Hvilken utenlandsk problogger er du?

Jeg har studert en rekke utenlandske «probloggere» og sett på hva som gjør at akkurat disse skiller seg ut i forhold til andre. En ting kan jeg si med en gang: Ikke prøv å kopier det de gjør . Cluet er å finne ut hva de gjorde før. De begynte jo nemlig sine karrierer som deg og meg. Men et eller annet sted på veien, tok de et stort hopp, og begynte å tjene bøttevis med kroner på bloggene sine.

Hva var hemmeligheten? Hvordan begynte disse å tjene formidable årsinntekter på en måned, kun ved hjelp av å blogge? Det skal vi se nærmere på.

Eksempel #1: John Chow

La meg dele mitt synspunkt på den egentlige grunnen til hvorfor John Chow håver inn penger. Han har lykkes med å utgi seg for å være en «dot com mogul» (hva nå enn det betyr, noen som vet?). Ingen andre erklærte ham det. Han erklærte seg selv som «John Chow, the dot com mogul, som tjener penger på å røle om hva jeg vil, og ikke engang Google kan stoppe meg!»

Word-of-mouth har dermed spredt seg som ild i tørt gress. «Hva? Tjene penger på å skrive om det han vil? Hvordan er det mulig?!» skaper som regel større oppmerksomhet enn «Han der skriver virkelig gode tips om skatteregler. Han tjener av og til litt penger på annonsene sine.»

Ser du forskjellen?

Folk besøker dermed bloggen hans for å finne ut hvordan i svarte granskaugen han tjener penger, uten å innse at han tjener penger nettopp fordi de er der i utgangspunktet! En usedvanlig god sirkel, altså. :twisted:

Innleggene hans ser ikke alltid ut som «mye å skryte av» og skaper tilsynelatende liten verdi. Men det er bare på overflaten. I realiteten sprer John Chow utrolig mye verdi i bloggosfæren. Og måten han gjør det på gjør ham nærmest til et vandrende geni. Han er et eksempel på at hvem som helst kan lykkes. Du trenger ikke superkrefter for å klare det. Du trenger bare å kjøre på!

John har klart å tiltrekke seg annonsører, omtaler, hatt mange konkurranser og gitt blogging et ansikt også utenfor bloggosfæren. Han har også inspirert haugevis med mennesker, og det fremfor noe annet, er hvordan han skaper verdi.

Eksempel #2: Darren Rowse

Darren Rowse er mannen bak problogger.net. På overflaten kan han kanskje minne om John Chow, men Darren tjener penger på en helt annen måte. Han fokuserer nemlig på å lære nye og gamle bloggere hvordan de kan forbedre bloggingen sin, et steg av gangen. Han blogger om å blogge.

Hvordan skiller disse to seg ut? Vel, Darren har jeg bare anbefalt til folk som trenger hjelp til bloggrelaterte ting. Hvis jeg derimot ville fortalt deg om en utrolig historie om å tjene penger på internett, ville jeg fortalt om John Chow.

Når folk flest leser Johns blogg innser de at det ikke kreves superutenomjordiske, umenneskelige styrker for å lykkes innen blogging, og dermed blir de inspirert til å prøve selv. Når de da først er i gang med bloggingen ville jeg anbefalt Darren Rowse, som blogger mer om detaljerte steg-for-steg-guider om ting du trenger å vite, eller kan ha nytte av innen blogging.

For å tjene penger på Darren-måten, må du velge deg en nisje og bli dominerende i bransjen på å lære andre om ditt felt. Hvis du f.eks. starter en blogg om Photoshop-ferdigheter måtte du ha skrevet 2-5 daglige poster relatert til å forbedre Photoshop-ferdigheter.

Eksempel #3: Steve Pavlina

Steve Pavlina viser oss enda en mulig måte å tjene penger på blogging. Steve bruker sin blogg som et medium til å levere sin beskjed. Steve er personlig utviklingsekspert og har simpelthen valgt blogging som kommunikasjonsform, og når ut til uendelig mange lesere hver måned.

