Edit 26.03.2013: Jeg har blitt informert om at designet på Altinn har blitt oppdatert, så prosessen og rekkefølgen kan være noe forandret. Ha dette i bakhodet når du følger denne guiden.
Det er ikke med så rent lite stolthet at jeg herved kan meddele at jeg tror jeg klarte å fylle ut næringsoppgave 1, som skal leveres sammen med selvangivelsen når man er næringsdrivende. Skulle et overveldende flertall være samstemte i at min «guide» er feil, skal jeg slette, eller prøve å rette dette innlegget så godt jeg kan.
Dette er det jeg har gruet meg til. Jeg utsatte det til siste liten, og jeg vet at jeg ikke er alene. Jeg håper derfor denne guiden kan være til hjelp for deg som driver et lite firma og som ikke har levert selvangivelse og næringsoppgave via Altinn før. Jeg skal nå prøve å skrive det jeg selv skulle ønske jeg kunne lest før jeg satte i gang. Det som kunne fjernet frykten min og bare la meg hoppe rett ut i det litt tidligere enn «siste liten».
Merk at det er virkelig litt å sette seg inn i. Jeg brukte hele gårsdagen på dette, etter at jeg først i forgårs skrev ferdig regnskapet for fjoråret. Denne guiden tar utgangspunkt i at regnskapet er klart, eller at du i det minste vet summen av inntektene minus utgiftene. Uansett er det selvsagt en fordel å ha orden på regnskap og papirer (bilag, kvitteringer, fakturaer og sånt).
Det skal sies at jeg ikke hadde funnet ut av dette hvis det ikke var for en bok jeg bestilte som tok for seg nettopp dette med innlevering av selvangivelse og næringsoppgave for næringsdrivende. Jeg betalte kr. 215,- for denne, for at du skal få slippe (og for at jeg skulle finne ut av dette i utgangspunktet). Selv om jeg syntes boken gikk litt for fort gjennom delen som handlet om å levere næringsoppgaven elektronisk, trooor jeg at jeg klarte å sette de små grå nok i sving til at jeg fikk det til. (For sikkerhets skyld har jeg ennå ikke faktisk levert selvangivelsen… I tilfelle dette er feil. Jeg har to dager på meg til å finne det ut.)
EDIT 1: Se første kommentar nedenfor innlegget, der jeg har fått bekreftet at denne fremgangsmåten er «godkjent».
EDIT 2: Skal også nevnes at denne guiden ble skrevet i 2009, derfor vil du se årstallet ‘2008’ når jeg snakker om fjoråret. Fortvil ei; guiden er like aktuell den dag i dag.
Før vi begynner på selve gjennomgangen må jeg nesten skissere et fantasifullt eksempel her, som vi tar utgangspunkt i. La oss si at herr Blogge Bloggstad har ført regnskapet for sitt enkeltpersonforetak for fjoråret og funnet ut at han fikk inn nøyaktig 30 000 kroner i inntekter. Dette var «enkle» inntekter fra bloggvirksomheten hans. Han hadde bare solgt litt annonser og tjent litt penger på affiliatesalg, samt utført litt tjenester. Han drev ikke akkurat Statoil, men businessen var likevel betydelig nok til at han måtte betale skatt, som de aller fleste andre. Men, herr Bloggstad hadde også hatt noen utgifter. Ja, nærmere bestemt nøyaktig kr. 10 000,-.
For å oppsummere:
- Blogge Bloggstad
- Enkelt pinglefirma (ENK)
- Inntekt: 30 000
- Utgift: 10 000
- Første gang han fører regnskap
- Kun bevæpnet med en umenneskelig viljestyrke (eller gnitenhet) til å klare alt selv
Merk også at de nøyaktige detaljene vil variere fra firma til firma. Min fremgangsmåte dekker ikke alle postene, fordi jeg, i mitt tilfelle, kun trengte å fylle ut noen av de. Driver du et tilsvarende firma, gjelder trolig det samme for deg, men se an postene underveis og tenk deg nøye om. Dette vil fungere aller best hvis du logger inn på Altinn og går gjennom prosessen samtidig som du leser denne veiledningen. Okey? Flott. La oss begynne.
Slik leverer Bloggstad (og du) inn selvangivelsen og næringsoppgaven via Altinn (forhåpentligvis):
- Logg deg inn på Altinn. Jeg brukte MinID og PIN-koder jeg fikk tilsendt på slutten av fjoråret. Du kan velge mellom flere innloggingsmetoder. Du må vite passordet ditt før du kommer inn, og har du ikke et fra før, må du få et nytt tilsendt via sms eller mail. Dette kan ta litt tid.
- Når du omsider er innlogget, og hvis du logger inn en gang før 31. mai, vil sannsynligvis selvangivelsen din være det første du ser. Hvis ikke; søk på «selvangivelse» i søkeboksen.
