Abonner via RSS | epost

Hvordan fylle ut momsoppgaven

Skrevet av Sindre | 08. mars, 2011

Momsoppgaven min ble i natt fylt ut og sendt inn via Altinn, men hvis du tror det var en regnskapsfører som gjorde det, tar du feil. Det var selvfølgelig han som er for gniten… eh, nysgjerrig til å ansette noen til det han mener han kan gjøre selv; nemlig underskrevne. 8)

Ja, jeg har hatt lyst på regnskapsfører en stund, og jeg vil skaffe meg en så snart jeg ikke orker å gjøre alt selv lenger. Men jeg liker i alle fall å ha vært gjennom prosessene først, sånn at jeg får muligheten til å blogge om mine erfaringer, og forhåpentligvis hjelpe andre i samme gründerbåt. Og inntil bilagene dine er like overveldende som for stakkaren på bildet, er sjansen stor for at du kan klare dette selv, uten problemer.

For de som ikke vet: Frist for innsending av omsetningsoppgave er 10. mars, altså to dager til i skrivende øyeblikk. Dette angår bare dem som ble MVA-pliktig i fjoråret eller tidligere. (Og vi som (enda) ikke omsetter for 1 million eller mer, kan sende inn oppgaven en gang i året, men tjener man mer enn 1 mill må man sende inn annenhver måned.) Selv ble jeg momsregistrert i fjor så dette var min første innsendelse av denne typen.

Og før du begynner å hyle av panikk hvis du er en av de som ble registrert i fjor, som ikke tror du har husket å søke om å sende inn årlig: Slapp av, mest sannsynlig valgte du dette da du ble MVA-pliktig, men du har bare glemt det. Dette var i hvert fall det som skjedde meg, samt en annen jeg snakket med.. Men altså, med et lite forbehold om at du faktisk klarte å klikke på “annenhver måned”-alternativet… (n00b!)

For å gjøre denne gjennomgangen enda mer pedagogisk og skøyeraktig, henter jeg frem vår gamle, udødelige venn, Blogge Bloggstad, tidligere nevnt i innlegget om hvordan levere selvangivelse og næringsoppgave via Altinn (en prosess som er betydelig mye mer omfattende enn det vi skal gjennom nå!)

Utgangspunktet

Blogge Bloggstad driver en relativt populær …blogg(!) hvor han tjener penger på annonsører, kundeoppdrag, affiliateinntekter og den slags. Inntektene kommer både fra inn- og utland.

Han fakturerte sine norske kunder kr. 60.000 ekskl. MVA. I tillegg fikk han tilsammen kr. 40.000 fra utenlandske aktører som pågående casinotekstlink-kjøpere, affiliateselskaper og Google AdSense.

Alt i alt tjente han 100.000 ekskl. MVA. Han var flink til å tjene runde tall, godeste Blogge. Men dessverre var ikke alt fortjeneste; han hadde nemlig også hatt noen utgifter til utenlandske leverandører. Nærmere bestemt kr. 20.000. Samt kr. 1.000 i utgifter til norske leverandører.

Slik fyller Blogge ut momsoppgaven (se eksempel nedenfor)

  • Post 1: Her føres samlet omsetning fra alle kilder, altså kr. 100.000.
  • Post 2: Her føres den delen av inntekten som er innenfor MVA-loven, altså de 60.000 fra de norske kundene.
  • Post 3: Selv om Blogge er en slu jævel som har prøvd å finne alle smutthull, må han bare bite i det sure eplet og innse at han ikke har noen inntekt som er fritatt for MVA. Dette feltet blir dermed stående blankt.
  • Post 4: Her føres inntekter med standardsatsen (25%), altså kr. 60.000 i Blogges tilfelle. For de fleste av oss nettgründere er det bare denne satsen som gjelder, og vi kan derfra se bort fra Post 5 og 6 (men driver du andre virksomheter må du se an om noe av inntekten inngår under postene med lavere MVA-sats). MVA av disse 60.000 blir 15000 og fylles inn i celle 2. Ved elektronisk innlevering via Altinn, fylles momsen automatisk inn etter du har fylt inn hovedbeløpet. Hvis du leverer på den gammeldagse måten, må du selv fylle inn momsen. :P
  • Post 7: Her føres utgiftene til utlandet. I Blogges tilfelle hadde han utgifter på 20.000 til utlandet, så dette tallet fylles inn her. Blogge må selv beregne MVA av utgiftene og fylle den ut i celle 2. 25% av 20.000 er 5.000.
  • Post 8: Hurra, her kan Blogge trekke fra igjen de 5.000 med én gang. Dette skal alltid gå i null. Dermed slipper du å faktisk betale MVA for tjenester kjøpt fra utlandet. Hvis du i tillegg hadde utgifter innenlands, skal MVA-beløpet av disse legges til i celle 2. I Blogges tilfelle blir dette kr. 250 (25% av 1.000). Totalt beløp i celle 2 blir dermed kr. 5.250.
  • Post 11: I dette feltet regnes det hele sammen, og vi ser at Blogge skylder Satan… eh, Staten kr. 14.750.

