Kan du bli en blogger?

Nå kan det jo hende at ting som gjelder i utlandet ikke nødvendigvis gjelder i Norge, men i følge en poll gjennomført av Problogger for en stund siden, viste det seg at de fleste som leser blogger om blogging ikke er bloggere selv enda. I stedet utforsker de muligheten for å bli det. Hvis du er en av de som lusker rundt på bloggeblogger og lurer på om du kan bli en blogger, har jeg skrevet 3 kjappe spørsmål du kan stille deg selv for å få klarhet i dette. Hvis du svarer ja på samtlige kan du slutte å tenke på å bli en blogger, og bli det. ;)

Har du en lidenskap?

Man skulle tro det var åpenbart, men det motsatte viser seg ofte å være tilfelle. Det første og kanskje viktigste du bør tenke på for å bli en suksessfull blogger, er om du har en lidenskap. Enten må du bry deg om det du skriver om, eller så kan du regne med å ende opp som en del av den dystre statistikken over bloggere som «ikke klarer det». De som bare er ute etter raske penger holder ikke ut den lange tiden det tar å gjøre en blogg profitabel.

Blogging er krevende og du må være i stand til å tenke på og skrive om ditt tema daglig, i en lang tid, hvis du vil bli suksessfull. En som ikke er flink til SEO, markedsføring og «pengifisering», men som er lidenskapelig opptatt av det h*n skriver om, har en mye bedre sjans til å lykkes på lang sikt, enn en som har masse «internettskills» som prøver å tjene noen raske kroner.

Har du tid?

Som sagt, blogging er krevende. Nytt, innholdsrikt og relevant innhold må produseres på en nesten daglig basis, spesielt i begynnelsen. Det er mye debatt rundt hvorvidt lange eller korte innlegg er det beste, men fellesnevneren for begge metodene er at det kreves en enorm mengde med skriving uansett!

Dette er ikke nødvendigvis begrenset til skriving i ordets rette forstand; bildeblogger og videoblogger blir stadig mer populært, men uansett format på innleggene vil det kreves mye innsats fra din side, og det vil ta tid…

Takler du motgang?

Bloggen din vil feile! Du suger! Tror du virkelig noen vil lese hva du har å si? Sjansen for å få en suksessfull blogg er minimal. Du er ikke spesiell! (…)

Med denne «vissheten», orker du fortsatt å gjøre research, skrive, publisere og markedsføre hver dag? Det kan være lett for oss bloggere å falle inn i selvdestruktive atferdsmønstre. Vi overvåker febrilsk trafikkstatistikken og kommentarfeltet når vi starter en ny blogg og ser ingenting, og fortsetter å komme tilbake for å levere innhold til et ikke-eksisterende publikum, med et håp om at en dag, sannsynligvis om en lang stund, vil vi ha et…

Husk at det som oppleves som motgang ofte er fremgang i sneglefart. Kritikk betyr også at du når ut til stadig flere. Og statistikken blir ikke bedre av at du ser på den. Har du det som skal til for å holde fokus på rett sted under tøffe tider?

***

Svarte du ja til alle disse spørsmålene? I så fall, ikke drøm om å bli en blogger – bare gjør det! Ingen andre stopper deg enn deg selv.

Legg igjen en kommentar