Bak kulissene hos Glabladet – hva leserne ikke ser

Det jeg gjør virker ganske lett på utsiden, gjør det ikke? Jeg bare skriver artikler og tjener penger? Nesten litt for godt til å være sant, eller hva? Vel, det kreves en god del arbeid utenom bare å produsere artiklene. Kvalitetsinnhold er den aller viktigste faktoren, men dette alene er ikke nok. Innholdet er bare en brikke i puslespillet.

Så hva gjør jeg når jeg ikke skriver bloggposter? Hva jeg gjør og hvor ofte jeg gjør ting varierer fra uke til uke, men her er noen av aktivitetene jeg gjør:

  • Markedsføring. Det første jeg gjør etter å ha publisert et nytt innlegg er å gå til nettsiden Kudos.no. Kudos er faktisk den nest største trafikkilden min. Jeg legger ut mitt siste innlegg der, før jeg beveger meg over til Bloggrevyen. Der legger jeg også ut mitt siste innlegg. Når det er gjort går jeg som regel til MSN Reporter og legger ut saken der også. MSN Reporter er en litt tungvint prosess fordi man må godkjenne innleggene via mail, men alle monner drar, så det er absolutt verdt det. Ved noen tilfeller legger jeg ut min siste sak på Nettby, som for tiden faktisk er min aller største kilde til trafikk. En sjelden gang linker jeg også til Dagbladet eller VG, og benytter meg av Twingly, som sørger for at linken til min artikkel havner nederst i deres artikkel. Men ettersom landets to største nettaviser sjeldent skriver om gla’saker, er det svært sjeldent relevant for meg å linke dit. Men de gangene jeg gjør det, viser det seg nesten alltid å være en stor trafikkilde.
  • Kommunikasjon. Jeg sender eposter, har telefonsamtaler, lar meg intervjue av bloggere og aviser, deltar i forumdiskusjoner og kommenterer andre bloggeres innlegg. Dette opprettholder kontakten med samarbeidspartnere og kan være med på å stifte nye bekjentskaper. Selv om kommunikasjonen i seg selv ikke er inntektsbringende, leder mye av det til nye inntektsbringende muligheter.
  • Feedback. Jeg får mye feedback gjennom kontaktskjemaet, og jeg leser alt sammen. Jeg prøver å svare på alt, men det er ikke alltid lett. Det er hyggelig å lese folks historier om artiklene som virkelig fikk dem til å innse nye muligheter, samt generelle tilbakemeldinger om at de syns idéen min er genial og har lyst å inngå diverse samarbeid i den forbindelse. Ofte får jeg forespørsler om å komme med råd og tips til konkrete situasjoner. Jeg finner det utrolig givende at folk setter så stor pris på det jeg skriver i artiklene at de kommer til meg for hjelp. Hvis denne etterspørselen fortsetter vil det bli for mye til at jeg kan takle alt, men jeg har hatt i tankene å starte egen coachingvirksomhet etterhvert.
  • Optimalisering. Jeg jobber stadig med sidens design, og tvister og tweaker en del på linker, plasseringer og farger på Adsense og annonser, tester forskjellige plugins og den slags. Jeg har bl.a. lagt til muligheter til å printe ut mine artikler, sende dem til en venn, dele med folk på Bloggrevyen (i håp om å slippe å alltid gjøre dette selv) for å nevne noe. En av de siste virkelig store tingene jeg la til var en shoppingavdeling hvor man kan handle Glabladet-relaterte produkter. Mange av tingene jeg forandrer på er av så liten betydning at folk flest ikke alltid legger merke til det. Men jeg jobber ofte mye med optimalisering i de periodene hvor jeg ikke har skrevet et nytt innlegg på en stund. En annen ting verdt å nevne er at jeg bruker WP-pluginen All in One SEO Pack, som sørger for at siden min gjør det bra i søkemotorer som Google. Av fremtidige ting som står på planen kan det nevnes å legge til et eget Glabladetforum og å skrive noen ebøker.
  • Produktevaluering. Jeg leser bøker, ser DVD’er, hører på audioprogrammer og tester nye tjenester og produkter med tanke på eventuell omtale/anbefaling på Glabladet såvel som å få ny innsikt innenfor feltet for meg selv. Produkter som imponerer meg vil legges i Glabladets shoppingavdeling, mens produkter som ikke «møter mine standarder» enten ikke nevnes, eller simpelthen får et ærlig blogginnlegg hvor jeg sier hva jeg mener. Jeg anbefaler aldri et produkt hvis jeg ikke får tatt meg tid til å gjøre en skikkelig gjennomgang først. Jeg gjør også et poeng av å snakke med virksomhetens daglige leder/sjef/gründer før jeg inngår en ordentlig avtale.
  • Artikkelprioriteringer. Å velge ut hvilken artikkel man skal skrive neste gang er ikke bare-bare. Ofte når jeg skriver en ny artikkel får jeg flere idéer til andre potensielle artikler. Jeg prøver å skrive artikler som kommer leserne til nytte, og som samtidig er inntektsbringende. Jeg prøver også å skrive artikler i en fornuftig rekkefølge i forhold til hverandre, noe som ikke alltid er lett. Dette er dog ikke så viktig fordi mange lesere som kommer her for første gang ofte hopper litt rundt og leser mange forskjellige artikler. «Relaterte artikler«-pluginen spiller en viktig rolle her.
  • Regnskapsføring. Av alle inntekter jeg får må jeg betale skatt. Dette fordi det jeg driver med ikke kan anses som en hobby ettersom det er det eneste jeg gjør. Det er sånn jeg tjener til livets opphold, og da skal selvsagt staten ha sitt. Å føre regnskap er litt utfordrende. Jeg har faktisk ikke satt meg ordentlig inn i alle detaljer rundt dette enda. Jeg har bare en rotete liste over alt som skal føres inn der etterhvert. Definitivt ikke den gøyeste delen ved å drive business, men likefullt en høyst nødvendig del. Jeg vil tro at dette går lettere etter å ha gjort det første gang, det gjelder egentlig bare å komme i gang.
  • Og mye annet…

