Anmeldelse av PayPal

PayPal er et nettsted som håndterer betalinger online. PayPal er et must når man driver en online business. Uten muligheten til å enkelt motta penger, kan du ikke egentlig ha en internettbusiness. Selvsagt kan man alltids bruke offline alternativer som faktura, sjekker eller cash, men de metodene er treige, og du vil definitivt tape potensielle kunder hvis du ikke tilbyr en mulighet til øyeblikkelig betaling som kan håndtere kredittkort og bankkort.

Gå til PayPal her.

Når du registrerer deg hos PayPal knytter du din vanlige bankkonto (eller bedriftskonto) opp mot PayPal-kontoen din. På denne måten kan du enkelt overføre penger du har mottat til din PayPal-konto over til din vanlige konto. Og når du finner noe du vil kjøpe på internett og nettstedet tilbyr betaling via PayPal, fungerer PayPal slik at den overfører pengene fra din bankkonto over på mottakerens konto. PayPal er bindeleddet du trenger for å kunne betale via internett, i mange sammenhenger. Du slipper på denne måten å oppgi kortnummeret ditt til selgeren, fordi du har registrert alt du trenger på PayPal fra før.

Du kan også bruke eventuell balanse du måtte ha på din PayPal-konto, og betale med den. Jeg har mange ganger betalt med min balanse på PayPal, ettersom jeg stadig får inn penger der takket være affiliateprogrammer jeg er med i. På mange måter kan PayPal-balansen din sammenlignes med en bankkonto. Det kan fungere som et sted du kan oppbevare reservepenger, men vær obs på at du ikke får renter på pengene du har hos PayPal. Sånnsett lønner det seg å overføre pengene til din bankkonto så fort du kan.

PayPal håndterer også valuta for deg. Dette innebærer at du ikke trenger å få panikk dersom en pris på en vare noensinne skulle være oppgitt i dollar, pund, euro eller noe annet. Betaler du med PayPal, kalkuleres den gjeldende kursen i norske kroner i forhold til den gjeldende kursen til enhver tid. Så hvis du kjøper noe som koster $100 og dollarkursen er på 7 kroner, trekker PayPal det rette beløpet i norske kroner fra kontoen din, altså 700 kroner.

Min erfaring med PayPal

Selv opprettet jeg en PayPal-konto for flere år siden, da jeg oppdaget grisesjeldne Scootersingler (du vet, det tyske technobandet) på eBay. Disse måtte jeg bare ha, og jeg fant raskt ut at jeg måtte ha PayPal for å betale noe via eBay. Men jeg var superskeptisk. Jeg mente å ha hørt noe om at PayPal var noe dritt og at folk hadde mistet tilgang til penger de hadde der. Jeg begynte dermed å søke på nettet for å finne omtaler av PayPal, noe det den gangen var veldig lite av. Men min fetter brukte PayPal til å handle via eBay, og i følge ham var det helt trygt, og han hadde aldri opplevd problemer. Fortsatt litt skeptisk, fant jeg til slutt ut at det så ut til at mange hadde gode erfaringer med PayPal likevel, og tok sjansen. Det har jeg ikke angret på. Siden den gang har min PayPal-konto håndtert titusenvis av kroner (inn og ut), og jeg har aldri opplevd problemer med det.

Senere fikk jeg god bruk for PayPal-kontoen min da jeg utga mitt første album via CDBaby. Hver gang noen kjøper albumet mitt, mottar jeg fortsatt betaling den dag i dag, via PayPal. Og da jeg tok beslutningen om å si farvel til «A4-livet» og startet mitt lille internettfirma (denne bloggen), fortsatte PayPal-kontoen å spille en ekstremt viktig rolle, som jeg var inne på i begynnelsen av innlegget. En rekke av mine mest innbringende partnerprogrammer sender provisjonen min via PayPal. Og jeg har også kjøpt et par produkter som ble betalt via PayPal-kontoen.

Så hvis du leser dette og er skeptisk til PayPal; jeg skjønner skepsisen din. Jeg var i dine sko en gang. Men jeg kan i hvert fall bekrefte at det har fungert feilfritt for meg, hele veien.

