Gått konkurs? Flott – du fortjener det!

De siste månedene, spesielt etter den såkalte «finanskrisen» har jeg observert i media at flere og flere småbedrifter går konkurs. Kanskje du som leser dette er en av dem. Eller kanskje du kjenner noen. Vel, til deg vil jeg si: Flott! Dette er en unik sjanse til å analysere hva som gikk galt og ut ifra denne kunnskapen legge planer for hvordan du kan gjøre det bedre neste gang.

Okey, du må kanskje motta arbeidsledighetstrygd en stund, eller enda verre: Gå tilbake til en vanlig jobb… :(

Du syns kanskje til og med det er urettferdig og vanskelig for små bedrifter. Og jeg er enig i at de kunne gjort det lettere for oss på enkelte områder. Men likevel, ikke skyld på noen andre enn deg selv dersom du har gått konkurs! Du vil kanskje ikke høre dette, men sannsynligvis er det en indikator på at du ikke klarte å levere nok verdi som folk faktisk virkelig trengte.

Er løsningen da å gi mer penger og støtte til de som ikke klarer seg i dagens marked? Nei, tvert imot tror jeg det bare bidrar til å helle mer bensin på et bål av kaos. Har du allerede lån og gjeld er sjansen stor for at du bare vil få mer av det dersom du får midler til å «drive videre». Ikke bli for følelsesmessig engasjert i din kjære idé som var så storslått at den slo feil. Innse at du har levert middelmådighet folk ikke trenger og vær glad du gikk konkurs da du gjorde, før du rakk å gjøre mer skade! Ja, du leste riktig…

Hvis du ikke kan få bedriften til å gå rundt gjør du mer skade enn nytte for deg. Det er den brutale sannheten, både for deg selv, din familie og omverdenen. Så lenge du går i pluss bør du ta det som en indikator på at du i det minste leverer verdi for noen – verdi som settes pris på. Hvis du vil øke suksessen bør du rett og slett sette deg ned og tenke på hvordan du kan levere enda mer verdi til enda flere folk.

Ikke hopp ut i noe nytt uten å foreta en liten «markedsundersøkelse» på hvorvidt folk faktisk trenger/bryr seg om det du planlegger å tilby. Det spiller ingen rolle at du tror du har verdens beste produkt eller idé. Og for å finne ut om andre er enige med deg bør du som sagt undersøke markedet.

Et eksempel på en enkel markedsundersøkelse

Som blogger har jeg gått i pluss siden jeg startet i februar 2008. Jeg innrømmer dog at inntekten ikke alltid er mye å klare seg på og det hender jeg har det ganske trangt økonomisk til tider. Men det gir meg den friheten jeg vil ha og jeg slipper å tigge på sosialen. Been there done that, og de fleste som vet hva jeg snakker om vet godt at det ikke er den beste følelsen i verden…

Min utfordring er derfor å finne ut hvordan jeg kan skape enda mer verdi til enda flere mennesker. Jeg har store mål og ambisjoner og jeg tenker kontinuerlig på hvordan jeg kan nå mine inntektsmål. Men igjen spiller det ingen rolle hva jeg «tror» folk trenger. Jeg må vite det.

For å finne ut av det kunne jeg ganske enkelt sendt ut en enkel epost til hele nyhetsbrevlisten min. La oss si jeg hadde en idé om et produkt eller en tjeneste for bloggere. Jeg kunne simpelthen spurt noen enkle spørsmål om f.eks. hva mine bloggkursdeltagere sliter mest med, hva de vil vite mer om, hva de syns om idéen min og hva de ville betalt for det. Bare hvor stor prosentandel som faktisk svarer ville gitt en viss indikator på hvorvidt mennesker faktisk bryr seg om denne potensielle verdien. Sender jeg ut mail til 1000 personer og får 3 svar, ville jeg definitivt prøvd noe annet. Skulle jeg klare å få nesten 100 eller mer, ville jeg tatt det som et veldig godt tegn.

Er du blogger, og enda ikke har innsett verdien av å ha en nyhetsbrevliste, burde du hatt en omgang juling. Spesielt hvis du har mottatt bloggekurset mitt hvor jeg har mast mye om hvorfor du trenger det. Selv bruker jeg en tjeneste som heter Aweber, og ja, det koster meg «hele» $19 pr. måned (ca. 120 kroner). Høres ut som mye penger, ikke sant? Spesielt når det er snakk om et månedlig beløp? Vel… Innfør tipsene mine og bruk nyhetsbrevet ditt riktig og jeg lover deg at du tjener mer. Jeg hadde ikke brukt 120 kr. hver måned hvis jeg gikk i tap.

Av konkursen du har lært – til suksessen du vil komme…

I stedet for å hate regjeringen, stemme på partier som lover økt støtte til folk som driter seg ut og generelt bli en smerte i rompen til alle du omgås, chill! Ta deg et pust i bakken og tenk på hva du har opplevd som en lekse lært «the hard way». Jeg garanterer deg ikke at du blir mer suksessfull på neste forsøk. Kanskje går du like loddrett på trynet enda en gang, tilsynelatende uten å ha lært av dine feil. Men dette betyr bare at du lærer litt sakte! Hvis du virkelig vil noe, lar du deg ikke stoppe av å feile om igjen og om igjen.

Tenk på den første suksessfulle personen du kan komme på. Var det Donald Trump? Idar Vollvik? Walt Disney? Jeg garanterer deg at alle disse har feilet også. Deres suksess var ikke noen tilfeldighet. Jeg har ikke kildene foran meg, men Google det gjerne hvis du vil vite mer. Alle feiler. Det er den eneste måten vi kan lære på. Samfunnet vi lever i nå er bygget på milliarder av feilbegåelser, som til slutt førte til suksess! Thomas Edison fant 1000 suksessfulle måter å IKKE finne opp en lyspære på – før han lyktes! Det er også en måte å se det på, eller hva?

Snu det negative til noe positivt, lær av dine feil og husk at nedgangstider er gode tider… for gründere!

Legg igjen en kommentar