Noen gang følt deg hemmet pga. alle tankene og idéene og oppgavene du har foran deg? Dump dem!
Det er vanskelig å velge et sted å begynne når du har overveldende mange tanker i hodet på en gang. Dette fører som regel til at ingenting eller minimalt blir gjort. Med andre ord: Dårlig produktivitet.
Men det finnes en enkel øvelse du kan gjøre for å nærmest våkne opp produktiv. Du kan foreta en «mental opprydning» ved å skrive ned alle tankene dine.
Poenget her er å få alt ut av hodet og ned på papir, så du kan stoppe å tenke på det. Som selvstendig næringsdrivende, eller bare menneske, har vi haugevis med ting å holde styr på.
Da jeg flyttet hjem til Bergen for en drøy måned siden, hadde jeg en rekke ting som måtte gjøres. Sette flyttelasset på plass, ommøblere det gamle gutterommet, bytte adresse og mange andre rare ting. Og dette inkluderer ikke engang businessrelaterte oppgaver.
De første ukene prøvde hjernen min å samle sammen alle tingene som måtte gjøres og lagre dem til senere. Jeg kunne bli tilfeldig påminnet ting som skulle gjøres ved å se en spesiell gjenstand eller få en spesiell mail. Slikt fører til økt stress fordi hjernen konstant føler at noe bør gjøres, uten å faktisk få noe gjort.
Hjernedumping
Noe som kan hjelpe er altså å finne et A4-ark og skrive ned absolutt alt du kommer på som skal gjøres. Du trenger ikke begrense deg til oppgaverelaterte tanker. Skriv ned alle andre tanker du får også, hvis du føler du må det.
Dette kan ta litt tid, avhengig av hvor mye du har i hodet.
Når du er ferdig bør du føle deg litt bedre fordi du ikke lenger er avhengig av hjernen for å holde styr på alle oppgavene. Et A4-ark har tatt seg av den jobben, sånn at du igjen kan begynne å fokusere på det som haster mest.
Personlig har jeg opplevd dette som en stor lettelse og befrielse.
Du kan ta dette et steg videre, og organisere listen din. Finn f.eks. de 10 viktigste tingene som bør gjøres snarest. Finn også de tingene som er utenfor din kontroll, og sett dem til side/glem dem.
Deretter kan du dele listen opp i kategorier som «husarbeid/hjemme», «business», «sosialt», etc. Herfra kan du rangere oppgavene fra mest viktig til minst. Og etterhvert som du begynner på oppgaver og fullfører dem, kan du få lov å streke en stor, fet strek over dem. (Aah, digg.)
Denne teknikken løser neppe alle dine problemer, men den hjelper faktisk veldig til å gi deg litt mentalt pusterom. Er du en kontrollfreak som prøver å holde oversikt over alt som foregår i hodet ditt, vil denne teknikken komme godt med.
Jeg foreslår at du setter av en time i dag for å «hjernedumpe» alle tankene og oppgavene du har i hodet, og la papiret overta ansvaret for oversikten. Sørg for å skrive ned den minste ting, som å «kjøpe brød», «blogge om X» og «legge til Glabladet i din RSS-leser«.
Det var alt jeg hadde for i dag. Jeg er klar for neste oppgave.