Skriv for mennesker – IKKE søkemotorer

Her kommer et tips fra en “problogger” som går imot alt du har lest:

FUCK SEO.

Når du skriver et innlegg, skriv det først og fremst med tanke på MENNESKER. Ikke søkemotorer.

Vel, “duh”, tenker du kanskje, hvis du ikke er så erfaren i bloggverdenen.

Men da jeg begynte å blogge profesjonelt i 2008, var noe av det første jeg lærte, at jeg ikke bare måtte skrive for mennesker, men også for søkemotorer.

“Aha,” tenkte jeg, ung og uerfaren som jeg var. Det ga mening.

Jeg ønsket jo selvsagt å rangere godt i Google og lignende. Så dette med nøkkelord, pagerank, “follow/nofollow” og optimalisering mot søkemotorer generelt, ble godt innarbeidet. Det ble et viktig “tilleggspunkt” på listen min hver gang jeg skrev et innlegg.

Skru frem tiden til 2020… Og nå? Nå driter jeg egentlig ganske mye i det.

For å forstå hvorfor må vi skru tiden tilbake til 2014.

Da jeg startet Viralomania.com, gikk jeg imot en MENGDE av mine egne tips jeg hadde gitt til andre på Glabladet og fulgt selv, opp til det tidspunktet.

Det var flere grunner til det.

For det første var det fordi en slik side i utgangspunktet er “lagt opp” annerledes enn en “vanlig” blogg.

For det andre, kommer vi tilbake til et av tipsene jeg både har gitt, og i dette tilfellet også fulgt: “Når du ser ‘alle andre’ gjøre én ting, gå imot strømmen!”

Så på en måte var jeg tro mot meg selv likevel – ved å ikke følge mine egne tips, fulgte jeg mitt eget tips. 😆

Her er noen av tingene jeg gjorde annerledes på Viralomania, som jeg aldri ville gjort på Glabladet:

  • Jeg skrev overskriftene på en ny måte. Ofte to setninger(!) i stedet for en enkel overskrift (uten punktum).
  • Jeg var ikke opphengt i hvor mye “linkjuice” jeg ga/tapte og hvordan noe som helst hadde innvirkning på “pagerank”. Jeg linket i vei, når det var kilder å linke til. Jeg ga faen i “nofollow”.
  • Kommentarer?! Hah, det har aldri vært mulighet for å kommentere på VM. Men slik var det riktignok også på GB en periode. Jeg beholdt communityet hovedsaklig på FB. (Ja, værsågod, Zuckmy*beeep*.)
  • Jah, kommer ikke på så mye mer, men tags/nøkkelord ga jeg også faen i – jeg skrev innleggene akkurat sånn som det passet meg, postet de og that’s it.

Det skal sies at hele forretningsmodellen til Viralomania går ut på å dra trafikk fra Facebook. Søkemotorer er nesten uvesentlig.

Men, jeg sier dette like mye med tanke på dersom du driver en personlig blogg – litt som jeg gjør nå, på Sindre.vip.

Med mindre det er noe SPESIELT du veldig gjerne vil rangere for, anbefaler jeg deg virkelig å ikke bli for opphengt i SEO, og bare kjøre på.

Søkemotorene har forandret seg enormt siden 2008 også – og stadig blir de mer på “linje” med menneskene når de bedømmer hva som skal vises først og hvorfor, uansett.

Så hvis du stagnerer driften pga. overveldende tanker og forsøker å få innsyn i det ekstremt omfattende emnet “SEO” – bare drit i det.

Kjør på.

Så kan du eventuelt lære mer etterpå, om du ønsker det underveis.

PS. Er det ikke funny?! Idet jeg skal trykke “publiser” på denne, ser jeg et SURT fjes om at “Lesbarhet trenger forbedring” ifølge den FORPULTE SEO-pluginen fra Yoast (som jeg har på vippen, etter flere års vurdering av å prøve hans mye omtalte plugin.)

Gjett om den driten skal avinstalleres! 😛

Da tar jeg heller All In One SEO Pack anyday of the week.

Yoast kan dra til helvete – INGEN forteller meg hvordan jeg skal skrive innlegg. 😆

Det verste er at jeg har prøvd å tilpasse flere av de nye innleggene på sindre.vip etter “standarden” de prøver å stappe ned i halsen din til du kveles!

SER DU IKKE HVOR MANGE LINJESKIFT JEG HAR I NESTEN HVERT INNLEGG FOR TIDEN, ELLER?!??!??!??

O KJÆRE YOAST, DU SOM ER I SEO-HIMMELEN – HVA HAR JEG GJORT FOR Å FORTJENE DIN VREDE?

Og med dette, hevet jeg lesbarhetsnivået til “OK”. 😆

Dauer.

5 kommentarer

  1. Henrik 01.02.2020
    • Sindre Låstad 01.02.2020
  2. Henrik 01.02.2020
  3. Ferdinand 03.01.2021
    • Sindre Låstad 04.01.2021

Legg igjen en kommentar