Hvordan oppnå større og større suksess

De som har fulgt med på bloggen min en stund kjenner min historie om hvordan jeg valgte å slutte i jobben for å satse på blogging. Utfordringen var å finne en måte å tjene en stabil, og stadig voksende inntekt. Målet var at inntekten alltid skulle være større enn måneden før. Hittil har jeg både funnet gode muligheter til å tjene penger på blogging, samt oppnådd mitt mål om en stadig større inntekt hver måned.

Men hva skjer når inntekten plutselig en måned skyter i taket? Når jeg allerede i begynnelsen av måneden har klart å overgå hele forrige måned på alle punkter? Hva ville du gjort? Du hadde definitivt ikke regnet med det. Hvilken tanker hadde du gjort deg for neste måned? Ville det vært umulig å toppe dette, eller ville du ha gjort alt du kunne for å overgå deg selv nok en gang?

Vel, her ligger et lite dilemma for noen. La meg ta meg selv som eksempel nok en gang. Og la meg ta utgangspunkt i en av de viktigste inntektskildene på bloggen min akkurat nå, som er Adsense. Jeg begynte bloggen min 1. februar og tjente litt over USD 23 den måneden. I mars tjente jeg USD 50, og i april tjente jeg USD 112. Dette vitner om en jevn og fin økning i min Adsense-inntekt.

Men så kom mai, og jeg klarte plutselig å tjene USD 200 før halve måneden var gått. Dersom den resterende halve måneden blir like bra, kan jeg vente meg USD 400 i mai. Det har hittil ikke vært noe problem å oppnå de resultatene jeg har oppnådd. Men betyr dette at jeg nå må jobbe enda hardere i juni, for å danke ut mai?

Hmmm. Det høres jo ut som juni i så fall kommer til å bli en slitsom måned. Hva hvis jeg vil fortsette å flyte på slapphetsbølgen som bare sørger for en «såvidt» liten økning i forhold til forrige måned?

Hva da? Da ville jeg sagt at du er i feil bransje.

Nøkkelen til suksess

Jeg har vært utrolig heldig denne måneden, og opplevd en inntekt som selvsagt er relativt lav for de fleste, men likevel høy i forhold til de foregående månedene mine. En liten eksplosjon, altså. Denne eksplosjonen venter mange på i flere måneder, og ofte år. Det er derfor altfor mange gir seg før de innser det sanne potensialet i det de driver med. De venter og venter, og ser ingen tegn på en «eksplosjon» i inntekten sin. De tenker at de må jo tjene til livets opphold, og slutter dermed før deres egen lille suksess rakk å slå til.

Suksessen i mai betyr kanskje at jeg må jobbe hardere i juni. Jeg kan ikke tillate meg selv å falle for kort for mitt mål, bare fordi mai var så bra. Ovenfor snakket jeg om Adsense-inntekten, men det som virkelig teller, er inntekten bloggen har, sett i sin helhet. Da Adsense er avhengig av klikk fra besøkende, er Adsense alltid en litt usikker inntektskilde (selv om den som oftest viser seg å være ganske sikker likevel.)

Derfor satser jeg stort på det å selge annonser på Glabladet (sjekk ut mai-tilbudet.) Jeg tilbyr alle potensielle annonsører å reklamere for produktene/nettsidene/tjenestene sine på Glabladet, for en langt rimeligere penge enn man må ut med hos de store aktørene, som VG, Dagbladet, Startsiden.no, etc. Faktisk tar jeg meg langt mindre betalt enn aktører som har betydelig mindre trafikk enn meg selv også. Skal ikke nevne navn, men jeg vet om flere.

Jeg tilbyr Glabladet som annonseplass for de som ser potensialet og nødvendigheten av det å ha en «gladnyhetsplass», med et stadig økende antall personlig utviklings-bevisste lesere. Og jo nærmere annonsørens produkt er det Glabladet skriver om, jo mer aktuelt vil det være for denne aktøren å velge nettopp Glabladet som annonseplass. Produktet i seg selv trenger ikke å ha noe direkte med det Glabladet skriver om å gjøre, så lenge det skinner gjennom at annonsøren tilbyr noe av verdi, og er fundamentalt opptatt av at brukeren virkelig får noe verdifullt ut av dette produktet.

Og i den store sammenhengen er dette en vinn-vinn-vinn-situasjon:

  • For deg, leseren, som blir presentert for et produkt som kanskje er i din interesse,
  • for meg, eieren av nettstedet, som tjener penger for å drive siden videre,
  • for annonsøren, som potensielt får mange flere kunder de ellers ikke ville fått.

Det er hyggelig om Adsense-inntekten i juni overgår den i mai. Men det er inntekten bloggen har i sin helhet som virkelig teller. Denne skal jeg fortsette å overgå i juni, og deretter juli, osv. Hvorfor? Fordi dette rett og slett er måten ting baller på seg. Hvis jeg ikke oppnår disse målene, har jeg ikke gjort jobben min. Gir man seg for lett, kommer man rett og slett aldri noen vei. Det gjelder å stå på, være litt tøff i kantene, og ikke alltid ta et nei for et nei. Et definitivt nei fra en part, motiverer meg bare til å jobbe hardere med neste part. Stadig vil jeg plukke opp ledetråder og lære hvorden jeg best mulig skal fremtre.

