Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Synlighet i søkemotorene for bloggere

Skrevet av Sindre | 21. desember, 2010

Dette er et gjesteinnlegg fra Pål Hetland.

For veldig mange bloggere er søkemotoren den hellige gral når det kommer til ny trafikk til nettsiden. En nystartet blogg vil ikke ha noen faste lesere og heller ikke vises i de relevante søkeresultater hos Google. I denne artikkelen vil vi se på en ikke så kjent strategi for å få besøkende til ditt nettsted eller blogg fra Google. Denne strategien er en enkel måte for deg å drive gratis markedsføring på internett.

La oss ta utgangspunkt i at du har en blogg om privatøkonomi og skriver endel om hvordan småbarnsfamilier kan plassere sparepengene sine. En søkefrase som vil være aktuell for deg da er “hvordan spare i aksjefond”. Vi skal ikke gå inn på detaljer rundt hva som må gjøres på bloggen og hvordan nettsiden skal struktureres, men det er selvsagt viktig at du har en relevant artikkel om sparing i aksjefond. Denne artikkelen skal vi nå bruke i jobben videre.

  1. Finn en søkefrase hvor du vil rangere høyere.
  2. Skriv en artikkel som har identisk eller lik overskrift som søkefrasen

Det vi skal gjøre for å få denne siden (eller artikkelen) høyere i Google er det som kalles et link hjul og brukes mye for å få helt nye sider på førstesiden eller på førsteplass i søkemotorene.

Linker er hva internett er satt sammen av. Den peker til en annen side på ditt nettsted eller en helt annen plass på nettet. Et vikitig konsept som du må få med deg når det kommer til linker er ankertekst. Det er teksten som linken består av. Dette er en viktig faktor som de største søkemotorene bruker for å avgjøre hva siden på andre enden av linken handler om. Derfor bør linken til artikkelen være: hvordan spare i aksjefond og ikke les artikkelen her.

Vi skal benytte oss av flere forskjellige web 2.0 nettsteder som tillater hvem som helst å lage en blogg eller side med linker som peker hjem til eget nettsted. Vanlig metode for dette var å registrere seg på forskjellige nettsider, for eksempel blogger.com, og skrive et innlegg og legge inn et par linker til ens nettside. Dette ga flere linker inn til nettsiden og noen ganger bedre plasseringer i søkemotorene. Det vi skal gjøre er neste nivå og mye mer effektivt. La oss sette i gang.

Dette er en illustrasjon av et lite link hjul som vi skal lage. Hele poenget her er å lage mange uavhengige sider på web 2.0 nettsteder og linke disse sammen i noe som ligner på et hjul. Første ledd linker til nettsiden din (her artikkelen om “hvordan spare i aksjefond”) OG til neste ledd i hjulet. Andre ledd linker til nettsiden din og til tredje ledd i hjulet og så videre.

På disse web 2.0 nettsidene må du legge inn små artikler som er relevant for ditt fagområde. Det nytter ikke å kun legge til linker og det nytter IHVERTFALL IKKE å bruke samme tekst på alle sidene. Hvis du bruker samme tekst så vil, enkelt forklart, kun et av leddene i hjulet bli registrert og du vil ha jobbet forgjeves.

I dette eksempelet har vi valgt forskjellige nettsteder med høy autoritet på nettet. Dette gir linken inn til nettstedet ditt ekstra kraft.

  • WordPress.com
  • Blogger.com
  • Hubpages.com
  • Blogsome.com
  • Squidoo.com

Etter du har satt opp alle disse sidene og lagt inn et innlegg på rundt 400 ord, med linker til neste ledd og til nettsiden din, så setter du opp en konto hos Twitter.com og Digg.com. Disse bruker du for å starte hjulet. Link begge disse til første ledd i hjulet, din WordPress blogg. Etter en stund, fra en uke til 2 måneder, vil hele hjulet være registrert.

Det er selvsagt mulig å lage et mye større hjul med mange flere ledd og nivåer. Begynn med dette. Fordelen med å ikke lukke sirkelen er at du da alltid kan legge til flere ledd etterhvert. For de som vil være ekstra avanserte så er det selvsagt mulig å lage et eget hjul hvor hvert ledd i det originale hjulet. Dette gjør at linkene som peker til nettsiden din vil få ytterligere verdi.

Denne teknikken fungerer bare hvis du skriver unike artikler på hver side. En liten advarsel: Hvis du lager linker begge veier, dvs linker fra wordpress til blogger og linker fra blogger til wordpress, så vil dette regnes som en gjensidig link og hele hjulet vil miste mye av effekten. Følg oppsettet på bildet.

Lykke til!

Pål Hetland fra Klar Effekt hjelper norske bedrifter med markedsføring på internett og konvertering av besøkende til kunder. På nettsidene kan du melde deg på et gratis kurs i markedsføring på internett og lære mye mer om hvordan ditt nettsted kan få flere besøkende og tjene mer penger.

www.klareffekt.no


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på tirsdag 21. desember 2010 klokken 10:38 i kategoriene: Blogging, Business, Internettmarkedsføring, Teknologi,

LESERNE MENER:
22 kommentarer så langt

21.12.10

Jeg ser poenget med å gjøre det, jeg skjønner hvordan man skal gjøre det, men jeg syntes strengt tatt det er litt overkill..

Jeg har aldri gjort noe lignende, men søker du på «pokerkurs» på google, er siden min treff 2… Jeg har også planer om å skrive et innlegg som heter «Skatt på poker» og det kommer sikkert til å poppe opp på førstesiden det og uten noe superfiksfakseri.. Kanskje det er annerledes innenfor felt der det er en million bloggere?

21.12.10

Jeg hadde synes det var veldig interessant å se resultatene dine fra en test ang. metoden din… Om du faktisk har testet det selv da?

Jeg har nemlig gjort akkurat det samme, og da røyk plasseringene mine i google etter få dager. Dette er riktignok noen år siden, men jeg ville ikke tro google ble noe dummere med årene.

Google skjønner veldig godt at hvis disse autoritetssidene som tillater brukergenerert innhold plutselig begynner å oppføre seg som en linkfarm mot en side som ikke inneholder andre linker, altså en nyoppstartet «moneysite» – – da er det mest sannsynlig fordi det er den samme eieren bak alle sidene.

Google skjønner også at disse sidene er satt opp med EN ting for øyet, og det er å ranke høyere i serps – altså å lure google. Dette er ingen god idé. Ikke ett eneste firma som skal satse «stort» vil begynne med wordpress.com, blogger.com, hubpages og de andre du nevner – om man gjør det på den måten der går det veldig kort tid før hele det nye nettstedet ligger enten i sandbox, eller om det er et eldre nettsted – ender opp med en -50 eller -950 penalty.

Skal det gjøres på den måten, må du ha et større nettverk, med en ekstremt innviklet lenke-strategi, som algoritmene til google ikke klarere å lukte, fra mange mange domener, og aller helst burde de fleste domenene ha ulike c-klasser, og opprettet bak forskjellige navn, med helt forskjellige artikler. Google kaller 40% unikt innhold for unikt, jeg ville sagt min. 60%

Men kan du dokumentere det du viser til, skal jeg be Sindre slette denne kommentaren her.

21.12.10

Bra innlegg av Hetland!
Vil også fremheve dette med ankertekst på linker som viktig og det er noe jeg selv også alltid prøver å gjøre.

21.12.10

Innlinker til nettstedet er viktig, men det skal ikke gå på bekostning av innhold. Det er værre å ha dårlige innlinker enn ingen av de.

Bruk 80% av tiden på innhold og 20% på annet (lenkebygging, annonsering osv).

Har ikke prøvd metoden nevnt i dette innlegget men det virker på meg at man ønsker å manipulere Google til å rangere et nettsted høyere enn hva det egentlig er verdt.

22.12.10

Roger Gustavsen:

Du sier du har opplevd at plasseringene dine røk etter dette. Jeg har oppleved det samme…

Det jeg lurer på er hvordan du gikk fram for å rette på «feilen»? Fjernet du linkene fra autoritets-sidene? (google liker jo ikke at linker forsvinner heller).

Finnes det en bra måte å bote for sine «linkbygging-synder», og bli tilgitt av google?

22.12.10

Takk for tilbakemeldingene alle sammen og spesielt Nettgründer ;). Av åpenbare grunner er det ikke mulig å ta med alle momenter av denne strategien. Jeg har selv brukt denne på flere steder, men mest aktivt på min personlige nettside pålhetland.no. Den hjalp meg fra side 2 til en plass mellom 1 og andre på noen få måneder. Hvis du har et etablert nettsted så vil det kreve et mye større hjul enn dette her for å se gode resultater.

Til dere som har opplevd at rangeringene har sunket på grunn av denne strategien så vil jeg gjerne vite litt mer hva dere faktisk gjorde og hva slags informasjon som ble lagt ut på disse sidene. Et link hjul er bare en samling av små artikler som peker på andre artikler du har skrevet og din nettside. Dette er det ingenting galt med så lenge artikkelen er unik. Bruk av nøkkelord for mange ganger i en artikkel kan oppfattes som spam og blir straffet av søkemotorene(i følge Matt Cutts).

Takk for tilbakemeldingene folkens. Jeg vil gjerne høre mer om hva deres opplevelser har vært.

26.12.10

Er uenig med dem som mener at et slikt hjul er uheldig. Jeg bruker tilsvarende linksystem (selv om jeg ikke er like systematisk) i tillegg til å linke mellom egne domener der det er naturlig. Jeg tror det er viktig å ha god kvalitet og mange innlegg også på slike gratisblogger. Innen noen nisjer bruker jeg også slinkset.com i tillegg til noen av tjenestene som Pål har nevnt i sin artikkel (som forrøvrig var meget god).

8. Silje Ulvestad
26.12.10

Ville bare slenge inn et tips om disse videoene: http://www.crowdconversion.com/facebook-fan-pages-video/

28.12.10

Tenkte jeg skulle legge inn et tips som ligger litt på sidelinjen, men det å være medlem på forum kan også hjelpe bloggere til å bli mer synlig. Og nå har det kommet et forum som henvender seg til bloggere, bli medlem der du også ;-)

http://bareblogg.no/forum.php

28.12.10

Det ser ut til at Google i den siste tiden har gjort noen major upgrades. Alle mine engelskspråklige nisjesider har blitt sterkt påvirket av dette. Jeg ranket for mange forskjellige nøkkelord og så og si alle har falt i ranking. Det har vært veldig ustabilt i det siste (siden 12 desember omtrent), en del opp og ned osv.

Trodde først siden min var blitt «straffet» (pga. økt linkbygging), men fant ut det samme hadde skjedd på alle sidene mine (over 15 sider). Fant også en forum-tråd som diskuterer denne forandringen startet samme dag som jeg merket det samme: http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=2028890

Forhåpentligvis er det kun en fase, men man vet aldri med the big G…

28.12.10

Sant det at man aldri vet med Google. Men har man et bra nettsted trenger man nok ikke bekymre seg så mye.

Anbefaler dere å lese mitt siste innlegg:
http://www.formuebygging.com/tjen-penger-pa-ditt-nettsted-%E2%80%93-skaffe-trafikk-del-4

12. Tom
03.01.11

Nå er det ingen tvil om at Google er smart og skjønner fort om du begynner å registrere mini-blogger i hytt og pine, eller bare litt nøytralt, for jeg vil tro i lengden så vil ikke de bloggene du oppretter ha som mye å si.

De vil rett og slett ikke ha nok verdi til å bli verdsatt nok til at du skal få så mye ut av det. Men vil det gi deg litt ekstra dytt på søkeresultatene? Absolutt, men jeg foretrekker å gjøre det på «lovlige» måter.

