Gi en donasjon (Les mer...) Donér via PayPal eller kredittkort ved å klikke på knappen under.

Er du en gründer eller en blunder?

Skrevet av Sindre | 26. mars, 2012

I dag tenkte jeg å skrive om 5 tenkemåter/påstander som vil avsløre om du er en gründer eller en blunder. Blunder, som du kanskje vet, er en betegnelse på en betydelig feil. Og, det rimte på gründer – i hvert fall hvis det ikke hadde vært for de hersens tødlene, så kanskje det kan hjelpe deg å huske disse rådene neste gang du føler deg lost. ;)

Sindre – nå også kjent som mannen bak:
«Er du en gründer eller en blunder?™»
:cool:

I gründersammenheng kan vi si at en «blunder» er en person som vil være en gründer, som vil være sin egen sjef, men som egentlig ikke er egnet til å være en. Vi snakker om en person som tenker mer som en arbeider enn en arbeidsgiver

Les videre for å finne ut om noen av disse påstandene/tankene føles riktig for deg:

1. «Det er for vanskelig!» Jeg tar denne opp fordi jeg får haugevis med epost fra folk som vil ha mitt synspunkt på idéene deres. De syns gjerne de har en kjempeidé eller et bra konsept, men at det er «for vanskelig» å gjennomføre.

Dette forteller meg at du ikke er egnet til å være en gründer. Ethvert foretak som har noe som helst verdi, kommer til å bli «vanskelig» å bygge opp. Hvis det hadde vært enkelt å løse et problem innen nisjen din, ville det sannsynligvis ikke vært en god idé. Så den neste gangen du ser en mulighet og tenker: «Men det er for vanskelig», ER det faktisk en mulighet. Jo vanskeligere det er å løse et problem, jo bedre er muligheten. Hvis løsningen på problemet er enkel, som f.eks. å laste ned WordPress og voila, så er du i business, er det trolig ingen god idé, fordi inngangsbilletten er for enkel (og billig).

Å lykkes i business er ikke en plutselig begivenhet, men en gradvis prosess. Les enhver bok av en suksessfull entreprenør, og dette bør skinne gjennom. Det tar ikke «et par timer/uker», men flere måneder og år, med hardt arbeid, fordi det var vanskelig. Innse at hvis det er «for vanskelig», er det faktisk BRA! Hvis du ser etter en enkel, «quick fix»-løsning, er du antageligvis best egnet til å ha en vanlig jobb.

2. «Det blir allerede gjort!» Dette er enda en av mine favoritter. «Jeg har en fantastisk idé, bla bla bla, men det blir allerede gjort.» Tenk på det! Google ble startet som en søkemotor til tross for at det fantes tonnevis med søkemotorer fra før. Tenk om Larry Page og Sergey Brin (grunnleggerne av Google) hadde sagt: «Neeh, det blir jo allerede gjort, vi dropper det!»

De beste gründerne skaper ikke noe nytt som «ingen har tenkt på før». De tar noe som allerede eksisterer og gjør det bedre! Så hvis du famler rundt og venter på at den neste store idéen som INGEN har tenkt på før skal ramle ned i hodet på deg, er du sannsynligvis ikke egnet til å være en gründer.

Vær smart og ta utgangspunkt i noe som allerede blir gjort, men gjør det litt bedre! Det kan være noe så enkelt som bedre kundeservice, eller en vri på noe som allerede blir gjort, sånn at tjenesten blir bedre. Det finnes alltid muligheter når det gjelder kundeservice, fordi kundeservice i våre dager er suger ganske heftige, hårete baller. (*Notere potensielt Glabladet-slagord: «Garantert uten ballesuging!»*)

 3. «Jeg vet ikke hvordan!» Ja, denne har vi vel alle hørt før: «Jeg har en storslått idé til en business jeg vil starte, bla bla BLA BLA BLA, men jeg vet ikke hvordan!» Hvis du kommer til meg med denne attituden, forteller det meg at du ikke er disiplinert nok. Du vil helst tenke på hendelsen fremfor prosessen.

Jeg innrømmer at det er haugevis med ting jeg ikke har peiling på, men jeg finner ut av det. Tror du jeg overhodet visste hvordan jeg skulle sette opp en nettside før jeg startet Glabladet? Jeg hadde ikke peiling, men jeg fant ut av det. Ikke ved å lese en bok om HTML (jeg prøvde, og mistet motet på linje to), men ved hjelp av en gradvis prosess. Jeg lærte meg selv via en problem-for-problem-tilnærming. Jeg hadde en visjon for hva jeg ville ha. Jeg hadde et ferdig produkt i tankene, og trengte å finne ut hvordan jeg kunne komme dit. Så jeg tok et steg av gangen. Hvis jeg ikke visste hvordan jeg gjorde én ting, fant jeg ut av det, og gikk videre til neste problem. Denne prosessen holder fortsatt på i dag, da jeg stadig møter på nye utfordringer med mine kunders nettsider. Tror du jeg hadde vært i business nå hvis jeg satt meg på bakbeina og proklamerte: «Jeg vet ikke hvordan!»?

