Blogging – kan det være en stabil forretningsmodell?

Det høres tvilsomt ut, gjør det ikke? Tjene penger på blogging? Leve av blogging? Disse pengebloggerne må lure seg selv, eller hva? Ting som høres for godt ut til å være sant, er som regel det?

Det er ingen garantier for at å leve av blogging er noe alle kan oppnå. I kjølvannet av at jeg gikk ut og sa jeg hadde sluttet i jobben for å satse på blogging, har det kommet utrolig mange bloggere på banen som satser på annonser. Mitt inntrykk er ofte at mange tenker «nå skal jeg plassere ut Google Adsense på sidene mine, glemme dem, og bli rik innen et år».

Men det er ikke sånn det virker. Du kan ikke bare skrive poster, «pengifisere» bloggen din og forvente at de store summene skal begynne å rulle inn. Du er nødt til å skaffe lesere, som betyr at du må bruke tid på å promotere bloggen din. Kommentere på andre blogger, skrive i forum, skrive gjesteartikler, bruke Kudos, Bloggrevyen, Facebook, Twitter, osv. Dette kan være morsomt, men også tidkrevende, og kan fort bli en fulltidsjobb i seg selv. Og selv med fulltidsjobbing kan det ta lang tid å få lesere.

Hvor mange lesere trenger du? Mange hundre tusen. Vel, ikke fullt så mange, men det ville vært nok til å sikre selv den mest teknologisk tilbakestående (som meg). Og likevel vil mange bloggere bare skrive poster og lure på hvor pengene blir av. Dessverre er sannheten at pengene aldri vil komme uten en fast mengde lesere, og det er derfor såpass få mennesker klarer å leve av det.

Hvordan kan en blogg anses som en forretning?

Når jeg sier blogging snakker jeg ikke nødvendigvis om en blogg som tjener penger på Adsense-annonser. Det er én mulighet, men jeg snakker om et mye bredere perspektiv her. Bloggen kan fungere som drivkraften til en liten business. Den kan pengifiseres av et tredjepartis annonser, affiliateprodukter, ebøker, coaching, tjenester, osv. Du står fritt til å bytte inntektskilder når det passer deg. Det er ikke som at du trenger å legge ned «Adsense-forretningen» din for å kunne åpne en «coaching-forretning» på den samme bloggen.

Når dette virkelig gjøres riktig kan det fungere som en vinn-vinn-vinn deal, for bloggeren, leseren og et tredjeparti. Ingen lesere av en blogg trenger å betale noe som helst for at bloggen skal kunne tjene penger. Prøv å ta betalt for å la folk lese bloggen din, og se hvor mange som bryr seg. ;) (Det kunne funket under spesielle tilfeller, men det er et annet tema.)

I stedet har du muligheten til å tilby interessant, nyttig, givende, underholdende, lærerikt innhold for dine lesere, helt gratis. Jo flinkere du er til dette jo flere lesere vil du trekke. Og med flere lesere vil inntekten din øke. Det er nærmest som magi, selv om det egentlig koker ned til sunn fornuft. Leserne vinner (gratis kvalitetsinnhold), du vinner (tjener penger) og et tredjeparti vinner (økt salg og publisitet).

Glabladet – et tveegget sverd?

Selv om mange i bloggosfæren anser Glabladet som en suksess, har jeg enda langt igjen til mine mål. Jeg har oppnådd mye, men kunne ha oppnådd mer. I forrige post skrev jeg om den beste nisjen å blogge om… For å komme i gang. Nemlig å ha et bredt utvalg av kategorier og blogge om det som passer deg, når det passer deg.

Vel, etter gjennomføringen av mitt polyfasiske søvneksperiment har jeg lært noe som også kan implementeres til min forretning. Under eksperimentet gikk det nemlig ikke lang tid før jeg sa «takk og adjø» til alt som kunne minne om et system. Jeg brøt reglene. Jeg gikk imot det som de med erfaring anbefalte. Og hva skjedde? Jeg ga opp etter to uker.

I min forretning driver jeg en relativt generell blogg, med hovedfokus på personlig utvikling. Dette temaet innebærer så utrolig mye, og er sånnsett et fenomenalt hovedtema for folk som ikke anser seg selv som nisjepersoner. Du kan slippe unna med å skrive om et bredt spekter av temaer, selv om alt likevel går innunder et veldig omfattende hovedtema.

Men denne friheten har sin pris. Grunnet det enorme omfanget kan folk aldri vite hva de skal forvente. Ola finner kanskje noe interessant den ene dagen, for så å returnere til noe som minner mer om «New Age-mumbo jumbo» den andre dagen. «Blæh», sier Ola, og går. Han kommer kanskje ikke tilbake før om en måned. Og hvis jeg tilfeldigvis akkurat hadde skrevet om nok et «wishy washy» emne, kan det hende Ola gir opp hele Glabladet for så å aldri returnere.

