Hvordan starte din egen business

Det florerer med råd til hvordan man skal starte sin egen business der ute. Et vanlig utsagn er at man «først må finne sin lidenskap, og starte businessen rundt den». Men trenger det virkelig å være sånn?

Dette rådet fører til at mange blir sittende fast i idéfasen. Enten har de så mange idéer at de ikke vet hvor de skal begynne, eller så får de aldri noen idéer de føler er gode nok. Uansett blir man stående på stedet hvil.

Å starte sin egen business handler ikke nødvendigvis om å «finne sin lidenskap» først. Slutt å klandre deg selv fordi du ikke har en lidenskap som folk er villig til å betale store summer for, og prøv heller en annen tilnærming:

I stedet for å tenke «hva kan jeg?» eller «hva er min lidenskap?», begynn å se deg rundt. Lytt til andres samtaler og finn ut hva som «mangler» i deres liv. Spør gjerne konkret: «Hva vil du ha?», og bygg opp et produkt eller en tjeneste rundt dette.

Når du innfører dette perspektivet og begynner i motsatt ende av folk flest, blir det ikke akkurat vanskelig å finne kunder. Du vet allerede at det finnes et marked for dette produktet, og du slipper dermed å «skape» et marked. Bare finn folk som trenger det du har å tilby, og servér dem.

Du kan f.eks. lage en liten spørreundersøkelse for å finne ut om ditt marked er interessert i det du planlegger å tilby. Spør om de kunne tenke seg å bruke det. Skriv ned alle spørsmål de måtte ha. «Er x inkludert?». «Hvordan gjør jeg x?». Forstå spørsmålene til dine potensielle kunder, og besvar dem når du er klar for å selge produktet.

Sørg for å lage et konkret produkt/tjeneste, og ikke la det være opp til kunden å «gjette seg frem» til hva h*n vil ha. Folk flest aner ikke hva de vil ha. «Jeg vil ha en øhh.. blogg.. Som jeg kan tjene penger på». Spør gjerne kundene hva de vil ha, men ikke la det stå åpent på slutten. Guide kundene dine i en konkluderende retning.

Når du har fått en pekepinn på kundens «generelle» ønske, kommer du med menyen. Akkurat som på en restaurant, er det viktig at du har oversiktlige alternativer – gjerne pakkeløsninger. Hvis kunden vil ha noe ekstra, finner dere ut av det her. Da kan du evt. dra inn samarbeidspartnere som tilbyr det du ikke tilbyr.

Noen ganger vil du ende opp med å gjøre noe annet enn det du hadde tenkt. F.eks. tenkte jeg at min hovedinntektskilde skulle bli bloggingen i seg selv, og at jeg skulle tjene mesteparten av pengene på annonser. I stedet har jeg i realiteten tjent mest penger på å tilby diverse tjenester gjennom bloggen.

Hurtigstartsblogging er et eksempel på noe jeg utviklet ved å bruke denne tilnærmingen. Jeg lyttet, og svarte. Jeg lagde en tjeneste på bakgrunn av reelle kundehenvendelser, og trengte dermed ikke finne et marked. Jeg hadde markedet i min hule hånd, og trengte bare å «pitche» løsningen noen ganger.

Det er helt i orden å få noen kunder som sier at «dette er ikke noe for meg». Kanskje du kan henvise dem til noen andre du føler deg komfortabel med å anbefale. Dette betyr ikke at du har «feilet». Vær heller stolt av deg selv for å ha tatt et steg folk flest ikke tør i løpet av et helt liv, og startet din egen business.

Alt i alt er dette en totalt annerledes prosedyre for å starte en business enn folk flest følger. Folk flest tenker «jeg». «Jeg kan bake kaker». «Jeg kan sy». Jeg utfordrer deg heller til å starte med «dem». Hvem er dine kunder? Hva trenger de i sine liv? Hvordan kan du hjelpe dem å nå deres mål?

Å starte din egen business på denne måten vil ikke bare befri deg fra byrden av å finne din (inntektsbringende) lidenskap, men samtidig hjelpe deg til eksponentiell vekst.

Se deg rundt! Svarene på hvilken business du skal starte ligger overalt rundt deg, i andres samtaler.

Legg igjen en kommentar