsører på nettsiden min. Akkurat nå har jeg noen pokerlinker, som skal være der i til sammen 1 år. Jeg godtok bare den prisen personen tilbød meg, aner ikke om det er mye eller lite.

15. Lars
04.11.10

Det ble litt feil. Jeg har jo annonsører, men ikke i så stor grad. Får skylde på at det er tidlig på morgenen!

04.11.10

Jeg anbefaler alltid å selge konsepter, ikke visninger. En generell visning får man som oftest solgt/kjøpt for rundt 3 øre i markedet generelt, etter rabattere som alle opererer med. Noen tar mer, noen tar mindre. Er den en ren nisjeside som retter som mot annonsører innen samme nisje, så ligger prisene ofte langt høyere. Naturligvis.

Personlig er jeg mer opptatt av unike brukere enn visninger. Dette så lenge brukerne bruker en fornuftig tid på den aktuelle nettsiden. Noen annonsører tenker såpass mye på dette at de kjøper visninger på nettet med frekvens på kun en eller to visninger per unike bruker.

PS! Som en ren annonseplassering så burde salg av gjennomgående tekstlinker, f. eks på slutten av hvert innlegg, også være interessant for annonsører å betale godt for.

Det Bjørn Kenneth er inne på er imidlertid veldig riktig, og etter å ha jobbet 7 års tid med salg av annonsering på både nett (blant annet for Startsiden.no/ABCNyheter.no og Nettaviseen) og på print (Gründer, og ikke minst Altaavisen som jeg driver per dags dato) så skjønner jeg hva han mener.

Det er imidlertid på mersalget jeg tror Bjørn Kenneth tenker når han sier det er konverteringene som bestemmer prisen du kan ta for annonsering på en nettside. Fordi en kunde som får en hyggelig introduksjonspris (f. eks symbolske kr 25 per uke..) skal jo ikke betale denne prisen også i framtiden? Og derfra er det faktisk om nettsiden konverterer eller ikke, og i hvilken grad, som bestemmer hva som er en realistisk pris for en såkalt «ROI-annonsør» (som er ute etter «Return Of Investment, og ikke ren merkevarebygging).

Det burde med andre ord være forskjell på en introduksjonspris og den faste prisen. Se det som en investering å finne de riktige annonsørene for din nettside/blogg. Det er jo da salg av annonser er morsomt, når du finner de som faktisk tjener penger på å annonsere hos deg! :)

En blogg/et nettmagasin som www.Glabladet.no burde lage spesialkonsepter for kundene som inneholder mer enn bare visninger. Som jeg påpekte i inntektsrapporten for oktober så har et innlegg på Glabladet svært god verdi også, det viser «25 kroners kampanjen» som en solid dokumentasjon. Det vil også ha «evig levetid», i forhold til at det ikke blir fjernet etter en avtalt tid. Dermed kan slikt prises på en helt annen måte enn bannervisninger.

Et enkelt tips helt til slutt: Finn ut hvem dine kunder skal være FØR du begynner å regne på hva annonsering på din nettside/blogg er verdt i salgsøyemed.

17. Sindre
04.11.10

Jeg vil bare minne om at denne guiden er skrevet for bloggere, ikke større nettmagasiner med mange lesere fra alle kanter. Hva kjennetegner mange bloggere som driver med annonsesalg? De spesialiserer seg i nisjer. Det burde dermed ikke være så vanskelig hverken for blogger eller annonsør å finne ut hvor relevant en annonse er. Vi snakker ikke om «generelle» nettsteder som VG her, hvor alle slags annonser kan dukke opp. Jeg håpet det kom klart frem at dette var skrevet for bloggere, ikke store nettmagasiner. Det blir to vidt forskjellige ting.

Ellers takk for gode tips og innsikt som alltid, Marius. Tekstlinker i slutten av hvert innlegg er noe jeg har tilbudt før, men jeg sluttet med det (jeg tok forøvrig altfor dårlig betalt også). Skal definitivt se på muligheten for dette igjen!