Dette er medaljens bakside. Hadde jeg avgrenset Glabladet til å f.eks. kun handle om blogging og teknologi, hadde det sannsynligvis vært lettere å få lesere som var interessert i nettopp det. Det hadde vært lettere for leseren å vite hva h*n skulle forvente, og det hadde vært lettere å fortelle potensielle annonsører nøyaktig hva bloggen handler om.

Et alternativ til nisjeblogging

Et alternativ til nisjeblogging er rett og slett: En unik innfallsvinkel. Hvis du vinner lesernes respekt kan du lettere slippe unna med å skrive om et bredt spekter av temaer, og fortsette som du vil. Du må ha en fengende tone for å klare dette, og vanligvis innebærer det mye hardt arbeid og en ikke ubetydelig investering i tid. Tålmodighet er nøkkelordet her. Jeg er heldigvis i besittelse av en enorm tålmodighet, noe jeg utviklet under 12 års skolegang. Denne tålmodigheten har kommet godt med under driften av Glabladet.

Å vinne folks respekt går ikke på at flest mulig skal være enig med deg. Det går mer på at folk har respekt til å følge deg fordi du har en unik, annerledes og interessant innfallsvinkel. Når du skriver om noe de ikke er interessert i, vil de ikke gi deg opp av den grunn, men ha forståelse for at noen andre lesere av samme blogg faktisk er interessert i det, og at det nå er deres tur til å få sitt. I mange tilfeller vil faste lesere også lese det de ikke er umiddelbart interessert i, bare for å se nøyaktig hva du har å si om det. Hvis du har mye å gi på temaene de er interessert i, er det meget godt sannsynlig at du har noe interessant å gi på det de ikke er så interessert i også.

Alt i alt handler suksessfull blogging om å gi folk det de vil ha. Er du interessert i en nisje som har et stort potensielt marked, kan din avgjørelse om å blogge om dette (for penger) være livsforandrende. Hadde jeg f.eks. vært griseinteressert i mobiltelefoner hadde jeg ikke nølt et sekund med å starte opp en mobilblogg. Det er lett å tjene penger på mobilannonser når du har et betydelig stort mobilinteressert publikum. Og markedet? Omtrent alle i Norge mellom 14 og 60, vil jeg tro? Hvordan kan det slå feil? For den rette personen kunne et sånt prosjekt blitt meget vellykket, meget fort.

Konklusjon

Ut fra det ovenforstående kan det trekkes 3 konklusjoner for deg som vurderer hvorvidt det er fornuftig å begynne en bloggebusiness:

  1. Ønsker du en mest mulig stabil forretningsmodell bør du satse på en nisje du kan mye om. Gå aldri i fellen av å satse på det du tror kommer til å tjene deg mest penger. Blogg om det du er genuint interessert i, og hold deg til det. Husk også at tålmodighet er en dyd.
  2. Hvis du ikke har en spesiell nisje, men samtidig har tålmodighet, pågangsmot, selvdisiplin, viljestyrke og en innfallsvinkel du tror mange vil like; sats på det. Opprett en blogg om akkurat det du vil. Skriv interessante innlegg selv om temaene varierer aldri så mye. Promoter bloggen din i alle tenkelige kanaler (men ikke spam), og vær forberedt på at ting kommer til å ta tid.
  3. Har du ingen interesser du tror du kan blogge om, og «tålmodighet» er et fremmedord for deg, finn deg noe annet å gjøre enn å blogge. Bloggen din vil mest sannsynlig oppdateres en gang i uken (hvis den er heldig), fordi du vil miste interessen like fort som du starter. Det vil være vanskelig for deg å opprettholde et fast publikum. Start gjerne en generell hobbyblogg, men eventuelle annonser du putter på den, vil mest sannsynlig være bortkastet plass.

Enhver kan tjene penger på blogging. Cluet er faktisk å ikke fokusere så voldsomt på å prøve å tjene penger. Sett opp systemer, prøv ut annonser osv, men fokuser først og fremst på kvalitetsinnhold. Sett deg selv i leserens sko og finn ut hva leseren vil ha.

Hvorvidt blogging kan være en stabil forretningsmodell kommer an på flere faktorer. Sannsynligvis vil det kreve langt mer hardt arbeid enn mange nybegynnere tror. Men selv de beste begynte en gang fra scratch. Med fokus, selvdisiplin og pågangsmot kommer man langt. Og husk; så lenge du elsker det du gjør vil du også lære deg å elske hardt arbeid.

Ikke gi deg. Eksperimentér mye. La bloggen utvikle seg. En tommelfingerregel er: Hvis du gjør det samme som du alltid har gjort, vil du få det samme som du alltid har fått. Og hvis du ønsker noe bedre bør du kanskje komme i gang? ;)

Legg igjen en kommentar