Startet nettopp opp mitt nye prosjekt for 2011, nerde-bloggen min, og jeg gjør egentlig ikke så mye for å markedsføre den annet enn til venner og bekjente. Satser på litt gode søkeresultater etterhvert.

Er det forresten noen som har testet ut å opprette to blogger, en hos Google og en hos WordPress, så være aktiv på begge og linke dem imellom?

04.01.11

Hei igjen alle sammen og godt nyttår!

Tom: Hvis du linker mellom to sider så vil det, i følge Matt Cutts fra Google, oppfattes som en gjensidig lenkestrategi og miste hele sin søkemotorverdi. Det vil derimot være nyttig hvis du vil lede besøkende fra den ene nettsiden til den andre. Denne artikkelen handler KUN om plasseringer i søkemotorene.

Jeg merker at mange henger seg opp i «lovligheter». Denne strategien er helt «lovlig». Hvis du velger å lage masse sider med bare linker og unyttig informasjon så driver du med spam. Dette gjelder om du har satt det i et link hjul eller ikke.

Hvis du har en oppføring i en nettkatalog, en bedriftsblogg, twitterkonto og en avisartikkel om bedriften som alle linker inn til firmanettsiden så vil dette også være en lenkestrategi som ligner et hjul.

Det er flott at så mange engasjerer seg i dette. Forsett å send inn kommentarer og innspill. :-)

14. Magnus II
04.01.11

Jeg er jo spent på hvilke andre metoder noen mener man skal bruke dersom man skal få flere innlinker og økt synlighet. Er effekten av å bruke gratiskataloger bedre, eller er det mer «lovlig» med ulike varianter av linkbytter?

15. picxx
07.01.11

Jeg kan nesten garantere deg at du før eller senere kommer til å få et skikkelig «kick in the butt» av google hvis du setter opp slike linkehjul.
Snakker både av egen erfering og også fra tilbakemeldinger jeg har fått fra andre som har tapt femsiffrede beløp i mnd. ved å bli «slapped» grunnet bruk av slike linkehjul.

Man kan derimot bruke eksemplet til Pål, men da la være å interlinke mellom «satelittsidene». Sett opp disse som enkeltstående sider, bruk deretter socialmarker, socialadr eller noe slikt for å få hver side indeksert og legg til _en_ link på hver satelittside mot din hovedside.

På denne måten vil du få innlinker fra autoritetsdomener ( blogger, squidoo, tumblr, blogsome, hubpages, livejournal etc.) uten at du blir slapped grunnet interlinkingen.
Bruk gjerne også artikkeldatabaser for å ytterligere SEO hver enkelt satelittside.

16. Magnus II
07.01.11

Det virker som om utfordringen med å selv skape innlinker er å ikke gjøre det så systematisk, og ikke å overdrive. Leser stadig om noen som har opplevd å bli slappet på fingrene av søkemotorer, men det er ikke lett for utenforstående å forstå hvorfor. Internett er ikke like enkelt å forholde seg til som tidligere. For 8-10 år siden kunne man lage gode artikler/nettsider og få naturlige innlinker som belønning på grunn av at andre synes innholdet var verdt en link. Nå er det en global og pågående kamp mellom stadig flere millioner av nettsider/blogger som sloss om å bli funnet verdig av søkemotorene. Det finnes mange måter å «submitte» sitt eget stoff på, og linker kan man selv skape fra flere tjenester som er nevnt i andre kommentarer. I tillegg er det mange som bytter linker, og noen tar også sjangsen på å kjøpe seg linker. Noen leker også med automatiske oversettelser og duplisert innhold. Nye former for linkbygging skaper da også en kontinuerlig utfordring for søkemotorene når de skal rangere nettsider. Godt og unikt innhold er dessverre ikke lenger en garanti for å ligge høyt oppe på søk, men det er et godt utgangspunkt. Derfra starter kampen mot «røkla», og samtidig skape «naturlige» linker. Mye er lov, men selv har jeg aldri kjøpt linker, oversatt automatisk eller operert med duplisert innhold. En annen sak er hva som er lov, men som blir ansett som dårlig fra søkemotorenes side. Her er vi tilbake til den pågående kampen om å bli sett, og det som er lurt i dag trenger ikke være lurt om et par måneder.