Benytt deg av «Klar-SKYT-sikt»-prinsippet, hopp i det og ta for deg et problem av gangen. Kom deg inn i den nødvendige prosessen og slutt å lure deg selv til å tro at du skal løse alt på en gang. Det vil føre til endeløs prokrastinering. Ta det fra en kar som har litt erfaring med begge deler!

4. «Hvor mye får jeg betalt?» Et øyeblikk; arbeideralarmen blinker rødt og kimer i veggene her, må bare slå den av sånn at jeg kan konsentrere meg om å skrive videre.

Okey… Dette forteller meg at du ikke er skapt til å være en gründer, men en ansatt. Det medfører risiko og ofring å gå sine egne veier i livet. Hvis det første du vil vite når du tenker på businessen din er: «Hvor mye kan jeg ta ut i lønn?»; begynn med å gå tilbake og se deg om etter en annen jobb, for du har ingenting i gründerland å gjøre. No worries, though! Samfunnet florerer av muligheter for folk som vil komme inn i ferdigetablerte løsninger. :)

5. «Min idé er verdt gazillioner!» – Eller hva som helst med ordet «idé» i seg. Idéer fokuserer på selve hendelsen fremfor prosessen og utførelsen.

En slik uttalelse ville fortalt meg at du har fokus på feil sted og ikke fatter hva det handler om. Enhver idé har bare verdi i forhold til graden av utførelse du legger i den. Alle har en fantastisk idé. Hvis du har en fantastisk idé, finnes det tusenvis av andre mennesker som deler den samme idéen. Idéer i seg selv er verdiløse. Det er ikke idéen som er viktig, men utførelsen av den, og det er her ALLE går seg vill. De tror at utførelse tilsier en til to ukers arbeid. De forstår ikke at utførelse kan bety måneder eller år med arbeid. De forstår ikke at den første smellen de går på er en DEL av prosessen. De ser feilen og tenker: «Nei, dette var nok ikke noe for meg, jeg får komme krypende tilbake til mine pessimismevenner og innrømme at de hadde rett og at jeg er en udugelig fiasko.» – Og så slutter de.

Dette er hva jeg liker å kalle «gresset-er-grønnere-på-den-andre-siden»-syndromet™. Det vil sånn ca. si at de kaster noe mot veggen og markedet responderer med at de ikke liker det, så de slutter, og begynner å gjøre noe annet (sannsynligvis deres neste brutazillioner-idé). Hvorfor? Fordi «gresset alltid er grønnere på den andre siden». De forstår ikke at noe som helst som har en verdi kommer til å være komplisert og kommer til å kreve en lang serie med utførelsessteg.

***

Forhåpentligvis har disse 5 idéene/tankesettene gitt deg et klarere syn på hvorvidt du er en gründer eller blunder. Jeg krysser fingrene for det første. :)


| | Send til en venn Send til en venn | Skriv ut Skriv ut

Hvis du ble inspirert av dette gratis innlegget og ønsker å vise din takknemlighet med en donasjon, klikk på PayPal-knappen til venstre.

Dette innlegget ble publisert av Sindre på mandag 26. mars 2012 klokken 12:59 i kategoriene: Bevissthet, Business, Humor, Inspirasjon, Jobb & Karriere, Penger, Produktivitet, Selvutvikling, Suksess,

LESERNE MENER:
2 kommentarer så langt

[...] Om du kan gjøre det samme? I teorien er det mye som er mulig, men det krever rett innstilling. Jeg har holdt på i over 4 år med denne bloggen, og jeg tjente mine første 10K i den 5. driftmåneden. Deretter tok det meg nesten to år å komme over den grensen, i april 2010. Neste gang jeg overgikk meg selv, doblet jeg også det hele i september 2011. Og nå, i mars, tjente jeg nesten like mye, men satt igjen med den største inntekten noensinne. [...]

[...] Jeg er ikke sikker på det eksakte forholdet, men jeg tar neppe for hardt i hvis jeg sier at for hvert hundrede menneske der ute med en strålende idé, er det kun én eller to som handler og implementerer dem. Så, for hver hundrede wannabe-gründer (også kalt «blunder» i Glabladet-universet), er det én eller to som virkelig mener alvor. [...]

www.Glabladet.no drives av Låstad Communications | Org. nr: 992 171 332 MVA
www.Glabladet.no 2008-2013 - Hostes av SolidHost | >> Personvern | >> Disclaimer |
Gratis bloggekurs! Lær å:

- Sette opp en proff blogg på 15 min.
- Skaffe trofaste lesere
- Tjene penger på blogging!



Sponsorer

Tekstlinker

Partnere