Få mer business ved å tilby dine tjenester gratis
Skrevet av Sindre | 31. januar, 2012Et vanlig tips til folk som akkurat har startet en business er å «aldri jobbe gratis». Det er nesten sant, men det finnes et unntak, og det er et stort et: Tilby dine tjenester gratis, og du kan utvide businessen din og tjene mer penger i det lange løp.
Jeg anbefaler ikke at du tar jobber uten betaling – da undertrykker du verdien av dine tjenester og ditt yrke. Arbeidet ditt er verdt penger og du må forsikre deg om å få betalt. Å gi bort tjenester er generelt en dårlig idé.
Men hvis du kan gi bort dine råd (som faktisk er en form for tjeneste), uten å kreve et øre, er det en flott strategi. Hvis rådene dine er gode, kan det å gi dem bort resultere i en utrolig vekst i form av nye kunder, mer å gjøre og økte inntekter.
Ta min egen blogg, Glabladet, hvor jeg gir bort råd gratis. Da jeg startet bloggen var jeg ikke ansett som en ekspert. Men rådene jeg gir på bloggen min har blitt veldig godt mottatt av leserne, og leserskaren vokser stadig.
Ta en titt på hva det å tilby mine råd gratis har gjort for meg, profesjonelt:
-
Jeg har blitt en ekspert i selvutvikling
Jeg var definitivt ikke en ekspert før Glabladet, men nå har jeg folk som spør meg om råd, som betaler for det, som intervjuer meg om disse emnene, som vil ha meg i deres aviser, magasiner, blogger og radioshow. Jeg kan faktisk ikke holde følge med alle forespørslene.
-
Jeg har blitt en ekspert på blogging
Igjen, jeg var ikke en ekspert før Glabladet, men pga. mine mange innlegg med bloggtips, bloggekurset og mine skriverier diverse andre steder, blir jeg av mange ansett som en slags ekspert. Og når det kommer til blogging har jeg mange nye bloggere som kommer til meg for råd. Jeg har over tusen ‘studenter’ av bloggekurset, folk og firmaer som betaler meg for konsulenttjenester i forbindelse med deres egne blogger, eller spør meg om å være mentor.
-
Jeg kan ta betalt for mine råd
Etterspørselen for arbeidet mitt er stor. Jeg prøver ikke å skryte, bare å demonstrere hvor virkningsfullt det er å tilby gode råd gratis. Etter å ha gitt bort mine råd så lenge nå, har det bevist sin verdi. Jeg vil aldri ta betalt for bloggens innhold, men tjenester som Hurtigstartsblogging har gjort det utrolig bra siden lanseringen. Det er mange som vil ha meg til å skrive for dem, som vil leie meg som foredragsholder eller konsulent, som vil ha ekspertisen min. Ærlig talt er etterspørselen så stor at jeg umulig kan si ja til alt.
Ingenting av dette ble sagt for å skryte. Det er bare et eksempel på hvordan det å gi bort råd gratis har gjort så mye for én fyr. Det har gjort alt dette for mange andre også.
La oss se på noen forslag til hvordan du kan ekspandere businessen din ved å tilby dine tjenester gratis:
-
Blogg, ebok eller nyhetsbrev
Disse tre formatene er gode måter å gi bort dine råd på. Bloggen har gjort underverker for meg, men vær obs på at det krever MYE tid og engasjement for å la bloggen vokse til et punkt hvor det hjelper businessen din. Mange bloggere kombinerer også disse tre metodene for å levere innhold, og personlig har jeg kombinert bloggingen med et nyhetsbrev (med suksess). En ebok kan også gjøre samme nytten, men med mindre tidsinvestering fra din side.
-
Skriv med autoritet
Jeg har alltid gjort det klart for mine lesere at jeg bare er en vanlig fyr som skriver om interessante idéer og ting jeg har testet ut, som har funket for meg. Men fordi jeg faktisk har oppnådd og vært igjennom mye av det jeg skriver om, kan jeg skrive med autoritet. Jeg kan fortelle folk om hvordan få bedre selvtillit fordi jeg har hatt en ekstrem fremgang på dette området. Jeg kan skrive bloggtips med autoritet fordi jeg suksessfullt tjener til livets opphold via en blogg. Jeg kan anbefale folk å gå sine egne veier fordi jeg personlig er alt annet enn en flink, hjernevasket bisk for samfunnets regler.
-
Vær sinnssykt nyttig
Én ting er å fukte lesernes appetitt ved å tilby noen introduserende råd, for så å ta betalt for de mer avanserte rådene. Men min fremgangsmåte er å være så nyttig som overhodet mulig. Gi dem alt de vil ha, og mer til. Hvis du er ekstremt nyttig for dem, vil leserne komme tilbake for mer, og sette pris på det du gir dem.
-
Gi det tid
Du kan ikke skrive 10 nyttige artikler på bloggen din og forvente en økning i businessen over natten. Det tar tid å etablere kredibilitet, utvide leserskaren og å bygge et bibliotek av nyttige ressurser. Gi det minimum et år. Noen har klart det på mindre tid, men hvis du starter med en intensjon om å klare alt på et par måneder, vil du mest sannsynlig feile. Utvid horisonten og sikt på suksess i det lange løp.
-
Kapitalisér kun etter at du har bygget en leserskare
Målet ditt i begynnelsen er å anskaffe et publikum, ikke å tjene penger eller å utvide businessen din med det samme. Nå nye lesere ved å skrive gjesteinnlegg for andre blogger. Bygg leserskaren ved å skrive veldig nyttig innhold, svare på dine leseres spørsmål og gi dem gratis råd. Først etter at du har bygget opp leserskaren bør du begynne å tenke på å selge en ebok, tjene masse penger på annonser eller å tjene enda mer penger på din konsulent -eller frilansbusiness.
Del på Twitter | Del på Facebook | Send til en venn | Skriv ut
Dette innlegget ble publisert av Sindre på tirsdag 31. januar 2012 klokken 17:54 i kategoriene: Blogging, Business, Inspirasjon, Internettmarkedsføring, Jobb & Karriere, Penger, Selvutvikling, Suksess, Teknologi,
Kommentarer er stengt.
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |