For under en måned siden raste debatten som startet med at MillionEuroMan ville arrangere en Bloggcamp som fort viste seg å koste litt mer enn hva uskyldige og fattige hobbybloggere følte de hadde råd til. Dermed tok det ikke lang tid før «krigen» var i full gang. Kort sagt var hobbybloggere litt sinna på «profittbloggere» fordi vi hadde valgt å joine «the dark side» og faktisk tjente penger på arbeidet vårt. Selv fant jeg hele debatten så fullstendig bak mål at jeg bare delvis fulgte den, uten å delta aktivt. Jeg skal nå likevel dele mine synspunkter på dette med å blogge for penger.
Blogging vs. Business
Mange bloggere starter opp en blogg med en intensjon om å tjene penger på den. Det er ingenting galt i dette. Problemet er imidlertid at de fleste gjør det med feil utgangspunkt. En blogg er ikke en business i seg selv. Å ha en blogg vil ikke betale regningene dine. En blogg er bare et selvpubliseringsverktøy. Hvis du vil blogge for penger så starter du i realiteten en online business, som er noe helt annet enn å «ha en blogg». Hvis du vil tjene penger på din online business så må du lære å tenke som en entreprenør, ikke bare en blogger.
De fleste er stort sett flinke til å skrive bloggposter. Men de suger på å «selge». Som blogger trenger du bare å skrive, og that’s it. Som forretningsdrivende derimot, trenger du i tillegg å markedsføre bloggen din skikkelig. Har du ingen trafikk vil du neppe kunne tjene noe, og har du ingen inntekt så har du ingen business. Det hjelper ikke å skrive verdens beste innlegg hvis ingen vet om det.
Hvis du vil drive en business må du lære hvordan du kan generere en inntekt. Dette betyr at du må fokusere på inntektsbringende aktiviteter også. Og blogging i seg selv er ikke en inntektsbringende aktivitet. For de fleste som lykkes greit med inntektsbringende blogging idag, utgjør bloggingen i seg selv under halvparten av arbeidstiden. Mens bloggere flest muligens bruker 80-90% av tiden sin på å blogge. Det holder ikke.
Markedsføring er ikke min favorittaktivitet i forbindelse med blogging, men det må gjøres hvis man skal opprettholde en suksessfull online business. Det kan kreve en stor forandring i tankegangen for å gå fra blogger til entreprenør. Men det er dette som gjør forskjellen. Å skrive blogginnlegg er ikke en business, siden det er en aktivitet som ikke gir deg noen inntekt. For å kunne ha en vellykket business må du lære deg markedsføring.
Forholde seg til kynikere
Hvis du bedriver ærlig arbeid ser jeg ingenting galt i at du skal kunne tjene penger på arbeidet ditt. Dette inkluderer selvfølgelig også blogging. Mange bloggere jobber knallhardt for å levere godt innhold til sine lesere. Blogging kan ikke lenger bare defineres som en «hobby», selv om det selvsagt er helt greit at noen velger å unngå å tjene penger på sin blogg. Hvordan man vil spille bloggespillet må være opp til hver enkelt, som alt annet her i livet.
Noen fatter det likevel ikke. Det finnes haugevis med kyniske folk i bloggosfæren som bare ønsker at du skal tjene dem gratis. Disse kynikerne innbiller seg at de har krav på noe mot ingenting. De vil ha deg til å tjene dem uten å tilby noe i retur.
Det kan være lett å gå i fellen og høre på kynikere som har denne utrolig lame’ tankegangen. Men dette er ikke en troverdig langsiktig businessmodell. Dette er en av hovedgrunnene til at mange bloggere blir totalt utbrent innen et år eller to. Å tjene de utakknemlige er ikke noen hyggelig jobbsituasjon. Det er ikke engang noen hyggelig hobbysituasjon.
Hvis du gjør det bra økonomisk så betyr det at du vil være i stand til å tilby en bedre tjeneste. Kynikere vil si at sånne uttalelser er en unnskyldning for grådighet og egoisme, og vil i noen tilfeller prestere å si at du har blitt ond eller lignende nonsens. Gjør deg selv en tjeneste og gjenkjenn den totale idiotien i kynikernes tankegang. Jo fortere du gjør det, jo bedre vil du få det. Fokuser din tid og energi mot dem som virkelig setter pris på det du gjør. De menneskene er gull verdt. De er en fornøyelse å samarbeide med, og de vil anbefale deg til likesinnede også.
Du er verktøyet som yter service til andre. Det er ingenting egoistisk med å ta seg av dette verktøyet. Du vil ikke være i en god posisjon til å hjelpe andre hvis du ikke kan ta deg av dine egne behov. Kan du gi fra et sted med visshet i at dine egne behov er sikret og tatt hånd om, kan du gjøre utrolig mye nytte for deg.
Ingen andre vil verdsette ditt talent hvis du ikke verdsetter det selv.