Kvalitet vs. kvantitet

Jeg gleder meg til juni. Jeg gleder meg til å skrive haugevis med flere artikler som er ment til å inspirere og hjelpe den som leser, og å stadig utvide kvaliteten på siden. Og det jeg er inne på her er det aller viktigste: Kvalitet. Jeg fokuserer bevisst på kvalitet fremfor kvantitet når jeg skriver artikler. Da jeg selvsagt er klar over at mye av det jeg har skrevet kunne ha vært enda bedre, prøver jeg likevel å sette meg inn i leserens situasjon når han leser en artikkel her på Glabladet. Jeg prøver derfra å levere så godt jeg kan. Jeg lykkes ikke alltid, men jeg lærer heldigvis stadig noe nytt. Jeg tar til meg det jeg får av kritikk, og føler selv at jeg forbedrer meg sakte men sikkert. Heldigvis er størsteparten av tilbakemeldingene mine gode, ellers hadde jeg selv måttet innse at jeg nok var i feil bransje. Men noen av de som er mer kritiske har ofte gode poenger, som definitivt er verdt å få med seg. Det dummeste du kan gjøre er å bare kjøre på uten å ta hensyn til det brukerne sier om deg. Ikke tro du gjør alt rett. Det er forskjell på å vite at du har levert så godt du kan i enhver tid, og å utelukke all negativ kritikk og tro at du er en slags Gud innenfor ditt felt. Ta deg ikke nær av kritikk, men bli en mester på å skille ut den kritikken du kan ha godt av å høre på, fra den kritikken du får fra dine åpenbare «fiender» som kun er ute etter å ta deg ved første anledning.

Jeg skriver stort sett tidløse artikler. Denne artikkelen blir et lite unntak siden jeg skriver om de månedene som gjelder akkurat nå. Men likevel kan det jeg skriver om her, brukes uansett når du måtte lese det. Du kan tenke deg at det gjelder en mai og juni i det året du er i akkurat nå. Eller at mai og juni simpelthen byttes ut med de månedene som er riktig for deg akkurat nå. Inntektsdetaljene blir verre å se bort fra, da de kun gjelder for meg akkurat nå. Ta derfor inntektsdetaljene med en viss klype salt dersom du leser dette på et hvilket som helst annet tidspunkt enn mai 2008.

Poenget er at selv om jeg skriver om noe som åpenbart gjelder kun «her og nå», skal det ikke være så vanskelig å ta ut hovedprinsippene i en sånn artikkel, og putte det inn der du er når du enn leser dette. Dermed blir hovedfølelsen man sitter igjen med etter å ha lest min blogg at dette er «tidløst».

Jeg har hørt andre skrike ut at de skal tjene store penger i måneden på bloggen sin, for deretter å gå i en typisk tabbe for folk uten målsettinger: Skrive haugevis med uinteressante artikler hver dag, og deretter reklamere for de på sider som potensielt kan gi mange besøkende der og da. Dette er en oppskrift på utbrenthet. Lesere vil gå lei, og sannsynligvis miste respekt for deg fortere enn du aner. Min erfaring er at lesere foretrekker en side som leverer godt kvalitetsstoff, hvor man vet hva man kan forvente.

Hold deg fokusert

Så for å oppnå større og større suksess er det først og fremst viktig å holde seg fokusert og alltid huske hva som var hovedtanken bak idéen før du startet den. Dersom du noen ganger går litt utenfor det som var planen er det selvsagt greit, men vær rask med å komme deg på rett spor igjen. La ikke avvik forekomme så altfor ofte.

Jo flinkere man er til å holde seg fokusert, jo fortere vil man få trofaste lesere. Selv om jeg nå tar utgangspunkt i bloggere og blogging, gjelder dette uansett hvilken forretning man driver. Det kan være greit for en klesbutikk å ta inn smykker i tillegg, men dersom dette aldri var hovedmålet, og smykker ikke viser seg å være det kunder forventer å finne i en klesbutikk, bør du raskest mulig kvitte deg med smykkene igjen. Hold deg fokusert.

Når lesere eller kunder eller samarbeidspartnere vet hva de kan forvente av deg, vil du begynne å bygge opp tillit. Og når du plutselig oppnår uventet gode resultater, bør du aldri ligge på latsiden og narre deg til å tro at du ikke kan overgå deg selv neste gang. Det er nå du skal skille deg ut som en vinner i forhold til taperne! Vis hva du er god for, og fortsett den positive utviklingen til du er på minst et nivå du kan leve med.

Etter en viss tid (noen ganger måneder, andre ganger flere år), uansett hvilken bransje man driver i, kan man vente seg en utjevning i resultatene. Ikke altid vil du kunne se voksende resultater måned etter måned. Men, så lenge du er på et nivå du selv kan leve med, så lenge du føler at dette virkelig går bra, kan du faktisk endelig innse at du har gjort noe stort ut av det lille du startet med, og tillate deg selv å slappe litt mer av. Det du måtte tjene ekstra en måned nå, vil være en hyggelig bonus. Men nå vil det jevnt over holde seg stabilt.

Men, er du virkelig en smart forretningsmann/kvinne, vil du selvsagt ikke ta til takke med dette heller. Når Glabladet når inntektsmålet mitt, kommer jeg til å få tid til å snuse på nye idéer igjen. Den store fordelen når man har fått til noe for første gang, er at du har et langt bedre utgangspunkt nå enn da du startet. Du har vist at du er i stand til å oppnå suksess, og du vil fremstå med større troverdighet og er bedre forberedt. Det er en grunn til at suksessfulle mennesker ofte blir mer suksessfulle. Det er ofte sånn at de rike faktisk blir rikere. Og den eneste grunnen til at dette ikke gjelder «hvem som helst» er begrensningstankene folk flest har om seg selv som sier at noe sånt aldri kunne ha skjedd dem, eller lignende.

Walt Disney sa: – Kan du drømme om det, kan du gjøre det.

Husk det!

Dette innlegget ble sponset av BrukBarBok.com.

Legg igjen en kommentar