Idol: Hvordan skaffer du deg en trofast leserskare?

Dette er bidrag nr. 17 til Glade Talenter 2009, skrevet av Camilla. Deltagerne har fått tildelt «personlige oppgaver». Dvs. oppgaver jeg kunne tenke meg å se dem skrive om, sånn at vi dommere fikk et litt bredere grunnlag for bedømmingen.

Ettersom jeg mener at Camilla har vist hva hun er god for både før og under denne konkurransen, tenkte jeg å gi henne en litt annerledes oppgave, i forhold til det hun har skrevet om før. Glabladet skriver som kjent mye om blogging i seg selv. Camilla har dog skrevet mest om nyttige tips til selvutvikling. Jeg ba henne derfor skrive om blogging. Nærmere bestemt hva hun mener skal til for å opprettholde en god blogg. Hun driver jo en blogg selv, så jeg antok at hun hadde meninger om dette. Hun kunne også ta utgangspunkt i andre blogger. Mitt håp for denne besvarelsen var at hun kom til å levere et innlegg med nyttige bloggetips, i likhet med mine mange egne innlegg om dette.

Hvordan skaffer du deg en trofast leserskare?

Som blogger ønsker du å ha flest mulig faste lesere. Helst vil du at de skal komme av seg selv, men som med det meste her i verden må du gjøre deg fortjent. Du kan skape økt trafikk til bloggen din ved å lokke potensielle lesere med finurlige titler eller mer eller mindre gode markedsføringstiltak, men det virkelige spørsmålet er: fortsetter de å komme tilbake?

En trofast leserskare kommer sjelden av seg selv, så hva kan du gjøre for å bedre sjansene?

Skriv med et formål

Når du setter deg ned for å skrive et blogginnlegg, sørg for at du har en hensikt. En annen hensikt enn å fylle siden med ord kun for å holde bloggen oppdatert! Vil du uttrykke følelser og meninger? Vil du lære leserne noe? Vil du selge eller promotere? Vil du skape diskusjon eller provosere? Det er bedre med færre riktig gode innlegg enn mange halvdårlige, da vet leserne at de vil finne innhold med et visst kvalitetsnivå. Samtidig er det viktig at bloggen oppdateres jevnlig, så prøv og finne balansen, og sett deg realistiske mål når det gjelder innleggsfrekvensen. Tar du deg vann over hodet vil du fort miste inspirasjonen, lysten til å skrive og det hele blir et stort ork. Da forsvinner leserne ganske fort.

Innvolver leserne

La leserne føle at de får ta del i bloggen. ”Fortell meg noe og jeg vil glemme. Vis det og jeg vil kanskje huske. Involver meg og jeg vil forstå,» skrev Benjamin Franklin. Aktiviser dem derfor ved å stille spørsmål og hold spørsmålsrunder som du besvarer i egne innlegg. Kjør konkurranser og hold avstemninger av ulikt slag. Glabladet lot for eksempel leserne komme med forslag til hva neste 30 dagers utfordring skulle gå ut på, og fikk dermed flere lesere med i prosessen. Premier gjerne beste forslag om du har mulighet. Engasjerte lesere er ofte trofaste lesere og visa versa.

Vær veiviser og skriv en guide

Vis leserne steg for steg hvordan de skal gå frem for å få til noe du vet kan være av interesse for dem. Saker som ”Hvordan installere en WordPress-blogg og eget domene innen 24 timer”, er et godt eksempel på en slik guide. Typen guide kan avhenge av hvilken nisje du blogger i; ”Slik temmer du en gorilla” vil kunne passe for gorillainteresserte, ”Hvordan fileterer du en panda” for de som ikke liker pandaer, ”Lag en lampe ut av en fotball” for avdankede fotballspillere og ”5 tips til bedre rundstykkebaking” for rundstykkeinteresserte bloggskribenter med for mye tid til overs.

Tilby dem løsninger – som funker!

Som en fortsettelse av forrige punkt; det er viktig å kunne gå god for løftet du gir i bloggtittelen. Innlegget om gorillatemming kan altså ikke skrives av hvem som helst. En ekstra bonus er det om løsningen er testet og godkjent av deg selv, som i Glabladets Hvordan kutte ut Cola. Byr du derimot frem metoder som ikke holder mål, kan trikset virke mot sin hensikt. Leseren vil kunne føle seg snytt og vil kanskje ikke komme tilbake. Å skaffe seg en trofast leserskare handler mye om å bygge tillit. Innlegget ”Slik får du alt du har drømt om på bare 3 dager” vil kanskje innhente mange lesere, men få vil anse deg som troverdig.

Sett leserne først

Ja, du er bloggeren, du er kongen på haugen og det er du som jobber her, men glem for all del ikke leserne. Foruten dem var du en ”nobody” i bloggosfæren, så vis at du setter pris på dem. Gi kommentarer tilbake, vær aktiv i ditt eget kommentarfelt, svar på spørsmål, vær tilgjengelig på mail og la dem få vite at deres mening teller. Forskning har vist at selv om bloggen er et én-til-mange-medium, oppfatter mange lesere det som én-til- én kommunikasjon. Når leseren oppfatter det som om du skriver direkte til dem blir det desto viktigere å opptre respektfullt. Tolerer også at andre kan ha ulike synspunkt enn deg og hiss deg ikke opp om noen kommer med usaklige eller ekle kommentarer. Som populær blogger må du regne med å komme i kontakt med folk som har lite hyggelig å komme med. Det viktige da er at du hånderer det på en voksen måte i stedet for å ”by opp til kamp”.

Når det gjelder å skaffe seg, og å holde på en leserskare er det mange viktige aspekter som kunne blitt belyst her. Temaer som layout, sidenavigasjon, markedsføring, tittelbruk, temavalg og lignende, fortjener egne innlegg og jeg har derfor valgte å holde de utenfor her. At valget falt på de overnevnte punktene var fordi de er såpass grunnleggende og tidløse at de kan gjelde for blogger i alle sjangre, nye som gamle, store og små, for min og for din.

 

Hvem bør gå til finalen av Glade Talenter? (Kun én stemme er mulig)

  • J402 Camilla (47%, 55 Stemmer)
  • J172 Melissa (43%, 50 Stemmer)
  • G543 Ole (10%, 11 Stemmer)

Antall stemmer: 116

 

Dette innlegget er en del av konkurransen «Glade Talenter». Innlegget presenteres som det ble levert, og ingen redigering er foretatt. Om dommerne…

Legg igjen en kommentar