Er du sikker?

Uansett hva ditt «spesialområde» er – musikk, film, datakunnskap eller noe helt annet: Når du blir henvist til som «ekspert» bør du være sikker.

Mange går nesten til daglig glipp av store sjanser til å glitre med sin kunnskap fordi de bagatelliserer og undervurderer seg selv. «Neeeh, jeg har da ikke sååå god peiling» er en gjenganger. Pang! …du gikk glipp av sjansen din. Du sendte akkurat ut et kraftig signal fra usikker-tårnet, og alle mottakerne i rommet fikk meldingen frem klart og tydelig. Tabbe!

Hvorfor ikke benytte anledningen til å vise hva du er god for? Jeg snakker ikke om å fake, men å faktisk gå løs på situasjonen med verdigheten i behold. Du trenger ikke engang å vite svaret på det nøyaktige spørsmålet du får (ingen vet alt), men du kan benytte anledningen til å tenke kjapt, og raskt manøvrere inn på noe annet innenfor samme felt. Si det som det er, at du ikke vet svaret på akkurat det, «men… [fyll inn overveldende, genial setning]«.

Så sant du ønsker å opprettholde andres inntrykk av hvem du er, bør dette være en «no-brainer».

Du kan nå uendelig langt ved å høres sikker ut. Du kan faktisk påvirke mennesker du selv anser som «langt mer suksessfulle» enn deg selv. Den som høres mest sikker ut i en samtale vil alltid påvirke den andre.

Prøv selv. Observer andre mennesker du ser på som innsiktsfulle og sikre i sin sak. Lær av dem og prøv ut samme fremgangsmåte på andre. Hvis du er en selger kan denne egenskapen komme godt med. Du vil alltid ha et tonn av gode grunner til hvorfor kunden skal kjøpe ditt produkt.

Merk at jeg snakker ikke om å manipulere andre personer her. Jeg snakker om å tørre å vise frem den kunnskapen du har. Jeg har mange ganger i livet holdt inne informasjon fordi jeg ikke var tøff nok til å være meg selv. Kanskje visste jeg svaret på det noen diskuterte. Omstendighetene var avgjørende for hvorvidt jeg turde å si noe eller ei.

Usikkerhet er en stor turn-off. Enten du skal imponere noen av det motsatte kjønn, selge noe til en kunde eller innlede et samarbeid med en forretningspartner. Se på deg selv som ekspert innenfor det du snakker om. Kommer du ikke på mer å si, prøv å styr samtalen elegant over på et område du er mer komfortabel med. Legg ned usikkerhets-tårnet og begynn å sende på «bombesikker-frekvensen» i stedet.

Gjør det selv og la det være begynnelsen på reisen mot å få det som du vil. :)

Legg igjen en kommentar