6 grunner til hvorfor ingen leser bloggen din

Sliter du med å få lesere til bloggen din? Får du sjeldent eller aldri kommentarer? Går statistikken din omtrent i minus? Har drømmen om å tjene penger på blogging blitt til et mareritt?

Det kan være mange grunner til hvorfor du ikke får noen lesere. I dette innlegget skal jeg ta for meg 6 mulige grunner til hvorfor ingen gidder å lese bloggen din – om så alternativet var å høre på en duett mellom Cher og en hylende katt på autotune i 24 timer.

  1. Du eier ikke særpreg
    Jeg har sett en del blogger med masse god informasjon, hvor det er tydelig at forfatteren har god peiling på nisjen sin. Mange slike blogger blir oppdatert relativt ofte, men får sjeldent eller aldri kommentarer. Hvorfor? Fordi bloggen er skrevet som en brosjyre. Fordi det er bare ren informasjon, nesten ingen meninger og blottet for personlighet. Det blir for seriøst, det blir for tørt, det blir for kjedelig. Jeg kan tenke meg at eiere av slike blogger ser på Glabladet og ikke skjønner hvordan en fyr uten høyere utdanning, som kom «fra intet», som bruker masse «useriøse» sammenligninger i innleggene (noen som sa katt og Cher?) likevel kan være så ustyrtelig populær og til og med tjene opp mot en fulltidsinntekt på én måned. Vel, det er fordi jeg skriver som om det skulle bli lest av en kompis, som om leseren skulle satt på andre siden av bordet mitt, og jeg demonstrerer personlighet fremfor robothet (jeg finner til og med opp nye ord!) i innleggene…
  2. Det kryr av skrivefeil
    Én ting skal brosjyrebloggerne ha; de kan som regel skrive feilfritt. Mange wannabe-bloggere, derimot, skriver som om de fremdeles gikk i 1. klasse. Å ha dysleksi er én ting, å viss du el innvandlel så el det gjeit, men hvis du har ambisjoner om å fremstå seriøst; prøv å ta deg tid til å skrive riktig. I de fleste tilfeller er det snakk om en masse slurv som sannsynligvis kunne vært unngått. Hørt om stavekontroll?
  3. Bloggen ble sist oppdatert i 2006…
    Prøv etter beste evne å hold bloggen din oppdatert så ofte som mulig. Det skaper lang mer tillit hos nye lesere å se en nylig oppdatert blogg enn en «spøkelsesblogg». Jeg hater å komme til blogger og nettsider generelt i håp om å finne en løsning på noe, bare for å oppdage at årstallet på Åndsverkslov-notisen er 2006 og den siste «nyheten» handler om «syyyltynne Ipådd fra Æppel med hele 500MB lagringskapasitet» (som egentlig så ut som en murstein). PS. Slik får du WordPress til å automatisk oppdatere årstallet på bloggen din hvert år.
  4. Ingen «Om meg»-side (grrr!)
    Dette gjelder ikke bare bloggere, men nettsider generelt. Hvis jeg skal ta en blogg eller nettside seriøst, over tid, kan det ikke være en tryneløs, identitetsløs side uten noe personlig informasjon om innehaveren. Jeg vil til og med fraråde bloggere å være anonyme. Ting vil gå mye lettere når du opphever anonymiteten, det kan jeg nesten garantere. Folk gjør forretninger med folk, ikke logoer. Hjelp folk til å stole på deg ved å skrive om deg selv, hvorfor du gjør det du gjør og hvor lenge du har gjort det. Denne informasjonen hjelper til med å skape kredibilitet og viser at du ikke bare kommer til å stikke av med pengene til folk og flykte. Ta deg tid til å introdusere deg selv for dine lesere og potensielle kunder.
  5. Den ser ut som en template (=mal)
    En stor del av poenget med bloggen din er å vise folk hvem DU er. Jo mer av DEG SELV du kan putte inn i designet, jo bedre. Hvis du bruker det samme standard-designet som de 10 neste bloggerne vil jeg tro du ble produsert på et samlebånd, og klikke meg langt vekk for så å aldri returnere (nevnte jeg at jeg ikke liker å hanskes med roboter?). Gjør designet ditt personlig og tilpass det slik DU vil ha det. Make it personal. :cool:
  6. Ingen tredjeparti-anbefalinger
    Selv om jeg selv syns jeg er kjempekul, innser jeg likevel verdien i å ha referanser på siden. Den verdien burde du også innse, selv om du også selvfølgelig syns at du er kjempekul. Referanser er faktisk gull verdt, enten man skal selge noe eller bare for å vise «social proof» (sosial verdi). På Glabladet bruker jeg referanser på tre forskjellige sider: Nederst på Hurtigstartsblogging, nederst på informasjonssiden om bloggekurset og nederst på annonsesiden. Man kan vel kanskje si at jeg prøver å «selge noe» på alle sidene, men det er kun Hurtigstartsblogging og annonsering som koster penger, mens bloggekurset er 100% gratis. Poenget er at man «selger» alltid seg selv, uansett. Og da hjelper det for nye lesere å høre hva utenforstående personer som har kjennskap til meg fra før har å si.

Da har vi gjennomgått 6 av de vanligste tingene som driver folk vekk fra siden din, kanskje uten at du innser det selv. Hvilken nettside-«turn off» er det som får deg til å flykte fra en side som pesten (og kanskje velge en konkurrent istedet?)

Legg igjen en kommentar