04.11.10

Bare hyggelig Sindre. Guiden du har skrevet er forøvrig fin nok den, og det er godt lesestoff for bloggere som ønsker å selge annonsering selv. Begrepet «CPM» har du også skrevet en god forklaring på med påfølgende regnestykker, så du lærer «vanlige bloggere» et viktig faguttrykk innen annonsesalg her. Nyttig lesestoff for de som skulle søker «hva betyr CPM» i Google er dette også, så en del ferske medieselgere vil nok også kunne få nytte av denne. 😉

05.11.10

På mine sider har jeg alltid tatt utgangspunkt i hvor mye jeg har tjent på å bruke annonseplassen selv, med per klikk eller provisjons annonseprogrammer. Setter så prisen litt høyere enn det jeg fikk inn med de programmene. Får jeg ikke solgt noen setter jeg ned prisen, og får jeg mange napp setter jeg opp prisen.

20. Anders
05.11.10

Sindre,

Nå gjør jeg noe du ikke liker, jeg spør om et tema som ikke gjelder for denne artikkelen. I det siste har jeg tenkt litt på hvordan man sikrer nettsiden sin. Jeg ser på nettsiden som en inntektskilde (det er forresten en del av temaet her), og da vil jeg gjerne forhindre at noen utenfra skal ødelegge, enten via hakking, Google-klikking (som feks. STBAB.com har opplevd og fikk kontoen stengt) eller andre måter gå til «angrep» på nettsiden for å skade inntektskilden. Er dette noen vurdering som du gjør? Hvilke sikkerhetsrutiner har du? Eller er det egentlig ikke så mye man har å frykte bare man gjør noen enkle grep?

21. Sindre
05.11.10

@Anders: Du abonnerer tydeligvis ikke på Glabladets nyhetsbrev? For en stund siden sendte jeg ut en mail med tips til hvordan du sikrer WordPress-installasjonen din. Det å sende ut nyhetsbrev med innhold som bare mine abonnenter får (og som ikke postes på bloggen) er bare én av de mange fordelene ved å abonnere på nyhetsbrevet mitt. 😉

22. Sabai
05.11.10

Hehe, good posting Sindre 😉

07.11.10

@Sindre: Dine svar er gjennomsyret av at du ikke liker kritiske blikk fra meg av en eller annen grunn. Men, jeg skal se forbi det. 😉

For meg viser du en viss inkompetanse da du kaller konverteringer «søkt» – da det i de fleste tilfeller er det annonsører er ute etter.

Og, hvis du tror sidevisninger/annonsevisninger er det som skal til for å konvertere har du et stykke å gå på veien før du er «utlært».

Du har jo tydeligvis ikke forstått hva jeg mente når jeg sier at det ikke hjelper med 1 mill visninger hvis den ikke konverterer.
Høyst sannsynlig ville man få noen konverteringer, men til hvilken pris?? Det er jo det som er poenget ditt når du henviser til at man bør ta betalt for sidevisninger.

Etter tre år med blogging burde du nå vite hvilken konverteringsgrad som er vanlig på din blogg! Hvilke typer annonser, virkemidler etc som fungerer på dine lesere. I tillegg burde du vite hvem som er leseren din. Det er jo tross alt han du skal selge!

Når det kommer til John Chow og det amerikanske markedet, så er det vil ingen tvil om at han henter annonsører fra det amerikanske markedet og ikke det norske – derfor blir det også søkt å sammenligne de to annonsørmarkedene! Dette handler ikke om leserne, men annonsørene!

Jeg vil igjen oppfordre deg til å forsøke å lytte og ta til deg det som blir sagt fra andre med erfaring fra bransjen. Om det er for en blogg, et mediahus eller annet annonsemedium, så er det ofte de samme prinsipper som gjelder når det kommer til salg av annonser.

Vi kan være enig om at du har hatt en viss suksess med din blogg, men du skaper fremdeles ikke et levebrød direkte av den og det er mest for at du ikke tar nok betalt for dine «reklameflater».

