Hvor mye skal jeg ta betalt for annonser?

Et av de spørsmålene jeg får oftest fra nye bloggere er: «Hvor mye kan jeg ta betalt for annonser?». Ofte kommer dette spørsmålet på bakgrunn av at en potensiell annonsør har vist sin interesse. Dessverre har jeg ikke alltid hatt noe godt svar på dette spørsmålet, fordi det er så mange variabler som spiller inn. Unike besøkende, sidevisninger, relevans for annonsørene og mye mer.

Det finnes ingen fasit på dette spørsmålet. Man må bare se seg om og gjøre litt research for å finne ut hvordan man kan ta en passelig «Gullhår»-pris, uten å hverken ta for mye (skremme annonsørene vekk) eller ta for lite (legge igjen penger på bordet).

Etter å ha studert haugevis med annonsepriser i forhold til uendelig mange av disse variablene har jeg kommet frem til en formel som funker for meg:

Kostnad for annonseplassen delt på eksponering annonsen vil få.

For å definere denne eksponeringen kan man bruke unike besøkende, «vanlige» besøkende eller sidevisninger. De fleste bloggere bruker sistnevnte. Du kan finne ut hvor mange sidevisninger du har ved å benytte statistikkverktøyer som Google Analytics (som må implementeres manuelt) eller et innebygd statistikkprogram fra hosten din, som f.eks. Awstats.

I tillegg er det vanlig å måle sidevisninger per tusende, også kjent som CPM (Cost Per Mille) (Mille er det latinske ordet for tusen).

Hva betyr alt dette? At når vi snakker om «kostnad for annonseplassen delt på eksponering«, snakker vi om kostnad per tusende sidevisning.

Et par eksempler

La oss si at vi har to blogger. Den ene tar kr. 1,000,- for en 468×60 toppbanner, mens den andre tar kr. 2,000,- for samme plass. Det høres utvilsomt ut som at førstnevnte gir det beste tilbudet og mest valuta for pengene, sant? «Det er jo halv pris!»

Så enkelt er det selvsagt ikke, fordi verdien annonsøren får for pengene avhenger av en rekke faktorer, hvorav den aller viktigste er hvor mye månedlig trafikk bloggene får.

Hvis den første bloggen får 50,000 sidevisninger pr. mnd, mens den andre genererer 300,000 sidevisninger pr. mnd, vil enhver annonsør få mer valuta for pengene ved å bestille annonseplassen hos den andre bloggen, selv om annonsen koster dobbelt så mye.

La oss regne ut hvilken CPM (kostnad per tusende) hver av disse bloggene har: I den første bloggens tilfelle tar man kjøpssummen for annonsen (kr. 1,000) og deler på tallet 50 (ettersom antall sidevisninger er 50,000). Da finner vi at den første bloggen har en CPM på kr. 20.

Hvis vi tar samme regnestykket for den andre bloggen: 2,000 delt på 300. Da ser vi at denne bloggen har en CPM på kun 6,6 kroner. Dette er en betydelig billigere pris pr. sidevisning i forhold til den første bloggen.

Hva slags CPM bør jeg ta på min blogg?

Hvis bloggen din er relativt fersk eller ikke genererer mange hundretusen månedlige sidevisninger enda, foreslår jeg at du begynner med en CPM på 3 kroner. (Du kan øke CPM’en etterhvert som du får annonsører og flere sidevisninger).

La oss si at bloggen din har 40,000 månedlige sidevisninger. 3 ganger 40 er 120. Dette er prisen du burde ta for de minste annonseplassene dine, f.eks. 125×125. Bruk denne prisen som utgangspunkt til prissettingen for alle dine annonseplasser. Hvis du har større annonseplasser som f.eks. 300×250, som i tillegg er godt plassert, kan du kanskje ta opptil 3-4 ganger så mye for denne, ettersom den er tilnærmet lik 4 125×125-plasser. Dette skulle tilsi kr. 480,- for denne plassen, som gir en CPM på 12 kroner. Har du 468×60 i tillegg, kan du finne en mellomting til denne.

Husk også at dersom du har flere annonser i rotasjon på samme plass, burde dette virke inn på prisen. Så snart du har to annonser på samme plass, vil begge annonsørene kun få halvparten av sidevisningene dine, og dermed er det ikke helt rettferdig at de skal betale prisen for full eksponering.

Du bør også øke prisen på annonser som har en god plassering som f.eks. i headeren eller «blander» seg med innholdet. På samme måte bør du senke prisen for annonser som er i footeren og generelt «below the fold» (noe som betyr at leseren må scrolle nedover for å se dem).

Hvor godt fungerer denne metoden?

Dette er fortsatt ingen «fasit», men jeg har funnet denne modellen for prissetting til å fungere som en god og realistisk måte å sette priser på. Du skal ikke nødvendigvis følge antall sidevisninger slavisk og beregne nye priser hver gang tallet går opp eller ned. Sett gjerne en fikset sum for annonsene basert på CP gjennomsnittlig M. 😉

Forhåpentligvis har du fått noen grunnleggende idéer å ta utgangspunkt i etter å ha lest dette. Det viktigste er at du tester og eksperimenterer selv, og setter priser som virker fornuftige for deg. Det som funker for én blogg trenger ikke nødvendigvis å funke for en annen, og disse metodene trenger ikke nødvendigvis funke like bra for alle.

Hva slags metoder har du brukt for å sette annonsepriser? Har du andre forslag enn dette?

Legg igjen en kommentar