Kontroversiell metode ga meg 500% flere påmeldte abonnenter på 1 uke

I dette innlegget skal jeg dele hvordan jeg klarte å øke antallet nye abonnenter på mitt nyhetsbrev med hele 500% på én uke i forhold til en vanlig måned! Metoden er omdiskutert og det er delte meninger om å bruke slike metoder. Men etter å ha lest bare positive ting om metoden, valgte jeg å la tvilen komme tilgode – og det har gitt resultater!

Det er snakk om noe som kan minne om de irriterende «sprettoppvinduene» (jeg hater norsk) – også kalt pop-ups. Jeg vet, de er møkk-irriterende. Men dette er ikke helt det samme, det bare minner litt om det. Det er litt mer fancy og litt mindre irriterende. Det kommer ikke opp i et nytt vindu, men legger seg elegant over gjeldende vindu, mens bakgrunnen gjøres mørkere, for å fremheve én liten beskjed… Omtrent som dette:

Ja, faktisk ganske nøyaktig dette. Det kalles en lightbox og må derfor ikke forveksles med de forhatte pop-ups’ene. (Hvis du ser nøye etter, kan du skimte Glabladet i bakgrunnen, der det er veldig mørkt.)

Og det er dette jeg har brukt for å øke antall påmeldte på min liste med rundt 100 nye abonnenter på én uke, i forhold til de ca. 20 jeg vanligvis får på én måned. (Vi snakker om perioden fra 16. juli til 23. juli.)

(Dette skjermbildet viser at jeg har hatt en jevn og stabil vekst på antall abonnenter hele veien, men sjekk den plutselige veksten til høyre i bildet… Så kan du jo gjette når jeg installerte lightboxen.)

Jeg mener… Resultatet snakker for seg selv. Jeg har ikke engang fått en eneste klage på den enda, og det har medført helt hinsides resultater. Jeg har ikke hatt så stor pågang på nyhetsbrevlisten min siden jeg startet hele listen i april 2009 og fikk rundt 150 abonnenter de første to dagene.

Og du leste vel det forrige innlegget mitt? Om hvordan jeg sendte ut én epost gjennom nyhetsbrevet mitt i forrige uke fordi jeg trengte penger til helgen, og vips, så tjente jeg 5500,- og kunne le hele veien til nettbanken? :P

Er du klar over hvor mange fler affiliateprovisjoner jeg har tjent gjennom HostGator den siste uken? Ikke jeg heller, men det er langt mer enn vanlig, og vil medføre noen fine bonusutbetalinger for meg i sept/okt (litt forsinkelse på utbetalingene, men desto kjekkere når de kommer).

Og de sier man ikke kan leve av blogging i Norge… :lol:

Hvordan opprette en lightbox for ditt eget nyhetsbrev

Først av alt: Du trenger en Aweber-konto. Dette er systemet jeg (og bloggere flest) bruker, til håndtering av nyhetsbrevlisten. Aweber har et godt rykte fordi epostene har en høy leveringsrate. Mange andre systemer klarer ikke å levere alle epostene til alle abonnentene. Med Aweber har jeg nesten aldri opplevd slike problemer (dog det har skjedd ved 2-3 anledninger, at en abonnent har mailet meg pga. manglende del av bloggkurset. Men ingen systemer er perfekt, og 2-3 «feil» når man har hatt nærmere 570 abonnenter tilsammen, er ikke mye å klage på.)

VIKTIG: Jeg har sett enkelte begynne å selge plugins til WordPress hvor du kan lage slike lightboxer via pluginen. De nevner selvfølgelig ingenting om at dette kan gjøres gratis i Aweber. Styr langt unna å kjøpe ting du ikke trenger; bare følg tipsene mine, så går det fint. :)

PS. En annen viktig ting for meg under implementeringen av en slik metode, var muligheten for å selv kunne styre hvor ofte den skulle vises. Jeg ville absolutt ikke at den skulle vises ved hvert besøk – da hadde den blitt et irritasjonsmoment for både meg selv og alle andre. Helst burde den heller ikke vises for folk som allerede var abonnenter, men akkurat det var litt vanskelig å få til med dagens teknologi. Derfor har jeg stilt den inn til å vises hver 15. dag, og når du melder deg på (eller krysser den vekk) vil den dermed ikke vises igjen før om 15 dager, og selvsagt kun én gang per besøk/nettleser.

Det er ganske enkelt å lage den når du har en Aweber-konto:

  1. Logg inn
  2. Sjekk de blå fanene øverst på siden og finn «Web Forms»
  3. Klikk på den grønne «Create Web Form»-knappen
  4. Her redigerer du dine skjemaer, uansett om du skal ha lightbox eller vanlig HTML-skjema. Finn der det står «Type:» og velg «lightbox» fra menyen som kommer opp.
  5. Deretter er det bare å sette i gang med designet av skjemaet ditt, og…
  6. …når du er ferdig, klikker du på «Save Web Form» og deretter på «Go To Step 2″.
  7. Her velger du navn på skjemaet ditt og om du vil redirecte til en egen takkeside, etc.
  8. Ferdig? «Save Web Form» igjen og «Go To Step 3″.
  9. Hvis du vil installere skjemaet selv, velger du «I Will Install My Form». Hvis du f.eks. vil at jeg skal installere det for deg, kan du velge neste mulighet: «My Web Designer Will Install My Form»
  10. Hvis du valgte å gjøre det selv; kopier koden og lim den inn på riktig sted i themet ditt.

Så enkelt er det, altså. Men, regn med å bruke et forsøk eller to på selve designet av skjemaet før du er fornøyd. Det gjorde jeg.

Håper du oppnår nye og bedre resultater ved bruk av denne metoden. Det som er så bra med den er at du flasher muligheten for å abonnere på nyhetsbrevet «in your face» for dine lesere. Selv om de krysser det vekk i første omgang, har de allerede blitt eksponert for det, så det ligger i underbevisstheten deres, og hvis du da i tillegg har et skjema på selve siden din også, øker det faktisk sjansene for at de melder seg på der i stedet. Det er nemlig langt fra bare lightboxen min som har fått flere opt ins (som det heter på engelsk) den siste uken. Også den vanlige HTML-boksen har nærmest eksplodert.

Husk: Abonnenter på nyhetsbrev = penger i banken. Bruk denne informasjonen på en moralsk forsvarlig måte, og med omhu. Det er lett å bli gira på «alle pengene», men husk å ikke spam listen din. Gi dem dine beste tips der, og kun anbefal ting du står inne for, og kun en gang i blant, ellers vil abonnentene skli ut av hånden din som sand mellom fingrene.

Legg igjen en kommentar