- Sjekk at selvangivelsen er riktig. Det er den sikkert.
- Trykk på Næringsoppgave 1 (RF-1175)-fanen øverst på skjermen. På tide å holde tungen bent i munnen!
- Du ser den består av 3 deler, og foreløpig har du ikke fylt ut noe her. Ta én ting av gangen her. Dette er ikke så overveldende som det ser ut. Vi begynner på begynnelsen med del 1: Den første linken heter «0010 Generelle opplysninger«. Klikk her for å se om dine personlige detaljer er utfylt. Hvis ikke, fyller du de inn. Når du er ferdig med det, trykker du «Lagre/Tilbake til forsiden»-knappen.
- Vi er fortsatt på del 1. På 9900 skal du fylle inn driftsinntektene dine. Dette er alle inntektene du kom frem til i regnskapet. Når du har trykket på linken, ser du at du har mange alternativer, men jeg fylte bare inn post 3000 Salgsinntekt og uttak, avgiftspliktig. Her fører du inn inntekten din. Herr Bloggstad fylte inn sine 30 000 penger her. Som du ser har du to felt du kan fylle inn i; Årets verdi og Fjorårets verdi. Etter litt tenking og filosofering som en konsekvens av at jeg ikke ante hvilken av de jeg skulle skrive i (og hva jeg skulle skrive der), kom jeg til en personlig konklusjon om at jeg bare kan drite i «Fjorårets verdi», siden mitt firma ble opprettet i 2008, og jeg antar at «Årets verdi» i denne sammenhengen selvfølgelig gjelder år 2008, siden det er næringsoppgave for 2008 vi stresser med her. Arrestér meg gjerne hvis jeg tar feil, smartinger! (Har du hatt et firma lenger enn dette, er det mulig du må fylle inn noe crap i «Fjorårets verdi», men dette er beyond det denne guiden har kapasitet til å omfatte.)
- Vi er, tro det eller ei, fortsatt på del 1, men vi er snart ferdig. Nå gjenstår post 9910 Driftskostnad. Når du trykker på denne linken, skal du fylle ut det du fant ut via regnskapet at du hadde i utgifter for fjoråret. Her må du selv se nøye på de individuelle postene og sjekke de opp mot hva utgiftene dine gjelder. Herr Bloggstads utgifter gjaldt henholdsvis internett, som skal føres inn i post 6995, og diverse andre ting, som jeg førte inn i 7700 Annen kostnad, fradragsberettiget. Her må hver enkelt bruke sunn fornuft, benytte seg av spørsmålstegnet for å få en beskrivelse av postene, og fylle ut mest mulig riktig.
- YEAH! Del 2. Vi begynner å nærme oss noe. Det beste med hele del 2 for min del, skal jeg si deg hva det var? At jeg ikke trengte å fylle ut en dritt der. (I hvert fall ikke enda, men jeg kommer tilbake til denne posten senere). Jeg har ingen eiendeler verdt å nevne (tror jeg) og gjeld har jeg i hvert fall ikke. Next!
- Nååå skal vi ned på del 3, og HER skal vi foreta avsluttende beregninger. Spennende, ikke sant? Du skal nå fordele næringsinntekt. I herr Bloggstads tilfelle er dette skammelig enkelt: Alt går til han selv. Han har ingen ektefeller eller musefeller. Så, trykk på linken «Fordel næringsinntekt og beregn personinntekt«.
- Her blir det litt tricky. Jeg har allerede vært gjennom prosessen, så jeg husker ikke helt hvordan det så ut her før jeg hadde gjort noe. Men du finner ut av det. Du skal trykke på et eller annet. Du har gjort det riktig når du får opp følgende: «0402 Spesifiser inntekt fra denne næringen og grunnlag for beregning av personinntekt«.
Her får du også opp: A – Type næring, B – Inntekt fra denne næringen og E(?!) – Sum inntekt fordelt på næring. På punkt A velger du en type næring fra listen, eller spesifiserer en egen type næring dersom ingenting fra listen passer (som i mitt tilfelle). På punkt B og E(?!) skrev jeg summen av inntekten minus utgiften på firmaet mitt i 2008. Eller, i herr Bloggstads tilfelle: 30 000 – 10 000, altså 20 000. Bloggstad markerte for at han IKKE ønsket å fordele inntekten mellom ektefeller, og valgte følgende fra droppned-menyen: RF-1224 Skjema for beregning av personinntekt 2008…!…to be continued…Du er IKKE ferdig enda…
Og no, øve te noko heilt anna:
***PAUSEINNSLAG*** ***PAUSEINNSLAG*** ***PAUSEINNSLAG***
***BACK TO WORK*** ***BACK TO WORK*** ***BACK TO WORK***
- Da er det på’an igjen. RF-1224 Skjema for beregning av personinntekt 2008 venter oss, og vi er ivrig etter å komme i gang. (MERK! I svært mange tilfeller blir personinntekten lik næringsinntekten (resultatet)). Når du klikker deg inn på dette skjemaet, må du fylle ut personopplysningene dine. (Ja, jeg vet… igjen!)
