Problemet med dagens markedsføringsverden på nettet er at de fleste bruker tiden på å lage «spøkelsesinnhold», innhold som vises en gang, for så raskt å forsvinne og aldri gjøre innvirkning igjen.
Spesielt sosiale medier er designet for å distribuere spøkelsesinnhold.
Alle disse Facebook-innleggene, skriverier du lager i grupper, Instagram-bilder, snaps og historier, oppdateringer til tidslinjen din osv.
Alt dette er innhold som raskt forsvinner for aldri å bli sett igjen.
Ser du dette i kontrast med alle blogginnleggene jeg har skrevet siden 2008, ser du at dette er gjenbrukbart: Du oppretter innholdet én gang og henter ut verdi av det igjen og igjen.
Innholdet blir eiendeler.
Jeg kan pakke det inn i produkter og selge det på forskjellige måter hvis jeg ønsker det.
Du lager en form for eiendel som leverer verdi uten å kreve hardt arbeid om og om igjen.
Dette var litt av tanken da jeg opprettet sindre.vip.
I stedet for å bidra til å holde businessen til Mark Zuckmyblærgh levende, fokuserer jeg nå heller på å skape innhold i egne kanaler.
Innhold som kan brukes igjen og igjen.
Joda, Zuckafjott blir nok fortsatt beæret med innhold fra denne kanten – og ikke ALT egner seg/trenger å bli «lagret» for evig og alltid på min egen blogg heller…
Men businesswise kommer jeg til å kun markedsføre mitt eget «evige innhold» i hans kanal, mens selve innholdet blir liggende her.
Noe å tenke på for flere, tror du ikke?
Jeg synes i hvert fall jeg var ganske smart nå.
Ikke så smart som Mr. Feisbukk, selvsagt, han vinner nok over de fleste i business (enn så lenge…)
Hmm, kanskje jeg skulle tenkt meg om to ganger før jeg valgte å kalle innhold i sosiale medier for «spøkelsesinnhold».
Det er jo tross alt mitt eget innhold som vil «gå igjen».
UÆÆÆH.
(Reelt bilde fra Adsense-statistikken min i november.) 😆
(Minus «pynten» da. Den la jeg kanskje til selv.)
Haha.. Likte illustrasjonen! Det du skriver her har jeg tatt med meg allerede fra Glabladet-tiden da jeg startet blogg. Jeg har alltid hatt fokus på å skrive «tidløst» innhold, i motsetning til mange andre i samme nisje som skrev dagsaktuelt innhold, som var helt verdiløst dagen etter. Noen av de innleggene som får mest besøk i dag, er skrevet for 8-10 år siden. Det virker å ha vært en god strategi å bygge opp en innleggsbank over tid (Særlig i forhold til google søk). Ikke minst, er det mye mer motiverende å skrive slikt innhold som kan være nyttig i mange år og tiår framover 🙂
Skulle hatt en sånn «Sindre liker dette»-knapp. (Som alle kan bruke. Basically LAIK. Sånn som på FB. Men uten å bruke Zøkkabergs «implementere Facebook comments» plugin, takk!) (Duh.)
Finnes helt sikkert en plugin for det. Hvis jeg bare gidder å lete. 😆