Et vanlig spørsmål jeg har mottatt fra folk som spør meg om tips til å tjene penger på nettet, er om de bør satse alt på én side, eller starte opp flere sider for å se hva som funker best.
Som de fleste vet, satser jeg selv kun på én autoritetsside for tiden (starter jeg flere, vil jeg blogge om det), så svaret mitt er ganske åpenbart: Fokusér på én side så du slipper å dele opp fokuset på mangfoldige søppelsider. Det blir nemlig ikke bra kvalitet av et altfor spredt fokus.
Det er mange innvendinger mot dette. Da jeg selv skulle starte Glabladet, ble jeg advart mot å «legge alle eggene i én kurv», noe som faktisk gjorde meg usikker en periode. Jeg har til og med hatt et par andre sider på visse tidspunkt mens jeg har drevet Glabladet, bare for å finne ut at jeg alltid kommer tilbake til «hovedbabyen» min. De andre sidene fikk ikke fokuset de ville fortjent for å kunne vokse seg til autoritetssider.
Nå som jeg har drevet Glabladet i 5 år, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har valgt riktig strategi. Jeg har bygget opp businessen min under merkenavnet «Glabladet», som flere og flere finner ut av, og kundene står i kø som aldri før. (Derfor blir faktisk lanseringen av den nye tjenesten jeg nevnte i forrige innlegg utsatt litt til.)
Jeg kunne sagt veldig mye mer om grunnene til hvorfor velge samme sti som meg, men jeg leste akkurat en artikkel som tok dette for seg i detalj, så jeg henviser heller til den. Den inneholder de eksakt samme grunnene som jeg kunne sagt selv – altså er jeg 100% enig med forfatteren. Jeg tok meg selv i å tenke at noen av påstandene var en smule generaliserende, men i det store og det hele mener jeg han har helt rett.
Så spørsmålet koker ned til: Vil du være en søppelmann eller en forretningsmann?
Les artikkelen og døm selv.
Skriver under på denne! Jeg falt for fristelsen i å opprette både en, to, tre og fire ekstra blogger gjennom årene. Det førte egentlig ikke til annet enn mindre fokus på hovedbloggen, den som dro inn vel over 80% av inntektene. Skulle jeg blitt blogger igjen, så vil jeg nok fokusere på bare én blogg. Har jeg flere idéer til blogger, så er det egentlig bare et luksusproblem hvor jeg kan velge ut den aller beste ideen.
Hva tenker du om en som «favner litt brett» da, slik som Glabladet? Hvor noe konkret hovedfokus noen ganger kan være litt vanskelig å definere, eller la oss si du hadde et hovedfokus (f.eks. aksjer/investering) men tillot mer personlige ting og andre ting i blant?
Men er vel helst bare jeg som går i den fellen der! 🙈
Tenker at det kanskje er veien å gå 🙂 Ser jo at flere i mitt felt har gått over til å rett og slett bare ha navnet sitt som nettside, seg selv som merkevare. Hvor de hovedsaklig skriver om økonomi, men har også fullstendig frihet til å skrive om alt annet som måtte komme over dem i takt med at en selv og interesser kan endre seg over tid. Det var vel den fellen jeg gikk i, da jeg hadde mange flere interessefelt enn aksjer, som da ikke passet inn på bloggen. Dermed ble en ny blogg skapt, og enda en og enda en….osv. Når dette i tillegg bare var ved siden av jobb, så ble det plutselig veldig lite tid og oppmerksomhet til hver blogg og masse dårlig samvittighet over blogger som ikke ble oppdatert..