- Trykk «Neste». Du ser Nærings ID og beskrivelsen du valgte, og du trykker på «Neste» en gang til.
- Nå er du på «Beregning av skjermingsgrunnlaget». Dette var en lang, fin oversikt ikke sant? Jeg stresset lenge med å finne ut hva man skulle fylle inn her. Så jeg dreit i hele greien, og trykket «Neste». (Seriøst, jeg trengte ikke å fylle ut noe her, det var min konklusjon, men noe annet kan gjelde for deg. Hvis du heller ikke finner ut hva som skal stå der, kan du sikkert trygt hoppe over det!)
- Neste vindu er «Basisberegning». Her ser du summen din stå ferdig utfylt igjen, i øverste post. Ikke gjør noe her heller, trykk «Neste».
- «Lønnsfradrag». Bloggstad har ingen ansatte, så han gir F, og går videre.
- «Beregning av eventuelt lønnsfradrag» sier det seg vel selv at du ikke skal bry deg om. Ikke la deg skremme av det høye tallet som står der. Det er tydeligvis bare «6 ganger folketrygdens gjennomsnittlige grunnbeløp for 2008». «NEXT»!
- Next.
- Neeeext.
- –> Trykk på «Lagre/Gå tilbake». Endelig siste siden!
- Du er herved FERDIG med utfyllingen av «Skjema for beregning av personinntekt»!
Det er noe som heter skjermingsfradrag som jeg ikke aner hva er. Hvis dette er noe du tror du har krav på, burde du rådføre deg med noen som har peiling før du går gjennom dette skjemaet like kjapt som jeg gjorde.
Anyway. Klar for siste innspurten nå? Tenkte meg det.
Du skal nå tilbake til næringsoppgaven. Den aller siste linken i del 3 gjenstår. «Spesifiser årsresultatet og avstem egenkapital».
Tar vi en sniktitt på Blogge Bloggstads resultat nå, skulle det se omtrent sånn ut (kanskje ikke automatisk, men det var sånn jeg redigerte det til) (…Ja… Jeg forandret på det 😯 …Jeg vet… Jeg er gal!):
0421 Årsresultat/aksjer/renter + 20 000
0422 Private forhold og kontantuttak – 20 000 *****
0423 Sum næringskostnader uten fradragsrett – [ Blankt ]
0424 Sum egenkapitalkorreks joner [ Blankt ]
0425 Skattemessig egenkap pr 31.12.2008 = 0
***** = (Dette beløpet vil variere etter hvor mye du har «tatt ut» av inntekten din. Er du en vandrende sparegris og ikke har tatt ut noenting, kan du skrive 0. Er du som meg, og prøver å leve av inntektene dine, kan du sannsynligvis fylle inn hele beløpet.)
Ettersom du selv driver et lite firma uten kompliserte inntekter, avgifter, utgifter, fradrag og vassdrag, bør ikke ditt resultat se så mye annerledes ut enn Blogges. Gjør det det, er det bare å trykke på Endre-knappene til det ligner mistenkelig på eksempelet ovenfor, bare med dine tall.
Nedenfor den listen vil du kanskje se et rødt utropstegn med en tekst lydende omtrent slik: I en korrekt utfylt næringsoppgave skal beløpene i Sum skattemessig egenkapital i balansen (post 9960 – årets verdi) og post 0425 Sum skattemessig egenkapital være like.
Oi da. Du må trykke på Lagre/Tilbake til oversikt-knappen og forandre på post 9960 fra del 2. Gå inn på den og velg post 2050 og skriv inn det samme beløpet som du skrev i 0425. Blogge skriver «0», du skriver kanskje noe annet – avhengig av hva du har stående igjen på konto av inntekten din.
Det er ikke hver dag jeg fører regnskap på dag 1, stresser med innlevering av selvangivelse og næringsoppgave hele dag 2, for så å skrive 2000 ord om hele fuckings prosessen natt til dag 3, etterfulgt av at jeg nå må ta meg en tur til skattekontoret for å ordne med noe skattebetaling jeg *kremt* enda… ikke… har… fått… i… orden. *Host*.
Hva du enn gjør, ikke følg mitt eksempel når det kommer til firmadrift. Jeg håper likevel denne guiden gjorde deg litt klokere.
Nå er du ferdig. Send den inn. På eget ansvar. 😉