24. Sindre
07.11.10

Hehe ok, Bjørn Kenneth, rart du skulle si det, fordi jeg syntes din kommentar var gjennomsyret av at du ikke liker å se «yngre og mer uerfarne» folk enn deg komme med andre meninger og erfaringer enn de du har opparbeidet deg siden krigens dager. Men jeg skal prøve å holde meg saklig! :)

Jasså, jeg viser en viss inkompetanse fordi jeg kaller konverteringer «søkt»? Jeg tror du misforstod hva jeg mente. Jeg sa at det er søkt å basere annonsepriser på konverteringer fordi det er ikke et fastsatt tall (hvordan skal nye bloggere vite hvordan konverteringene er?). Denne guiden er skrevet spesielt med tanke på bloggere i startfasen. Du ser ut til å blande hva JEG vet og hva nye bloggere som akkurat har startet, kan vite. De har jo ingen/ikke så mange tidligere annonsører å vise til. Klart at når man har drevet med annonsesalg noen år og hatt en rekke annonsører innom, som jeg har hatt, så burde man danne seg et bilde av hva som konverterer. Men tingen er faktisk at jeg vet hva slags annonser som konverterer på min blogg og har aldri sagt noe annet. Men man kan ikke vite nøyaktig hvordan en annonse vil prestere på forhånd av den grunn. Derfor mener jeg at et gjennomsnitt av antall sidevisninger er en like grei, eller bedre måte å basere prisene på. Dette mener jeg uansett hvor i «bloggekarrieren» man er; ergo man trenger ikke være ny og uerfaren for å bruke denne guiden. Og jeg burde ikke trenge å forklare at alt dette selvsagt fungerer best når man har med annonsører relatert til bloggens tema å gjøre. Det er naturligvis disse som konverterer best. Hvor en blogger vil sette grensen på hva slags annonsører han/hun vil tillate, må være opp til hver enkelt, og det er ikke temaet i denne guiden heller.

Jeg lytter mer enn gjerne til andre med erfaring fra bransjen. Jeg har bl.a. lyttet til mange råd fra Marius Hagerup Bergmo, men i motsetning til deg så blir ikke han sur og fornærmet over at jeg ikke alltid følger hans råd til punkt og prikke. Han tilbyr sine råd på en hyggelig og vennlig måte, og han både tåler og liker å se andre, unge gründere oppnå suksess. Han har kanskje forstått at nytt, ungt blod ofte kan ha andre, mer «ville» idéer som enkelte inngrodde old boys ser på som uhørt, men som i mange tilfeller viser seg å være svært lønnsomme. Han prøver ikke å feste tunge lenker på meg, men lar meg få fritt spillerom. Jeg trenger vel ikke gå stort lenger i å hinte om at «enkelte andre» (hvem kan det være?!) ikke opererer på samme måte.

Hvis du mener jeg kunne oppnådd mer på «din» måte, må jeg minne deg på grunnen til hvorfor jeg gikk ut av «A4-jobblivet» i utgangspunktet: For å slippe sjefete ordre fra andre når jeg heller vil velge selv hva jeg vil gjøre. Så jeg skal ikke engang utelukke at jeg kunne ha «tjent mer» hvis jeg gjorde som du sa, men det er faktisk ikke poenget. For å bidra på best mulig måte må jeg kunne føle meg fri til å gjøre hva jeg vil, og når jeg da er grunnleggende uenig i måten du presenterer alt du står for, så oppfattes du bare som irriterende støy.

Til slutt: Jeg elsker å få kritikk. Hadde ikke jeg tålt kritikk, måtte jeg lagt ned bloggen i februar 2008. Men det er dessverre forskjell på konstruktiv kritikk og irriterende bakgrunnsstøy…

08.11.10

Jeg må ærlig innrømme at jeg liker diskusjoner omkring temaer, men noen ganger tror jeg folk gjemmer seg litt bak dataskjermen når de skriver.

Selv om man gjerne vil kunne si at man ville sagt det samme «face-to-face», tror jeg ikke helt på det. Det kan av og til være smart å være mer tilmøtekommende til både kritikk og kritikk av kritikken.

