Hvordan dra massiv trafikk fra Facebook på under en uke

forrige innlegg fortalte jeg at Deltidspoker har fått over 1350 medlemmer på en Facebook-side på under en uke. Nå skal jeg fortelle hvordan han gjorde det. (Det er en fordel at du har lest det forrige innlegget før du leser videre!)

Jeg har tidligere blogget om hvordan man lager en side på Facebook, men forvent at noen steg og detaljer kan være annerledes ettersom guiden ble skrevet i januar 2010.

Her er hvordan Deltidspoker opprettet en ny potensiell trafikksluse til bloggen sin via Facebook på under en uke, og hvordan du kan gjøre det samme:

Viktig lærdom nr. 1 – Ha et godt og klart budskap: Deltidspoker hadde et solid innlegg i bakhånd som han kunne legge inn som et notat og linke til tidlig, slik at det var en viss tyngde i gruppen allerede fra start. Dette er det viktigste punktet hvis du vil at medlemmene på siden din skal være målrettede og interesserte. Alle andre omtaler av «fantastiske metoder for å få 100.000 Facebook-fans på under et døgn» vil etter all sannsynlighet dreie seg om tvilsomme metoder hvor «medlemmene» ikke er annet enn et fancy tall, og har null verdi for deg og bloggen/siden du vil henvise til.

Deltidspoker hadde altså et klart budskap i innlegget som han visste det var marked for.

Viktig lærdom nr. 2 – Finn et marked: Ikke bare skyt i blinde her. Gjør litt research. Det finnes saker folk brenner for innen de fleste nisjer. Finn ut hva som kan engasjere folk innen det DU blogger om.

Det sier seg kanskje selv, men noe så lite som å velge et passende bilde til siden, er selvfølgelig viktig. Noe som indikerer klart og tydelig hva siden handler om, noe som utfyller navnet på siden.

Jeg lurte personlig på hvordan Deltidspoker hadde markedsført siden. Hadde han bare delt det på veggen sin og så tok det bare av? Hadde han i tillegg oppfordret sine Facebook-venner til å spre budskapet videre?

Viktig lærdom nr. 3 – Markedsfør relaterte steder: Markedsføring er som regel skudd i blinde, det også. Reklamer på TV, aviser, internett osv, har ingen overhengende sannsynlighet for at de fleste som leser vil være spesielt interesserte, ettersom markedsføringen strekker seg ut til «alle». Deltidspoker delte det først på veggen sin, deretter spesifikt med de vennene det virkelig gjaldt for, for så å tenke «utenfor Facebook» og markedsførte siden på Norges største pokerforum samt andre relevante forum. Dette var lett for ham da navnet hans er kjent i samfunnet. Han fant altså relevante steder for markedsføring der det var stor sannsynlighet for at mange ville være i målgruppen.

Viktig lærdom nr. 4 – Gi folk et incentiv til å bli medlem: Det er veldig smart å ha premier for antall tilhengere. Deltidspoker ga vekk en 33$-turnering ved 1000 tilhengere og gir vekk et pokerbord (sponset) til 2000,- ved 5000 tilhengere. Han er også i dialog med flere aktører om enda større premier. Det gjelder altså å være litt aktiv og kreativ her!

Ettersom han har et budskap og formål som folk brenner for, blir neste lærdom enkel:

Viktig lærdom nr. 5 – Oppretthold aktivitet og engasjement på siden: Hold medlemmene oppdatert på fremgangen til siden, som:

  • Nye medlemsrekorder (runde tall)
  • Relevante innlegg på bloggen (som sikrer økt trafikk)
  • Etterhvert som siden blir omtalt nye steder
  • Oppdateringer angående premier og vinnere
  • Ha klare og «hårete» mål (vi skal bli størst, etc.) Dette snakker til lagånden til folk og minner nok en gang om det viktige og gode formålet de er der for. Et godt utgangspunkt for at medlemmer gjør det de kan for å spre ryktet om siden.

Sist men ikke minst: Hold SPAM vekke. Både fra lesere og fra deg selv. Ikke ta helt av med oppdateringer på siden, men gjør som listet opp ovenfor, i moderate og fornuftige mengder.

Lykke til med siden din!

Legg igjen en kommentar