PayPals dårlige rykte

I ettertid har jeg funnet ut mer om hvorfor PayPal har hatt dårlig rykte på seg i sine tidligere år. I korte trekk har det vært tider hvor PayPal har vært målet for en rekke kriminelle handlinger, som medførte at PayPal tapte millioner av dollar. Som en del av hevnen mot disse kriminelle, ble mange ærlige kunder rammet ved at de mistet tilgang til sine kontoer, som senere medførte et søksmål som kostet PayPal 9,25 millioner dollar.

PayPal led også fordi de hadde en enorm vekst, og kunne rett og slett ikke håndtere denne veksten. Dette resulterte i at de fikk rykte på seg for helt hinsides elendig kundeservice.

Til tross for all den negative forhistorien klarte PayPal å hamle opp med utfordringene, og kom seg opp fra gjørmen og inn i varmen til millioner av aktive brukere verden over. Det er ingen tvil om at PayPal er verdensledende innen betaling via nettet. Klagene fra brukerne har avtatt betydelig de senere årene, og de har opprettet systemer som tar seg av svindelforsøk, samt fått orden på kundeservicen sin. PayPal har virkelig modnet, og selv om det selvfølgelig fortsatt kan være småproblemer her og der, hører man stadig sjeldnere skrekkhistorier.

Negative ting

  • Kundeservice kunne vært bedre – PayPal prøver hardt å gi deg svar på alle potensielle spørsmål inne på selve siden, så du skal unngå å maile dem, eller, Gud forby, ringe dem. Sender du mail til dem vil du risikere å få en eller annen «mal» som svar, som de kanskje så vidt har tatt seg bryet med å forandre et par ord på for at det skal passe bedre til ditt spørsmål. Du er heldig hvis du får svar på halve spørsmålet. Det var i hvert fall min erfaring da jeg kontaktet dem for en tid tilbake.
  • Nettsiden krever litt tilvenning – Designet er egentlig veldig enkelt og fungerer utmerket hvis du kun skal bruke PayPal til de mest vanlige tingene. Men jo mer innviklede ting du vil finne ut av, jo verre opplevelse får du.
  • PayPal tar (meget små) gebyrer på enkelte tjenester – Hvis du f.eks. overfører et beløp på mindre enn 500 NOK fra PayPal til bankkontoen din, må du betale 5 kroner. Mottar du betalinger via PayPals donasjonsfunksjon, kjøpefunksjon eller abonnementsfunksjon, tar de et par kroner av beløpet + en veldig liten prosentandel som blir mindre jo større beløp. Slikt er ærlig talt lite å henge seg opp i, men bør jo nevnes. PayPal skal tross alt også tjene penger.

Positive ting

  • Støtte for en rekke valutaer – Du kan nærmest drive valutahandel inne i PayPal.
  • Klipp og lim-knappefunksjoner – For deg som driver en business kan du altså enkelt lage «kjøp nå»-knapper, donasjonsknapper og annet snacks, som du enkelt implementerer på nettsiden din.
  • Enkelt å sende og motta betalinger – Send betaling til hvem som helst som har en epostadresse. Motta betaling fra folk som kjøper dine produkter, donasjoner, partnere eller andre.

Konklusjon

PayPal er genialt, rett og slett fordi den utfører sistnevne positive punkt så bra. Den tar noe som kunne vært en svært tungvint prosess, full av potensielle sikkerhets – og personvernproblemer, og gjør det om til noe så enkelt som å sende en epost. Det fortjener PayPal kudos for, og jeg er ekstremt fornøyd med hovedfunksjonene de tilbyr, og kan anbefale dem til hvem som helst.

Joda, noen kritikkverdige kundeserviceforhold og en litt krunglete nettside og trøblete forhistorie med misfornøyde kunder er jo et faktum, men så er PayPal den største elektronisk betalingstilbyderen i verden, og som næringsdrivende på internett har du simpelthen ikke råd til ikke å kunne tilby PayPal til dine kunder.

Jeg vil dog anbefale å tilby andre betalingsmetoder enn bare PayPal fordi det er aldri en god idé å putte alle eggene i én kurv. Du bør også se til å overføre penger så ofte som mulig fra PayPal til bankkontoen din, så du kan få pengene til å jobbe for deg. Man vet jo tross alt aldri når det kan dukke opp nye svindelforsøk og skrekkhistorier, så jeg vil nok tro at pengene står aller tryggest i banken din.

Gå til PayPal her.

Legg igjen en kommentar