Det er fullt mulig jeg bare er konfliktsky, men som pokerspiller har jeg hvertfall lært meg èn ting, og det er at jeg ikke kan la andre mennesker «tenne meg» når jeg spiller.

Ironi og satire er en fin ting (Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg tror jeg bruker det mer enn de aller fleste i hverdagen), men i innlegg og kommentarer, skriflig, kommer slike ting ofte veldig dårlig fram!

«Why can’t we all just get along?» – Rodney King

08.11.10

@Deltidspoker: du har helt rett i at folk ikke oppfatter ting slik de er ment, men noen ganger lar seg provosere fordi de har en annen sinnsstemning enn den poster hadde. Noe Sindre tydeligvis har hatt når jeg postet mitt første innlegg.

Og, man klarer ikke lese et innlegg eller en kommentar isolert uten å ta hensyn til alle de inntrykk man har bygget opp en oppfattelse på fra før.

@Sindre: jeg synes du går langt når du påstår at jeg ikke ønsker andre suksess, og at jeg blir fornærmet og sur – noe som er så langt fra realiteten som mulig er.

Jeg bryr meg faktisk veldig lite om hvilke metoder du selv implementerer, men når du lager en bloggpost som skal være en læringspost ovenfor andre bloggere må det være lov å komme med sine synspunkter.
At du ikke liker mine synspunkter får da nesten være en sak for seg selv.

27. Roger
08.11.10

I diskusjoner synes jeg for min del det er greit at man spesifiserer begrepene man bruker. Da unngår man iallfall misforståelser eller å skrive forbi hverandre.
Feks. hva menes med konverteringer i bloggverdenen? Betyr det feks. de klikkene som medfører en handel? Et klikk konverterer til en handel? Hvordan skal en netteier vite hvilke klikk eller hvor mange klikk som fører til en handel? Eller betyr konvertering noe helt annet?

28. Picxx
09.11.10

@Roger:
Skal ikke ta over og svare for noen her jeg, men en konvertering er den action som blir definert av annonsør. Om dette er et salg, et klikk, ett lead til et nyhetsbrev eller noe annet er egentlig underforstått.

Det som likevel er viktig for en annonsør som skal selge et produkt eller en tjeneste er antall klikk på banner/annonse, mens det som er viktig for noen som skal brande et navn eller en logo er antall visninger/synlighet på annonsen.
De som skal brande seg utmerker seg gjerne ved at de også har en url på banneren, noe som trekker klikk vekk fra selve banneren.
Personlig unngår jeg slike kampanjer/banner hos affiliatenettverkene, da jeg mener slike annonsører burde vært segmentert i en gruppe som betalte for visninger, ikke for actions.
De er i så måte også en mindre attraktiv annonsørgruppe for affiliates enn de som fokuserer på klikk og konvertering.

29. Anders
29.01.11

Her er det noen som påstår at annonser skal være gratis og ikke koste noe som helst. De hevder feks at stillingsannonser på Finn max burde koste 20-30 kroner. De argumenterer f.eks med «Du betaler for eksempel ikke for å bruke Facebook, twitter, Youtube eller Google».
De spår at innen 2015 så vil det være gratis å annonsere mange steder og at prisene er på et lavmål.
Så antall lesere og kvaliteten på innhold betyr ikke noe likevel på nett, selvom det gjør det på papir og har gjort det i over 100 år?

30. Anders
29.01.11

Søren! Glemte linken…. Det er sent på kveld :-)

http://www.karrierestart-bedrift.no/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=15

[…] www.Glabladet.no er det glade Sindre Låstad som står bak. Han har i løpet av få år opparbeidet bloggen sin til en relativt stor inntektskilde, og deler gladelig med leserene sine hvordan og hvor mye han tjener. Du kan finne mye forskjellig her, men for oss bloggere er nok målgruppen de som ønsker å gjøre noe mer utav bloggen sin. Her kan du lese om “Retningslinjer for produktomtale på blogg“, “Hvor mye skal jeg ha betalt for annonser” og mye annet. Dette er mannen som kan det han snakker om! […]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2016 | >> Personvern | >> Disclaimer |