Blogges detaljer in action

Håper dette var til hjelp! :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis denne nettsiden har hjulpet deg, klikk på PayPal-knappen for å sende en donasjon. Jeg er takknemlig for din støtte.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på tirsdag 08. mars 2011 klokken 11:46 i kategoriene: Business,

LESERNE MENER:
18 kommentarer så langt

1. Camilla
08.03.11

Se her ja, ser ut som om du fikk dreisen på dette :)

2. Sindre
08.03.11

Jada, det var ganske enkelt når man har tallene klare i regnskapet. :)

3. Tonny
08.03.11

Ser bra ut det der.
Nei, det er ikke så stor jobb hvis man har orden på regnskapet sitt. Du har noen gode guider her på glabladet, bravo.

4. Anders
08.03.11

Har du ingen momsfradrag da ?

5. Sindre
08.03.11

@Anders: Det er ikke meg i eksempelet her. Men i eksempelet er det jo ført opp kr. 5.250 i fradrag, som du sikkert ser…

6. Morten
08.03.11

Hvordan blir det når man har blitt momsregistrert i 2010 og bare har krevd inn moms på deler av omsetningen?

Hvor skal man føre de første 50 000 momsfrie inntektene og hvor skal man føre inntektene med moms?

7. Sindre
08.03.11

Hei Morten! Jeg sto ovenfor akkurat samme problemstillingen i går. (Selv ble jeg registrert i mars 2010 og hadde derfor 2 måneder med inntekt uten MVA).

Svaret jeg fikk var at jeg skulle føre opp hele året i Post 1. Både momspliktige inntekter etter jeg ble momsregistrert, samt inntekter før jeg ble momsregistrert. (Post 1 er visstnok bare for statistikk.)

Husk at det du fører opp i Post 1 er ekskl. MVA.

Lykke til! :)

8. Morten
08.03.11

Okey, så om jeg har tjent 120 000 kroner, hvorav de 50 000 første er uten mva, og momssatsen min er 25% fører jeg

Post 1 120 000
Post 2 70 000
Post 3
Post 4 70 000
Post 5
Post 6
Post 7

9. Sindre
08.03.11

Riktig! :)

10. Morten
08.03.11

Suverent!

08.03.11

Jeg betaler annenhver mnd jeg. Synes egentlig det er greit, men hadde kanskje ikke gjort noe å samlet opp alt på 1 gang heller…

12. Sindre
09.03.11

@VictoriaDesiree: Sikkert greit det og ja, så er man oftere oppdatert og har full kontroll. Det er jo opp til hver enkelt hva de velger å gjøre her. :)

Jeg for min del skal ikke late som om jeg ikke gleder meg til å la en regnskapsfører ta seg av det hele. Men inntil videre syns jeg det er greit å styre med tingene selv.

13. Anders
09.03.11

Hvor får du tak i bilder til artiklene dine. Dette f.eks., hvor kommer det fra?

10.03.11

For min del tjener jeg inn det jeg bruker på regnskapsfører. Den tiden jeg ville brukt på regnskap bruker jeg nå til det inntjening, så det jeg betaler får jeg uansett igjen. Må også si at det var en grei følelse når jeg fikk bokettersyn å ha hatt en regnskapsfører som hadde orden på papirene. Tror nok det ville vært noen porblemer her og der hvis jeg gjorde det.

17.03.11

Lurer på det samme som Anders ;) Betaler du?

16. Anders
17.03.11

Det ser ut som det er fra Fotolia :)

17. Sindre
17.03.11

Bilder er et “nødvendig onde” som jeg gjør mest for syns skyld, akkurat som artister som må lage musikkvideoer i tillegg til musikk. Det er ikke favorittdelen av jobben, det er ikke engang noen viktig del av jobben, men det må gjøres – spesielt med tanke på forsiden (det ser dumt ut med “hull”).

Bilder finner jeg hovedsaklig fra gratis kilder rundt omkring (hvis jeg ikke har tatt eller laget de selv). Mulig jeg kan skrive et innlegg for å utdype dette.

18. Anders
18.03.11

Helt enig – bildesøk kan være svært tidkrevende, men til gjengjeld hever det ofte verdien på artiklene. Det er jo ønskelig å finne bilder som passer reportasjene best mulig, og det er det ikke alltid man finner ved første forsøk. Det hadde vært deilig og hatt et eget stort bildearkiv og bare øse av :)

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2011 | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer med bannere

Tekstlinksponsorer

Affiliatelenker