Hvordan få en bloggpost til å spre seg viralt

Om et øyeblikk skal jeg gi deg 7 steg for å skrive virale blogginnlegg, men først en liten innføring i hva viral markedsføring er for noe.

Ordet viral brukes til å beskrive ting i forbindelse med virus- og bakteriedannelser. Det vil si at noe kopierer og sprer seg av seg selv.

Følgelig er viral markedsføring definert som et viralt fenomen, der et konsept kopierer og sprer seg av seg selv.

Viral markedsføring går altså ut på å lage et konsept som gjør et slikt inntrykk på den besøkende, at vedkommende får lyst til å dele det med andre.

Et eksempel på viral markedsføring er når du ser en morsom video på YouTube. Du ler og koser deg, og du får lyst til å spre gleden med vennene dine, f.eks. ved å dele den på Facebook eller via e-post.

Et annet eksempel kan være at du leser en knakende god artikkel med et godt og viktig budskap eller nyttige tips.

En Glabladet-leser sendte meg nylig en mail hvor hun pekte på at mange av mine innlegg er godt spredd på steder som Facebook. I den forbindelse lurte hun på om jeg kunne gi henne noen tips.

Og med min «alle skal få»-mentalitet, tenkte jeg selvfølgelig: «Hvorfor ikke gi alle noen tips?!» :D

Så her er 7 av strategiene jeg bruker for å skape virale blogginnlegg:

  1. Finn ut hva folk vil ha
    Hvis du vil at en artikkel skal spre seg viralt, må du skape informasjon som folk allerede søker etter. Bruk minst 15 minutter på keyword research før du begynner å planlegge en viral bloggpost. 

    Søkeord-frasen «Hvordan få bedre selvtillit» hadde i 2008 mange søk men lav konkurranse. Jeg tok for meg temaet i et innlegg, og nå rangerer det som nr. 1 i Google for dette søket.

  2. Gjør det nyttig og verdifullt
    Hvis du vil at innlegget skal spre seg viralt, og bringe deg en konstant strøm av besøkende i en årrekke fremover, må innholdet være ekstremt nyttig. Tenk over hvordan du kan hjelpe leserne å utvikle nye ferdigheter.
  3. Skriv på en spesiell måte
    Et innlegg som sprer seg viralt bør utformes som en samtale med dine lesere. Sørg for å straks knytte bånd til smerten, tvilen eller forvirrelsen de føler. Deretter leder du dem til en steg-for-steg-veiledning som gir et godt utfall. 

    Her er et tips: Trekk leserne dine inn i posten ved å starte med korte setninger og avsnitt. For eksempel kan du si noe sånt som «Jeg kommer til saken om et øyeblikk, men først (…)» og så fyller du inn noe verdifull informasjon før du kommer til poenget.

    Det var faktisk det jeg gjorde i dette innlegget. Og hvis du leser enda, så funker det, tydeligvis. ;)

  4. Skriv en fengende tittel
    Overskriften er viktig. For et viralt innlegg bør du bruke din valgte søkefrase. Det kan også være lurt å utforme overskriften som en fordel, sånn at leseren skjønner at innlegget kan gi svar på noe h*n lurer på.
  5. Gjør innlegget minneverdig
    Innlegget må hoppe ut fra skjermen og gripe tak i leserne, spesielt hvis de klikket seg inn fra en link på et sosialt nettverk. Det er også en god idé å bruke et bilde for å lokke leserne.Pass på at bildet ikke bare en dekorasjon, men at det har et poeng knyttet til innlegget ditt (som du også kan forsterke ved hjelp av en bildetekst).
  6. Innpakningen er viktig
    Et viralt innlegg må være lett fordøyelig. Leserne må være i stand til å skanne det raskt før de leser det. Undertitler og kulepunkt gir et godt utgangspunkt for en enkel skanning.
  7. Spre ordet
    Så snart du har skrevet innlegget, gi det en dytt ut i sosiale medier. Del det på fansiden på Facebook, send ut tweets, nevn det på et relevant forum, mail det til likesinnede bloggere, send det ut til mailinglisten din, etc.

I tillegg finnes det nerdete taktikker for de viderekomne, men de vet jeg selvsagt ingenting om.

Det er mer å si om hvert punkt, men det var alt jeg fikk tid til nå.

Legg igjen en kommentar