Hvordan registrere enkeltpersonforetak på nettet

Skjermdump brreg.no

Alle som skal drive en form for bedrift, forretning, firma eller nettside med .no-adresse i Norge, må registrere et enkeltpersonforetak. (Aksjeselskap og Ansvarlig selskap kan også være aktuelt for noen). Og hvis du trodde det kreves mye papirarbeid og mange uker saksbehandlingstid for å få det til, så tok du feil. Hvis du vil få registreringen overstått en gang for alle, så kan du bruke denne guiden som veiledning. Du vil være ferdig med registreringen på noen få klikk!

PS. Grunnet at alt skal være likestilt fordi noen har funnet ut at menn og kvinner visstnok er dønn like (noe som ikke stemte sist jeg sjekket), så heter det «enkeltpersonforetak», og ikke lenger enkeltmannsforetak. Så hvis du lot deg forvirre av overskriften, bare rolig. Du var sikkert ikke den eneste :)

Denne artikkelen er skrevet med forbehold om at ting kan endres i fremtiden. Men pr. februar 2008, og sikkert en lang tid fremover, er fremgangsmåten sånn:

Gå inn på Brønnøysundregisterets nettsider www.brreg.no. Seriøst, gjør det nå. Det koster ingenting, og du trenger ikke begynne å bruke foretaket enda.

  1. Trykk på «Registrering og tinglysing»

  2. Derfra trykker du på «Registrering»

  3. Og så trykker du på «Registrering av ny enhet/foretak»

  4. Her skal du få lov til å hoppe direkte til punkt 5, for å unngå en masse unødig forvirring. Men jeg tenkte jeg skulle klarne opp i en ting:

    Her var det jeg trykket på «Elektronisk registrering» og ble forvirret. Jeg ville riktignok sende inn elektronisk, da dette går mye fortere, og behandlingstiden er kortere. Men du blir informert om en masse fjas om noe som heter «digital signatur».

    Her står det følgende:

     

    Løsningen er basert på signering av meldinger i Altinn. Det betyr at de som skal skrive under på meldingen, må signere digitalt før meldingen kan sendes til Brønnøysundregistrene. Krav om digital signatur gjelder også erklæringer som ligger ved meldingen.Det kreves at de som skal signere, gjør det personlig. (…) 

     

    Dermed trodde jeg at man enten måtte ha en sånn duppedings der man skriver sin underskrift på en sånn liten dataskjerm, sånn at det kommer rett inn på dataen, eller at man måtte scanne inn underskriften og laste det opp som pdf eller noe annet styr. Men neida! De kunne ikke bare ganske enkelt skrive sannheten: At «digital signatur» vil si å TRYKKE PÅ EN KNAPP på slutten av skjemaet, hvor det står: «Ved å trykke på denne knappen signerer du skjemaet, og det sendes inn til Brønnøysund».

    That’s it? Trykke på en knapp?! Verre var det ikke. Skjønner virkelig ikke hvorfor de absolutt skulle få det til å høres så vanskelig ut, når det i all enkelthet var utrolig enkelt! De kunne i det minste skrevet nøyaktig hva «digital signering» innebar; nemlig et klikk med musen.

    Den lille detaljen her var faktisk nok til at jeg utsatte selve registreringen ganske lenge. Jeg trodde det var vanskeligere enn det var. Men jeg bestemte meg etterhvert for å bare prøve å registrere, for å se hva som skjedde. Og signaturen, som jeg trodde skulle gjøre prosessen superkomplisert, var altså bare å trykke på en knapp. Ikke det jeg forbinder med signering.

    Men, nok om det.

  5. Du har nå trykket på «Registrering» —> «Registrering av ny enhet/foretak». Herfra trykker du på «Samordnet Registermelding»

  6. Deretter trykker du på «Elektronisk registrering gjennom Altinn»

  7. Du kommer inn på siden til Altinn. Trykk «Logg inn»

  8. Velg en av de forskjellige måtene du kan logge deg inn på

  9. Pr. i dag er Altinn en rotete og uoversiktelig side. For ordens skyld, bare finn søkefeltet. Det skal befinne seg øverst til høyre på siden. Her skriver du inn «samordnet registermelding» og trykker på «søk». Du får kanskje mange treff, men finn det som står: «Samordnet registermelding – skjema». Trykk på det, og litt nede på siden du får opp, står det følgende: «Du kommer til skjemautfylling ved å følge lenken under. –> Samordnet registermelding».

  10. Nå er du i gang. Skjemaet er veldig enkelt å fylle ut. Det eneste du bør tenke på før du kommer hertil, er hvilket navn du skal ha på firmaet. Du får nemlig ikke all verdens tid til å bestemme deg når du først er i gang. Er du inaktiv i 15 minutter, blir du logget ut, og da må du gjøre alt på nytt.

Det tok veldig kort tid å få enkeltpersonforetaket mitt godkjent. 14. januar sendte jeg inn skjemaet. Samme dag fikk jeg mail tilbake om at jeg måtte være så vennlig å fylle ut litt nærmere hva jeg skulle drive med. Da måtte jeg logge inn på Altinn igjen, og sende inn et word-dokument hvor jeg skrev klart og tydelig hva foretaket skulle gjøre. Det trenger ikke være en lang forklaring. Jeg skrev en kort setning. Bare få frem hva.

2 dager senere, på kvelden 16. januar, fikk jeg mail hvor det stod at foretaket mitt var godkjent. Det er altså ikke noe problem å få godkjent et foretak. Alle norske statsborgere over 18 kan gjøre det.

18. januar kom det en oversikt over registrerte opplysninger i posten. Alt ble altså klappet og klart på under en uke. Lenger tid trenger det ikke å ta!

Jeg sier bare: Hvis jeg klarte det, så klarer du det. Lykke til med din egen business. Jeg håper du finner overgangen fra å være en jobb/skoleslave til å selv bestemme hva du vil gjøre, til å være like tilfredsstillende som det jeg gjør! Dette kan være inngangsbilletten til et bedre liv. Bare husk å les artikkelen «Hvordan unngå økonomisk konkurs og kjærlighetssorg» først :)

Legg igjen en kommentar