Det er altså ikke bare å skrive innlegg, og vips så tjener jeg penger. Du har kanskje hørt uttrykket «If you build it they will come». Det er bare sant dersom du gjør hjemmeleksene dine ordentlig først. For min del liker jeg ikke engang å kalle dette en blogg. Derfor kalte jeg det ofte en «nettavis» i begynnelsen. Ingen av delene er helt riktig. Dette er en form for business, eller forretning. Omtaler jeg det som en «blogg» sender det fort ut feil signaler til folk. Du skulle sett naboene våre første gang vi ble introdusert for hverandre.

Naboene: – Hva jobber dere med da?
Renate: – Jeg jobber på Voice of Europe. :)
Meg: – Jeg, eh… driver en blogg… *kremt*
Naboene: – … :? …Okey… :)

På innsiden av Google Analytics

Google Analytics er et suverent verktøy. Du får ganske god oversikt over statistikk på siden din ved å bruke det. Jeg kan f.eks. finne ut hvilke artikler som har vært mest lest i et gitt tidsrom, hvor mange besøk de har, eller hvor trafikken min kommer fra. La oss se hvor mye trafikk jeg fikk fra de sosiale nettverkene og pingtjeneste jeg nevner øverst i artikkelen.

I tidsrommet 1. juli til 27. august f.eks, var Nettby min største trafikkilde, og sto for 33,76% av alle mine besøk. Kudos var på andreplass og sto for 12,15% av trafikken. Mens «(direct) / (none)» lå på en 3. plass og sto for 9,78%. Det siste inkluderer de som har besøkt Glabladet via å trykke det inn direkte i adresselinjen eller via en link fra MSN og den slags.

Neste på listen er VG.no som ligger på en 6. plass over mine største trafikkilder. Bloggrevyen ligger på en 8. plass, og intervjuet i BT har gjort sitt for å trone BT på en 9. plass. Helt nede på en 14. plass ligger MSN Reporter, og Dagbladet ligger på 20. plass.

Alle de andre plassene som ikke ble nevnt nå besto av diverse blogger som har linket til en artikkel jeg har skrevet. Ikke så mye mening bak å gi dere denne infoen, annet enn å vise hva Google Analytics kan brukes til. Selv følger jeg aldri med på sånn statistikk, men det er jo interessant at det er mulig å finne det ut.

Det er i hvert fall mulig å tjene gode penger på å blogge, og jo lenger du holder på, jo større blir du. Flere og flere linker til deg, og du blir personlig mer dreven på å spille bloggespillet riktig. Alt dette kommer med tid og tålmodighet. Jeg har ikke holdt på i stort lenger enn 7 måneder, og tjener allerede brukbart ved å utføre de tingene jeg listet opp i denne artikkelen. Det er ikke godt å si hvordan inntekten er om et år, men at den er betydelig høyere er jeg ikke i tvil om. Skal du leve av å blogge, bare hopp i det. Med de rette teknikkene, taktikkene, strategiene og en god dose tålmodighet, kan hvem som helst tjene gode penger på blogging.

Legg igjen en kommentar