Steve tjener ikke penger ved å publisere månedlige inntektsrapporter for å inspirere andre til å begynne med blogging (slik som John Chow). Han tjener penger fordi han har bygget opp et massivt arkiv med tonnevis av kvalitetsmateriale relatert til personlig utvikling, som han gir bort gratis.

I motsetning til Darren blogger Steve sjeldent om blogging i seg selv. Han er ikke her for å få folk til å begynne å blogge. Han er her for å få folk til å vokse og bli mer bevisst.

Hva kan vi lære av disse eksemplene?

Én ting har disse 3 tilfelles. De tjener alle et sekssifret dollarbeløp i året på bloggingen sin. Men de gjør det på totalt forskjellige måter. Forskjellen ligger i hvordan de bringer verdi og til hvem.

Dette bør være hovedbekymringen din når du skal finne ut hvordan du vil «pengifisere» bloggen din. Hvilke WordPress-plugins du skal bruke er ikke i nærheten av like viktig som å vite hvem du skal skape verdi for, hvordan du skal dra trafikk, og hvordan du skal få folk til å komme tilbake.

La oss si du bygde deg opp en blogg som John eller Darren eller Steve, og du fikk trafikken tilsvarende det de får osv, men du ikke hadde noen «pengifiseringsprosess» fordi du ikke visste hvilken plugin du skulle bruke, eller om det var lurest å bruke Adsense eller Tradedoubler. Hvis det var tilfellet kunne jeg vist deg hvordan du kunne tjent 150 000 kr./mnd. i løpet av 15 minutter. Å bygge verdi og et publikum er den vanskelige delen, ikke å installere plugins.

Hvilken av disse fremgangsmåtene beskriver deg best?

…og hvilken tilnærming mener du jeg har brukt? :P

Jeg føler i hvert fall selv at jeg har gått frem på samme måte som sistnevnte eksempel; Steve Pavlina. Det var hans eksempel som virkelig fikk meg til å bestemme meg for blogging. Siden dag 1 har jeg villet blogge om personlig utvikling, siden det er et tema jeg brenner for. Jeg har lagt vekt på å tilby kvalitet fremfor kvantitet, og har derfor ikke oppdatert bloggen like ofte som f.eks. John Chow (opptil flere ganger om dagen).

However… Jeg har i det siste tenkt mye på om min nåværende fremgangsmåte er den «riktige» for meg. Ettersom jeg ikke har en jobb utenom bloggingen, ønsker jeg å få fortgang i sakene på denne bloggen, samt å fornye den i takt med de nye opplevelsene jeg selv opplever for tiden, etter å nylig ha kommet tilbake til Bergen osv. Det som funket før funker ikke nødvendigvis like bra nå.

Fremover vil jeg derfor trolig prøve eksempel #1; John Chow-metoden å blogge på. Det vil dog bli en blanding av den samme gamle måten, men med flittigere oppdatert innhold og kortere, lettere innlegg i blant. Jeg skriver en mer detaljert post om dette i morgen. Jeg føler at det er på tide å ta neste skritt i bloggekarrieren min, og ser på tiden fremover som et aldri så lite eksperiment.

Jeg har i hvert fall bevist for meg selv at det ikke bare er mulig å tjene penger på blogging, affiliatemarkedsføring osv, men også at det er jævlig gøy! :)

Og når jeg da presterer kunststykket å bli omtalt som «Norges eneste problogger» fra høyeste bloggehold, velger jeg nå å benytte meg av den anledningen til å la min suksess opptre som en inspirasjon for andre, fremfor å fnyse av den slags titler, som jeg også(!) opprinnelig presterte å gjøre.

Uansett hvilken innfallsvinkel jeg ender opp med, vet jeg i hvert fall hva primærmålet mitt med denne bloggen alltid vil være: Å hjelpe andre mennesker med å finne seg selv, følge sine drømmer og øke bevissteten til folk der ute.

…fordi gode råd er gratis. ;)

Legg igjen en kommentar