Ditt mål bør være profitt, ikke trafikk

En feil mange nye bloggere og internettgründere gjør er å nesten ensidig fokusere på trafikk til siden. Her er logikken de følger:

  1. Bygge en nettside
  2. Jobbe til den får store mengder trafikk
  3. Finne ut hvordan tjene penger på trafikken

Dette kan kanskje fungere hvis man er heldig, men det er definitivt ikke den beste måten å gjøre det på. Det er mange nettsider som har gått konkurs til tross for millioner av månedlige unike brukere. Hvordan kan dette ha seg? Enkelt: De kunne ikke tjene penger på tjenesten på en effektiv måte, samt at vedlikehold av servere og ansatte ble en altfor dyr affære.

Selvsagt er trafikk absolutt nødvendig på internett, men det bør anses som et middel til et mål – ikke målet i seg selv. Ville du helst hatt en side som mottok 50 millioner unike brukere månedlig som tjente 25.000 kroner i profitt, eller en side som mottok 20.000 unike brukere månedlig som tjente 250.000 kroner i profitt?

Så snart du begynner å utarbeide en idé til en ny webside eller et nytt produkt, er det essensielt at du finner ut hvor profitten skal komme fra. Her er noen spørsmål du bør stille deg selv:

  • Hvem kommer til å få verdi av min tjeneste/mitt produkt?
  • Hvem kommer til å betale for det?
  • Hvordan kommer de til å betale?
  • Hvor mye kommer de til å betale?
  • Vil mine utgifter være lavere enn mine inntekter?

Husk at det du sikter etter er profitt, ikke trafikk. Dette er et av de viktigste prinsippene innen business, etter min mening. Selv om det er «enkel logikk» blir det altfor ofte oversett og fører dessverre til at mange kommer skeivt ut fra starten av.

Legg igjen en kommentar