17. Bingo
09.02.11

Jeg ser helt klart strategien her, men jeg vil påpeke at linker kun blir indeksert én gang. Vil dette hjulet da i det hele tatt ha noen særlig verdi, når du kommer til å linke fra det ene stedet til det andre uten at bloggen i det hele tatt er indeksert? For bloggene er nye? Eller har jeg misforstått? :)

09.02.11

Magnus: Mange gratiskataloger (som for eksempel Startsiden.no og dmoz.org) er bra. Du finner endel her: http://www.webforumet.no/forum/lenke-strategi/1361-norske-gratis-kataloger.html

Problemet er at mange av disse setter en «nofollow» tag på linken din.

Jeg er forøvrig enig i mye av det du sier etterpå.

picxx: den der «slappingen» som du nevner (eller Google Slap som den også kalles) er et uttrykk som brukes i Google Adwords. Det er en effekt av å få lav Quality score. Dette vi snakker om her er organiske søkeresultater, ikke betalte (derav adwords). Så «slappingen» du referer til gjelder ikke.

Ved det engelske uttrykket «interlinking» mellom satelittsider så mener du vel de lenkene som gjør at dette blir en hel sirkel?

Bare ta en titt på googleblogg.blogspot.com. De linker til flere andre domener og mellom forskjellige blogger. Nå er det utenfor denne samtalens rekkevidde men hvis du hadde lagt dette opp grafisk så ville du nok sett at de linker i sirkler mellom deres kontoer på blogspot,twitter,feedburner m.fl med «Google.com» som side i midten av sirkelen.

Det handler om kvaliteten på innholdet du publiserer.

DET SKAL OGSÅ VÆRE NEVNT at ingen her kan si hva Google kommer til å gjøre i fremtiden.

Bingo: Grunnen til linkingen mellom disse er for å fortelle Google at det finnes relevant og nyttig innhold på en annen side. Det hjelper også å korte ned indekseringstiden betrakelig.

Takk for alle konstruktive spørsmål så langt. Dette er tydelig et tema som opptar mange :)

19. Kenneth
14.02.11

Det er virkelig mye å lære når det kommer til SEO, men har lest flere steder at google kan straffe deg hvis du har betalte innlenker.

08.03.11

Veldig bra artikkel! Det er ikke lett å få gode innlenker og det kan kreve en del arbeid hvis man ikke er ekspert.

Forbrukslån

21. Tonny
10.03.11

picxx nevner over her at en person mistet fem-sifret mnd beløp. Den personen var meg. 30000 minus/mnd var resultatet etter et skikkelig mageplask i SERP.
Det skjedde fordi alle sidene i lenkhjulet ble deindeksert når Google så at det var et lenkesystem på gang.

Og tro ikke at det bare er Google som oppdager slikt noe. Konkurrentene dine vil mest sannsynlig melde i fra til Google hvis de oppdager det.

Nok om det, nå er det kaffe, http://www.mineoppskrifter.no/category/drikke/kaffe/ , tar en eplelatte i dag :) ahh….

10.03.11

Rene linkhjul kan føre til en straff fra google. Har selv fått en side som mest sannsynlig droppet på grunn av det. Har selv brukt mange linkbygging teknikker på sider som har vært litt i grenseland. Det har som regel straffet seg. Google er jo et av de selskapene som samler inn mest mulig informasjon. De har alt de trenger for å oppdage ren linkbygging, det er bare et spørsmål om å trekke ut detaljene fra all informasjonen de ruger på. Så som regel vil en før eller siden føle hammeren. Om en ikke har et langsiktig mål på siden er det jo greit å være aggresiv, men med langsiktig perspektiv er det nok best å holde seg godt over på den hvite siden :)

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2015 | >> Personvern | >> Disclaimer |