Markedsføring av din blogg på Nettby

Hva sier du til over 25000 unike brukere på én dag? Over 65000 sidevisninger, 95 nye RSS-abonnenter og en inntekt fra Adsense på over 100 dollar? For ikke å snakke om ca. 1100 kr. på Tradedoubler og Clash Media? Alt sammen på under 12 timer? Fantaserer jeg nå? Drømmer jeg? Er dette mulig for en norsk blogg?

Ja. Atle som driver Baredritt.no klarte dette for over 2 måneder siden. Han har også klart lignende tall flere ganger etter den tid. Og hva slags innlegg er det Atle skriver som er så bra at de trekker så mange lesere? Er Atle superintelligent? Skriver han løsningen på verdensproblemene i sine innlegg? Jukser han?? Der har vi det, han må nok jukse. Eller?

Nei. Sannheten er at Atle har lykkes med å dra inn haugevis med folk fra Nettby på artikler som står i god stil med nettstedets eget navn; «Baredritt». Det er ikke juks. Det er ikke spesielt intelligent. Og det er i hvert fall ikke løsningen på verdensproblemene. I stedet er det halvseriøse innlegg om hvordan kvitte seg med kviser og hva som visstnok er verdens vakreste sang som setter hormonene i sving hos fjortisene. Bare se på antall kommentarer.

Da jeg hørte om Atles resultater ble jeg inspirert til å prøve Nettby som markedsføringskanal selv. Og siden den gang har Nettby vært min aller største trafikkilde, med over 10000 unike besøk i juli og august. Jeg har enda tilgode å oppnå de resultatene Atle har oppnådd. Skal jeg gjøre det må jeg dra artiklene mine ned til et nivå som appellerer bedre til fjortiser. «Verdens nydeligste katt» og «Jeg har sett en UFO!! Se de sjokkerende bildene» eller «VERDENS RARESTE TRE – FORMET SOM JOMFRU MARIA» osv. Da tror jeg Glabladet ville blitt en ganske annerledes nettside. ;)

Men hva skal til for å få besøk fra Nettby? Det som skal til er å få saken din på topp på forsiden. For å klare dette må man altså skrive en sinnsykt spennende og tiltrekkende tittel. Man må også være litt taktisk med hvilket tidspunkt man legger ut nyheten på. Tidlig om morgenen er et stikkord her. Da har du mindre konkurranse og større sjans for å få nyheten din lest. Jo flere som leser din nyhet, jo høyere vil nyheten havne.

For å legge ut nyheter på forsiden må man lage en gruppe. Hva den skal hete og hvor mange medlemmer gruppen din får er faktisk ikke så viktig. Det viktigste er at du nå er i stand til å legge ut nyheter. Kategorien »Nettby» er mest brukt, så her vil saken din raskt forsvinne ned på listen dersom ingen (eller for få) trykker på den. Det kan derfor være lurt å legge nyheten i kategorien «Norge» i stedet. Dette er den nest mest leste kategorien, men til gjengjeld vil saken din holde seg på toppen mye lenger. Uansett kategori så vil saken din ha en sjans til å havne på forsiden, så lenge den får nok klikk.

La oss ta dette steg for steg nå:

  1. Lag en bruker på Nettby (hvis du ikke har en)
  2. Opprett en ny gruppe, kall den hva du vil
  3. Legg til en nyhet fra bloggen din, evt. en testnyhet. Fyll ut de påkrevde feltene. Husk å endre kategori fra «Nettby» til «Norge», samt fjerne haken hvor det står «Vis kun på gruppeforsiden»
  4. Publiser!
  5. Vent ca. 30 sekunder og gå inn her: http://www.nettby.no/news.php?id=2
  6. Nå er sannsynligvis nyheten din på topp her
  7. Når en av Nettbys besøkende går inn her og klikker på din nyhet, har altså 1 lest din nyhet
  8. Dersom din nyhet blir lest mange nok ganger i forhold til alle de andre nyhetene, vil din nyhet komme på toppen av forsiden til Nettby
  9. Om dette skjer er du garantert flere tusen besøkende på kort tid!
  10. Len deg tilbake og se statistikken og inntektene dine øke ;)

Vær tålmodig. Slett ikke alle nyheter vil bli populære. Men når du minst venter det så kan det si pang. Eksperimenter med dette selv. Jeg har f.eks. flere ganger forandret litt på tittelen for å se hva som funker best. Du trenger ikke alltid å kalle tittelen på Nettby det samme som artikkelen heter, men husk å ikke før Nettby-brukerne bak lyset heller. Da mister du bare troverdighet, noe mange vil huske til neste gang.

Det er både fordeler og ulemper med dette. Som sagt, de mest aktive nyhetsleserne på Nettby er fjortiser som ikke akkurat er klar for å lese intelligente artikler av noe slag. Dersom du har en moroside, funblogg, kanskje moteblogg eller noe som generelt er beregnet for tenåringer, kan du derimot ha stor suksess med markedsføring på Nettby.

Om det er noe du lurer på eller noe som er uklart, er det bare å spørre i kommentarfeltet.

Legg igjen en kommentar