Hvordan skaffe kvalitetstrafikk til din blogg

Folk spør meg ofte hvilke kilder som gir meg mest trafikk. Er det Kudos, Bloggrevyen eller MSN Reporter? Faktum er at jeg faktisk ikke er helt sikker på hvilke av de 3 stedene som gir meg mest trafikk. Jeg har sjekket opp i dette tidligere, og da så det ut til at Kudos og Bloggrevyen vekslet mellm å gi meg mest trafikk.

Men det som gir den aller beste trafikken er når man skriver en knakende god overskrift som tirrer folks nysgjerrighet. «10 grunner til hvorfor du ikke trenger høyere utdanning» er et kroneksempel på dette. Jeg gjorde som jeg pleier, markedsførte kun på Kudos, Bloggrevyen og MSN Reporter, men besøkstallet gikk rett til værs! Jeg hadde flere tusen innom den dagen. De fleste var riktig nok piss-sure, men det er nå så! :P Vanligvis når jeg drar trafikk i så stort antall er det pga. en sak jeg har linket til Dagbladet via Twingly, men det gjør jeg nesten aldri. En annen metode som fungerer godt er hvis man klarer å få en sak høyt opp på nyhetslisten på Nettby. Dette skjedde bl.a. med «Hvordan gi ut sitt eget album«.

Så nok en gang koker det ned til å skrive godt innhold som lesere setter pris på. Dette er den definitivt beste måten å skaffe seg trofaste lesere på! Jeg ser også at folk benytter «Send til en venn«-funksjonen i større grad de dagene jeg trekker mange besøk. Som regel viser dette at «word of mouth» er i full sving. Selv om det også kan tenkes at noen skriver «Haha, har du lest dette mølet?» – men husk at all PR er god PR! :)

Hvis du skriver kontroversielt, pass på å være i stand til å backe opp dine påstander, for det er ikke alle som blir like blid av samtlige artikler! Jeg observerer at på mine mest kontroversielle artikler, som f.eks. «10 grunner til hvorfor du ikke trenger høyere utdanning«, «Gjenforent etter 24 år» og «Monster eller menneske?«, har jeg alltid vært i stand til å argumentere såpass godt at de fleste kommentarskriverne må gi seg til slutt. Kanskje tenker de «det er jo ikke håp å få noe fornuft inn i hodet på den fyren uansett», eller kanskje de innser at jeg har et poeng. Uansett så er ikke målet mitt å «vinne» en diskusjon, men å polarisere folk til å selv velge hva de mener om en sak. Ikke alle innser dette, men de aller fleste som kjefter mest i et kommentarfelt får faktisk noe ut av hele opplevelsen! ;)

Så, igjen: Skriv godt innhold. La det skinne igjennom at hele formålet med bloggen din virkelig er å hjelpe andre mennesker. Når du skriver en artikkel, tenk gjennom hva du selv ville ha lest på den gjeldende bloggen akkurat nå, og hvordan den burde blitt skrevet for å best mulig fange leserens oppmerksomhet! Dette kan ta litt tid før man blir flink til, men det flotte med blogging er at du lærer og utvikler talentet ditt underveis. På samme måte vil inntektene også øke etterhvert, så lenge du ikke gir deg!

De aller fleste bloggere som prøver å oppnå noe med bloggen sin, som f.eks. å tjene penger på den, hjelpe andre, eller å generelt forandre verden, gir seg altfor tidlig. «Dette virker jo ikke», og andre utsagn hvor utålmodigheten skinner gjennom, kommer oftere og oftere. Man mister troen på seg selv, bloggen og potensialet som ligger i å oppnå de målene man har satt seg.

Men alle strever i begynnelsen. 6 måneder!? Det er ingenting. Glabladet er inne i sin 5 og en halvte-måned akkurat nå, og jeg kommer ikke til å gi meg. Hvorfor? Fordi jeg ser at dette gir resultater. Selv de dagene besøkstallet er relativt lavt, vet jeg at det er forbigående. Jeg vet at dersom jeg bare ikke gir opp, vil denne bloggen bevise at den er i stand til å gjennomføre alle de målene jeg har satt for den i det lange løp. Konkurransen er tilnærmet null! Hvor mange andre steder har du sett en blogg i nettavisforkledning, uten bilder, som skriver personlig utviklingsartikler som er mer dype og gjennomtenkte enn det du finner i de fleste nettaviser?

Med det første jeg kom hjem etter ferien opplevde jeg en liten nedtur. Jeg følte meg helt tom. Jeg skjønte ikke hva jeg burde gjøre for å komme i gang med å skrive gode artikler til bloggen igjen. Jeg manglet motivasjon og begynte å tvile på at dette var et klokt valg for meg. Men (bare rolig/dessverre), jeg tok til fornuft igjen. Dette skjer ofte når man har hatt en lang pause fra noe. Det var tross alt en grunn til at jeg ikke egentlig ville ha noen ferie. Takket være et par mail jeg mottok, som spurte meg om tips til å lykkes med bloggen, etc., så innså jeg nok en gang hva jeg liker aller best å gjøre: Hjelpe andre mennesker. Jeg svarte på disse mailene til tastene begynte å gløde rødt, og fikk idéer til nye bloggartikler underveis. Det viktigste var at skrivingen kom ordentlig i gang igjen, fordi jeg var såpass ute av trening etter min lille ferie.

Så hold motet oppe, selv i tøffe perioder. Uansett hvilken nisjé du driver i, så har du egentlig ingen konkurranse. Du er unik, og din forretning eller blogg blir akkurat hva du gjør det til selv. Ikke vær en taper, og bli et offer for statistikken. Statistikken sier ikke noe om hva du er i stand til. Gå for nye høyder, og du vil lykkes etterhvert. «Gjør det du elsker og pengene vil følge» er nok en smule forenklet, men når alt kommer til alt er det faktisk helt sant. På samme måte kan man enkelt si: «Skriv gode artikler og trafikken vil øke».

Og hvordan vet du at du skriver gode artikler? Hvis du nærmest mishandler tastaturet når du skriver, fordi du er så ivrig etter å få utløp for dine idéer og vil dele dem med folk fortest mulig, er det som regel et godt tegn. Når du kjenner at det du skriver resonnerer dypt med den du er, så er du på rett vei! Vær obs på de gangene du blir sittende og tenke for lenge. Hvis du ikke har noe å dele – la vær! Ta deg heller en pause fra bloggen, legg prosjektet på vent, klarne tankene dine, og fortsett. Inspirasjonen og skrivelysten kommer når du minst venter det. Og kvalitetsartikler genererer kvalitetstrafikken du vil ha!

Legg igjen en kommentar